Gå til innhold

Snu døgnet til en katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Katten har oppdratt deg til å være sin personlig døråpner om natten😂🙈

Min katt begynte også å styre oss, startet med at hun mjaaauet sårt i 2tiden så jeg tenkte hun måtte på do og slapp hun ut, så banket hun på (og gav seg ikke) i 4tiden så jeg slapp hun inn. Det ble bare verre og verre. Så bestemte jeg at når det er natt så er vi inne og sover. Roper hun inn i 22tiden og da er det natta og ikke ut før jeg står opp i 6-tiden. Et par kjipe masete netter, men jeg latet som jeg sov. Katter er vanedyr og følger rutinen sin. Så nå går hun å legger seg når hun blir ropt inn, hun har sluttet å mase på natten og vi sover alle sammen mye bedre. 

Anonymkode: 370c8...44f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips, skal prøve å være litt strengere. Hun er verdens søteste lille pus, men har sikkert 2 hjerneceller som sviver inni hjernen 😂 Der er nesten som hun ikke forstår at hun kan gå ut andre veien, selv om hun elsker å ligge på terrassen og være med oss i hagen. Hun skal ut hoveddøren koste hva det koster vil. Har sikkert snart ødelagt den og med all den kloringen. Off! 

Anonymkode: f3e1f...2ae

Hun har masse hjerneceller og er smart! Smartere enn hunder😉 hun har jo klart å dressere deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har hun sovet i hele dag, så derfor det ble sånn nå. Hun må først få det inn i hodet at hun kan bruke den veien, og så mestrer hun jo ikke å bruke kattedøren enda heller. 

Hun er en veldig sosial katt. Går rett bort til de andre nabokatten, aldri vært i slåsskamp, men det kan jo selvfølgelig forekomme. Føler egentlig at hun er tryggere ute på nettene, færre biler og mennesker som kan skade henne. Vi bor i storby så tvilsomt det er et rovdyr her. 

Det tenkte jeg og før, men det er faktisk omvendt. Det er større sjanse for påkjørsel om natt fordi bilene gjerne kjører fortere da og de har dårligere sikt. Det at det er mindre biler på natt kan også gjøre at kattene er mindre redd bilveien på natt. 

Samme med mennesker, ja det er mindre mennesker ute på natt, men det er og da flest kriminelle saker skjer. Hvis du er en psykopat som er på leit etter et dyr å skade så går du jo ikke midt på dagtid på åpen gate der flere mennesker kan se deg, du gjør jo det på natten når de fleste sover og det er mindre sannsynlighet for at du blir tatt. Det er også gjerne på natt de fleste inntar alkohol som gjerne kan påvirke saken. 

Anonymkode: 9068d...32c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus har kattene i alle sine leveår kommet inn/ut soveromsvinduet. Nå venter vi baby og det er helt uaktuelt at kattene skal komme inn på soverommet så nå er vinduet lukket inntil og døren lukket. Hadde fire netter med skikkelig furting (HØY sutrete mjauing på kanten til hyling, skraping/kloring og de prøvde smette inn på soverommet ved hver minste anledning. Mistenker de klagde til vanedyrenes landsforening) de var direkte suur selvom inngangen ble forflyttet til stuen (hvor maten deres står) men på dag fire virket det som at de innså at enten går de inn ut stuen eller så forblir vi inne/ute. Løsnet litt tidligere for eldstemann enn yngstemann men nå er det lengre og lengre tid mellom hver gang jeg hører de de ved soveromsvinduet. Så her må du nok bare sette «hardt mot hardt» og være den staeste 😅 

bær katten mot kattedøren og dytt henne ut der, vær konsekvent og null mer ut hoveddøren. Hvis du har mulighet til det og hun står på hoveddøren og vil inn hadde jeg gått ut, bært henne med meg og stappet henne inn kattedøren. Men det spørs jo helt på hvordan huset er bygget. 

lykke til 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hun har masse hjerneceller og er smart! Smartere enn hunder😉 hun har jo klart å dressere deg. 

Sant nok 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ene tomsingen (🥰) min begynte ikke å bruke luka før han en dag satt ute på verandaen og mjaua mens han kikka på meg gjennom stuevinduet, og jeg nekta å åpne døra. Etter en halvtimes tid eller så ble han lei, og kom inn luka si 😂

Hvis dere klarer å ignorere gnålet til pus om natta, så vil hun sannsynligvis etterhvert gi opp hun og.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snudde døgnet til katten ved å vekke den med lek og godsaker på dagen. Så ut i noen timer, og på kvelden serverte jeg kokt tunfisk. Med dette i en periode sover han nå gjennom hele natten, og er kun interessert i å være ute på dagen da jeg er på jobb. Han får såklart tunfisk ett par ganger i uka ved leggetid fortsatt ;) lykke til! 

Anonymkode: 3de85...cb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det tenkte jeg og før, men det er faktisk omvendt. Det er større sjanse for påkjørsel om natt fordi bilene gjerne kjører fortere da og de har dårligere sikt. Det at det er mindre biler på natt kan også gjøre at kattene er mindre redd bilveien på natt. 

Samme med mennesker, ja det er mindre mennesker ute på natt, men det er og da flest kriminelle saker skjer. Hvis du er en psykopat som er på leit etter et dyr å skade så går du jo ikke midt på dagtid på åpen gate der flere mennesker kan se deg, du gjør jo det på natten når de fleste sover og det er mindre sannsynlighet for at du blir tatt. Det er også gjerne på natt de fleste inntar alkohol som gjerne kan påvirke saken. 

Off nå skremmer du meg. Det er og en grunn for at jeg slipper henne inn når hun vil, for jeg er så redd for at hun er redd for noe. Hun er jo bare 1,5 år. Får det for meg at hvis jeg ikke åpner forsvinner hun. Blir jo så glad i de dyra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Off nå skremmer du meg. Det er og en grunn for at jeg slipper henne inn når hun vil, for jeg er så redd for at hun er redd for noe. Hun er jo bare 1,5 år. Får det for meg at hvis jeg ikke åpner forsvinner hun. Blir jo så glad i de dyra. 

Jeg har bodd midt på Majorstua og der var det grevling og rev, så det er rovdyr i byen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å kun slippe hun ut gjennom terrassedøra også på dagtid, så venner hun seg til det. Katter er vanedyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har helt faste rutiner. Det gjelder både innetid, utetid, våtfor, med mer. 

Alt. Og da mener jeg absolutt alt. Av mas. Ignoreres. Gir du etter for en katt en eneste gang krever det 100 ganger med ignorering før de igjen aksepterer det. 

Anonymkode: ab61c...937

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg hadde heller ikke klart å ignorere katten mens den var ute. Ser enkelte her gjør det og har hatt suksess med det men da hadde jeg ikke klart å fått sove. Da er det bedre å ignorere katten når den vil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg hadde heller ikke klart å ignorere katten mens den var ute. Ser enkelte her gjør det og har hatt suksess med det men da hadde jeg ikke klart å fått sove. Da er det bedre å ignorere katten når den vil ut. 

De fleste ignorerer katten når den er inne og vil ut på natten. For å signalisere natt og sove. 

Det blir som en baby, man slår ikke på lyset og leker på natten. På natten er det minimal aktivitet og man skal helst sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte aktiviserer dere katten daglig? Det har mye å si vedr. søvn om natta. Ta til deg tipsene ang. aktivisering og mat rett før leggetid. Legg gjerne inn to aktiviseringsøkter daglig, katter har behov for det selv om de er utekatter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare være staere enn katten. Da vi fikk luke så lærte hun fort at hun ikke kommer ut i det hele tatt om ikke hun bruker luka 🤷🏼‍♀️ Hun har do og mat inne, så nyttet ikke å hyle ved døra, matmor har headsett på 😅 Hun vet også at den er stengt om natten, så om natten sover hun. Står opp 06:00 blank når den åpner og er ute hele dagen.

Anonymkode: e9982...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...