Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har vært samboer med sin kjæreste på odelsgård som kjæresten eier. De har vært samboere der i 35 år. Hun har bidratt mye i alle år på gården med gårdsdrift + hun har hatt full jobb ved siden av og da bidratt også økonomisk i drift og vedlikehold, men står ikke som medeier. 

Nå har kjæresten blitt syk og har nok ikke så lenge igjen. De har ingen felles barn, men voksne barn på hver sin side. Bana på hans side har ikke ønske om å ta over gården. Hvis kjæresten til mamma dør, hva skjer da? Blir gården solgt og hun får ingen egenkapital til å etablere seg selv på nytt? Hun er 80 år og frisk, så uaktuelt at hun får plass på et eldrehjem.

Anonymkode: baeba...79d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tenker du at vi skal vite hva som skjer her?

Samboere uten felles barn arver ikke hverandre med mindre annet er avtalt gjennom testament. Din mor er ikke anført som medeier av gården. Samboers barn overtar døsboet etter sin far og forvalter det akkurat som de vil. De kan selge det med en gang eller leie det billig/dyrt bort til din mor. Vi vet ikke noe om hva de tenker om dette.

Så lenge gubben fortsatt puster og er sånn tålig klar i hodet er det ikke for sent å verken opprette et gjensidig testament eller å gifte seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør kontakte advokat, og forhøre seg. Antagelig er hun svært dårlig stilt som kun samboer. 

Anonymkode: 08384...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De må kontakte advokat så raskt som mulig og prøve å få sikret henne så godt som mulig. Dette må gjøres slik at det ikke regnes som en dødsdisposisjon, det er derfor det haster (hvis han er veldig dårlig). Men kombinasjonen samboer/særkullsbarn/odelsgård er svært dårlig. Problemet er at selv om det kan bevises at hun har bidratt med x antall kroner inn i gårdsdriften (dette i seg selv er svært vanskelig å bevise mange år tilbake i tid), er verdien av gården i kroner og øre ofte lav. For eksempel hvis man spytter inn en million i gården over x år, vil de oppgraderingene kun øke verdien med 100 000 (tenkt eksempel). 
Jeg kjenner folk (kvinner) som har kommet veldig dårlig ut av en skilsmisse med en bonde pga dette, og det selv om de har vært gift og har felles barn. Sannsynligheten for at din mor vil komme dårlig ut av dette er svært stor. 

Anonymkode: 4f004...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de som sier at advokat må kontaktes snarest.

Selv om barna hans har et aldri så godt forhold til din mor, så vet du ikke hva som skjer med de når faren deres dør. Det er merkelig, men det skjer noe med oss mennesker når arv er en realitet.

Jeg kjenner til et tilfelle. Samboere gjennom hele livet, ikke odel, og ingen barn. Han eide huset og betalte ned på boligen og hun kjøpte inn til det daglige. I deres øyne var hus og innkjøp i fellesskap, men det var ikke formalisert. Typisk kvinnefelle. Han døde, og hun fikk ingen ting. Arvingene (søsken og onkelbarn) ble gribber, og sa at hun kunne skylde seg selv som ikke hadde sikret seg. Hun hadde forsøkt mens samboeren var i live, men samboeren trodde så godt om arvingene sine, så det var ifølge han ikke nødvendig å opprette gjensidig testamente. Tenk å være 70-80 år, og plutselig stå på bar bakke, ikke ha egenkapital til å kjøpe seg en liten leilighet.

Anonymkode: f2730...b92

Skrevet (endret)

med mindre han har testamente i din mors favør arver hans barn alt ja.. 

Endret av Carrot
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har desverre gått i kvinnefella. Hun burde hatt noe eget hun leide ut for å skaffe seg sikkerhet selv.

Anonymkode: f20e2...2b5

• Hjerte 1
Skrevet

Se på det Arveprogrammet på nrk. Der er det en liknende sak og der viser det seg at konen faktisk har en del rettigheter. Kontakt selvsagt advokat i tillegg med en eneste gang

Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Se på det Arveprogrammet på nrk. Der er det en liknende sak og der viser det seg at konen faktisk har en del rettigheter. Kontakt selvsagt advokat i tillegg med en eneste gang

En del rettigheter som ikke er lovfestet og der arveloven er klokkeklar på det stikk motsatte? Den var ny, selv her inne i selveste hønsekakleriet. 

Jeg vil også ha masse rettigheter som ikke står noe sted! Er det NRK man får dem av?

AnonymBruker
Skrevet

Odelsgårder og mine-dine/samboerskap passer IKKE bra sammen...

Anonymkode: ac9ab...ed9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan opparbeide seg rettigheter etter visse kriterier, man må blant annet ha stått som eier i 20 år. Samboere likestilles som gifte. Om hun ikke står registrert som eier noe sted er jeg redd ikke mye kan gjøres. Men ta kontakt med advokat som kan sine saker, så får du et mer korrekt svar. 

Anonymkode: 1490a...26c

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjenner et par som giftet seg på dødsleiet til mannen nettopp av denne grunn. Det var den enkleste måten å sikre enkekona på.

Anonymkode: 3c00b...80d

Skrevet
A-hunter skrev (47 minutter siden):

En del rettigheter som ikke er lovfestet og der arveloven er klokkeklar på det stikk motsatte? Den var ny, selv her inne i selveste hønsekakleriet. 

Jeg vil også ha masse rettigheter som ikke står noe sted! Er det NRK man får dem av?

Se programmet du. De har en advokat som er spesialist på arverett som hjelper folk å planlegge arven sin.

AnonymBruker
Skrevet

Han har særkullsbarn? Gift eller ikke så får barna alt. Han kan gi henne verdier i levende live, men ikke selve odelsgården. Og han kan testamentet henne alt som er over pliktdelsarven til barna. Tipper verdien på gården dekker pliktdelsarven. Dvs Han kan testamentere henne innbo, løsøre, biler, hytter, båter etc 

Anonymkode: dcc93...f7f

Skrevet
altflyter skrev (2 timer siden):

Se programmet du. De har en advokat som er spesialist på arverett som hjelper folk å planlegge arven sin.

Skal du liksom være hjelpsom er det en god ide å komme med referansene til hvor i arveloven rettighetene til ugifte samboere uten felles barn og uten gjensidig testament finnes. For det finnes "en del rettigheter", skriver du. 

Å oppfordre folk til å se på TV hjelper veldig lite...

Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Skal du liksom være hjelpsom er det en god ide å komme med referansene til hvor i arveloven rettighetene til ugifte samboere uten felles barn og uten gjensidig testament finnes. For det finnes "en del rettigheter", skriver du. 

Å oppfordre folk til å se på TV hjelper veldig lite...

Mens dine sarkastiske spydigheter hjelper mye?

AnonymBruker
Skrevet

Odel er jo ennå verre enn ett vanlig hus.

Hun kunne kanskje skaffet seg borett ut livet. 

Det er mannens eldste barn som arver den gården.

Anonymkode: 40e6c...1c8

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Mens dine sarkastiske spydigheter hjelper mye?

Jeg har, i motsetning til deg, kommer med to gode råd i denne tråden. Ingen av dem var å se på tv. Ei heller høre på radio. Eller gå på kino.

Så, hvor kan vi lese om "en god del rettigheter" for samboere uten felles barn og uten gjensidig testament? Du er den eneste hittil som har påstått at det finnes, så det er nok flere enn meg som lurer... 

Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Jeg har, i motsetning til deg, kommer med to gode råd i denne tråden. Ingen av dem var å se på tv. Ei heller høre på radio. Eller gå på kino.

Så, hvor kan vi lese om "en god del rettigheter" for samboere uten felles barn og uten gjensidig testament? Du er den eneste hittil som har påstått at det finnes, så det er nok flere enn meg som lurer... 

jeg har kommet med et råd om å se et program som handler om arverett som involverer en jurist og jeg har bedt ts snakke med en advokat.

Du må ha et tøft liv som opptrer så motbydelig mot andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Han kan testamentete bort 1/3 til henne, uten testamente får hun 0,-

Men det enkleste, hvis han vil hun skal ha mest mulig er at de giftet seg. Da arver hun 50%.

Uansett hva de gjør arver hun aldri alt. I vanlige tilfeller kunne han overført alle verdier på henne, men med odel er det andre regler.

Så advokat er rett sted å starte.

Anonymkode: 04330...094

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...