Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hahahahahahha kristiansundere er IKKE åpne og glade😂😂 sure bitre som ikke unner noen noe som helst. Veldig opptatt av å henge med «de rette» . status er alt

Anonymkode: c0ca8...6c7

Men de har Færra te Mexico og dance with a stranger?

Anonymkode: 8453e...59f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men de har Færra te Mexico og dance with a stranger?

Godt poeng! 🇲🇽🌴👩🏻‍🦲

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lov å spøre hvor dere flyttet, siden det tydeligvis var hyggeligere der? :) 

Jeg flyttet. Han bor der enda for alt jeg vet. Jeg bor nå i Nord-Norge. Trives med litt andre typer mennesker enn de jeg møtte da jeg bodde på Sunnmøre.

Anonymkode: 5625d...81c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Les Agnes Ravatn - Verda er ein skandale. Handler om at hun flytter fra Oslo tilbake til en liten vestlandsbygd. En del betraktninger der om forskjellene. Veldig gøy å lese

Anonymkode: 6d50b...dc6

Det er jo Vestlandet da. Blir noe anna enn M og R. Med unntak av sunnmøringene, de har vestlandslynne. 
Så er det de sindige romsdalingene, og nordmøre… med de livlige men smått negative kristiansunderne og nordre og indre nordmøre, der folket best kan sammenlignes med trønderne…

Store forskjeller i folkelynne mellom fogderiene, og mellom bygd/by.

Anonymkode: 3b05c...fe8

Skrevet
17.11 skrev (På 5.7.2022 den 17.09):

Håper du er glad i kake! 😁

Dette er det viktigste. TS bør forberede seg på diabetes 2 før femtiårsdagen.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Molde er fin plass

Anonymkode: bdeda...abd

Nei.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i Molde, har familie i Kristiansund og bor like utenfor Ålesund og har i mine snart 50 år ikkemerket så mye til denne fogderistriden alle snakker om.. Joda det er sykehusstrid da det ble bestemt at det nye sykeehuset skulel ligge utenfor Molde siden både Ålesund og Kristiansund også har sykehus og begge er så gamle at de hadde trengt en god skjerv til oppussing osv - og det er langt å reise i et fylke med ferger for å komme til sykehus - så der er det mye krangling.. Og så ligger fylkeshuset i Molde, som forøvrig er helt greit siden byer på en måte er i midten.. Men noen vil jo ha alt til sin by - så der er det kanskje litt furting.. Ellers er det jo fortall, de som er enten eller finner alltid noe å kjekle om der.. Bortsett fra det har byene helt ulike ting å by på.. Molde som by har lite i tilby, hovedgaten er ikke spesielt pen å se til, utvalget av det som er der (inkludert roseby osv) er dårlig og slik sett er Ålesund suveren, og sikkert hvorfor de reiser både fra Kristiansund og Molde til Moa og Ålesund for både kos og shopping.. I tillegg har Ålesund et rikere kulturliv, de har museum som er levende, Akvariet, naturen og 62grader nord osv osv så sunnmøre har mye å by på med Geiranger, Valldal, Tafjord osv osv innover mot Stryn, Lodalen, toppturer i fleng.. Det er liksom ikke helt det samme på Varden i Molde eller innover i Moldemarka, eller oppi Vanndamman i Kristiansund - selv om det for all del er nydelig der også.. 
Når det gjelder brukeren som skrev om Hødd og Aafk så tror jeg denne har hatt en dårlig opplevelse for egen del for det er kun et fåtall som bor i områdene der som er fotball-freaks på samme måte vil jeg tro som for MFK.. 
Jeg har studert og bodd i Trondhiem, Bergen, Oslo og Sogndal, bodt i utlandet i noen år og like fullt tror jeg det fineste stedet jeg har bodd er på sunnmøre.. 

Anonymkode: 10334...ad9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet

Interessant at det er såpass blandede svar, og at det tilsynelatende varierer så mye fra bygd til bygd. Her på Østlandet/Osloområdet er liksom folka de samme uansett hvor man bor, i min erfaring ihvertfall. :klo: Men så har man jo sjelden noe reellt lokalsamfunn å snakke om her heller, på både godt og ondt. Folka her omgås generelt mest den faste familien og vennene (som sjelden bor på akkurat samme sted), mens resten av boligfeltet/byen liksom bare er utenfor denne "boblen" man lager seg. Jeg aner ikke hva min nærmeste nabo heter en gang, og det har aldri falt meg inn at det ville vært interessant for noen å snakke om hva naboene holder på med. 😅  Men slikt fungerer sikkert annerledes på små steder, kanskje folk er mer interessert i hva naboen gjør hvis det er veeeeldig få naboer å forholde seg til, og ikke så mye annet som skjer... 🤣

Er det noen her  som har konkret erfaring med Vestnes da? Vi har nettopp snakket med noen som også vurderer å flytte dit nå, og de mente sladder, utestenging og sånt ikke virket som noe stort tema der ihvertfall.

Anonymkode: fcea0...e75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Interessant at det er såpass blandede svar, og at det tilsynelatende varierer så mye fra bygd til bygd. Her på Østlandet/Osloområdet er liksom folka de samme uansett hvor man bor, i min erfaring ihvertfall. :klo: Men så har man jo sjelden noe reellt lokalsamfunn å snakke om her heller, på både godt og ondt. Folka her omgås generelt mest den faste familien og vennene (som sjelden bor på akkurat samme sted), mens resten av boligfeltet/byen liksom bare er utenfor denne "boblen" man lager seg. Jeg aner ikke hva min nærmeste nabo heter en gang, og det har aldri falt meg inn at det ville vært interessant for noen å snakke om hva naboene holder på med. 😅  Men slikt fungerer sikkert annerledes på små steder, kanskje folk er mer interessert i hva naboen gjør hvis det er veeeeldig få naboer å forholde seg til, og ikke så mye annet som skjer... 🤣

Er det noen her  som har konkret erfaring med Vestnes da? Vi har nettopp snakket med noen som også vurderer å flytte dit nå, og de mente sladder, utestenging og sånt ikke virket som noe stort tema der ihvertfall.

Vestens er en fergekai. Og en kiosk der som spøker. Thats it. Men kort vei til fine fjell og skiturer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Foreløpig vurderer vi Rauma, Vestnes. Har også tittet litt på det som tidligere var Ørskog og Skodje kommuner. :)  

Fotball er irrelevant for min del, så jeg er ikke så bekymret for den biten. 😄 Bygdedyret derimot lurer jeg litt på. Ser det er veldig (!) delte meninger i tråden her. 😅 

Jeg og samboer er ganske rolige, vanlige mennesker. Det rareste med oss er kanskje at vi ikke har (og ikke vil ha) barn. Vi er heller ikke religiøse/kristne, noe jeg har hørt mange der oppe er (eller pleide å være?). Men utover det tror jeg ikke vi skiller oss ut sånn veldig, utover det faktum at vi ikke er født og oppvokst der da. :)  

Min generelle erfaring er at folk flest overalt, både i og utenfor Norge, ønsker andre vel. Men dette er jo bare observasjoner gjort ved turer, vi har aldri bodd på "bygda" selv. Vi bor riktignok landlig nå, men det er i et nytt boligfelt ca. 20 minutter fra en i norsk målestokk ganske stor by, så det blir vel ikke helt det samme.

Så spennende med noen som bytter by mot bygd, og attpå til vil komme til mitt vakre hjemfylke Møre og Romsdal :)

På en side vil jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i det krasseste og mest negative kommentarene. På en annen side må jeg si at for 30-40 år siden var det helt annerledes enn det er i dag. Jeg vokste opp halve året på Sunnmøre og halve året i en by i europa. Kulturforskjellen var enorm! Jeg som person kan oppfattes som høglytt, altfor glad, flirfull, flørtende og altfor vennlig - i forhold til en sunnmøring som trenger litt tid på å bli varm i trøya. 

Jeg har bodd andre steder i Norge og verden i 20 år før jeg flyttet tilbake, og bor nå på et lite sted på Sunnmøre (ei øy). Naturen er vakker, det regner ikke så fryktelig mye som man skal ha det til, men kan heller ha flere årstider på samme dag 😛

Vi kjører ofte gjennom Rauma på vei til hytten vår, og det er virkelig vilt, vakkert og majestetisk innover der. 

Som Sunnmøring vil jeg selvsagt anbefale Sunnmøre. Ørskog/Sjøholt er Sunnmøre, så da er dere på riktig vei i det minste. Om dere ikke skal ha barn så står dere helt fritt i å velge bosted tenker jeg, og man trenger ikke å ta hensyn til reisevei til skole, fritidstilbud og tilgang på venner i umiddelbar nærhet. Så hva er viktig for dere nå når dere skal flytte? Hva er det dere ønsker dere? Hva er det dere MÅ ha? Utsikt får man stort sett hvor som helst på Sunnmøre, enten til havet eller fjell, eller begge deler. Vil dere ha et hus i nærheten av havet, der dere kan rusle ned til egen strandlinje med utsikt over sunnmørsalpene? Eller liker dere det mer "intimt" langt inn i en dal under høge fjell? Driver dere med vintersport, vannsport, eller mest fotturer i fjellet? Ønsker dere av og til å kunne ta en tur på cafe eller restaurant? få med seg en konsert eller annet? Skal dere ha noe dyr? Vil dere ha båt? Er det praktisk med nærhet til flyplassen?

Jeg kan iallefall anbefale både Giske kommune og Haram kommune. Menneskene er vennlige, det er gode jobbmuligheter, nærhet til Ålesund hvis man ønsker det, umiddelbar tilgang på havet. Stor sjans for utsikt til hva som helst nesten uansett hva slags bolig man kjøper. I Haram er det vakkert (minus Brattvågen), og man kan få billige hus. 
Om dere vil ha sjarmen av både sunnmøre og romsdalen kan jeg anbefale Nakkedalen. Det er noen magisk fine nedslitte hus og man er midt mellom Haram kommune og Fiksdalen og Tomrefjorden (ofte varmere der om sommeren). Hva skal dere jobbe med? Trenger dere å velge location i forhold til arbeids- eller studiested?

Dere kommer til å stortrives tenker jeg :)❤️ 

Anonymkode: 213dd...61e

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette med sladder og slikt tror jeg kan være reelt på mange små steder. Der jeg vokste opp hadde vi bare fergen som forbandt oss med fastlandet, og selvfølgelig med 600 innbyggere visste man hvem alle var. Man bryr seg om hverandre på godt og vondt vil jeg si. It takes a village. Mangler du plutselig noe til et måltid eller et oppussingsprosjekt er det bare et kjapt spørsmål på bygdas facebook-side så står det spiker, sukker, eller traktor på døren om det er det du trenger. Folk ser deg, spør hvordan det går, tilbyr seg å hjelpe, man kan melde seg inn i trimgruppe, fotogruppe, idrettsslag, historielag, småbåthavna osv, det finnes møte- og mingleplasser i fleng. Men man styrer selv hva og hvor mye man vil involvere seg. På små steder møter man også andre gjennom dugnad, for dugnad er en grunnpilar i Møre og Romsdal vil jeg si, iverfall på Sunnmøre står dette sterkt. 

Vestnes er for meg ingenting. Utsikten er også intetsigende i forhold til det du kan få på Sunnmøre. Hadde da heller bodd i Måndalen eller Tomrefjorden enn Vestnes. Vestnes er ei ferjekai, ellers ingenting der. Ikke noe spennende turer on your doorstep heller. Og det får man omtrent hvor som helst på Sunnmøre, så jeg hadde styrt unna Vestnes :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at Vestnes er en kommune og Tomrefjord ligger i ja.. Vestnes kommune. Det er mye mer enn en fergakaia, man kjører utenom sentrum mot fergekaia. Neste gang du kjører forbi ta deg turen innom 😃

Anonymkode: feff4...3f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vestens er en fergekai. Og en kiosk der som spøker. Thats it. Men kort vei til fine fjell og skiturer. 

🤣 Ferger og spøkelser høres ikke så dumt ut i grunn. Men det bor vel 2500 folk i Vestnes tettsted, så en eller annen form for lokalsamfunn finnes det kanskje? :) Ser ihvertfall at de har de nødvendigste av butikker og slikt.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så spennende med noen som bytter by mot bygd, og attpå til vil komme til mitt vakre hjemfylke Møre og Romsdal :)

På en side vil jeg si at jeg ikke kjenner meg igjen i det krasseste og mest negative kommentarene. På en annen side må jeg si at for 30-40 år siden var det helt annerledes enn det er i dag. Jeg vokste opp halve året på Sunnmøre og halve året i en by i europa. Kulturforskjellen var enorm! Jeg som person kan oppfattes som høglytt, altfor glad, flirfull, flørtende og altfor vennlig - i forhold til en sunnmøring som trenger litt tid på å bli varm i trøya. 

Jeg har bodd andre steder i Norge og verden i 20 år før jeg flyttet tilbake, og bor nå på et lite sted på Sunnmøre (ei øy). Naturen er vakker, det regner ikke så fryktelig mye som man skal ha det til, men kan heller ha flere årstider på samme dag 😛

Vi kjører ofte gjennom Rauma på vei til hytten vår, og det er virkelig vilt, vakkert og majestetisk innover der. 

Som Sunnmøring vil jeg selvsagt anbefale Sunnmøre. Ørskog/Sjøholt er Sunnmøre, så da er dere på riktig vei i det minste. Om dere ikke skal ha barn så står dere helt fritt i å velge bosted tenker jeg, og man trenger ikke å ta hensyn til reisevei til skole, fritidstilbud og tilgang på venner i umiddelbar nærhet. Så hva er viktig for dere nå når dere skal flytte? Hva er det dere ønsker dere? Hva er det dere MÅ ha? Utsikt får man stort sett hvor som helst på Sunnmøre, enten til havet eller fjell, eller begge deler. Vil dere ha et hus i nærheten av havet, der dere kan rusle ned til egen strandlinje med utsikt over sunnmørsalpene? Eller liker dere det mer "intimt" langt inn i en dal under høge fjell? Driver dere med vintersport, vannsport, eller mest fotturer i fjellet? Ønsker dere av og til å kunne ta en tur på cafe eller restaurant? få med seg en konsert eller annet? Skal dere ha noe dyr? Vil dere ha båt? Er det praktisk med nærhet til flyplassen?

Jeg kan iallefall anbefale både Giske kommune og Haram kommune. Menneskene er vennlige, det er gode jobbmuligheter, nærhet til Ålesund hvis man ønsker det, umiddelbar tilgang på havet. Stor sjans for utsikt til hva som helst nesten uansett hva slags bolig man kjøper. I Haram er det vakkert (minus Brattvågen), og man kan få billige hus. 
Om dere vil ha sjarmen av både sunnmøre og romsdalen kan jeg anbefale Nakkedalen. Det er noen magisk fine nedslitte hus og man er midt mellom Haram kommune og Fiksdalen og Tomrefjorden (ofte varmere der om sommeren). Hva skal dere jobbe med? Trenger dere å velge location i forhold til arbeids- eller studiested?

Dere kommer til å stortrives tenker jeg :)❤️ 

Tusen takk for hyggelig og opplysende svar! :) 

Vi har en liten ønskeliste over hva vi vil ha:

• Fred og ro! Fremfor alt. Vi vil ha gooood avstand til biltrafikk, skoler, barnehager, idrettsanlegg og slikt.
  • God plass! Her vi bor nå koster hus med stor hage såpass mye at det har vært uaktuelt for oss, men jeg ser jo at boligprisene der oppe åpner for en helt annen verden av slikt. Drømmen er å ha så god plass at vi kan ha et par hester, og en hage hvor vi kan dyrke litt urter og blomster. 😍
  • Utsikt til fjell og skog! Gjerne utsikt og nærhet til sjø også, men det er mindre viktig. Vi er ikke så opptatt av båt og fisking osv. (og vi liker best å bade i ferskvann, men jeg ser at det ikke er så veldig mange innsjøer der i forhold til hva vi er vant med her nede så vi har ingen forventning om å bo veldig nær vann)
  • Vi driver ikke med vintersport eller vannsport, foreløpig ihvertfall. Vi har aldri lært oss å stå på ski en gang hehe, men har planer om å prøve oss litt. Men når det gjelder fritidsaktiviteter er det gåturer i skog og fjell som er den absolutt største attraksjonen for oss. ❤️ 
  • Nærhet til flyplass, restauranter og slikt er en bonus, men vi kan fint kjøre et stykke også. Vi er ikke på kafeer og slikt mer enn maks en gang i måneden.  Vi tilbringer mye tid hjemme, og trives best med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet at Vestnes er en kommune og Tomrefjord ligger i ja.. Vestnes kommune. Det er mye mer enn en fergakaia, man kjører utenom sentrum mot fergekaia. Neste gang du kjører forbi ta deg turen innom 😃

Anonymkode: feff4...3f6

Det vet jeg, men vestnes er et sted også, og siden det var snakk om å bo et konkret sted så tolket jeg det som Vestnes-vestnes, ikke kommunen.  Er godt kjent i området, og anbefaler TS å ta seg en tur hit, kjøre rundt og få en feeling på hvilket område som passer de :) Mange hus er forlatt og nedslitt, som kanskje ikke ligger ute på finn, men som absolutt er til salgs om man tar kontakt med de som eier det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

🤣 Ferger og spøkelser høres ikke så dumt ut i grunn. Men det bor vel 2500 folk i Vestnes tettsted, så en eller annen form for lokalsamfunn finnes det kanskje? :) Ser ihvertfall at de har de nødvendigste av butikker og slikt.

• Fred og ro! Fremfor alt. Vi vil ha gooood avstand til biltrafikk, skoler, barnehager, idrettsanlegg og slikt.
  • God plass! Her vi bor nå koster hus med stor hage såpass mye at det har vært uaktuelt for oss, men jeg ser jo at boligprisene der oppe åpner for en helt annen verden av slikt. Drømmen er å ha så god plass at vi kan ha et par hester, og en hage hvor vi kan dyrke litt urter og blomster. 😍
  • Utsikt til fjell og skog! Gjerne utsikt og nærhet til sjø også, men det er mindre viktig. Vi er ikke så opptatt av båt og fisking osv. (og vi liker best å bade i ferskvann, men jeg ser at det ikke er så veldig mange innsjøer der i forhold til hva vi er vant med her nede så vi har ingen forventning om å bo veldig nær vann)
  • Vi driver ikke med vintersport eller vannsport, foreløpig ihvertfall. Vi har aldri lært oss å stå på ski en gang hehe, men har planer om å prøve oss litt. Men når det gjelder fritidsaktiviteter er det gåturer i skog og fjell som er den absolutt største attraksjonen for oss. ❤️ 
  • Nærhet til flyplass, restauranter og slikt er en bonus, men vi kan fint kjøre et stykke også. Vi er ikke på kafeer og slikt mer enn maks en gang i måneden.  Vi tilbringer mye tid hjemme, og trives best med det.

En vesentlig detalj jeg har glemt å nevne er forresten av vi må bo innenfor pendleravstand (maks 1 times tid hver vei) fra Molde eller Ålesund, pga jobb. :)  Sånn sett blir det jo da litt begrenset hvor vi kan bo.

AnonymBruker
Skrevet

Påbygd enebolig med flott og usjenert beliggenhet - Tomt på 4,6 mål - 4 soverom - Stor garasje og eldre løe | FINN.no

Innholdsrik enebolig med fantastisk utsikt - Garasje - Rolig og landlig beliggenhet | FINN.no

Dessverre blir den typen eiendom som du ser etter solgt relativt raskt, da kanskje det som kalles et småbruk er det som passer deres behov og ønsker. Anbefaler dere å ta turen hit opp, kjør rundt, og kjenn etter hvilket område dere føler dere hjemme i. Lyset her på Sunnmøre er helt magisk, og har vært inspirasjonskilden til mange kunstnere opp gjennom tiårene. Mange artister kommer også utenlandsfra til Ocean sound recordings på øya Giske for å spille inn album og finne inspirasjon.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hahahahahahha kristiansundere er IKKE åpne og glade😂😂 sure bitre som ikke unner noen noe som helst. Veldig opptatt av å henge med «de rette» . status er alt

Vokst opp i Kr.sund, og enig at dette gjelder deler av befolkningen. Forøvrig er det klin likt i Molde også, og de fleste stedene i Norge. Det er alltid noen som har behov for å føle seg bedre med hjelp av materielle goder, men disse er det da bare å luke ut/unngå? 

Hvis en gir blanke i innbyggerne som er statusorienterte, og besmykker seg med at de bor i enkelte bydeler, er begge byene ok. 

Anonymkode: 0c274...2d0

• Liker 3
Skrevet

Så koselig!

Skodje og Ørskog er fine plasser, men siden de er såpass nær Ålesund har de ikke så levende sentrum som Vestnes og Rauma. Uansett om dere velger Ørskog, Skodje, Rauma eller Vestnes er det mye av den samme naturen (som er spektakulær!). 

Både Sjøholt og Skodje har matbutikker og et lite utested, men ikke så mye mer enn det. Vestnes har et litt større sentrum og mitt inntrykk er at det er absolutt levende og i økende grad så. Du har mikrobryggeri som kjører quizkvelder og de butikkene du ellers trenger uren å måtte reise til Ålesund på en lørdag. Rauma likeså, men der er samfunnet en del mer gjennomsyret av friluftsliv. Koselig sentrum der også, men vær obs at det har vært mye kluss med ferga du må ta for å komme til Molde. 

Selv hadde jeg valgt Vestnes for da har du arbeidsmarkedet både i Ålesund og molde å ta av.

Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje bygdene mellom Åndalsnes og Molde kunne vært noe? Torvik, Gjersetbygda,  Eidsbygda, Rødven, Åfarnes (da må du ta ferge for å komme til Molde, da...) Ev Nesjestranda,  Solemdal, Kleive og Hjelset, det er ferjefritt avstand til Molde.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...