Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en slags teamleder uten personalansvar på jobben min, og har et team på ca 10 personer under meg. Flinke folk, men det har etterhvert blitt tydelig at en av disse personene er veldig surrete og derfor bruker lang tid på arbeidsoppgavene sine (og også noen ganger blir så grundig at hun bruker uforholdsmessig mye tid). Hun blir derfor ofte sittende utover ettermiddagene og skriver da timer for dette, noe hun kan avspasere senere. Dette kan selvfølgelig alle gjøre, men de andre får stortsett gjort de samme oppgavene innenfor ordinær arbeidstid fordi de jobber mer strukturert, mens hun går rundt og ikke helt får organisert seg nok til å bli ferdig. I tillegg til at jeg irriterer meg over dette, har jeg nå fått tilbakemeldinger fra noen v de mer yngre og uerfarne på at de rett og slett føler at de ikke jobber nok fordi de ikke sitter utover ettermiddagene. Sannheten er jo imidlertid at de bare er effektive, mens hun som ikke er det, skaper et inntrykk av at hun har så mye å gjøre at hun bare må jobbe så lenge. Nå har jo ikke jeg personalansvar, men jeg har jevnlige møter med ledelsen. Føler imidlertid at det nærmest blir litt sladring å skulle ta opp dette, samt at det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det det som skjer…Jeg tror oppriktig denne personen føler at hun er veldig effektiv. Er det noen som har tips til hvordan dette kan løses?

Anonymkode: a16fc...a48

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet

Vanskelig å si noe konkret her, men jeg syns det må være innafor å si ifra til leder? 

Og så må man akseptere at ikke alle er like effektive. Arbeidsmarkedet begynner å bli veldig snevert, og flere og flere faller utenfor. Det er uheldig for samfunnet, og vi må ha rom også for de som jobber sakte. Men en bevisst leder kan vurdere om vedkommende burde ha andre arbeidsoppgaver, eller om det er veiledning som kan hjelpe. Leder kan også trygge de andre på at deres arbeid blir sett, noe som kan gi fordeler senere (for eksempel i lønnsforhandlinger). 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en prat med henne? Si at du ser at hun jobber overtid og spør åpne spørsmål om hva hun tror kan hjelpe for å rekke alt innenfor normal arbeidstid. Har hun jobbet der lenge eller er hun ny? 

Anonymkode: d7150...382

• Liker 4
Skrevet

Det ville være veldig feil å ikke si fra til leder. Og så burde noen si fra til denne personen, det blir jo helt feil at hun/ han skal avspasere for å gjøre samme jobb som alle andre.

"Du må rett og slett bli mer strukturert og effektiv. Er det noe vi kan hjelpe deg med? Det blir feil at du skal jobbe overtid, alle perioder. Har du noen forslag til løsning på dette problemet?)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som udiagnostisert adhd…

Surrer, får ikke organisert arbeidet, hyperfokuserer.

Anonymkode: fddef...fad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres litt ut som udiagnostisert adhd…

Surrer, får ikke organisert arbeidet, hyperfokuserer.

Anonymkode: fddef...fad

Dårlige vaner trenger ikke være en diagnose. Ville tatt det opp med leder uten å nøle. 

Anonymkode: 25d19...e97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun blir jo i bunn og grunn økonomisk belønnet for å være ineffektiv da, og tapper arbeidsplassen for penger. Selvfølgelig må det slås ned på.

Anonymkode: fe7f1...717

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det der er faktisk fryktelig irriterende syns jeg. Hadde ei på forrige jobben min som hevdet at hun "ikke rakk" å ta lunsj, noe som bare var tull selvsagt, vi jobber ikke med tidsfrister og alle rekker lunsj dersom de er sultne. Men da ga hun inntrykk av å være hardtarbeidende og flink som ofret seg, når hun egentlig bare jobbet skikkelig treigt og spise hist og pist hele dagen. Med da betalt lunsj siden hun "Ikke rakk"...

Anonymkode: d3059...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Jeg er helt enig i at det må være rom for variasjon i både arbeidstempo og utførelse, og denne kollegaen gjør en god jobb i og for seg, men det har sånn som jeg ser det, utviklet seg til å bli et problem på den måten jeg beskrev i HI. Jeg kan se om jeg tar det opp med ledelsen sånn at de kan ta det opp med henne i neste omgang. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk jobber i forskjellig tempo. Slik er det bare. Som arbeidsgiver kjøper man folks tid og arbeidskraft, det er ikke «stykkpris» på arbeidsoppgavene de ansatte utfører. Ergo er det helt korrekt at ansatte som jobber saktere får avspasere tiden de jobber ekstra (så lenge de ikke åpenbart sluntrer unna, da det blir en annen sak) Det du kan, og bør, gjøre her er å ha en samtale med den ansatte hvor du kartlegger hva DU, som arbeidsgiver, kan gjøre for å øke den ansattes effektivitet. Er mer opplæring eller kursing nødvendig, for å trygge vedkommende i oppgavene og øke produktiviteten? Utfører denne ansatte oppgavene mer nøye enn de andre, og kan dere i så fall ha en forventningsavklaring hvor dere blir enige om hva som er «godt nok»? 

Kanskje er denne ansatte rett og slett bare litt tregere enn de andre, og dersom du er sikker på at vedkommende har fått adekvat opplæring og er trygg i sin utførelse av oppgavene så er det rett og slett ikke stort du får gjort med det, annet enn å forbigå vedkommende når det gjelder opprykk, nye spennende oppgaver/ansvarsområder og lønnsforhandlinger. Folk er forskjellige, sånn er det bare. 

Anonymkode: ed5bb...3f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en slags teamleder uten personalansvar på jobben min, og har et team på ca 10 personer under meg. Flinke folk, men det har etterhvert blitt tydelig at en av disse personene er veldig surrete og derfor bruker lang tid på arbeidsoppgavene sine (og også noen ganger blir så grundig at hun bruker uforholdsmessig mye tid). Hun blir derfor ofte sittende utover ettermiddagene og skriver da timer for dette, noe hun kan avspasere senere. Dette kan selvfølgelig alle gjøre, men de andre får stortsett gjort de samme oppgavene innenfor ordinær arbeidstid fordi de jobber mer strukturert, mens hun går rundt og ikke helt får organisert seg nok til å bli ferdig. I tillegg til at jeg irriterer meg over dette, har jeg nå fått tilbakemeldinger fra noen v de mer yngre og uerfarne på at de rett og slett føler at de ikke jobber nok fordi de ikke sitter utover ettermiddagene. Sannheten er jo imidlertid at de bare er effektive, mens hun som ikke er det, skaper et inntrykk av at hun har så mye å gjøre at hun bare må jobbe så lenge. Nå har jo ikke jeg personalansvar, men jeg har jevnlige møter med ledelsen. Føler imidlertid at det nærmest blir litt sladring å skulle ta opp dette, samt at det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det det som skjer…Jeg tror oppriktig denne personen føler at hun er veldig effektiv. Er det noen som har tips til hvordan dette kan løses?

De andre og denne personen er to ulike saker, ikke bland dem sammen. 

Om det fungerer slik det er så trenger du ikke gjøre noe, om det er et problem så ta det opp med leder om personen trenger litt veiledning på hvordan komme i gang. Folk er ulike. Hva de andre føler har ikke noe med den personen å gjøre.

Anonymkode: 2b0fb...03d

AnonymBruker
Skrevet

Irriterende med ineffektive kolleagaer. Hadde sagt i fra. Hun er ansatt for å gjøre en jobb, klarer hun bare 50 prosent av forventet i vanlig arbeidstid, er det vel bare hasta la vista. Er det privat?

Anonymkode: d6457...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om kvaliteten på arbeidet som leveres, hverken hos den enkelte eller de som får arbeidet unna. 

Er det mulig å få undersøkt hva personen bruker så lang tid på? F.eks ved at vedkommede må jobbe sammen med noen slik at arbeidsmetoder kommer frem? Kan det være at personen ikke har kunnskap om nye metoder som forenkler arbeidet, eller gjør arbeid som man nå har gått bort i fra e.l? Før det meldes fra om "udugelig" kollega bør man vite hvor skoen trykker. 

Anonymkode: 41b09...bca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk jobber i forskjellig tempo. Slik er det bare. Som arbeidsgiver kjøper man folks tid og arbeidskraft, det er ikke «stykkpris» på arbeidsoppgavene de ansatte utfører. Ergo er det helt korrekt at ansatte som jobber saktere får avspasere tiden de jobber ekstra (så lenge de ikke åpenbart sluntrer unna, da det blir en annen sak) Det du kan, og bør, gjøre her er å ha en samtale med den ansatte hvor du kartlegger hva DU, som arbeidsgiver, kan gjøre for å øke den ansattes effektivitet. Er mer opplæring eller kursing nødvendig, for å trygge vedkommende i oppgavene og øke produktiviteten? Utfører denne ansatte oppgavene mer nøye enn de andre, og kan dere i så fall ha en forventningsavklaring hvor dere blir enige om hva som er «godt nok»? 

Kanskje er denne ansatte rett og slett bare litt tregere enn de andre, og dersom du er sikker på at vedkommende har fått adekvat opplæring og er trygg i sin utførelse av oppgavene så er det rett og slett ikke stort du får gjort med det, annet enn å forbigå vedkommende når det gjelder opprykk, nye spennende oppgaver/ansvarsområder og lønnsforhandlinger. Folk er forskjellige, sånn er det bare. 

Anonymkode: ed5bb...3f8

Ja, folk er forskjellige, men hvis en person konstant sitter langt utover ordinær arbeidstid, . skriver overtid, da er hun godt utenfor normalen og det som kan godtas. 

Endret av ti10
.
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, ti10 said:

Ja, folk er forskjellige, men hvis en person konstant sitter langt utover ordinær arbeidstid, . skriver overtid, da er hun godt utenfor normalen og det som kan godtas. 

Hva skal man gjøre da, hvis veiledning ikke hjelper? Si de opp og la de gå på NAV? Sånn har samfunnet blitt... Er du ikke god nok hiver vi heller trygd etter deg. 

Anonymkode: ecf4d...374

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier ikke noe om kvaliteten på arbeidet som leveres, hverken hos den enkelte eller de som får arbeidet unna. 

Er det mulig å få undersøkt hva personen bruker så lang tid på? F.eks ved at vedkommede må jobbe sammen med noen slik at arbeidsmetoder kommer frem? Kan det være at personen ikke har kunnskap om nye metoder som forenkler arbeidet, eller gjør arbeid som man nå har gått bort i fra e.l? Før det meldes fra om "udugelig" kollega bør man vite hvor skoen trykker. 

Anonymkode: 41b09...bca

Jeg skrev over at hun gjør en god jobb, men det gjør jo de andre også. Kanskje er hun hakket grundigere enn mange, men ganske ofte er det unødvendig grundig og egentlig litt bortkastet (vil ikke si noe om type arbeid her, for ikke å bli gjenkjent). Jeg forstår at dette handler om henne og ikke de andre, men det begynner å forsure arbeidsmiljøet såpass mye at det faktisk angår alle allikevel. Mye kunne kanskje vært løst ved at hun ikke konstant klaget over arbeidsmengden og gir inntrykk av at hun har å mye å gjøre, for det er nok det som skaper mest irritasjon. Jegbhar forsøkt å gå litt tett på henne for å se hva som egentlig gjør at hun bruker så mye tid og ser at det blir mye småprat i gangene, en ekstra tur på kjøkkenet, litt leting etter noe hun har mistet, et møte som blir litt langt fordi hun ikke klarer å avslutte, kommer litt sent fordi hun har glemt nøklene hjemme etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Se uthevet. 

Anonymkode: 925da...a83

AnonymBruker
Skrevet

Men det hun  gjør, er jo bare å forskyve arbeidstiden? Siden hun jobber lenger noen dager, og avspaserer sndre dager, jobber hun da ikke noe mer enn andre. Så den kan du legge død.

Når det gjelder litt mye småprat og kaffe erc, er det evt noe personalleder kan få beskjed om, og så får vedkommende velge hvordan følge opp. Ofte er det mest hensiktsmessig å løse dette gjennom felles fokus på arbeidsplasskultur, heller enn å få henne til å føle seg «spionert på», men det blir jo opp til personalleder å vurdere.

At hun kommer for sent pga glemt nøkler, påvirker ikke antall arbeidstimer, hun stempler vel da inn senere. 

Anonymkode: 30a64...b55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva skal man gjøre da, hvis veiledning ikke hjelper? Si de opp og la de gå på NAV? Sånn har samfunnet blitt... Er du ikke god nok hiver vi heller trygd etter deg. 

Godt spørsmål, men hvis det er en enkelt av x antall andre som ikke klarer å utføre jobben innenfor de rammene som er lagt, da bør man kanskje finne seg noe annet å gjøre. Greit å være fleksibel i arbeidslivet, men i mindre bedrifter vil det ikke være økonomisk rom for sånt, dessuten er det jo ikke akkurat motiverende for kollegene.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, ti10 said:

Godt spørsmål, men hvis det er en enkelt av x antall andre som ikke klarer å utføre jobben innenfor de rammene som er lagt, da bør man kanskje finne seg noe annet å gjøre. Greit å være fleksibel i arbeidslivet, men i mindre bedrifter vil det ikke være økonomisk rom for sånt, dessuten er det jo ikke akkurat motiverende for kollegene.

Med andre ord, skyv ansvaret over på stat og skattebetalere. Vi setter oss på rumpa alle sammen og forventer at NAV skal fikse alt som er galt med norsk utenforskap i arbeidslivet. 🙄 Nei, alle må ta i et tak, også private bedrifter, og det innebærer at man av og til må holde ut å ha ansatte med redusert arbeidskapasitet. Norge har ikke råd til å holde på slik! 

Jeg har også kolleger som er sånn, og jeg merker jo at jo eldre de er, jo saktere går det. Men norsk arbeidsliv er helt avhengige av at ALLE som kan deltar, og at folk står i arbeid lengst mulig. Vi kan ikke hive alle som ikke presterer 100% rett ut. Da får heller ledere bli litt bedre til ledelse, der er det mye å hente. 

Jeg forsvarer altså ikke denne kollegaen til ts, men blir så oppgitt over holdningene man har i arbeidslivet i dag. På den ene siden syter nordmenn over alle som ikke bidrar, på den andre siden vil de ikke ha de som bare bidrar 80%. Det begynner å bli innmari snevert hva som er bra nok. Arbeidsgiver trenger ikke gå aktivt inn for å skape flere trygdede!

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...