Gå til innhold

Herpessår på leppa, HJELP

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått sår på leppa som jeg tror er herpes munnsår, er foreløpig bare et lite etter, men kjennes ut som det sprer seg. Hva kan jeg gjøre for å få det til å stoppe og gå bort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på apoteket med en gang å kjøp salve å smøre på. Husker ikke hva den heter, men den er reseptfri. Hvor fortere du begynner jo enklere er det å bli kvitt det.

Skrevet

Prøv å smøre med ufortynnet solhatt (fåes i helsekost) flere ganger om dagen, det er mulig du kan få stoppet det på den måten.

Ellers har jeg fakisk god erfaring med Savex, den lille hvite boksen med lyseblått lokk, når det gjelder å lindre. Om det forkorter utbruddet vet jeg derimot ikke.

Er du veldig plaget kan du jo få en resept på Zovirax fra legen, men jeg ville prøvd solhatt aller først. Det hjelper godt for meg.

Skrevet

Tusen takk for raske svar! Jeg har nå kjøpt Prolip da apotek er det nærmeste her :)

Skrevet
Tusen takk for raske svar! Jeg har nå kjøpt Prolip da apotek er det nærmeste her :)

Forresten, skal det smøres kun på såret jeg har fått (må innrømme at det er lite, men får litt panikk..) eller over hele leppa?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Smør sinksalve på såret. Det er reseptfritt på apoteket - men husk å kjøpe den sterkeste. Da blir såret mindre hissig, og går over raskere.

Skrevet

Bare ett lite tips - jeg har vært plaget med hyppig munnsår, særlig nå om vinteren. Fikk anbefalt å ta sinktabletter, og etter at jeg begynte med det så har jeg ikke hatt utbrudd en eneste gang :rosasmil: Så det kan jo være noe å prøve for dere andre som også er plaget med det

Skrevet
Forresten, skal det smøres kun på såret jeg har fått (må innrømme at det er lite, men får litt panikk..) eller over hele leppa?

Bare på såret ja. Det er bra at det er lite for da får du kanskje tatt det før det vokser seg svært og vondt!

Skrevet

Jeg har vært plaget med munnsår når jeg sover lite, stresser mye og særlig i perioder rundt mensen. Jeg har prøvd myrratinktur eller noe sånt som svigermor prakker på meg, det virker ikke. Så har jeg prøvd sinksalve, det virker heller ikke (på meg). Og så har jeg prøvd prolip, det virket på såret, men jeg ble forferdelig tørr og sår på leppene.

Det eneste som har vist seg å funke på meg, er Zovirax. Kjøper meg med flere tuber når jeg er i utlandet (der er det reseptfritt) og koster rundt 50 kroner per tube. I Norge har det vært veldig dyrt, men nå har jeg hørt at prisen er satt ned også her?

I hvert fall: Zovirax funker som bare rakker'n!!

Håper du får tatt knekken på ditt sår, det er forferdelig vondt å ha sånne...

Skrevet

Jeg brukte Prolip i hele går og smurte på tannkrem da jeg la meg. I dag har jeg ikke den prikkende, kløende følelsen i leppa lenger og den lille gule "dutten" har falt ut av såret og jeg har fått en litt mindre en like under leppa under den andre. Er det på vei bort da? Eller kan det være vanlig forkjølelsesår jeg har hatt?

Skrevet

CORSEDYL munnskyllevann fra apoteket er min eneste redning mot munnsår/herpes INNE I munnen!

Etter at jeg begynte å skylle med det ca 3 ganger i uka har jeg blitt HELT kvitt herpes-sår inne i munnen! Det var så ille til tider at jeg hverken kunne pusse tenner eller spise annet enn yoghurt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...