Mamajune11 Skrevet 5. juli 2022 #21 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): At folk glor veldig, og hvis dere snakker oslodialekt kan dere bli herma etter. Kjønnsrollene er veldig stereotype og gammeldagse, idealet for en kvinne er å ha ryddig hus og lage karamellpudding fra bunnen, mennene skal se fotball. Fin natur. Fordel å være utadvendt og tåle sladder og baksnakking. Anonymkode: 21276...d93 Dette er bare tull. 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #22 Skrevet 6. juli 2022 Mamajune11 skrev (6 timer siden): Dette er bare tull. Bare tull ja. Flyttet til Romsdalen selv ifjor og ikke ei sjel har kommentert dialekten til ungene. Det blir for dumt. Anonymkode: 1de71...ac1 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #23 Skrevet 6. juli 2022 Ikke for å være negativ ts❤️ men folkene der er veldig «bitre» og negative. Du skal ikke tro du er noe. Kan bli en utfordring å få seg venner. hvertfall på nordmøre er det et enormt statusjag, alt skal være perfekt på overflaten og instagram mens alle går og baksnakker hverandre og ikke er glad på andre sine vegne, det er min erfaring. Mye sladder. MEN sykt fin natur da👍🏻 Anonymkode: c0ca8...6c7 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #24 Skrevet 6. juli 2022 Utflytta nordmøring her. Har inntrykk av at min hjemkommune er mye mer åpen og tolerant nå enn for 30 år siden. Det er ikke en stor plass, men de har befolkningsvekst og et positivt miljø. En ting M&R alltid vil slite med er fogderistriden da, noe som kan være ganske uforståelig for utenforstående. Det er et tydelig skille mellom Nordmøre, Romsdal og Sunnmøre, og kan være nokså ondt blod i enkelte saker. Anonymkode: 16f4f...c36 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #25 Skrevet 6. juli 2022 Hvis det er Rauma kommune så tror jeg du vil trives godt. Det er ikke så mye utesteder der nå lenger, men mange trivelige folk, og fin natur 😊 Anonymkode: 70c30...828 3 1 2
Carrot Skrevet 6. juli 2022 #26 Skrevet 6. juli 2022 Nevrosererroser skrev (13 timer siden): Tettsted med over 7K innbyggere. Muligens en av de særere stedene😅 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ingenting er bedre enn Ørsta Volda Anonymkode: 8453e...59f Snakker begge om samme bygd? 😎 Spøk tilside.. Som alle andre steder i verden egentlig bortsett fra storbyer kanskje tror jeg det kommer mye mer ann på hvem du er og hva du gjør det til enn at fok er hverken bitre, inadvente eller sære egentlig. De er derimot folk - på godt og vondt, ulike og særegne der alle har sitt. Er man imøtekommen, gjør en innsats for å passe inn, deltar på de tingene som skjer i bygda, typ er aktiv i barnas idrett, korps, aktiviteter i bygda som kor, fau, dugnader osv så får man innpass men om man er tilbaktrukket og "lever for seg el" vil det selvsagt bli mer vanskelig å bli integrert også. Det er store dialektforskjeller i fylket, det kan kanskje bli en utfordring å skjønne hva som sies. For eksempel kanordet "klar" bety alt fra død, sliten til jeg er klar til å.... Dersom naturen er tiltrekningen meld dere inn i lokale grupper som turfolk har lagd, turfolk er ofte mer åpen for nye mennesker, sammen med bedehusfolk og kor/korpsfolk 🤣 4 2
Kaneel Skrevet 6. juli 2022 #27 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det er Rauma kommune så tror jeg du vil trives godt. Det er ikke så mye utesteder der nå lenger, men mange trivelige folk, og fin natur 😊 Anonymkode: 70c30...828 Enig! Og Norges vakreste natur finner man i måndalen/Åndalsnes bodd der selv noen år men 20 år siden nå. Fint sted for barn 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #28 Skrevet 6. juli 2022 Bor selv på sunnmøre og må innrømme at det å komme inn i et nettverk her kan være vanskelig. Meld dere gjerne inn i foreninger eller annet som dere er interessert i, da er de lettere å bli kjent med folk Anonymkode: 3dd48...606 2
Leifr Skrevet 6. juli 2022 #29 Skrevet 6. juli 2022 Bygdedyret eksisterer, men... tror ikke det er så dominerende som enkelte vil ha det til. Jeg er selv oppvokst deromkring, flyttet ut for 30 år siden men har familie som fortsatt bor der og er der en tur eller to i året. Samfunnet har utviklet seg betydelig og blitt mer mangfoldig og åpent. I min ungdomstid fantes ikke én åpent homofil person i kommunen, de hadde alle flyttet til byen før de tenkte på å komme ut av skapet; sånn er det ikke lenger. Det fantes ikke én person som var noe annet enn hvit/etnisk norsk med unntak av en adoptert koreaner eller to (og de var kulturelt norske), nå er det spredte enkeltpersoner og familier med diverse etnisk opphav her og der, og det virker ikke som om de blir møtt med noe særlig mistro. En av bestekompisene til nevøen min er for eksempel syrisk flyktning... de sykler rundt og sparker fotball og fisker småfisk fra brygga som alle andre. 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #30 Skrevet 6. juli 2022 Jeg bor på Sunnmøre. Her i Volda er vi en god blanding av folk, og kjenner meg absolutt ikke igjen i mye av det andre skriver. Herme etter østlendinger? I min gate er vi både østlendinger, bergensere og franskmenn. (+++) Sladder? Kanskje om du oppsøker det. Og kake. Jepp mange som tilbyr å bake. Er oppvokst i Oslo, og må si at summmøringer er mye mer rause og hjelpsomme. Anonymkode: b04b0...7ce 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #31 Skrevet 6. juli 2022 Det hadde vært interessant å vite sånn ca. hvor det er snakk om. Sikkert store forskjeller, jeg er fra Sunnmøre selv. Forøvrig er det mye av det som skrives her som jeg ikke kjenner meg igjen i i det hele tatt fra noen steder jeg "kjenner". Anonymkode: e540d...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #32 Skrevet 6. juli 2022 Sier bare LYKKE TIL om dere setter snuta mot Sunnmøre. Bygdetroll bak hvert et hjørne, bare AAFK og Hødd som duger når det er snakk om fotball. Hilsen Sunnmøring som bor i Bergen Anonymkode: 173a3...960 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #33 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke for å være negativ ts❤️ men folkene der er veldig «bitre» og negative. Du skal ikke tro du er noe. Kan bli en utfordring å få seg venner. hvertfall på nordmøre er det et enormt statusjag, alt skal være perfekt på overflaten og instagram mens alle går og baksnakker hverandre og ikke er glad på andre sine vegne, det er min erfaring. Mye sladder. MEN sykt fin natur da👍🏻 Anonymkode: c0ca8...6c7 Det er samme greiene på søre Sunnmøre. Anonymkode: 173a3...960 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #34 Skrevet 6. juli 2022 Nevrosererroser skrev (12 timer siden): Så bra☺️ Jeg har desverre veldig dårlige erfaringer med sunnmøringer og fordommer mot alt mellom himmel og jord men at du og fruen møtes på skikkelig vis er godt å høre. For meg ble det for snevert i hjembygda, jeg følte jeg gikk i evig konflikt med mine egne prinsipp og moral blant annet. Ting har endret seg veldig på bygda ila de siste 10-20 årene. Akkurat som i Oslo Anonymkode: d2fa7...201 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #35 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): At folk glor veldig, og hvis dere snakker oslodialekt kan dere bli herma etter. Kjønnsrollene er veldig stereotype og gammeldagse, idealet for en kvinne er å ha ryddig hus og lage karamellpudding fra bunnen, mennene skal se fotball Jeg bor her. Kjenner meg ikke igjen av noe av dette. Anonymkode: 3dcfd...f4d 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #36 Skrevet 6. juli 2022 Les Agnes Ravatn - Verda er ein skandale. Handler om at hun flytter fra Oslo tilbake til en liten vestlandsbygd. En del betraktninger der om forskjellene. Veldig gøy å lese Anonymkode: 6d50b...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #37 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det hadde vært interessant å vite sånn ca. hvor det er snakk om. Sikkert store forskjeller, jeg er fra Sunnmøre selv. Forøvrig er det mye av det som skrives her som jeg ikke kjenner meg igjen i i det hele tatt fra noen steder jeg "kjenner". Anonymkode: e540d...0b0 Foreløpig vurderer vi Rauma, Vestnes. Har også tittet litt på det som tidligere var Ørskog og Skodje kommuner. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sier bare LYKKE TIL om dere setter snuta mot Sunnmøre. Bygdetroll bak hvert et hjørne, bare AAFK og Hødd som duger når det er snakk om fotball. Hilsen Sunnmøring som bor i Bergen Anonymkode: 173a3...960 Fotball er irrelevant for min del, så jeg er ikke så bekymret for den biten. 😄 Bygdedyret derimot lurer jeg litt på. Ser det er veldig (!) delte meninger i tråden her. 😅 Jeg og samboer er ganske rolige, vanlige mennesker. Det rareste med oss er kanskje at vi ikke har (og ikke vil ha) barn. Vi er heller ikke religiøse/kristne, noe jeg har hørt mange der oppe er (eller pleide å være?). Men utover det tror jeg ikke vi skiller oss ut sånn veldig, utover det faktum at vi ikke er født og oppvokst der da. Min generelle erfaring er at folk flest overalt, både i og utenfor Norge, ønsker andre vel. Men dette er jo bare observasjoner gjort ved turer, vi har aldri bodd på "bygda" selv. Vi bor riktignok landlig nå, men det er i et nytt boligfelt ca. 20 minutter fra en i norsk målestokk ganske stor by, så det blir vel ikke helt det samme. Anonymkode: fcea0...e75
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #38 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foreløpig vurderer vi Rauma, Vestnes. Har også tittet litt på det som tidligere var Ørskog og Skodje kommuner. Fotball er irrelevant for min del, så jeg er ikke så bekymret for den biten. 😄 Bygdedyret derimot lurer jeg litt på. Ser det er veldig (!) delte meninger i tråden her. 😅 Jeg og samboer er ganske rolige, vanlige mennesker. Det rareste med oss er kanskje at vi ikke har (og ikke vil ha) barn. Vi er heller ikke religiøse/kristne, noe jeg har hørt mange der oppe er (eller pleide å være?). Men utover det tror jeg ikke vi skiller oss ut sånn veldig, utover det faktum at vi ikke er født og oppvokst der da. Min generelle erfaring er at folk flest overalt, både i og utenfor Norge, ønsker andre vel. Men dette er jo bare observasjoner gjort ved turer, vi har aldri bodd på "bygda" selv. Vi bor riktignok landlig nå, men det er i et nytt boligfelt ca. 20 minutter fra en i norsk målestokk ganske stor by, så det blir vel ikke helt det samme. Anonymkode: fcea0...e75 Rauma OG Vestnes * Anonymkode: fcea0...e75
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #39 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): At folk glor veldig, og hvis dere snakker oslodialekt kan dere bli herma etter. Kjønnsrollene er veldig stereotype og gammeldagse, idealet for en kvinne er å ha ryddig hus og lage karamellpudding fra bunnen, mennene skal se fotball. Fin natur. Fordel å være utadvendt og tåle sladder og baksnakking. Anonymkode: 21276...d93 😅😅😅😂 Anonymkode: bdeda...abd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #40 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Rauma OG Vestnes * Anonymkode: fcea0...e75 Molde er fin plass Anonymkode: bdeda...abd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå