Gå til innhold

Korte, koselige julefortellinger


Nelle

Anbefalte innlegg

En gang leste jeg en kort liten julefortelling. Den var skrevet på dialekt, litt sånn Alf Prøysen eller Kjell Aukrust dialekt, og den var i Kjell Aukrust-stil. Handla om en gutt som ønska seg (eller fikk) et fargeskrin til jul.

Noen som vet hvilke historie det er?

Noen som har tips om andre tilsvarende (norske + jordnære) historier?

Trenger ikke være lange eventyr, men heller kortere historier. Gjerne på dialekt.

Vet Astrid Lindgren har skrevet en bok med julefortellinger (fra da hun var liten?) -er denne bra?

Hva med "Jul i stua" som Alf Prøysen har skrevet? Er den bra? Finnes den som bok i tillegg til lydbok? (jeg finner den bare som lydbok på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å JA!!! Det er det!!!

TUSEN TAKK!!!!!!

:smilyblomst::dagens-rose::kyss:

Jeg har lett etter denne historien i ca. 15 år!!!!! Alt jeg husket var at den siste setningen inneholdt ordet "farjeskrin" -og jeg trodde det var Alf Prøysen. Men overalt hvor jeg har spurt er det ingen som har visst!

:kyss: :kyss: :kyss:

TUSEN TAKK!!! Jula er reddet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å JA!!! Det er det!!!

TUSEN TAKK!!!!!!

:smilyblomst:  :dagens-rose:  :kyss:

Jeg har lett etter denne historien i ca. 15 år!!!!! Alt jeg husket var at den siste setningen inneholdt ordet "farjeskrin" -og jeg trodde det var Alf Prøysen. Men overalt hvor jeg har spurt er det ingen som har visst!

:kyss: :kyss: :kyss:

TUSEN TAKK!!! Jula er reddet    :)

Jammen Nelle, da! Du trenger bare Bremykt! Ehh..Google, mener jeg. Gamblet på Prøysen, og søkte etter julefortelling+prøysen, og Voila; den kom opp på første googleside. :)

Værsågod, forresten. Og tænks! *snapper rose*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Nelle, da! Du trenger bare Bremykt! Ehh..Google, mener jeg. Gamblet på Prøysen, og søkte etter julefortelling+prøysen, og Voila; den kom opp på første googleside. :)

Værsågod, forresten. Og tænks! *snapper rose*

Har søkt masse på julefortelling+prøysen, men aldri funnet noe... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt masse på julefortelling+prøysen, men aldri funnet noe...  :sjenert:

Jeg ofret en høne til den store, skumle Google-guden først. Det gjorde nok susen, tenker jeg. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ofret en høne til den store, skumle Google-guden først. Det gjorde nok susen, tenker jeg.  :sjarmor:

:ler:

:hønesmiley: ;)

JA! Det er en utrolig nydelig historie, som man lett blir rørt av. Den jula som var for 50 år siden er på mange måter så ufattelig fjern fra vår materialistisk kapitalistiske julefeiring. Jeg forsøker så godt jeg kan å tviholde på en god del av disse gamle verdiene -som ikke dreier seg fullt så mye om hva man kank kjøpe for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Astrid Lindgren:

Se, Marikken, det snør!

Jo visst kan Lotta nesten allting

Kajsa krabat

Jul i stallen

Alf Prøysen:

Teskjekjerringa på julehandel

Snekker Andersen og julenissen

Bjørn Rønningen:

Fru Pigalopp og juleposten.

Anonym poster: 2002454b7b502ccfb04bb948a91b4225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som fortsatt har den fortellingen TS var ute etter? Den høres kjempefin ut, men linken virker selvfølgelig ikke lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Noen som fortsatt har den fortellingen TS var ute etter? Den høres kjempefin ut, men linken virker selvfølgelig ikke lenger...

Dette lurer jeg også på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...