Gå til innhold

Ekstremt usosial 13 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På foreldresamtaler har jeg fått høre at jenta har mange venner og er "populær". Hjemme orker hun ikke ta initiativ til å treffe noen - hun vil ligge på telefon i 8-9 timer om hun får velge selv. Deretter legge seg. Hun går på fritidsaktivitet 2x i uka men er ikke interessert i å ha kontakt med jentene på laget utover dette. Vi har virkelig prøvd... Har tatt blodprøver, de ser fine ut.

Hvordan gripe dette an? Kan ikke akkurat tvinge henne ut med venner når hun ikke vil det selv. Jeg tvinger henne derimot ut å sykle, gå tur osv. Å ligge så mange timer på tlf er jo ikke sunt! Prøver innimellom å finne på ting med henne (kino, bowling, fjelltur), men synes ikke jeg skal måtte aktivisere en tenåring utover dette?!.

Har tidligere mistenkt diagnose pga en rekke andre ting(ADD, Asberger eller noe annet). Lærere synes hun klarer seg bra faglig og sosialt i skolen. Får se hvordan ting blir på ungdomskolen til høsten. 

Anonymkode: 753a6...fe0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun ligger på telefonen, og din reaksjon er å be om blodprøve?

Anonymkode: 2d1cf...536

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta bort internett til visse tider. 

Anonymkode: 66ab7...adc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun er lat, eventuelt sliten, så ja. Har utelukket at hun er sliten av medisinske årsaker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun sendes som sagt ut av huset tik visse tider. Lar da tlf ligge igjen. 

Men vil ikke være med andre unger, nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun sendes som sagt ut av huset tik visse tider. Lar da tlf ligge igjen. 

Men vil ikke være med andre unger, nei. 

Mtp at hun kanskje har diagnose (?), så syns jeg det er litt vanskelig å gi råd. Men, jeg har gitt beskjed til min jente på 12 år at hun ikke får bytte ut fysisk sosial kontakt med kun skjerm. Vil hun ha skjerm så må hun være sosial. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På foreldresamtaler har jeg fått høre at jenta har mange venner og er "populær". Hjemme orker hun ikke ta initiativ til å treffe noen - hun vil ligge på telefon i 8-9 timer om hun får velge selv. Deretter legge seg. Hun går på fritidsaktivitet 2x i uka men er ikke interessert i å ha kontakt med jentene på laget utover dette. Vi har virkelig prøvd... Har tatt blodprøver, de ser fine ut.

Hvordan gripe dette an? Kan ikke akkurat tvinge henne ut med venner når hun ikke vil det selv. Jeg tvinger henne derimot ut å sykle, gå tur osv. Å ligge så mange timer på tlf er jo ikke sunt! Prøver innimellom å finne på ting med henne (kino, bowling, fjelltur), men synes ikke jeg skal måtte aktivisere en tenåring utover dette?!.

Har tidligere mistenkt diagnose pga en rekke andre ting(ADD, Asberger eller noe annet). Lærere synes hun klarer seg bra faglig og sosialt i skolen. Får se hvordan ting blir på ungdomskolen til høsten. 

Hun er skjermavhengig og du som forelder må kontrollere skjermtid. Dette skulle du gjort når hun var liten, slik at det ikke skulle skjedd, men nå er hun tenåring med egen telefon og kan styre dette selv. Det er jo dumt. 

Hun høres nesten deprimert ut, og du må prate med hun. Har dere et åpent og ærlig forhold? Eller er det typisk mor&datter hvor det bare er knuffing og at du ber hun gjøre ting? Finn heller på ting sammen, nå er det ferie - ta en ferie sammen, en weekend Whatever.. Viktig å ha en nær relasjon til sitt barn. Hvem ellers skal de komme til når ting er vanskelig? Mange ungdommer tør ikke gå til sine foreldre med vanskelig ting, og det er jo foreldrene sin feil. Det er foreldrene som har hovedansvaret for hvordan relasjonen skal være. 

Anonymkode: 31934...3e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun er lat, eventuelt sliten, så ja. Har utelukket at hun er sliten av medisinske årsaker. 

Det går fint an å være sliten selv om det ikke syntes på blodprøver, hallo? 🙄

Man kan være psykisk sliten, psykisk utslitt, være deprimert m.m 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Typisk forelder der ungdommen ikke kommer med problemer, ingen fine samtaler - og de kjenner hverandre ikke. 

Her har mor lagt opp til et meget dårlig utgangspunkt, for en god og nær relasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mulig at jenta er introvert. Hun kan veldig godt være populær på skolen, og er kanskje veldig sosial mens hun er der, samme med fritidsaktiviteter.

Men når den delen av dagen er over, da merker man gjerne at man er sliten. Sliten av alle folk, av å være sosial, og man ønsker å lade opp batteriene alene. Gjerne fortsett med å kreve at deler av tiden må gå til bevegelse ute, men ikke påtving henne å være mer sosial.

Anonymkode: c9ce3...1fc

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er faktisk mulig at jenta er introvert. Hun kan veldig godt være populær på skolen, og er kanskje veldig sosial mens hun er der, samme med fritidsaktiviteter.

Men når den delen av dagen er over, da merker man gjerne at man er sliten. Sliten av alle folk, av å være sosial, og man ønsker å lade opp batteriene alene. Gjerne fortsett med å kreve at deler av tiden må gå til bevegelse ute, men ikke påtving henne å være mer sosial.

Anonymkode: c9ce3...1fc

Jeg tvinger henne såklart ikke til å være sosial. Men bruker å spørre hva de andre jentene i klassen gjør nå i ferien. Hun er sosial en sjelden gang da. 

Men ja, hun må være i fysisk aktivitet ila dagen. Vi har hund og hun pleier også gå tur med den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Typisk forelder der ungdommen ikke kommer med problemer, ingen fine samtaler - og de kjenner hverandre ikke. 

Her har mor lagt opp til et meget dårlig utgangspunkt, for en god og nær relasjon. 

Oi😂 Godt vi har psykologer/psykiatere her på Kvinneguiden da. Mener du det var feil å utelukke at barnet har vitaminmangel? Ut fra det gjettet du deg til at vi ikke prater sammen...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun er skjermavhengig og du som forelder må kontrollere skjermtid. Dette skulle du gjort når hun var liten, slik at det ikke skulle skjedd, men nå er hun tenåring med egen telefon og kan styre dette selv. Det er jo dumt. 

Hun høres nesten deprimert ut, og du må prate med hun. Har dere et åpent og ærlig forhold? Eller er det typisk mor&datter hvor det bare er knuffing og at du ber hun gjøre ting? Finn heller på ting sammen, nå er det ferie - ta en ferie sammen, en weekend Whatever.. Viktig å ha en nær relasjon til sitt barn. Hvem ellers skal de komme til når ting er vanskelig? Mange ungdommer tør ikke gå til sine foreldre med vanskelig ting, og det er jo foreldrene sin feil. Det er foreldrene som har hovedansvaret for hvordan relasjonen skal være. 

Vi skal på weekendtur i August😊😊 

Deprimert? Hun er i godt humør mange dager og så svinger humøret igjen. Men det er jo ikke så uvanlig for tenåringer. Ja, burde helt klart vært mye mer streng med skjerm for lenge siden. I det minste holder hun kontakt med andre via spill/apper etc. 

Jeg og far bor ikke sammen. Av oss to er det nok meg hun deler ting med.

Har prøvd å spørre ut årsaken til at hun ikke vil treffe andre. Om det går bra sosialt (De hadde en konflikt i klassen i vår, men den er visst over nå). Hun har aldri passet inn i store grupper fra hun var ganske liten, men det er jo greit. Innimellom, en sjelden gang, er hun sammen med 1-2 stk fra klassen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

utrolig mange ungdommer kommuniserer nesten utelukkende gjennom telefon eller Internett i disse dager. 

og din reaksjon på en introvert tretten-åring, er å ta vekk mobiltelefon og Internett. Ergo gjøre ungdommen enda mer usosial enn dem allerede er. :haar: 

Anonymkode: b90d0...174

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

utrolig mange ungdommer kommuniserer nesten utelukkende gjennom telefon eller Internett i disse dager. 

og din reaksjon på en introvert tretten-åring, er å ta vekk mobiltelefon og Internett. Ergo gjøre ungdommen enda mer usosial enn dem allerede er. :haar: 

Anonymkode: b90d0...174

Man trenger ikke være sosial hele tiden. Hverken på skjerm eller fysisk. Og man trenger å gjøre andre ting enn bare å stirre på en skjerm. Ingen har vondt av litt internettfri i løpet av en dag. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min med ADHD blir fullstendig utslitt av en skoledag. Bruker masse energi på å klare å komme seg igjennom, og er helt tom etterpå.

Anonymkode: 08648...683

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min med ADHD blir fullstendig utslitt av en skoledag. Bruker masse energi på å klare å komme seg igjennom, og er helt tom etterpå.

Anonymkode: 08648...683

Ja, har mistenkt ADD/ADHD her. Hun glemmer ting ofte, ødelegger klær/sko hele tiden uten at hun vet hvordan hun klarer det. Har feks kjøpt henne 3 par joggesko i år. Alle de er ødelagt. 

Pluss at hun i de "verste/tyngste" periodene har klagd på dårlig konsentrasjon på skolen. Sliter med følelsesregulering, men det slår ikke ut i sinne. Mer i gråting. Har gode karakterer i skolen og har aldri slitt faglig. 

Ingen ytre hyperaktivitet, men forstår at jenter har et ulikt symptombilde vs gutter. 

Lurer på om vi får utredning pga det?🤔

AnonymBruker
Skrevet

Telefon utløser stoffet dopamin, samme stoffet som i alkohol, gambling, røyking og dop. Altså svært avhengende.
Litt alkohol er bra, alt for mye er farlig.
Gambling er gøy, gambling uten kontroll ruinerer livet.
dop....
røyking...
begrens telefon bruk til 1 time max dagen, og du vil se at hun kommer seg ut oftere 😃 

Anonymkode: 3d914...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun bare trenger ferien til å slappe av og ha late dager? Må være lov. 

Anonymkode: e70a8...c00

AnonymBruker
Skrevet

Vel syns kanskje det er litt drøyt å greve frem diagnoser.  Jeg var også sånn, og er sånn enda. Kjenner også flere som er slik.

Etter en dag på skolen var jeg bare sosialt forsynt så det holdte.  Jeg hadde venner og skole var greit.  Samme nå, etter jobb vil jeg ikke ha noe å gjøre med noen andre.

Det er faktisk de som må ha mye alenetid for å lade opp.  For noen er det utmattende å være sosial, og må være alene for å ikke gå på veggen.

Å være sosial er slitsomt, mange får ikke noe ut av det utenfor skole og jobb.  Mannen min er slik, sjeldent han er med på noe sosialt med venner eller kollegaer.  Samme som meg.  

Er ikke noe å bekymre seg noe voldsomt over tror jeg.

Anonymkode: 48071...c88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...