Gå til innhold

Bo i Oslo, studere på Ås?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går nok fint, veldig mange pendler den veien av de ansatte. Det er jo et prioriteringsspørsmål om du ønsker å bruke mye tid på transport og bo i Oslo, eller om du ønsker å bo vært og ikke bo i Oslo. Toget mellom Ås og Oslo er veldig greit, men som andre sier - det er et stykke mellom stasjonen og Veths. Jeg ville hatt sykkel eller noe på stasjonen for å få ned den gåturen. 
Og som jeg ofte sier i slike tråder, studietiden er kort - tiden i arbeidslivet er mye lengre. Vær obs på at hvis du MÅ bo i Oslo rett etter at du er ferdig utdannet, er det mange om beinet for jobbene, og lønna er som et resultat av det dårlig. Arbeidsmarkedet for veterinærer er meget godt akkurat nå, men det er ikke nødvendigvis sånn i Oslo likevel. Du har ikke veldig gode kort på hånden i lønnsforhandlingene som nyutdannet dyrlege som MÅ bo i Oslo. Jeg er dyrlege selv, forresten. 

Anonymkode: 33582...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker å bo *nært skulle det stå. 

Anonymkode: 33582...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veterinærstudent som begynner på fjerdeåret til høsten. Flesteparten av veterinærstudentene bor i Ås, og de fleste jeg vet om som bor i Oslo har egen bil. Man kommer mye bedre inn i det sosiale miljøet om man bor i Ås, og det er trøblete å komme seg hjem på kvelden/etter fest til Oslo. I tillegg sparer man mye på reisevei, dette er et studie som krever mye lesing utenom, og det «kastes bort» mye tid ved å pendle til Oslo. Vårt kull begynte med nattevakter i vår i forbindelse med lamming, så det er også et moment å ta med, som du selv nevner. Ditt kull vil i tillegg ha ny studieplan (jeg følger gammel). Her vil man første semesteret ha et fag allerede fra første semester hvor man har obligatorisk fjøsstell (tror faget heter noe som «min ku»?) før dagens undervisning starter, mao er man i fjøset i 5-6 tiden på morningen slik jeg har forstått det. Er også mye billigere å leie her. Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt flyttet til Ås. Jeg bor her selv og stortrives!

Anonymkode: 31edf...2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veterinærstudent som begynner på fjerdeåret til høsten. Flesteparten av veterinærstudentene bor i Ås, og de fleste jeg vet om som bor i Oslo har egen bil. Man kommer mye bedre inn i det sosiale miljøet om man bor i Ås, og det er trøblete å komme seg hjem på kvelden/etter fest til Oslo. I tillegg sparer man mye på reisevei, dette er et studie som krever mye lesing utenom, og det «kastes bort» mye tid ved å pendle til Oslo. Vårt kull begynte med nattevakter i vår i forbindelse med lamming, så det er også et moment å ta med, som du selv nevner. Ditt kull vil i tillegg ha ny studieplan (jeg følger gammel). Her vil man første semesteret ha et fag allerede fra første semester hvor man har obligatorisk fjøsstell (tror faget heter noe som «min ku»?) før dagens undervisning starter, mao er man i fjøset i 5-6 tiden på morningen slik jeg har forstått det. Er også mye billigere å leie her. Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt flyttet til Ås. Jeg bor her selv og stortrives!

Anonymkode: 31edf...2b8

I tillegg har vi som regel obligatorisk undervisning 4-5 dager i uken. Når man begynner å ha vakter i dyreklinikken kommer dette i tillegg til vanlig undervisning. Dermed kan du for eksempel ha undervisning fra 8-16 og så nattevakt. Da er det absolutt greiest å ha kort vei hjem for å spise og slappe av mellom slagene!

Anonymkode: 31edf...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjerringa mot strømmen her, men jeg synes det er kort pendlervei. Jeg bor i Asker og er vant til å pendle til Oslo, og synes det er helt kurant. Absolutt ikke langt. Et år tok jeg noen fag på Ås, og jeg synes heller ikke det var lang pendlervei. 
For min del er den kjedeligste delen av pendlerveien fra Asker stasjon og hjem. Når jeg først er på toget så går tiden veldig fort, men jeg rekker å få gjort en god del lesing eller papirarbeid. 

Anonymkode: 49e7b...9a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2022 at 11:41 AM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at det ikke skulle være mulig? Jeg prøver derimot å finne ut hvor mye tid det vil ta å pendle og om det blir vanskelig å kombinere med studiene. 

Anonymkode: 7df35...e99

Tror du at kvinneguiden, uten at du engang oppgir hvor i Oslo, kan svare bedre enn Google maps- eller Vy-appene? Det er stor tidsforskjell på å reise fra Holmlia som ligger nært Ås i forhold til Sørkedalen eller Sørbråten.

Anonymkode: 87f89...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...