Gå til innhold

Reiser på langhelgetur - pus hjemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :D vi reiser en tur til helgen og lar kattene være alene hjemme. Mamma skal komme innom x2 om dagen for å kose, gi mat og vann. De har katteluke så to av de vil gå inn og ut som de vil mens vi er avgårde.  Siste holder seg alltid inne. Tenker dere at dette er en grei og trygg ordning for pus? Det er første gang vi reiser hvor de har katteluke, så tidligere har de bare vært låst inne. De elsker å være ute så jeg tenkte det var best å la de få lov til det. Eller vil det lønne seg å låse de inne når vi ikke er hjemme?  Blir alltid så usikker på hva som er best for pus når vi er på tur  :bond:

Anonymkode: 3e958...c76

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om 1 eller 2 netter? ville kanskje holdt dem inne den første natten, og fått mor til å slippe dem ut om morgenen. men kommer jo an på kattene og hvordan dere bor. 

AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (3 minutter siden):

Er det snakk om 1 eller 2 netter? ville kanskje holdt dem inne den første natten, og fått mor til å slippe dem ut om morgenen. men kommer jo an på kattene og hvordan dere bor. 

Det er en langhelg så det er fra lørdag til onsdag.  Vi bor i et rolig nabolag hvor kattene er kjent og ferdes i nesten hele døgnet. De er som regel bare inne for å spise også går de ut igjen 

Problemet hvis jeg låser luka er at hannkatten terroriserer den for å komme seg ut. Måtte eventuelt blokkert den med noe, men det beste er hvis han kan gå ut som han vil 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde holdt de inne bare av den enkle grunn at det er større sannsynlighet at de skader seg når de er ute og siden du ikke er hjemme kan det ta lengre tid før du oppdager det, i tillegg så er det mange katter som stikker av når eierene drar, sikkert for at de tror de er forlatt. Jeg tror 2-3 dager vekke er litt for lite til at de stikker av da, men man vet jo aldri hva de gjør hvis ikke de er vandt med at du er borte. Synes jeg ser flust av det hvert eneste år, både katter som ikke er der når eierene kommer hjem igjen eller katter som er passet hos andre og forsvinner.

Men så har jeg innekatter også da og er hysterisk så jeg er kanskje ikke beste til å svare. 

Anonymkode: 155a9...cd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde holdt de inne bare av den enkle grunn at det er større sannsynlighet at de skader seg når de er ute og siden du ikke er hjemme kan det ta lengre tid før du oppdager det, i tillegg så er det mange katter som stikker av når eierene drar, sikkert for at de tror de er forlatt. Jeg tror 2-3 dager vekke er litt for lite til at de stikker av da, men man vet jo aldri hva de gjør hvis ikke de er vandt med at du er borte. Synes jeg ser flust av det hvert eneste år, både katter som ikke er der når eierene kommer hjem igjen eller katter som er passet hos andre og forsvinner.

Men så har jeg innekatter også da og er hysterisk så jeg er kanskje ikke beste til å svare. 

Det med å stikke av har vært en frykt for meg og, men  jeg tenkte kanskje det var svært usannsynlig med så kort tid alene 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en langhelg så det er fra lørdag til onsdag.  Vi bor i et rolig nabolag hvor kattene er kjent og ferdes i nesten hele døgnet. De er som regel bare inne for å spise også går de ut igjen 

Problemet hvis jeg låser luka er at hannkatten terroriserer den for å komme seg ut. Måtte eventuelt blokkert den med noe, men det beste er hvis han kan gå ut som han vil 

Det er jo fire dager, hvorfor ikke ha kattene på kattehotel eller noe? jeg hadde aldri latt kattene gå såpass lenge med minimalt tilsyn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (1 minutt siden):

Det er jo fire dager, hvorfor ikke ha kattene på kattehotel eller noe? jeg hadde aldri latt kattene gå såpass lenge med minimalt tilsyn.

Fordi de trives best hjemme i egne omgivelser og to av de er redd for andre mennesker 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg hadde latt de være ute. Når de har katteluke og får tilsyn to ganger om dagen så ser ikke jeg problemet.

Man må huske på at ikke alle katter trives på kattehotell. Min gjør for eksempel ikke det så jeg har kun katten min på kattehotell om jeg skal være lenge borte. 4 dager er i mine øyne ikke lenge.

Jeg var borte 4 dager nå nylig og da hadde katten tilsyn to ganger om dagen. Jeg har ikke katteluke, men han fikk gå ut allikevel. Så slapp passer han inn om kvelden. Han har det helt klart bedre hjemme og det er mye hyggeligere å komme hjem til en glad og fornøyd pus.

Skrevet

Ikke vær redd, ts, det får nok helt fint! Jeg ordner det alltid på den måten. Mine to har også katteluke som de styrer selv, hadde nok rasert leiligheten om jeg stengte for dem 😂 

Med daglig tilsyn av noen de kjenner skal dette gå helt fint 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker å forsøke med åpen luke. Hun ene er redd for alle, også mamma, så ho vil nok ikke være tilgjengelig for kos. Det var hun heller ikke da vi ikke hadde luke.  Han andre pleier å dukke opp når mamma kommer på besøk så jeg går ut i fra at han også vil gjøre det når hun skal passe på de. Han er hjertesyk og trenger medisiner daglig, så det er også noe jeg tenker litt på 

Ikke bare bare å dra på tur :ler:

Skrevet

Det går nok fint. De har husly, mat og morra di kommer innom daglig. Høres ut som en god plan.

Med trenden for innekatter og lufting i bånd, tror jeg mange glemmer at katter er levende vesener som har instinkter og behov for å utfolde seg. Og  de greier seg stort sett på egenhånd så lenge de har tilgang på mat og vann.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle  :danse: fortsatt liiitt usikker på om de skal være inne eller ikke. Får tenke litt på det

AnonymBruker
Skrevet
Jordeboer skrev (32 minutter siden):

Det går nok fint. De har husly, mat og morra di kommer innom daglig. Høres ut som en god plan.

Med trenden for innekatter og lufting i bånd, tror jeg mange glemmer at katter er levende vesener som har instinkter og behov for å utfolde seg. Og  de greier seg stort sett på egenhånd så lenge de har tilgang på mat og vann.

«Trenden» er her for å bli heldigvis. I USA (et av mange land) har «trenden» tatt helt over og du blir sett på som dyremishandler hvis du har katten ute. Heldigvis har de fleste innekatt eiere bedre peiling på kattens instinkter og behov enn de fleste andre da de faktisk setter seg inn i ting og er i stand til å tilegne seg ny informasjon. 

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

«Trenden» er her for å bli heldigvis. I USA (et av mange land) har «trenden» tatt helt over og du blir sett på som dyremishandler hvis du har katten ute. Heldigvis har de fleste innekatt eiere bedre peiling på kattens instinkter og behov enn de fleste andre da de faktisk setter seg inn i ting og er i stand til å tilegne seg ny informasjon. 

Jeg synes ikke at det ene eller det andre er rett og ser ikke helt at det skal være noe heldigvis. At katter kan trives inne tror jeg, men da krever det endel av eier og jeg tror ikke at de som har innekatt nødvendigvis har særlig mer peiling. Det er nok like mye ulike eiere der som de som har utekatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha! Dyremishandler hvis du har katta ute? Trur du katter har sin opprinnelse fra stuegulv i USA? Jeg tror mange innekatteeiere tilegner seg litt for mye feilinformasjon, og ilegger kattene for mye av sin egen angst. Det er klart det finnes avla katter som ikke er egnet for utelivet, men de fleste med pels og poter klarer da å være ute. For å presisere; jeg mener ikke man skal hive katta ut, og glemme hele dyret. Men å frarøve katta muligheten til å utfolde seg i naturlige omgivelser, det mener jeg er en egoistisk handling.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Jordeboer skrev (10 minutter siden):

Haha! Dyremishandler hvis du har katta ute? Trur du katter har sin opprinnelse fra stuegulv i USA? Jeg tror mange innekatteeiere tilegner seg litt for mye feilinformasjon, og ilegger kattene for mye av sin egen angst. Det er klart det finnes avla katter som ikke er egnet for utelivet, men de fleste med pels og poter klarer da å være ute. For å presisere; jeg mener ikke man skal hive katta ut, og glemme hele dyret. Men å frarøve katta muligheten til å utfolde seg i naturlige omgivelser, det mener jeg er en egoistisk handling.

Jeg har ikke sakt at jeg synes det de dyremishandling. Men det er holdningene borte i USA. 

Tror du at en utekatt får mer lykke ut av livet enn mine innekatter som har en hel inngjerdet hage  der det er 100% trygt og de fortsatt har sjansen til å være ute og oppleve hva utelivet har å by på, samtidig som de blir lekt med og aktiviser på flere måter?  Nyere studier har jo vist at katter som er ute ofte holder seg mest i nærheten av huset uansett, så hvorfor ikke bare lage en stor kattegård og samtidig øke forventet levealder helt enormt? Hvis katten viser behov for noe mer enn en hel hage så kan man trene de i sele også. Det er ikke hokkus pokkus. Hunder trenger mye mer aktivisering både fysisk og psykisk enn katter og de klarer seg med hundegård og sele. Det er bare hva vi er vandt med. 

En utekatt er nok mye mer lykkeligere enn en innekatt som kun er inne og aldri blir aktivisert ja. Men det er her den kunnskapen kommer inn. Selvfølgelig kan innekatter ha det jævlig og ha dårlige eiere, og utekatter kan ha kjempe gode eiere og leve til de er 18 år. 

Men å konstant komme med stikk til innekatt eiere, hjelper ikke saken noe som helst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke sakt at jeg synes det de dyremishandling. Men det er holdningene borte i USA. 

Tror du at en utekatt får mer lykke ut av livet enn mine innekatter som har en hel inngjerdet hage  der det er 100% trygt og de fortsatt har sjansen til å være ute og oppleve hva utelivet har å by på, samtidig som de blir lekt med og aktiviser på flere måter?  Nyere studier har jo vist at katter som er ute ofte holder seg mest i nærheten av huset uansett, så hvorfor ikke bare lage en stor kattegård og samtidig øke forventet levealder helt enormt? Hvis katten viser behov for noe mer enn en hel hage så kan man trene de i sele også. Det er ikke hokkus pokkus. Hunder trenger mye mer aktivisering både fysisk og psykisk enn katter og de klarer seg med hundegård og sele. Det er bare hva vi er vandt med. 

En utekatt er nok mye mer lykkeligere enn en innekatt som kun er inne og aldri blir aktivisert ja. Men det er her den kunnskapen kommer inn. Selvfølgelig kan innekatter ha det jævlig og ha dårlige eiere, og utekatter kan ha kjempe gode eiere og leve til de er 18 år. 

Men å konstant komme med stikk til innekatt eiere, hjelper ikke saken noe som helst. 

Hva har dette med min problemstilling å gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste katt er 16 år. Jeg har alltid latt han gå ut og inn som han vil når jeg har vært borte. Jeg prøvde en liten periode å stenge han inne og at naboen kom inn til ham, men ham skjønte fort at kattedo som plutselig dukket opp inne betydde at han skulle være innesperret, og da var han desperat etter å komme seg ut. Han trives fremdeles helt supert med katteluke, full tilgang på mat, og litt kos fra kjent nabo.

Anonymkode: 85fc5...648

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva har dette med min problemstilling å gjøre?

Hvorfor spør du ikke @Jordeboer som følte behovet å dra opp denne diskusjonen? 

• Liker 1
Skrevet

Kvinneguiden har sin sjarm! :)

God tur til trådstarter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...