Gå til innhold

Må man kateteriseres ved epidural?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en veninne som fødte med epidural og hun måtte kateteriseres. Vet ikke om det var på grunn av epiduralen eller noe annet? Dere som har født med epidural, måtte dere det og evt. hvor ofte? Lenge etter at barnet var ute også? :) 

Anonymkode: 7069a...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, måtte ikke det.

Anonymkode: 484e8...3aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ikke det 

Anonymkode: 10f27...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte det. Men fødselen pågikk i 15 timer til etter at jeg hadde fått epidural. Så jeg følte ikke beina mine i slutten av fødselen. Hadde også fått 5 liter væske, så måtte gå med kateter de neste dagene. Det var ikke vondt å få kateter. 

Anonymkode: 30052...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke epidural men måtte kateteriseres under fødsel og tre dager  etter likevel 😛 Trenger ikke ha noen sammenheng. 

Endret av boblevann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

boblevann skrev (5 minutter siden):

Hadde ikke epidural men måtte kateteriseres under fødsel og tre dager  etter likevel 😛 Trenger ikke ha noen sammenheng. 

Får jeg spørre hvorfor du måtte det, hvis du vet det da? :) 

Anonymkode: 7069a...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk kateter fordi jeg ikke klarte å tisse ordentlig, og det kan visst vær farlig om det ligge mye væske igjen 

Anonymkode: cd23e...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kateter rett etter vesla var ute. Blæren var visst ganske full, og jeg kunne ikke gå på do fordi jeg skulle bli sydd. Merket ingenting av at de satte det i ☺️ Fikk kun kateter én gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får jeg spørre hvorfor du måtte det, hvis du vet det da? :) 

Anonymkode: 7069a...626

Man får det hvis man ikke klarer å få tømt blæra. Jeg fikk det første fødsel med epidural, andre fødsel klarte jeg å tømme blæra godt selv. Merket forøvrig ingenting til når de satte kateter, var bare en merkelig følelse å få tømt blæra på den måten 😅

Anonymkode: 1f793...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke epidural, fikk kateter. Fordi blæra var litt fylt og for å gi bedre plass i fødekanalen. Kjente ikke noe behov for å tisse selv, men det er jo endel andre sterke sanseinntrykk under en fødsel. Kjente heller ikke kateteriseringen, de har på bedøvelsesmiddel så det ikke merkes særlig (selv kjente jeg ingenting av det under aktiv fødsel).

Anonymkode: d3775...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Får jeg spørre hvorfor du måtte det, hvis du vet det da? :) 

Anonymkode: 7069a...626

Blandede grunner :) Jeg hadde en litt traumatisk fødsel med litt skader etter (aner ikke om det har noen betydning). Klarte ikke kjenne at jeg måtte tisse, og klarte bare ikke tisse. Kom meg heller ikke på beina i starten pga blodtap, så fikk ikke sitte i fred på do heller. Måtte ha bekken i senga, det var jo helt håpløst når jeg i tillegg ikke hadde noe kontakt med musklene der nede. Det kom bare ingenting ut, selv om de sjekket på forhånd med apparat at blæra var smikkfull. Var nok en kombo av skader, ingen muskelkontakt og hele settingen med bekken liggende i senga med mannen ved siden av og jordmor som ventet 😅😅 

Da jeg på dag 3 endelig kunne stå igjen, kom meg på badet og fikk sitte på do med lukket dør - da løsnet det (etter noen mislykkede forsøk først). Klarte å tisse selv etter dette, men husker det gikk 3-4 mnd før tissetrangen kom tilbake. Måtte gå på do etter klokka før det for å ikke glemme det 🤷🏽‍♀️ 

#tingingensnakkerom… Var helt nytt for meg alle fall selv om jeg hadde lest MASSE. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kateter etter fødsel uten epidural fordi de ville måle hvor mye tiss jeg hadde i blæren. Hadde ikke tisset noe under fødselen og hadde fått mye væske, og siden baby var ganske hoven ville de finne ut ish hvor mye væske han hadde sugd til seg. :) Det var vondt å sette det inn, men jeg hadde en stor rift som påvirket urinrøret, så mulig det var derfor det var ganske vondt.

Anonymkode: 6fb60...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å kateteriseres opp til flere ganger under og etter fødsel uavhengig av epidural eller ikke. Det er fordi man gjerne sliter med å klare å tømme blæren selv pga alle traumene der nede. Det snakkes ikke så mye om, som tydelig ses på de som slenger ut at en av grunnene til at KS er så fælt er at man får kateter... en gang😅

Anonymkode: 8a194...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk epidural på én av mine tre fødsler. Fikk ikke urinkateter. Klarte fint å vagge fra side til side med prekestol selv om jeg hadde epidural. Føder relativt raskt, så jeg hadde ikke behov for å tisse underveis i noen av fødslene.

Anonymkode: 8a82d...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kateteriseres fordi jeg ikke kjente noe tissetrang da jeg hadde epidural. Klarte fint å gå med prekestol til do, men fikk ikke ut noe. Fødselen pågikk i 30 timer og jeg var på drypp i tillegg, så det ble mye væske innabords som måtte ut. Fikk også væske i to timer etter fødsel, så jordmor var hissig med kateteret gjennom natta og påfølgende dag, før systemet var oppe pg gikk og jeg fikk til å tisse selv 😅

Anonymkode: c546c...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det både under fødsel og til slutt satt inn i et døgn etter fødsel (med pose) fordi jeg ikke klarte tisse selv. Men jeg fikk også sånn pundalblokker eller hva det heter, sånn bedøvelse rett i tissen? Så vanskelig å si hva som var grunnen til at jeg ikke klarte å tisse. Det var ikke vondt å få kateter men jeg måtte bli et døgn på barsel før vi fikk flytte til hotellet :)

Anonymkode: bd8c0...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble katetrisert etter fødsel. Klarte ikke tisse selv og hadde 1L i blæra så...

Anonymkode: 44bce...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ikke pga epidural, men fordi de trodde blæra mi var full siden fødselen gikk litt for sakte. Men det var bare "engangs-kateter", ikke sånn som sto i ut fødselen. 

Anonymkode: 85335...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråden, men må man ha kateter om man ikke tar epidural også? Er det vondt å få kateter? Ser man noe ekkelt (som i, bør mannen ut av rommet)? 

Anonymkode: 8524b...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men må man ha kateter om man ikke tar epidural også? Er det vondt å få kateter? Ser man noe ekkelt (som i, bør mannen ut av rommet)? 

Anonymkode: 8524b...06c

Hvis man ikke er i stand til å tisse selv, ja. 

Anonymkode: 44bce...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...