Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg overtok mitt nye hus for en uke siden. 
det viser seg at det er mangler på ett vindu, som hverken ble opplyst om ved egenerklæringsskjema eller fra takstmann. 
med nevnte akkurat før vi signerte at det var noe med det ene vinduet, og at de hadde satt på gaffateip. De snakket oss videre rundt dette, og vi sa ikke noe. Ble jo helt paff og også veldig usikker når man står der. Står dette i dokumentene eller ikke? Angrer jo bittert på at jeg ikke sa noe. 
men hva gjør vi nå? De har salgsforsikring, men dekker vel ikke feil som de har visst om? Irriterer meg noe grusomt at de skal slippe unna med dette, da de tydeligvis kjente til problemet. 

hva stiller sterkest hvis vi må gå videre med det privat, det at jeg godkjente overtakelsen eller det at de løy i egenerklæringsskjema og annen info? 
kommer jeg noen vei eller må jeg bare svelge kamelen og betale for dette?

Anonymkode: c08ed...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Har dere overtatt uten å skrive noe i overtagelsesprotokollen, må dere nok bare la det gå og fikse selv. Hadde det vært en skjult mangel, som ble holdt tilbake, og så oppdaget etter overtagelse, ville saken vært annerledes. Men her har dere sett mangelen ved overtagelse, og faktisk akseptert den ved ikke å lage et notat av det.

Til sammenligning hadde jeg et vindu som punkterte etter salg. På overtagelse ble det notert at det skulle skiftes på selgers regning.

Anonymkode: 72b0a...7e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er noe dere burde selv ha sett selv under visningen? 
Men som også skrevet over, når protokollen er signert og der ikke er noen anmerkninger er det nok også lite dere kan gjøre. 

Anonymkode: 7a1f9...b62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dere overtatt uten å skrive noe i overtagelsesprotokollen, må dere nok bare la det gå og fikse selv. Hadde det vært en skjult mangel, som ble holdt tilbake, og så oppdaget etter overtagelse, ville saken vært annerledes. Men her har dere sett mangelen ved overtagelse, og faktisk akseptert den ved ikke å lage et notat av det.

Til sammenligning hadde jeg et vindu som punkterte etter salg. På overtagelse ble det notert at det skulle skiftes på selgers regning.

Ts her

ja vi ble snakket rundt det og jeg føler meg lurt. Men når de inne har nevnt det i egenerklæringsskjemaet med vilje burde vel det bety noe? Hvis ikke kan man jo bare droppe å nevne ting. 
som sagt, så ble det litt kaos ved signering og de snakket det bort. Tro meg…..jeg angrer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig det er noe dere burde selv ha sett selv under visningen? 
Men som også skrevet over, når protokollen er signert og der ikke er noen anmerkninger er det nok også lite dere kan gjøre. 

Anonymkode: 7a1f9...b62

Skaden var på utsiden av vinduet i 3. etg. , så ikke noe vi kunne sett uten kikkert. 

ja jeg vet vi gjorde noe dumt med å godkjenne. Men skulle jo tro at de har ett ansvar når de ikke har opplyst om dette i egenerklæringsskjema. Eller? 

Skrevet

Var det en eksisterende gammel skade/defekt på vinduet? Skjønte ikke helt. Det kan skje mye fra takstmann lager rapport og egenerklæringsskjema signeres til overtagelse. 

Om jeg selger et hus og er uheldig og knuser et vindu i flytteprosessen etter budrunde og forteller dette til kjøper på kontraktsignering og ingen gjør notat av dette eller skriver det opp som en mangel selger må utbedre vil jeg tro man slipper unna. Kjøper har jo godtatt en mangel det er informert om, og er meget synlig på overtagelsesbefaring. 

Vil jeg tro...?

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (14 timer siden):

Var det en eksisterende gammel skade/defekt på vinduet? Skjønte ikke helt. Det kan skje mye fra takstmann lager rapport og egenerklæringsskjema signeres til overtagelse. 

Om jeg selger et hus og er uheldig og knuser et vindu i flytteprosessen etter budrunde og forteller dette til kjøper på kontraktsignering og ingen gjør notat av dette eller skriver det opp som en mangel selger må utbedre vil jeg tro man slipper unna. Kjøper har jo godtatt en mangel det er informert om, og er meget synlig på overtagelsesbefaring. 

Vil jeg tro...?

Ts her

det var en gammel skade, så det var ikke noe som skjedde etter at de skrev egenerklæringsskjema. 

ja enig i det du sier, hvis det har skjedd i mellomtiden. Men da ville man vel som selger sagt at man skal fikse det? Eller sagt ofra til megler og evt sjekket hvordan man skal gjøre det. 

problemer nr to her er jo at hun som kom fra eiendomsmegleren ikke noterte eller spurte noe. Og jeg ble så usikker på alt sammen, og ville ikke være hun vanskelige/kjipe. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt megleren og si du ønsker at selger dekker kostnadene. 

Anonymkode: 3e40d...de1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt megleren og si du ønsker at selger dekker kostnadene. 

Du sier du oppdaget omfanget nå og ikke skjønte hva selger refererte til da han nevnte det elelrsom det ikke stod noe i egenerklæringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 22.02):

Ts her

ja vi ble snakket rundt det og jeg føler meg lurt. Men når de inne har nevnt det i egenerklæringsskjemaet med vilje burde vel det bety noe? Hvis ikke kan man jo bare droppe å nevne ting. 
som sagt, så ble det litt kaos ved signering og de snakket det bort. Tro meg…..jeg angrer. 

Din egen feil.

Anonymkode: 10f96...b7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du sier du oppdaget omfanget nå og ikke skjønte hva selger refererte til da han nevnte det elelrsom det ikke stod noe i egenerklæringen.

Hvor vanskelig er det å forstå at et vindu har en eller annen feil, hvis det er det som står? Man må forutsette at en kjøper er voksen nok til å lese den dokumentasjonen som blir lagt frem, og evnt spørre hvis det er noe en lurer på.

TS: du er ikke lurt av selger, men lurt av deg selv.

Ved neste kjøp må du ta deg bedre tid til å lese dokumentasjonen, og spørre hvis du er usikker.

Dette vinduet, som neppe koster en formue å fikse, må du bare lære av.

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt rotete dette. Tror det kom noen skrivefeil inn i innleggene dine ts som skaper forvirring, pluss litt uferdige setninger.

Men slik jeg forstår det, så foreligger det en mangel ved et vindu som ikke er opplyst om hverken i egenerklæring, takstmannens rapport eller i prospektet? Og det er du 110% sikker på? Og så blir det nevnt ved overtagelse, og da sier dere ok, signerer, får nøklene og er dermed rettmessige eiere av huset med alle forpliktelser og rettigheter som følger med?

Hva slags skade er det? Høres rart ut at det kan "fikses" med gaffatape? Snakker vi skade pga råte, så er sannsynligheten stor for at det er mer omfattende enn bare vinduet. Snakker vi kun vinduet, så vil ikke det koste så mye å bytte, så fremt det er standard størrelse.

Om jeg var deg, ville jeg meldt det inn til megler og selgers forsikring, slik at du ihvertfall har meldt det inn innen rimelig tid. Så må du undersøke hvor omfattende dette egentlig er. Kanskje det ikke er så ille som det du tydeligvis tror?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor vanskelig er det å forstå at et vindu har en eller annen feil, hvis det er det som står? Man må forutsette at en kjøper er voksen nok til å lese den dokumentasjonen som blir lagt frem, og evnt spørre hvis det er noe en lurer på.

TS: du er ikke lurt av selger, men lurt av deg selv.

Ved neste kjøp må du ta deg bedre tid til å lese dokumentasjonen, og spørre hvis du er usikker.

Dette vinduet, som neppe koster en formue å fikse, må du bare lære av.

Ts her

det stod ikke noe sted, nettopp det som er problemet. Hverken i egenerklæringsskjema el annen info. Vinduet i seg selv koster ikke så mye å bytte, men man må inn med stillas ol for å få det byttet. Så ikke så enkelt allikevel. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble litt rotete dette. Tror det kom noen skrivefeil inn i innleggene dine ts som skaper forvirring, pluss litt uferdige setninger.

Men slik jeg forstår det, så foreligger det en mangel ved et vindu som ikke er opplyst om hverken i egenerklæring, takstmannens rapport eller i prospektet? Og det er du 110% sikker på? Og så blir det nevnt ved overtagelse, og da sier dere ok, signerer, får nøklene og er dermed rettmessige eiere av huset med alle forpliktelser og rettigheter som følger med?

Hva slags skade er det? Høres rart ut at det kan "fikses" med gaffatape? Snakker vi skade pga råte, så er sannsynligheten stor for at det er mer omfattende enn bare vinduet. Snakker vi kun vinduet, så vil ikke det koste så mye å bytte, så fremt det er standard størrelse.

Om jeg var deg, ville jeg meldt det inn til megler og selgers forsikring, slik at du ihvertfall har meldt det inn innen rimelig tid. Så må du undersøke hvor omfattende dette egentlig er. Kanskje det ikke er så ille som det du tydeligvis tror?

Ts het

vinduet i seg selv koster nok ikke så mye, men siden dette er i 3. etg så må man sette opp stillas og da koster det fort mer. 

ja som du sier, dette stod ikke noe sted og dermed jeg mener at de skal dekke kostnaden. Skjønner at jeg gjorde en feil ved å godta. Men når man står der og får det slengt ut, så blir man veldig usikker på om det står i papirene ol. Hva skal man si/gjøre med det? Visste ikke da hvor omfattende det var å få det byttet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts het

vinduet i seg selv koster nok ikke så mye, men siden dette er i 3. etg så må man sette opp stillas og da koster det fort mer. 

ja som du sier, dette stod ikke noe sted og dermed jeg mener at de skal dekke kostnaden. Skjønner at jeg gjorde en feil ved å godta. Men når man står der og får det slengt ut, så blir man veldig usikker på om det står i papirene ol. Hva skal man si/gjøre med det? Visste ikke da hvor omfattende det var å få det byttet. 

Som sagt,meld det inn. Til syvende og sist vil det bero på om mangelen var skjult,og hva du/dere må påregne ifh til boligens alder og øvrige opplysninger.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt,meld det inn. Til syvende og sist vil det bero på om mangelen var skjult,og hva du/dere må påregne ifh til boligens alder og øvrige opplysninger.

Dette utgjør neppe 10% av boligens verdi uansett, så det er ikke noen vits i å melde inn noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette utgjør neppe 10% av boligens verdi uansett, så det er ikke noen vits i å melde inn noe som helst.

Det her. Det må være av et betydelig økonomisk omfang for at dere skal komme noen vei med det.

Anonymkode: 6d8e4...6cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det her. Det må være av et betydelig økonomisk omfang for at dere skal komme noen vei med det.

Anonymkode: 6d8e4...6cd

Det er jo ikke sant. I ny forskrift til avhendingslov er enhver feil/mangel over 10.000,- som det ikke er opplyst om en mangel som selger er ansvarlig for. Betingelsen er budaksept etter 1.1.22.

Skrevet

Et vanlig vindu lar seg bytte innenfra, trenger ikke stillas for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du boligkjøperforsikring, TS? Ring dem og forklar situasjonen. Vær tydelig på at feilen ikke er synlig innenfra. Ta det derfra. 

Anonymkode: 84dcf...eb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...