Gå til innhold

Bo i Oslo, studere på Ås?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor altså i Oslo og vurderer å studere til veterinær på Ås til neste år. Jeg har aldri vært der, men det ligger jo et godt stykke unna Oslo. Veterinærstudiene har mye obligatorisk oppmøte og etter hvert praksisvakter til alle døgnets tider. Er det realistisk å kunne bo i Oslo, uten bil, mens jeg studerer på Ås? 

Anonymkode: 7df35...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ønsker du å bo i Oslo? Hva er poenget med å bo i Oslo hvis det er dyrere, og du ender opp med å bruke all din tid på transport? 

Du må nesten veie de ulike tingene opp mot hverandre. Hvis det du ønsker å gjøre i Oslo er feks en dag i uka, kan du da bo på Ås, få mer ut av hverdagen, og heller reise inn til Oslo?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mhmjadda skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ønsker du å bo i Oslo? Hva er poenget med å bo i Oslo hvis det er dyrere, og du ender opp med å bruke all din tid på transport? 

Du må nesten veie de ulike tingene opp mot hverandre. Hvis det du ønsker å gjøre i Oslo er feks en dag i uka, kan du da bo på Ås, få mer ut av hverdagen, og heller reise inn til Oslo?

Fordi jeg er herfra, elsker å bo her og har hele nettverket mitt her. Det er poenget med å bo i Oslo for meg. Det jeg lurer på er nettopp om jeg faktisk må bruke så mye tid på transport at det blir veldig vanskelig å få hverdagen til å gå opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mennesker bor i Ås og jobber i Oslo, så hvorfor skulle det ikke være mulig å pendle andre veien?

Anonymkode: 5ce06...2dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange mennesker bor i Ås og jobber i Oslo, så hvorfor skulle det ikke være mulig å pendle andre veien?

Anonymkode: 5ce06...2dc

Jeg har ikke sagt at det ikke skulle være mulig? Jeg prøver derimot å finne ut hvor mye tid det vil ta å pendle og om det blir vanskelig å kombinere med studiene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går tog Ås - Oslo og motsatt store deler av døgnet, men husk å legge inn tiden til/fra stasjon også. Toget tar nok en halvtimes tid til vanlig, pluss transport til/fra togstasjonene. Ville regnet minst en time hver vei. Hvorvidt det blir vanskelig med studiene kommer nok an på om du har så sene studieaktiviteter at det ikke går tog tilbake til Oslo. 

Anonymkode: d3959...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går tog Ås - Oslo og motsatt store deler av døgnet, men husk å legge inn tiden til/fra stasjon også. Toget tar nok en halvtimes tid til vanlig, pluss transport til/fra togstasjonene. Ville regnet minst en time hver vei. Hvorvidt det blir vanskelig med studiene kommer nok an på om du har så sene studieaktiviteter at det ikke går tog tilbake til Oslo. 

Tusen takk for svar 🙂 En time hver vei, det skal kunne gå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar 🙂 En time hver vei, det skal kunne gå. 

Bare hyggelig :) Bare husk at svaret er veiledende, ingen fasit. Det kommer jo også litt an på hvor du bor i Oslo med tanke på hvor lang tid du bruker å gå, buss, bane eller trikk til Oslo S. Bor du litt unna, kan det ta litt lenger tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo supert å kunne bruke tiden på toget til studiene. Det er lettere å droppe om man er hjemme. Dette er meg da, jeg sliter evigt med motivasjon🤭

Anonymkode: e12d1...4f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde dette i en to års periode for noen år siden og synes det fungerte veldig greit. Det er en såpass vanlig pendlerrute for studenter at man gikk nærmest i kø fra Ås stasjon til campus på morgenen. Jeg bodde sentralt i Oslo, så veien til Oslo S og selve togturen var null stress. Det litt kjipe med denne pendlingen er egentlig strekningen fra Ås stasjon til campus. Det går en buss på den strekningen, fra Ås vgs, men den var sjeldent koordinert med toget, så da ble det heller en 2 kilometer lang gåtur fra sentrum til campus (bussforbindelsen er bedre i retning mot Ås stasjon). Da jeg studerte på Ås hadde jeg fleksible dager, så jeg dro som regel dit kun 3 dager i uken, og de dagene jeg dro dit satt jeg på lesesalen utover kvelden for å "makse" oppholdet. Må også nevnes at Ås har flinke professorer og et fantastisk campus, og bare det å føle at man var en kort togtur fra Oslo unna "bygda" ga meg motivasjon og ro. 

Dersom du er usikker på om dette er noe for deg så er egentlig et kjempegodt tips å ta turen en dag bare for moro skyld og sjekke om det føles gjennomførbart for deg. I sommer er det vel buss for tog, så da er det dårlig sammenligningsgrunnlag med resten av året...

Anonymkode: 42a84...881

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg gjorde dette i en to års periode for noen år siden og synes det fungerte veldig greit. Det er en såpass vanlig pendlerrute for studenter at man gikk nærmest i kø fra Ås stasjon til campus på morgenen. Jeg bodde sentralt i Oslo, så veien til Oslo S og selve togturen var null stress. Det litt kjipe med denne pendlingen er egentlig strekningen fra Ås stasjon til campus. Det går en buss på den strekningen, fra Ås vgs, men den var sjeldent koordinert med toget, så da ble det heller en 2 kilometer lang gåtur fra sentrum til campus (bussforbindelsen er bedre i retning mot Ås stasjon). Da jeg studerte på Ås hadde jeg fleksible dager, så jeg dro som regel dit kun 3 dager i uken, og de dagene jeg dro dit satt jeg på lesesalen utover kvelden for å "makse" oppholdet. Må også nevnes at Ås har flinke professorer og et fantastisk campus, og bare det å føle at man var en kort togtur fra Oslo unna "bygda" ga meg motivasjon og ro. 

Dersom du er usikker på om dette er noe for deg så er egentlig et kjempegodt tips å ta turen en dag bare for moro skyld og sjekke om det føles gjennomførbart for deg. I sommer er det vel buss for tog, så da er det dårlig sammenligningsgrunnlag med resten av året...

Legger til at jeg som regel satte av 1 time til reising på strekningen Oslo - Ås, og at jeg da som regel hadde tid til å kjøpe kaffe og møte opp 5min før forelesningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et langt studie, så ingenting i veien for å prøve og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Håper dog du er en person som klarer å lese på toget. Fin måte å gjøre seg klar til forelesninger på. Personlig får jeg bedre karakterer når jeg må pendle til studiestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom du ikke eier eller er bundet opp med samboer i Oslo så hadde jeg vurdert å flytte til Ås for å bli en bedre del av studentmiljøet der. Studiet er vel også minimum 5 år? Du sier du har hele nettverket ditt i Oslo, men husk at det er like langt fra Oslo til Ås som fra Ås til Oslo ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oslo S-Ås går det tog hver halvtime frem til sent på kvelden, fra Ås stasjon-skolen går det buss hvert 10.minutt, du kan gå men det er et godt stykke i all slags vær. Det går men kommer jo også veldig ann på hvor i Oslo du bor, må du ta kollektivt inn til Oslo S blir det veldig lange dager på et krevende studie

Anonymkode: 5d894...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er ofte buss for tog på denne strektningen. så det kan ta lenger tid enn 1 time også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil dessverre oppleve  innstilte tog, forsinka tog, overfylte tog, osv. Har pendlet  på den strekningen  i over 20 år. Har du en mulighet til å flytte til Ås mens du studerer så gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere studenter borti oslo og studerer i ås. Og på vår en går det fint men opplever de fleste syntes det er dritt på vinteren spes med innstilte tog og er "langt" Å gå fra toget og til skolen spesielt helt ned til veterinær bygningen. Men jeg ville dratt en tur i sommer og testet reise veien. Du kan jo starte og se hvordan det går også eventuelt flytte til ås 2 semester eller 2 året.😃

Ellers er studie miljøet i ås kjempe bra og kjempe fint å bo her. Man blir godt kjent med studenter på eget fakultet men også de andre fakultetene 😀

Anonymkode: 66a39...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å pendle mellom Oslo og Ås.

Dog kan det bli lange dager med den ekstra reiseveien, så om du har barn eller kjæledyr er det ikke særlig optimalt. Har du bare deg selv å passe på er det jo ikke noe stress. 

Anbefaler å ha en sykkel stående på Ås stasjon, for å gå fra togstasjonen til campus blir fort kjedelig... Eventuelt en elektrisk sparkesykkel som du har med på toget eller noe.

Men jeg vil egentlig anbefale å bo på Ås. For det er et bra studentmiljø og mye gøy som skjer der, og du går glipp av MYE om du må hjem til Oslo hver ettermiddag!    

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...