Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Kjøpte nye fjellstøvler i skinn i høst. Støvlene er ikke for små, men problemet er at de gnager meg sånn på innsiden av ankelen, på knokelen, at eg får store gnagsår. Er det noen som har noen råd på hvordan eg kan få utvidet dem akkuat på det punktet de gnager? Punktet er jo ganske høyt oppe, så det eg har begynt med, er å snøre igjen lissene godt og ha krøllet avispapir oppi mens de ikke er i bruk. Er det noen der ute som har andre forslag?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 Har du gått de ordentlig inn da? skinnstøvler må gåes inn, så de former seg etter foten på en måte. Har aldri hatt problemer med sko som gnager, mulig du har kjøpt en sko som rett og slett ikke passer til foten din. Dersom det ikke gir seg ville jeg prøvd og solgt de og kjøpt nye. Eller gå i butikken og prøvd et likt par, om de kjennes annerledes ut, kan være en feil med dine som gjør at de gnager. Fabrikasjonsfeil kan forekomme, men ofte sjelden, dersom det er det, får du byttet de. Har som sagt aldri opplevd sko som gnager, og jeg bruker fjellsko mye, med unntak av skisko, og de var det en feil i.
Paradokset Skrevet 16. november 2005 #3 Skrevet 16. november 2005 Som det påpekes her så kan det ta en god stund å gå inn lærstøvler. Siden punkter det gnager på sitter relativt høyt på foten ville jeg eksperimentert med ulike måter å knyte støvelen. De fleste moderne støvler har mulighet for å knyte stramt over lesten, men la det være løsere opp langs skaftet - prøv det. En annen ting(selvfølgelighet) er å tape/plastre punktet det gnager på på forhånd....
Gjest Rognebær Skrevet 17. november 2005 #4 Skrevet 17. november 2005 Kan virke som om de ikke er gått ordentlig inn, ja. Fyll dem med lunkent vann, surr en real dose sportstape rundt ankelen der det gnager, og gå en lang og god tur mens det surkler mellom tærne. Funker ikke det etter et par ganger, ville jeg også vurdert andre støvler. Har du kanskje for harde støvler til ditt bruk?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #5 Skrevet 17. november 2005 Takker for svar. Eg har nok ikke gått mer enn to- tre ganger med støvlene, så det kan nok være at eg ikke har fått gått dem inn enda. For øvrig er de ellers kjempegod på føttene mine. Mine forrige fjellstøvler var veldig gode, bortsett fra at de dessverre ikke gav nok støtte rundt ankelene. Så da eg kjøpte nye i høst, kjøpte eg med støvler som gav mer støtte. De eg har nå er fra Crispi og heter Finse.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #6 Skrevet 17. november 2005 Takker for svar. Eg har nok ikke gått mer enn to- tre ganger med støvlene, så det kan nok være at eg ikke har fått gått dem inn enda. For øvrig er de ellers kjempegod på føttene mine. Mine forrige fjellstøvler var veldig gode, bortsett fra at de dessverre ikke gav nok støtte rundt ankelene. Så da eg kjøpte nye i høst, kjøpte eg med støvler som gav mer støtte. De eg har nå er fra Crispi og heter Finse. ← OKey, kjenner til crispi, har jobbet i en sportsforetning. De har mange bra damemodeller. Men som jeg sa, svarte deg først oppe her, så må de gåes inn. Vil ikke anbefale og fylle vann i de!!! Putt de på foten og gå. Kanskje du bare har strammet de for hardt? De skal jo ikke gnage.
Gjest Rognebær Skrevet 17. november 2005 #7 Skrevet 17. november 2005 Vil ikke anbefale og fylle vann i de!!! ← Ikke i gore-tex-sko, nei, men hun skrev jo at det var skinnstøvler... Da er min erfaring at skinnet tilpasser seg foten din mye bedre i våt tilstand. Crispi er gode, men det er jo ikke sikkert de passer foten din av den grunn. Jeg har bestselgeren Crispi besseggen, og har ikke hatt gnagsårtrøbbel overhodet, selv om jeg pleier å ha det med nye skisko bl.a. Virkelig gode! Håper du får fiksa det uansett!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå