AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 Har ikkje hatt brunsnegler tidligere, men i år er det innvasjon av dem, og skulle ikkje forundre meg om det er Putin som har sendt sendt dem. De kryper oppetter grunnmuren, og er vel ikkje lenge før de har funnet sitt rede under bordkledningen. Undres på om det er noe spøytemiddel som ta knekken på desse krypa. Anonymkode: a5714...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 Har ikke opplevd at brunsnegler kryper på muren, men mulig de gjør det. Boakjølsnegler derimot har jeg sett gjøre det. Du får finne fram pølseklypa og saksa, ut å plukke de opp og klippe de i to. Anonymkode: 3cf56...472
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #3 Skrevet 5. juli 2022 Du får gift som kun skader snegler; de spiser den og tror de er mette, graver seg ned og dør. Fåes på alle hagesenter. Her har jeg ikke sett en eneste en enda, så ser ut som vi gjorde en god jobb med å drepe de i fjor! Anonymkode: 53d07...286 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #4 Skrevet 5. juli 2022 Har vært heldig og knapt hatt de her i vårt nabolag, men de siste to årene har de komt nærmere og nærmere. Fant noen få i hagen i fjor og nå i år har det eksplodert. De kryper opp muren her også, har et gjengrodd område på ene siden av tomta vår og der kryr det av de. både utenfor og innenfor muren. Her en dag var det også to stykker høyt oppe på garasjeporten Anonymkode: a5276...5ba
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #5 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vært heldig og knapt hatt de her i vårt nabolag, men de siste to årene har de komt nærmere og nærmere. Fant noen få i hagen i fjor og nå i år har det eksplodert. De kryper opp muren her også, har et gjengrodd område på ene siden av tomta vår og der kryr det av de. både utenfor og innenfor muren. Her en dag var det også to stykker høyt oppe på garasjeporten Anonymkode: a5276...5ba Kan forresten bruke Ferramol for å ta knekken på de. Fås på plantesenter/gartnerier Anonymkode: a5276...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #6 Skrevet 5. juli 2022 Her er det fullstendig krise i år (Rogaland). Regnet har bøttet ned i månedsvis, de elsker det. Alle chiliene og agurkene mine er spist opp, til og med tomater og poteter har de gått på i år. Søren meg umulig å ha en skikkelig grønnsakshage med de skadedyrene der i hopetall og ingen som gjør noe annet enn enkelte hageeiere. Anonymkode: 561f8...539
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #7 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er det fullstendig krise i år (Rogaland). Regnet har bøttet ned i månedsvis, de elsker det. Alle chiliene og agurkene mine er spist opp, til og med tomater og poteter har de gått på i år. Søren meg umulig å ha en skikkelig grønnsakshage med de skadedyrene der i hopetall og ingen som gjør noe annet enn enkelte hageeiere. Anonymkode: 561f8...539 Når har regnet høljet ned i noen dager og det "auler" med brunsnegler , det muleg det er denne såkalte boakjølsneglen som kryper oppetter husmuren, og dører. Skulle mest tru de var strødd utover ettersom de er i hopetall. I fjor såg eg kun 2-3, men i år er det ekstra ille. Undres på hvorden de oppfører seg på plener som har roboter. >Den hakker dem vel sund og sprer eggene utover. Anonymkode: a5714...f3d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #8 Skrevet 5. juli 2022 Har kun sett et par stk her i Østfold, men her er det tørt og solfylt som vanlig, og det hjelper vel en del. Har hørt fra folk i mer regnfulle strøk at det hjelper å anlegge blomsterenger, små hagedammer og andre insektvennlige habitater i hagen. Da kommer nemlig biller, frosker ol. og bosetter seg i hagen din, og de er med på å bekjempe sneglene. Med en tradisjonell gressplen derimot legger man vel mer eller mindre til rette KUN for slike snegler. Anonymkode: 95598...00c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #9 Skrevet 5. juli 2022 Aldri sett en brunsnegle her. Østlandet. Anonymkode: bf67b...bec
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #10 Skrevet 5. juli 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har kun sett et par stk her i Østfold, men her er det tørt og solfylt som vanlig, og det hjelper vel en del. Har hørt fra folk i mer regnfulle strøk at det hjelper å anlegge blomsterenger, små hagedammer og andre insektvennlige habitater i hagen. Da kommer nemlig biller, frosker ol. og bosetter seg i hagen din, og de er med på å bekjempe sneglene. Med en tradisjonell gressplen derimot legger man vel mer eller mindre til rette KUN for slike snegler. Anonymkode: 95598...00c Nei. Bare nei. Brunsneglene elsker slike områder, masse deilig fuktig gress og kratt å gjemme seg i og legge egg i. 😂 Men jeg tror det er lite brunsnegler i Østfold i år. Her hos meg er det i alle fall mindre enn på mange år. Tidligere har jeg plukket hundrevis om dagen på denne tiden av året, men i år har jeg vel sett 4-5 snegler totalt, i hele år. Selv etter noen reale regnskyll de siste ukene. Helt skjønt! ❤️ Anonymkode: aaf30...cac
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #11 Skrevet 6. juli 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Bare nei. Brunsneglene elsker slike områder, masse deilig fuktig gress og kratt å gjemme seg i og legge egg i. 😂 Men jeg tror det er lite brunsnegler i Østfold i år. Her hos meg er det i alle fall mindre enn på mange år. Tidligere har jeg plukket hundrevis om dagen på denne tiden av året, men i år har jeg vel sett 4-5 snegler totalt, i hele år. Selv etter noen reale regnskyll de siste ukene. Helt skjønt! ❤️ Anonymkode: aaf30...cac Du er heldig. 😍 Jeg måtte grine litt i dusjen etter å ha inspisert hagen igår da vi hadde et opphold i regnværet. Anonymkode: 561f8...539 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #12 Skrevet 6. juli 2022 Totalt krise på min hageflekk i Bergen i år. Anonymkode: b4e6a...2d3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #13 Skrevet 7. juli 2022 Ikke sett en eneste i år så langt. Men det har ikke vært mye regn her heller, så kanskje derfor? Anonymkode: d2aed...7f0
mingus Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 Faen så ekkelt utenfor hos oss nå, trillet over en av dem med barnevogna så det rant gulhvit guff ut av den, så samlet de andre sneglene seg rundt for å gofle i seg. Herregud noe så styggjævlig, brakk meg et par ganger da jeg gikk forbi dem. Det var også ille da jeg klippet plenen med manuell klipper, og brune sneglebiter med hvitt og gult slim ble slengt i hytt og pine gjennom bladene. Er det noen som er så ekkel som brunsneglen? Den ene var faktisk litt søt i dag da vi skulle ut i bilen til barnehagen. Den sneglet seg mot bilen og så ut som den hadde lyst å være med, med ivrige følehorn. Likevel så ekkel 🤪🤮
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 Det er tørt på østsiden så her er de ikke Anonymkode: 4de88...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå