Gå til innhold

Feiloppfatninger om akuttmottak

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg selv så har jeg en skyhøy grense på å kontakte legevakten. Ambulanse eller akuttmottak skjer omtrent ikke. Jeg skal være bevisstløs eller hardt skadet om jeg skal kontakte dem, noe annet er ikke vits siden man må vente en halv til en hel dag for å bli sett på av lege. 

Jeg har litt lavere grense for barna mine, men vi drar aldri til legevakt om ikke det er krise. Stort sett har det vært skader som må ses på av lege.

Jeg er takknemlig for helsevesenet, når det fungere. Men legevakt/akuttmottaket, det fungerer heller dårlig mtp den veldig lange ventetiden.

Anonymkode: ae23a...fa1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Humle Brumle skrev (På 5.7.2022 den 18.49):

Det er egt ikke lov å utgi seg som helsearbeider her men sikkert gode poeng du kommer med.

Da tolker du regler rigid. TS gir ikke helseråd. Hun kunne like gjerne vært resepsjonist eller vaktmester utifra det hun skriver.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at ventetiden i mange akuttmottak er altfor lang. 

Anonymkode: e077e...8cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Da var nok årsaken at de tenkte buksmertene ikke hadde organisk årsak. Hva ble diagnosen til slutt? R10.4 Annen og uspesifisert smerte i buk og bekken?

Vridde eggstokker

Blindtarmbetennelse

Nyresten

Sprukket tykktarm

Tarmslyng

Svangerskap utenfor livmora

Langtkommen eggstokkreft

Tynntarmsprolaps

Fistel mellom skjede og endetarm og dermed infeksjon

Addisonkrise

Og sist men ikke minst, en svært spesifikk og sjelden diagnose jeg ikke kan nevne her, men som resulterte i over fem måneder sammenhengende på sykehus, fire operasjoner og en forventet livslengde på 1-2 år for en person på under 25

Du kan stappe arrogansen din opp der den hører hjemme. 

Anonymkode: e960b...f4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vridde eggstokker

Blindtarmbetennelse

Nyresten

Sprukket tykktarm

Tarmslyng

Svangerskap utenfor livmora

Langtkommen eggstokkreft

Tynntarmsprolaps

Fistel mellom skjede og endetarm og dermed infeksjon

Addisonkrise

Og sist men ikke minst, en svært spesifikk og sjelden diagnose jeg ikke kan nevne her, men som resulterte i over fem måneder sammenhengende på sykehus, fire operasjoner og en forventet livslengde på 1-2 år for en person på under 25

Du kan stappe arrogansen din opp der den hører hjemme. 

Så dette mener du var diagnosene dine da du ble sendt hjem fra akutten uten innleggelse?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har sendt pasienter til akuttmottaket for å bli kateterisert, men også blitt avvist av legevakta selv om jeg hadde brukket noen greier. Jeg visste det mitt rar brudd, men ville ikke huffe meg for jeg så de ansatte hadde mer enn nok å gjøre. Dessverre fungerer det ofte bedre å være plagsom pasient. Det brukes altfor mye ressurser på små barn som kommer inn med forkjølelser og eldre som reiser seg for fort opp. Det er altfor få ansatte på jobb.

Det var en gang jeg var på akuttmottaket fordi jeg hadde fått en kniv i ryggen og da fikk jeg rask behandling selv om de sikkert kunne ventet en stund. Var langt unna indre organer. Jeg gadd ikke oppføre meg teit selv om jeg hadde et knivstikk. Kunne fint gått og hentet meg mat selv.

En siste ting jeg vil nevne er at man ikke dør av akutte smerter. Er det vondt nok så svimer man av. Jeg forstår ikke hvorfor man skal reagere fordi man har vondt. Det er sånt små barn gjør. Folk må enten oppføre seg annerledes eller stemme på partier som er for et bedre helsevesen. 

Edit 2. Man trenger heller ikke vente med å oppsøke hjelp til ettermiddagen om problemet har vart. Det er færre på jobb når det nærmer seg natta.

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en spontanabort der jeg blødde enormt. Jeg ble sendt hjem fra legevakten med en enorm bleie og fikk en pille der resten skulle komme ut av seg selv. Legen var usikker om innleggelse men det ble ikke noe innleggelse. Jeg holdt på hjemme i 5 døgn helt alene og «fødte ut» resten i do. 
Det var grusomt å ikke bli ivaretatt på fysisk og psykisk i slik situasjonen. 
Om man har en urinveisinfeksjon så synes jeg det tullete å dra til legevakt. Det fikser fastlegen på et blunk og 1-2 dager klarer vel alle å vente, men å være neddynket i blod med sterke magesmerter som de kalte enn slags fødselskramper var grusomt. Jeg har hatt nyrestein og det var like intenst med hurtige kramper.

Anonymkode: 5e0c8...20e

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så dette mener du var diagnosene dine da du ble sendt hjem fra akutten uten innleggelse?

Jeg har ventet i godt over fem timer med tre av disse problemene, ja, med en av de har jeg gjort det to ganger. Ved to av tilfellene ble jeg sendt hjem igjen uten å engang bli undersøkt, og det ble ambulanse og blålys inn igjen noen timer etterpå og store komplikasjoner jeg ikke  hadde behøvd å få. 

De andre tingene er det som jeg sa andre som har hatt, jeg har bare vært pårørende og følge. De har også måttet vente i 5+ timer (et par ganger rundt 20 timer) før noen har sett på de, og de har kommet videre i systemet. Eller bare blitt sendt hjem igjen for å bli enda sykere. I forbindelse med den sistnevnte sykdommen hadde vi den samme runddansen flere ganger månedlig i over fem år før noe som helst ble undersøkt. Og noe som kunne vært en sykdom med relativt grei livskvalitet og normal livslengde, endte med ekstrem lidelse og død som 26-åring.

Og til deg som sier man alltid får hjelp ved rektale blødninger: bullshit. 

• Liker 3
Gjest lurven
Skrevet

Lå i ambukansehallen på ahus i 8 timer eller no den gangen jeg var ganske syk. Men klagde ikke, så jo at de hadde mye å gjøre

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haddd en venninne som jobbet som helsepersonell, og hun sa spesifikt at akuttt/legevakt tok deg fortere imot om du var shabby kledd og uffa og jamra deg - enn når du så "presentabel" ut og holdt inne smertebe. Tragisk, men er jo systemet som er fucka. 

Anonymkode: c75df...a5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kommer er innspill tilbake til trådstarter: jeg ble innlagt på akuttmottak for første gang i høst. Redd, alene, mannen min måtte være med barna. Har ingen erfaring med sykehus fra før. Det var ikke en kjeft som fortalte meg hvordan ting funker, at det kan ta lang tid, at det finnes mat i en maskin eller noe annet. Jeg tar meg ikke til rette på egenhånd. 

Noen ganger synes jeg sykepleiere kunne tatt seg de 15 sekundene det tar å informere om det aller mest grunnleggende. Eller noen burde lager en brosjyre. Dette er ikke noe vi alle bare forstår. 

Anonymkode: e6432...eaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 19.12):

Jeg hadde en spontanabort der jeg blødde enormt. Jeg ble sendt hjem fra legevakten med en enorm bleie og fikk en pille der resten skulle komme ut av seg selv. Legen var usikker om innleggelse men det ble ikke noe innleggelse. Jeg holdt på hjemme i 5 døgn helt alene og «fødte ut» resten i do. 
Det var grusomt å ikke bli ivaretatt på fysisk og psykisk i slik situasjonen. 
Om man har en urinveisinfeksjon så synes jeg det tullete å dra til legevakt. Det fikser fastlegen på et blunk og 1-2 dager klarer vel alle å vente, men å være neddynket i blod med sterke magesmerter som de kalte enn slags fødselskramper var grusomt. Jeg har hatt nyrestein og det var like intenst med hurtige kramper.

Anonymkode: 5e0c8...20e

Opplevde noe lignende. fikk pille for at foster hadde dødd og fødte i do, men fikk beskjed om å dra på akutten om det skjedde, så ble liggende og blø i 4-5 timer på akutten- heldigvis «innenfor» og ikke i venterommet.  Til slutt fikk jeg møte en sur lege som ikke forsto hvorfor jeg var der - før han startet utskrapingen.   Hadde spontanabortert tidligere, da fikk jeg utskraping under narkose, men denne gangen ingenting fordi det kanskje ikke var noe.    

Opplever stor forskjell på akutten og legevakten. De gangene jeg har vært på akutten har vi jo blitt henvist av legevakten så har måttet vente inntil noen timer på hvert sted. Merker at på lokale legevakten blir ventetiden mer hjemme, for der får man etter pandemien «time» på legevakten, så det var kortere tid.

Det var noe helt annet å være der med barn, fikk helt tydelig merke hvor mye høyere prioritet barn får på Akutten- ikke like mye på legevakten når sønnen var der i våres med brudd i foten. 

Men synes generelt for mange drar på legevakten og støtter det helt at man må ringe og forklare symptomer for å få komme inn på legevakten, blir mindre snufsete voksne av det…  Med barn er det noe annet. selv har jeg aldri vært på legevakt uten at barna blir sydd/medisinert/sendt til innleggelse eller henvist til Akutten (røntgen/sjekk for hodekade) og (blant annet henvist videre til øre-nese-hals for å sy). 

Anonymkode: d2887...860

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 7.7.2022 den 18.40):

Det brukes altfor mye ressurser på små barn som kommer inn med forkjølelser og eldre som reiser seg for fort opp. Det er altfor få ansatte på jobb.

Helt klart. Merker at med barn «sniker» vi i køen på Akutten - og det forteller de i skranken oss og at 70% av de som sitter i venterommet er gamle mennesker.  Nå har jeg kun vært på Akutten med skader og ikke forkjølelser og ingen var på Akutten uten rekvisisjon, så alle der måtte ha blitt sett på av noen først. På legevakten derimot pleier det å kry av barnehagebarn.

Anonymkode: d2887...860

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...