AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #41 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Molde er fin plass Anonymkode: bdeda...abd Molde ser også fint ut, men vi vil helst bo på sørsiden av fjorden et sted. Synes fjellene i Vestnes og Rauma er så flotte! Anonymkode: fcea0...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #42 Del Skrevet 6. juli 2022 Bitre folk med spydig og sarkastisk humor. Anonymkode: c0ca8...6c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #43 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Molde er fin plass Anonymkode: bdeda...abd Molde er bare et veikryss. Og så fikk de rundkjøring og plantet roser i den. Og vips så kalte de Molde for Rosenes by. 😂 Anonymkode: 8453e...59f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #44 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det var det dummeste jeg har lest på lenge ! Har du vært utafor Oslogryta ? Anonymkode: 382f6...15c Har faktisk aldri bodd i Oslogryta… men har tjue års erfaring med Sunnmøre. Mamajune11 skrev (13 timer siden): Dette er bare tull. Nei, det er det ikke. Ærlig talt. Det er min opplevelse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor her. Kjenner meg ikke igjen av noe av dette. Anonymkode: 3dcfd...f4d Godt å høre. Da satser vi på at det bare gjelder området i bygdene ved/i nærheten av Ålesund. Anonymkode: 21276...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #45 Del Skrevet 6. juli 2022 Det hadde vært interessant å høre noen flere eksempler fra dere som nevner "bygdedyr", baksnakking og slikt. Jeg har ikke opplevd sånn oppførsel siden ungdomsskolen selv, så jeg sliter litt med å forstå konkret hvilken form den type atferd tar når man snakker om voksne mennesker i en nabolagskontekst. 🤷♀️ Her på det "sentrale østlandet" har man generelt knapt noe å gjøre med naboene overhodet, annet enn å smile og si hei hvis man passerer hverandre i gata. I hvilke sammenhenger og på hvilken måte merker man "bygdedyret"? Får man stygge kommentarer slengt etter seg hvis man treffer noen tilfeldige folk fra nabolaget i butikken liksom?? 😅 Anonymkode: fcea0...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #46 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I hvilke sammenhenger og på hvilken måte merker man "bygdedyret"? Sladder, at folk tror de vet noe og forteller det videre. Eksempel: Jeg kjørte bil med en mann, ryktet gikk om at jeg var utro (med navngitt person). Jeg var hos legen, ryktet gikk om at jeg hadde kreft. Jeg kjøpte klær, ryktet gikk om at jeg var gravid. Folk slutter å hilse fordi de tror noe, de tar det ikke opp med deg direkte, du bare blir «usynlig». Ungene dine inviteres ikke med på ting pga noe de tror (igjen!) Det er lite rom for å skille seg ut, mye glaning og baksnakking. Anonymkode: 21276...d93 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #47 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg (10) gikk med solbriller til butikken en dag det var overskyet. Nabodama (voksen) satte dagen etter ut et rykte om at jeg røykte hasj. Anonymkode: 55943...7b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 6. juli 2022 #48 Del Skrevet 6. juli 2022 Har bodd på ulike deler av Sunnmøre i over 30 år, ++ noen svippturer innom Tromsø og Sogn. Det er et tveegget sverd så du må ta det gode med det onde. I min bygd, eller øy, som jeg besøker regelmessig så tas alle imot med åpne armer, stooor dugnadånd med tombola, felles jonsok, nyttårsoppskytning, 17 mai feiring og julebord så man er alltid en del av et felleskap og invitasjonen er åpen for alle! men små plasser har gjerne få begivenheter, så folk liker å snakke om «små ting» og bekjente. Dette er gjerne ikke tilfellet dersom dere faller på en litt større by som Kristiansund eller Ålesund, da man faktisk ikke kjenner alle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #49 Del Skrevet 6. juli 2022 Bor i Hustadvika kommune og er innflytter. Da vi flytta hit for 7-8 år siden fra Oslo ble vi nok sett på som veldig outsidere, men har blitt litt bedre for mannen som snakker romsdalsdialekt fra før av og har jobbnettverk. Det er vanskelig med sosialt innslipp nesten uansett hvor du er, men samtidig er det enklere å være seg selv her enn i f.eks Molde, Kristiansund eller Ålesund. Folk tilsynelatende bryr seg lite om hvordan de ser ut på butikken her og lignende, men kommer du til skole og barnehage er det noen innbitte tullinger (les foreldre) som ikke vil at noen skal skille seg ut. De blir mer og mer utvannet de også heldigvis. Mye oppussing av skoler/nybygg, meget god barnehagedekning, butikker og fin natur. Nedtur er traktorer men de kommer du ikke unna i Møre og Romsdal. Anonymkode: 8878f...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #50 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Molde er bare et veikryss. Og så fikk de rundkjøring og plantet roser i den. Og vips så kalte de Molde for Rosenes by. 😂 Anonymkode: 8453e...59f Ja, riktig. MYE triveligere folk i Kristiansund. Begynner å ligne mer på Trøndere, mer åpne og gladere. Ikke den halvbitre og pottsure "innfjordske" selvgodheten som lenger sør. Hilsen innflytter fra Vestland fylke. Anonymkode: 8e612...29f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #51 Del Skrevet 6. juli 2022 Flytt til bygda Vistdal som ligger 8 mil fra Molde og 6 mil fra Åndalsnes. Hyggelige inkluderende folk og flott natur. Anonymkode: b5a47...7f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #52 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, riktig. MYE triveligere folk i Kristiansund. Begynner å ligne mer på Trøndere, mer åpne og gladere. Ikke den halvbitre og pottsure "innfjordske" selvgodheten som lenger sør. Hilsen innflytter fra Vestland fylke. Anonymkode: 8e612...29f Et familiemedlem bodde der i 3 år. Var masse narkotika der, utroligheter og kriminalitet. Slet med å selge leiligheten. Halvbitre folk er det nok av der også og fogderistriden, sett utenifra, er helt hinsides. At folk heller vil dø enn å dra på sykehus på Hjelset er bare sykt… Anonymkode: 8878f...cb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 6. juli 2022 #53 Del Skrevet 6. juli 2022 Er der ikke det fylket med flest frp velgere? Fine plasser da, men personlig hadde jeg nok endt opp i Sogn og Fjordane eller Nordland og dratt dit på ferie istedenfor å bo der. Kult at vi er forskjellige:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #54 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 19.41): Ingenting er bedre enn Ørsta Volda Anonymkode: 8453e...59f Sant! Synes folk her er hyggeligere, blidere og mer utadvendt enn der jeg kommer fra (øyene på ytre søre Sunnmøre). Fant meg like godt en ørsting og flyttet til Ørsta og trives kjempegodt 😍 Akkurat passe stort, og folk er veldig åpne. Anonymkode: e2b01...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #55 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sier bare LYKKE TIL om dere setter snuta mot Sunnmøre. Bygdetroll bak hvert et hjørne, bare AAFK og Hødd som duger når det er snakk om fotball. Hilsen Sunnmøring som bor i Bergen Anonymkode: 173a3...960 Atte hæ? Jeg har vokst opp på Sunnmøre selv og kjenner ikke en sjel som bryr seg en dritt om Hødd eller AaFK. Anonymkode: e2b01...d25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #56 Del Skrevet 6. juli 2022 Jeg bodde tidligere i Ørsta/Volda i ca 10 år og kan ikke si at jeg trivdes litt engang. Ble boende på grunn av eksen som ikke ville flytte derfra. Tror jeg aldri har følt meg så lite velkommen noe sted. Jeg husker da jeg ble introdusert i familien. Noen var selvfølgelig hyggelige, men andre omtrent skulte og virket skeptisk. Det var press om at jeg måtte være akkurat sånn som de og familieliv og tradisjonelle kjønnsroller stod høyt i kurs. Folk virket ikke særlig interessert i meg i det hele tatt. Jeg var liksom bare innflytteren, men folk der ble ofte ikke kjent med innflyttere. De var bare med andre "innfødte" og var mest opptatt av å prate om andre. Jeg ble egentlig ikke kjent med noen da jeg bodde der eller kun overfladisk. Var glad da jeg kunne flytte derfra og komme meg på et sted der folk er hyggelige og inkluderende. Flott natur der da så det er et pluss og andre steder i Møre og Romsdal er sikkert helt annerledes, men jeg ville nok aldri i livet flyttet tilbake til Sunnmøre i hvert fall. Anonymkode: 5625d...81c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #57 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et familiemedlem bodde der i 3 år. Var masse narkotika der, utroligheter og kriminalitet. Slet med å selge leiligheten. Halvbitre folk er det nok av der også og fogderistriden, sett utenifra, er helt hinsides. At folk heller vil dø enn å dra på sykehus på Hjelset er bare sykt… Anonymkode: 8878f...cb8 Nei, ordet sykehus skal man helst ikke nevne. Narko og kriminalitet har ikke jeg merket noe til. Spørs hvilket miljø men vanker i. Noe sosiale problem er det vel i alle byer. Jeg trives hvertfall veldig godt her. Ålesundere synes jeg er noen kjepphøye selvgode fjols, og Moldenserne er bitre inneslutta surmulere. Anonymkode: 8e612...29f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 6. juli 2022 #58 Del Skrevet 6. juli 2022 Ryddet for avsporing, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #59 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sladder, at folk tror de vet noe og forteller det videre. Eksempel: Jeg kjørte bil med en mann, ryktet gikk om at jeg var utro (med navngitt person). Jeg var hos legen, ryktet gikk om at jeg hadde kreft. Jeg kjøpte klær, ryktet gikk om at jeg var gravid. Folk slutter å hilse fordi de tror noe, de tar det ikke opp med deg direkte, du bare blir «usynlig». Ungene dine inviteres ikke med på ting pga noe de tror (igjen!) Det er lite rom for å skille seg ut, mye glaning og baksnakking. Anonymkode: 21276...d93 Hjelpes... Slikt har jeg bare sett på amerikanske såpeoperaer. Høres veldig spesielt ut. 🤣 Håper vi er heldige og finner en bygd hvor det ikke er så mye av sånt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg (10) gikk med solbriller til butikken en dag det var overskyet. Nabodama (voksen) satte dagen etter ut et rykte om at jeg røykte hasj. Anonymkode: 55943...7b9 Dette er jo galskap, hun dama burde oppsøkt hjelp. 😅 Majer skrev (45 minutter siden): Er der ikke det fylket med flest frp velgere? Fine plasser da, men personlig hadde jeg nok endt opp i Sogn og Fjordane eller Nordland og dratt dit på ferie istedenfor å bo der. Kult at vi er forskjellige:) Jo, det er visst et FrP-preget fylke. Og det gjør absolutt både meg og samboer VELDIG skeptiske. Vi får se om den flotte naturen veier opp for politisk idioti. Jeg skjønner ikke helt at et sted med så mye fin natur kan ha så mange velgere som støtter et politisk parti som nærmest jobber for å rasere mest mulig natur... Hvis det kommer masse hytte- eller vindmølle-/kraftverkutbygging i nærområdet flytter vi igjen. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg bodde tidligere i Ørsta/Volda i ca 10 år og kan ikke si at jeg trivdes litt engang. Ble boende på grunn av eksen som ikke ville flytte derfra. Tror jeg aldri har følt meg så lite velkommen noe sted. Jeg husker da jeg ble introdusert i familien. Noen var selvfølgelig hyggelige, men andre omtrent skulte og virket skeptisk. Det var press om at jeg måtte være akkurat sånn som de og familieliv og tradisjonelle kjønnsroller stod høyt i kurs. Folk virket ikke særlig interessert i meg i det hele tatt. Jeg var liksom bare innflytteren, men folk der ble ofte ikke kjent med innflyttere. De var bare med andre "innfødte" og var mest opptatt av å prate om andre. Jeg ble egentlig ikke kjent med noen da jeg bodde der eller kun overfladisk. Var glad da jeg kunne flytte derfra og komme meg på et sted der folk er hyggelige og inkluderende. Flott natur der da så det er et pluss og andre steder i Møre og Romsdal er sikkert helt annerledes, men jeg ville nok aldri i livet flyttet tilbake til Sunnmøre i hvert fall. Anonymkode: 5625d...81c Er det lov å spøre hvor dere flyttet, siden det tydeligvis var hyggeligere der? Må si jeg blir litt svett av en del av svarene her, det høres jo helt sprøtt ut at voksne mennesker skal drive med mobbing og utestenging og sånt... Har aldri opplevd slikt her nede vi bor nå. Jeg håper inderlig vi klarer å unngå og møte for mange FrP'ere, sladrefolk, mannsjåvinister og mobbere der oppe. 😅 Kanskje det er en fordel å være innadvendt, hehe, vi har ihvertfall ikke noe stort behov for å skaffe oss haugevis av venner og dra på fester og slikt. Anonymkode: fcea0...e75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #60 Del Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, riktig. MYE triveligere folk i Kristiansund. Begynner å ligne mer på Trøndere, mer åpne og gladere. Ikke den halvbitre og pottsure "innfjordske" selvgodheten som lenger sør. Hilsen innflytter fra Vestland fylke. Anonymkode: 8e612...29f Hahahahahahha kristiansundere er IKKE åpne og glade😂😂 sure bitre som ikke unner noen noe som helst. Veldig opptatt av å henge med «de rette» . status er alt Anonymkode: c0ca8...6c7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå