AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Husker de alt som blir sagt? Skriver de ned masse etterpå for å huske? Bruker de mye tid på en klient for å finne løsning? Hva ser de etter når du prater? Har de ett mål for timen, eller er det tilfeldig hva som klienten tar opp? Håper gode svar, lurer på det så mye. Tar psykologen meg veldig seriøst og vil hjelpe meg virkelig? Anonymkode: f8e77...73e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 En ting til: Har de mange klienter? Er det ett tall på det? Hvor mange ca? Anonymkode: f8e77...73e
MyMichelle Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 (endret) Aner ikke hvor mange de har. Men jeg har vært hos flere. Fastlegen henviser, så venter man i noen måneder. Første timen spør hen hvorfor du er der, og noterer. Det er «bli kjent»-time. For meg fortsatte det litt sånn. De spør, jeg svarer. De ber meg gjøre ting jeg er redd for, som hjemmelekse. De noterer i hver time. Jeg gjør alt jeg blir bedt om. Etter noen måneder kommer de fram til at det ikke er mer de kan gjøre for å hjelpe meg. Og nå har jeg gitt opp. Jeg har forøvrig to angstdiagnoser. Psykologene er visst ikke helt enige om hvilke. Endret 4. juli 2022 av MyMichelle La til siste linje. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Husker de alt som blir sagt? Skriver de ned masse etterpå for å huske? Bruker de mye tid på en klient for å finne løsning? Hva ser de etter når du prater? Har de ett mål for timen, eller er det tilfeldig hva som klienten tar opp? Håper gode svar, lurer på det så mye. Tar psykologen meg veldig seriøst og vil hjelpe meg virkelig? Anonymkode: f8e77...73e De skriver viktige stikkord, Kartlegging og hva problemet ditt er og hvor åpen og mottakelig pasienter er, kommer an på ditt eget resultat. Psykologen vil så klart gjøre sitt beste for å finne løsninger for deg og for å prøve å bryte negative mønstre de fleste med psykiske lidelser har som hemmer en selv- men det er du selv som må jobbe med dine problemer. Psykologen gir deg verktøy til å hjelpe deg selv i gitte situasjoner. Hen setter deg på tanker og ideer du kanskje ikke har tenkt. Noen setter opp kortsiktige mål. Mange gir opp, men mange får også hjelp til et bedre liv. Det er verdt å ta sjansen hvis du har problemer som stopper deg i livet. Hva har du egentlig å tape? Har du ekstremt dårlig kjemi med din behandler kan du alltids bytte, men gi behandler en sjanse. Det tar tid for noen å kjenne på både tanker og følelser og flere vil bytte mange ganger. Da er det ikke behandler det er noe galt med, men en selv som ikke er mottakelig. Noen trenge trenger medisin for å være mottakelig og andre ikke. Det er så individuelt hvordan vi fungerer som mennesker. Anonymkode: eae9c...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 Hvordan en psykolog jobber er veldig avhengig av hvilken problematikk pasienten har, og hvilken terapiretning som følges. F.eks så er kognitiv psykoterapi ganske annerledes enn psykodynamisk psykoterapi. Hva de ser etter og fokuserer på vil derfor variere. Noen psykologer vil kanskje ha et mål for timen, eller et spesifikt fokus, mens andre lar pasienten styre timen. I kognitiv terapi vil man stort sett fokusere på tanker og følelser man har nå, og jobbe med å endre tankemønster etc. I psykodynamisk psykoterapi er det ofte pasienten som styrer timen, og man går mer inn på tidligere erfaringer, opplevelser og å forstå seg selv. Å jobbe direkte med f.eks automatiske negative tanker er ikke noe man gjør i psykodynamisk psykoterapi. Det er derfor ganske klart at psykologer vil jobbe ulikt avhengig av terapiretning, og selvfølgelig andre ting som hvilke problemer eller lidelser pasienten har, hvor langvarig terapien skal være etc. Har man 10 timer til disposisjon vil man sannsynligvis bruke disse timene annerledes enn hvis man ikke hadde hatt et tidspress. Noen skriver notater i løpet av timen, andre ikke. De fleste skriver ned viktige ting som blir sagt, og noen skriver notater eller stikkord for å huske bedre. Det varierer hvor mye de skriver ned etter timen, noen skriver mye, andre skriver bare svært korte notater. Hvor mye de husker varierer, men ingen husker alt som blir sagt. De fleste husker nok det viktigste. Hvor mye de husker avhenger av hvor ofte de treffer deg, hvor mange andre pasienter de har og selvfølgelig hvor god hukommelse de har. Kanskje de er i en stressende periode i livet, og har noe nedsatt hukommelse på grunn av det, og derfor ikke husker like mye som de kanskje burde gjort. Det er jo veldig individuelt. Hvor mye tid som brukes på hver enkelt klient eller pasient varierer også, en som har mange pasienter bruker gjerne mindre tid på hver pasient enn en som har få pasienter da de naturligvis vil ha mindre eller mer tid til hver pasient alt etter som. Hvor mye tid som brukes vil også avhenge av pasientens tilstand og hvor ofte de treffer pasienten. Psykologen tar det høyst sannsynlig seriøst, og er nok interessert i å hjelpe deg. Psykologen bryr seg derimot utelukkende på et profesjonelt plan, og har ingen personlige følelser for deg. Psykologen tenker ikke på deg på fritiden sin. Antall pasienter varierer også veldig, noen har kanskje bare 10, mens andre har 20 eller flere. Anonymkode: 7da90...cd2 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Når jeg har gått til psykolog så klarer de alltid å glemme samme tingene mellom hver eneste time, selv om de har skrevet det ned i journalen hundre ganger, skjønner ikke hvordan det går an Anonymkode: 9981f...7c8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 Hvor mange pasienter avhenger av om de jobber privat eller ikke. Jeg jobber på BUP og har 34 pasienter. Det er for mange. Alle er ikke i terapi da, flere er også under utredning. Anonymkode: 0681c...154 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Jeg får jo ikke svar som jeg spør om. Jeg vet at det er klienten som må jobbe mest og ikke bare sitte i en stol og håpe psykologen tryller. Jeg spør heller ikke om psykologen får følelser for klientene sine. Jeg spør kun hvordan de jobber. Forstår ikke hvorfor jeg får andre svar og samtidig syting og klaging over egen opplevelse hos psykolog. Hvordan jobber de? Det er det jeg spør om! TS Anonymkode: f8e77...73e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg får jo ikke svar som jeg spør om. Jeg vet at det er klienten som må jobbe mest og ikke bare sitte i en stol og håpe psykologen tryller. Jeg spør heller ikke om psykologen får følelser for klientene sine. Jeg spør kun hvordan de jobber. Forstår ikke hvorfor jeg får andre svar og samtidig syting og klaging over egen opplevelse hos psykolog. Hvordan jobber de? Det er det jeg spør om! TS Anonymkode: f8e77...73e AB cd2 beskriver godt hvordan de jobber. Hvordan de jobber avhenger av type problem og hva slags retning psykologen har tro på/har spesialisert seg i. Anonymkode: 0681c...154 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får jo ikke svar som jeg spør om. Jeg vet at det er klienten som må jobbe mest og ikke bare sitte i en stol og håpe psykologen tryller. Jeg spør heller ikke om psykologen får følelser for klientene sine. Jeg spør kun hvordan de jobber. Forstår ikke hvorfor jeg får andre svar og samtidig syting og klaging over egen opplevelse hos psykolog. Hvordan jobber de? Det er det jeg spør om! TS Anonymkode: f8e77...73e Vær glad du får svar i det hele tatt! Vi får ikke betalt å skrive til deg, så vær heller takknemlig for hvert svar du får. Hvor mange klienter de har er helt individuelt og hvordan de jobber kommer helt an på diagnose så klart. Det finnes ingen enkel måte å forklare en arbeidsmetode. Det er en drøss av ulike metoder. Anonymkode: eae9c...e2e 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #11 Skrevet 5. juli 2022 Psykologer legger til rette for at du skal prate. Stiller riktig spørsmål utifra situasjonen din. reflekterer sammen med deg, får deg til å se ting fra ulike perspektiv. kartlegger dine utfordringer for å danne seg et bilde Anonymkode: ae4e5...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #12 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg får jo ikke svar som jeg spør om. Jeg vet at det er klienten som må jobbe mest og ikke bare sitte i en stol og håpe psykologen tryller. Jeg spør heller ikke om psykologen får følelser for klientene sine. Jeg spør kun hvordan de jobber. Forstår ikke hvorfor jeg får andre svar og samtidig syting og klaging over egen opplevelse hos psykolog. Hvordan jobber de? Det er det jeg spør om! TS Anonymkode: f8e77...73e Jeg har jo svart deg på alle spørsmål du stiller i HI? Sliter med å forstå nøyaktig hvilket svar du er ute etter her. Hvordan de jobber? Som sagt ulikt ut ifra terapiretning og behov og sannsynligvis sittende i en stol. Du spør jo også om psykologen tar deg seriøst og virkelig vil hjelpe, litt absurd at du plutselig påstår å ikke ha spurt om det. Anonymkode: 7da90...cd2 3
Daria Skrevet 5. juli 2022 #13 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Husker de alt som blir sagt? Skriver de ned masse etterpå for å huske? Bruker de mye tid på en klient for å finne løsning? Hva ser de etter når du prater? Har de ett mål for timen, eller er det tilfeldig hva som klienten tar opp? Anonymkode: f8e77...73e -Jeg vet jo ikke så mye mer enn deg hvor timen vil gå, sa psykologen min en gang - i utgangspunktet er det jeg som styrer hvs vi tar opp, eller i det minste hvor vi begynner -og så kommer vi dit vi kommer, sammen. I praksis styrer han jo også en del, men uten å overstyre, og har helt sikkert flere tanker og idéer enn jeg har oversikt over, i tillegg til at han har sin retning og sine teorier han jobber etter. Han er psykodynamiker og blir jo ikke kognitiv terapeut uansett hva jeg sier og gjør. Han tar aldri notater underveis (men filmer enn del av timene), men må jo skrive journal i ettertid, uten at jeg vet hvor omfattende den er. Han husker en del (men på ingen måte alt); ut fra hvs jeg har skjønt er det heller ikke et mål i psykoterapi hvor det ikke et en selvfølge at en time bygger på den foregående. Jeg går privat, og sånn sett kan vi egentlig bruke all verdens tid så lenge jeg er villig til å betale. Hva ham ser etter aner jeg egentlig ikke, ut fra hvor god han er til å lese tanker og se sammenhenger ser han nok så mangt. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at han tar meg seriøst, selv om jeg kom med ting jeg følte var bagateller. Men alt dette er bare min erfaring og oppfatning av mine timer med min psykolog, det finnes ingen standardsvar på disse spørsmålene. Det enkleste er jo å snakke med psykologen din om dette og få klare svar på hvordan hen jobbe og tenker. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #14 Skrevet 5. juli 2022 Daria skrev (1 time siden): -Jeg vet jo ikke så mye mer enn deg hvor timen vil gå, sa psykologen min en gang - i utgangspunktet er det jeg som styrer hvs vi tar opp, eller i det minste hvor vi begynner -og så kommer vi dit vi kommer, sammen. I praksis styrer han jo også en del, men uten å overstyre, og har helt sikkert flere tanker og idéer enn jeg har oversikt over, i tillegg til at han har sin retning og sine teorier han jobber etter. Han er psykodynamiker og blir jo ikke kognitiv terapeut uansett hva jeg sier og gjør. Han tar aldri notater underveis (men filmer enn del av timene), men må jo skrive journal i ettertid, uten at jeg vet hvor omfattende den er. Han husker en del (men på ingen måte alt); ut fra hvs jeg har skjønt er det heller ikke et mål i psykoterapi hvor det ikke et en selvfølge at en time bygger på den foregående. Jeg går privat, og sånn sett kan vi egentlig bruke all verdens tid så lenge jeg er villig til å betale. Hva ham ser etter aner jeg egentlig ikke, ut fra hvor god han er til å lese tanker og se sammenhenger ser han nok så mangt. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at han tar meg seriøst, selv om jeg kom med ting jeg følte var bagateller. Men alt dette er bare min erfaring og oppfatning av mine timer med min psykolog, det finnes ingen standardsvar på disse spørsmålene. Det enkleste er jo å snakke med psykologen din om dette og få klare svar på hvordan hen jobbe og tenker. Får man vite at de filmer??? Eller sier de ikke det?? Er jeg på film??? Anonymkode: f8e77...73e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #15 Skrevet 5. juli 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Psykologen tar det høyst sannsynlig seriøst, og er nok interessert i å hjelpe deg. Psykologen bryr seg derimot utelukkende på et profesjonelt plan, og har ingen personlige følelser for deg. Psykologen tenker ikke på deg på fritiden sin. Anonymkode: 7da90...cd2 Jeg ser psykologene her på Kvinneguiden ofte skriver dette og jeg skjønner på en måte at det må være sånn for at man skal klare å jobbe som psykolog. Men er det så svart/hvitt i praksis. Jeg tenker på f.eks selvmordsforsøk og gjennomførte selvmord. Anonymkode: dde2c...f1e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #16 Skrevet 5. juli 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Har de ett mål for timen, eller er det tilfeldig hva som klienten tar opp? Anonymkode: f8e77...73e Jeg går i traumeterapi og her er det en blanding av begge deler. Vi kan ha en plan for timen, men den tilpasses etter meg. Kanskje er planen å f.eks gjøre noe bestemt, men så har jeg behov for å snakke om noe helt annet og da gjør vi det. Men også andre veien, kanskje har jeg ikke noe spesielt å prate om den timen og da går vi kanskje gjennom skjemaer vi skulle gjort tidligere. Innen terapi så går det ikke an å planlegge alt. Jeg skulle gjennom en utredning hvor jeg skulle svare på en del spørsmål for en stund siden, men jeg bare gråt og gråt den timen og da er det jo ikke mulig å få gjort det som er planlagt og det må jo bare psykologen forholde seg til. Anonymkode: dde2c...f1e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser psykologene her på Kvinneguiden ofte skriver dette og jeg skjønner på en måte at det må være sånn for at man skal klare å jobbe som psykolog. Men er det så svart/hvitt i praksis. Jeg tenker på f.eks selvmordsforsøk og gjennomførte selvmord. Anonymkode: dde2c...f1e Ja i slike tilfeller må de være enda mer svart/hvitt folk i helsevesenet kan ikke knytte seg emosjonelt til pasienter, da hadde de ikke klart å gjennomføre jobben sin Anonymkode: df3ce...e70
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Skriver de ned masse etterpå for å huske? Anonymkode: f8e77...73e Ser flere i tråden skriver at psykologen ikke husker alt og det er selvsagt riktig for ingen kan huske alt. Men min psykolog husker svært mye og det er aldri slik at jeg har tenkt: "tenk at hun har glemt det" og det er regelmessig hun minner meg på ting jeg har sagt tidligere når jeg pga depresjonen kanskje har fortrengt ting som kan gi håp. Og da føler jeg hun husker det hun skal huske, det som er nødvendig for å gi meg tillit til at hun lytter og det som er nødvendig til å prøve å få meg til å se mer positivt på livet. Det er jo det som er jobben hennes og den jobben krever ikke at man husker alt i detalj. Anonymkode: 4abb8...430
Daria Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Får man vite at de filmer??? Eller sier de ikke det?? Er jeg på film??? Anonymkode: f8e77...73e De skal spørre, de filmer ikke i smug. Første gangen spurte han om det var i orden og forklarte hvorfor og hva han brukte det til. Kameraet står godt synlig så jeg er aldri i tvil. Når det gjelder følelser, så er det ikke sånn at profesjonell betyr kald og uinteressert, men at de stort sett klarer å ikke bli personlig berørt - og at det ikke er deres følelser det handler om. De skal være profesjonelle og rasjonelle, en psykolog som blir for føleksesmessig involvert vil neppe gjøre en særlig god jobb. Min er empatisk og engasjert (og understreker at han er til stede som menneske også) i timene, men det er er på et profesjonelt nivå. Jeg har jobbet med ungdom i mange år og bryr meg jo om dem, noen mer enn andre, men jeg tar i liten grad med meg tanker og bekymringer om dem hjem likevel.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Ja i slike tilfeller må de være enda mer svart/hvitt folk i helsevesenet kan ikke knytte seg emosjonelt til pasienter, da hadde de ikke klart å gjennomføre jobben sin Anonymkode: df3ce...e70 Men kanskje det er nettopp det, at en del psykologer ikke klarer å gjennomføre jobben sin like etter de har opplevd at en av pasientene har begått selvmord. Hadde mennesker klart å være så kalde at de ikke ble triste over selvmord så hadde man jo ikke hatt behov for psykologer. Anonymkode: dde2c...f1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå