Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge lurt på hva potensielle arbeidsgivere ringer og snakker med referansene om. Skjønner jo at de spør om meg, men hvordan foregår slike samtaler? Hvordan vet man at ikke referansene også lyver? Kna man stole på at de snakker sant, og ikke smører på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vel aldri satt opp en referanse som ikke var til å stole på. Det er også en god skikk å opplyse referansene om at du nå har søkt på en jobb og at det kan hende at det kommer en telefon. :tommel:

De spør vel om ting som er relevante for stillingen din og hvordan du fungerte både alene og sammen med andre på arbeidsplassen din.

Skrevet

De spør om alt de lurer på i forbindelse med deg som arbeidstaker. Hvordan du fungerer sammen med andre, hvordan du jobber på prosjekt, hvordan du takler ansvar osv.

De kan aldri vite om en referanse lyver, men hvis de er i tvil kan de jo kontakte fler referanser. Tror ikke det er veldig vanlig at referanser lyver.

Skrevet
Jeg ville vel aldri satt opp en referanse som ikke var til å stole på. Det er også en god skikk å opplyse referansene om at du nå har søkt på en jobb og at det kan hende at det kommer en telefon. :tommel:

Selvfølgelig, men hvordan kan de som skal ringe vite at personen snakker sant? Selv har jeg hatt flere jobber der mine sjefer har ønsket meg lykke til videre og sagt de ønsker å være referanser.

Jeg kan ikke helt se for meg at enhver sjef som liker den som søker nye jobber godt ønsker å fortelle i detalj om alle mulige feil personen har, snarere at en del vil smøre litt på mht positive beskrivelser. Nettopp fordi de unner den tidliger eansatte en ny jobb (kan være av mange grunner man måtte slutte). Forutsatt at man er godt likt selvsagt.

Eller finnes det en indre lojalitet mellom sjefer, der de alltid forteller hverandre sannheten ubehemmet?

Skrevet

Jeg hadde en kollega for en del år siden som ikke ble værene så lenge på arbeidsplassen av ulike årsaker. Hun passet heller ikke så godt til jobben og det var endel greier med henne.

Hun fortsatte å søke på lignende jobber og satte min sjef som referanse uten å forhøre seg med henne at det var greit. Plutselig ringte det telefoner fra steder som hadde hatt henne på intervju.

Jeg vet at min sjef svarte ganske ærlig på direkte spørsmål som hadde med konkrete arbeidsoppgaver å gjøre.

Skrevet

Sjefene snakker jo sant. Mulig noen vrir litt på sannheten elelr unlater å si noe, men de juger ikke. De ønsker jo at når de selv ringer å spør om noen andre at de skal få ærlig svar. Litt sånn uskreven regel vil jeg si.

Et klassiskt spørsmål er : Ville du ansatt vedkommende igjen? Et enkelt ja/nei spørsmål som egentlig sier alt.

Skrevet

Jeg vet at min sjef svarte ganske ærlig på direkte spørsmål som hadde med konkrete arbeidsoppgaver å gjøre.

...og derav mitt spørsmål: HVA spør de om?

Jeg er en flink person som får mye skryt, jeg søker ikke ny jobb fordi jeg ikke gjør jobben min godt. Jeg er bare nysgjerrig på hva de snakker om, for jeg får jo hint fra tid til annen om at folk har ringt mht referanser.

Et klassiskt spørsmål er : Ville du ansatt vedkommende igjen? Et enkelt ja/nei spørsmål som egentlig sier alt.

Smart!

Skrevet

En liten digresjon, bare: Jeg jobber på et hotell, og en dag hadde vi leid ut et lite møterom til noen som skulle ha jobbintervju der. Plutselig så vi at i venteområdet satt det en fyr som hadde nylig vært ansatt hos oss, men ble bedt om å finne noe annet å gjøre fordi han rett og slett var udugelig, lat og ikke til å stole på. Han hadde selvsagt ikke satt opp min sjef som referanse. I en kaffepause møttest tilfeldigvis intervjueren og min sjef i gangen, og sjefen min sa "Jeg så at du hadde NN til intervju?" -"Ja, hyggelig fyr, det." Hvorpå min sjef bare ristet på hodet og ga et megetsigende blikk. Intervjueren var meget takknemmelig for å ha blitt tipset om å ikke ansette vedkommende, ellers hadde han (også) falt rett i fella!

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de som rekrutterer ofte spør tidligere arbeidsgivere om det som dreier seg om arbeidssøkeren som person(men selvsagt også om mer faglige ting). Et eksempel tatt ut fra det blå: "Vi har inntrykk av at arbeidssøker er "sånn og sånn", stemmer det med din erfaring?"

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

JEg ringer til oppgitte referanser etter at vedkommende søker har vært på intervju. Da er jeg først og fremst på jakt etter å supplere mitt inntrykk fra intervju og papirer, få høre mer om innholdet i jobben h*n hadde (særlig det som er relevant for vår stilling) og selvsagt hvordan h*n fungerte både faglig og sosialt i jobben. "Ville du ansatt vedkommende dersom stillingen hadde blitt lyst ut igjen?" er et av "standardspørsmålene."

Jeg blir skeptisk når den som er oppgitt som referanse ikke selv er klar over det. Jeg blir også skeptisk når referansen blir for "rund" i formuleringene - da graver jeg dypere. Mine referanseinnhentinger har vart i alt fra ett minutt til bortimot halvtimen pr. samtale, avhengig av inntrykket på intervjuet, hva jeg føler behov for å spørre om og hvor tydelig den aktuelle referansepersonen er.

Dersom flere søkere står relativt likt, kan referanseinnhentingen være avgjørende for hvordan jeg innstiller i ansettelsessaker. Og en god og grundig referansesjekk er den beste garantien for å unngå feilrekruttering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...