Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullt klar over at forandringer følger med kroppen når man skal bære frem et barn, og det er helt greit. Men jeg har generelt mye komplekser for kroppen min og begynner bli veldig stresset for å bli full av strekkmerker… noen som har tips til hvordan man kan unngå/redusere/dempe det? Er så tidlig at det ikke har kommet mage enda

Anonymkode: d6051...119

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke, det er genetisk. 

Anonymkode: 6a728...65f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det sagt, kan det hende du er heldig og slipper :) Det er ikke alle som får det. 

AnonymBruker
Skrevet

Strekkmerker kommer i underhuden, så det er ingen verdens kremer som kan forebygge. Det er først og fremst genetisk. (Om du ser tråder her vil du finne folk som hardnakka påstår at det hjelper å smøre fordi de gjorde det og ikke fikk strekkmerker, like mange som ikke fikk og ikke smurte, folk som smurte og fikk strekkmerker likevel, osv.) Men de blekner jo ganske fort, så er en midlertidig skavank sånn sett.

Anonymkode: 24fb0...33c

• Liker 2
Skrevet

Dessverre funker ingen kremer eller oljer mot strekkmerker pga at det er skader i underhuden.

Og så er det genetisk. Jeg smurte og smurte med ALT hver dag fra dag 1 til fødsel og jeg fikk strekkmerker. Men det ses nesten ikke nå 1,5 år senere.

Hvis du fikk strekkmerker som tenåring under pubertet eller har fått det pga at du har gått opp/ned i vekt før så kan du jo forvente det. Det gjaldt meg i alle fall! Jeg er normalvektig, men huden min er bare sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk masse strekkmerker, brukte bio olje eller noe sånn. Hjalp ikke. Du må nesten bare godta at kroppen endrer seg litt. Det er en del av livet, og en del av å bli eldre. Ingen kommer seg unna. Du har verdi selv om kroppen din ikke ser ut som den er 20 etter fødsel. 

Anonymkode: 761a8...d0d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ingen strekkmerker, enda min mor og mormor fikk massevis da de var gravide 😜 brukte cerave moisturizing lotion på magen fra ca. uke 20, orket ikke bruke masse penger på fancy kremer som ikke hadde bevist effekt så apotekkrem gjorde nytten 😜 la også ganske lite på meg (8 kg), tror det har mye å si for om man får strekkmerker eller ikke

Anonymkode: 78e5d...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt på meg mye, har masse strekkmerker fra tidligere ( på lår osv), men ikke fått noen på magen under graviditeten ( som jeg kan se da 😅). Ikke vært spesielt flink til å smøre meg heller. Ganske overrasket over det med tanke på at jeg føler jeg får det ganske lett ellers. 

Anonymkode: c8da3...b71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått opp mye i vekt, men er mye vann. Smurt jevnlig med kremer og oljer og magen, mest fordi jeg tenker det kan ikke skade. Er i uke 35 nå og har ingen strekkmerker. Men er jo enda tid å få de på...

Anonymkode: f2f02...592

AnonymBruker
Skrevet

Hadde din mor strekkmerker? Bytt gener. Ellers er det lite du får gjort. 

Anonymkode: cd4d2...26b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 20kg +, var normalvektig. Smurte ikke, ingen strekkmerker og har født fire. Som mange andre har sagt, dette er genetisk 

Anonymkode: 79b53...c02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde ingenting for å unngå strekkmerker, gikk opp 19 kg og fikk ingen strekkmerker. Min mor og mine søstre har heller ingen strekkmerker. Det er nok genetisk. 

Anonymkode: ef8a1...e5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ingen strekkmerker før uke 30, men så plutselig ble magen stor og tung og huden bare sprakk. Mora mi hadde ingen strekkmerker da hun var gravid, men jeg antar at jeg fikk pappa sine gener. For jeg fikk en del strekkmerker i puberteten. 

Smurte meg daglig med Aderma body lotion. Den er uten parfyme og supert mot kløe, men hjalp ikke mot strekkmerker. Tror ikke at noe annet ville ha hjulpet uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også litt stressa for strekkmerkestyret, men gikk opp 30 kg under graviditeten (var veldig tynn før) og fikk ikke et eneste strekkmerke. Smurte meg ikke eller noe som helst. :) 

Anonymkode: cf494...454

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 8.49):

Jeg er fullt klar over at forandringer følger med kroppen når man skal bære frem et barn, og det er helt greit. Men jeg har generelt mye komplekser for kroppen min og begynner bli veldig stresset for å bli full av strekkmerker… noen som har tips til hvordan man kan unngå/redusere/dempe det? Er så tidlig at det ikke har kommet mage enda

Anonymkode: d6051...119

De kommer om du vil eller ikke...

Det er bare influencere som har redigert bildene sine perfekte men de fleste av de har det og!

Anonymkode: 3d3e8...d75

AnonymBruker
Skrevet
On 7/5/2022 at 5:24 PM, s0la said:

Dessverre funker ingen kremer eller oljer mot strekkmerker pga at det er skader i underhuden.

Og så er det genetisk. Jeg smurte og smurte med ALT hver dag fra dag 1 til fødsel og jeg fikk strekkmerker. Men det ses nesten ikke nå 1,5 år senere.

Hvis du fikk strekkmerker som tenåring under pubertet eller har fått det pga at du har gått opp/ned i vekt før så kan du jo forvente det. Det gjaldt meg i alle fall! Jeg er normalvektig, men huden min er bare sånn. 

Jeg fikk strekkmerker på rumpe og lår under puberteten. Jeg er liten og lav og fikk en enorm basketballmage under begge graviditeter men ikke et eneste strekkmerker på mage eller bryst. Så da har vi en annen variasjon her 😅 mamma har også strekkmerker på rumpe og lår, men ikke på magen etter fire svangerskap. Så tipper beste indikasjon er å se på magen til ens mor 🙉

Anonymkode: 55b8f...2ce

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk strekkmerker på rumpe og lår under puberteten. Jeg er liten og lav og fikk en enorm basketballmage under begge graviditeter men ikke et eneste strekkmerker på mage eller bryst. Så da har vi en annen variasjon her 😅 mamma har også strekkmerker på rumpe og lår, men ikke på magen etter fire svangerskap. Så tipper beste indikasjon er å se på magen til ens mor 🙉

Ja, jeg fikk også på rumpe og lår. Har kun noen få strekkmerker på selve magen, men har flest på underkroppen! Min mor har ingen som helst strekkmerker, men hun har ikke strekkmerkehud - aldri fått en eneste en hun, den heldiggrisen haha. 🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mamma har ingen, jeg ser ut som en tiger 😄 Så dessverre er ikke alltid det en indikasjon heller 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 19.40):

la også ganske lite på meg (8 kg), tror det har mye å si for om man får strekkmerker eller ikke

Ikke nødvendigvis, jeg fikk strekkmerker på lårene i første trimester mens jeg gikk ned i vekt, det er hormonelle strekkmerker tror jeg. 

Anonymkode: ed009...53f

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Strekkmerker er hormonelle, og hvorvidt man får dem eller ikke er genetisk betinga. Navnet er rett og slett misvisende. Det er ingenting man kan smøre seg med e.l. for å hindre det. Får du det så får du det, ikke noe du kan gjøre. 

Det er vanlig å få strekkmerker i puberteten også, fikk du det da, er det sannsynlig at du får det nå også. Du kan jo også ta en titt på foreldre og søsken, har de strekkmerker, er det sannsynlig at du også får det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...