Gå til innhold

nylig autismediagnose - rådvill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har min sønn fått autismediagnose og kjenner jeg er ganske redd og fortvilet. Han går på mellomtrinnet og fungerer nogenlunde greit i livet. Han har ikke de store vanskene, men sliter med det sosiale og har noen utfordringer på skolen. Vet autismespekteret er stort og vil jo si han er nærmere asperger, men det er noen språkvansker som gjør at han havne i den udefinerte skalaen. 

Jeg er alene med han og har vært det hele tiden og det går forsåvidt greit. Har litt "fri" nå og det er så nydelig. 

Syns det er kjempefint at vi endelig har funnet ut hva som er galt så man kan hjelpe på en god måte, men nå funnet ut at det jeg må endre mest på er min egen personlighet. Min personlighet og den jeg er må jeg nå endre for at han skal få det bedre og det sliter jeg med. For jeg liker meg. Det eneste jeg vil er at han skal bli godt ivaretatt og få et godt liv. Akkurat nå ser jeg bare utfordringer og store utfordringer fremover. Vet jeg kommer til å takle det når det kommer for man takler det man må. Men å endre så mye på kort tid for å gjøre det bedre er vanskelig og føles som en umulig oppgave. 

Veldig bekymret også om han kommer til å klare skolen, få seg jobb etc...tusen tanker og spørsmål idag.

Anonymkode: 6d57d...69b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I dag har min sønn fått autismediagnose og kjenner jeg er ganske redd og fortvilet. Han går på mellomtrinnet og fungerer nogenlunde greit i livet. Han har ikke de store vanskene, men sliter med det sosiale og har noen utfordringer på skolen. Vet autismespekteret er stort og vil jo si han er nærmere asperger, men det er noen språkvansker som gjør at han havne i den udefinerte skalaen. 

Jeg er alene med han og har vært det hele tiden og det går forsåvidt greit. Har litt "fri" nå og det er så nydelig. 

Syns det er kjempefint at vi endelig har funnet ut hva som er galt så man kan hjelpe på en god måte, men nå funnet ut at det jeg må endre mest på er min egen personlighet. Min personlighet og den jeg er må jeg nå endre for at han skal få det bedre og det sliter jeg med. For jeg liker meg. Det eneste jeg vil er at han skal bli godt ivaretatt og få et godt liv. Akkurat nå ser jeg bare utfordringer og store utfordringer fremover. Vet jeg kommer til å takle det når det kommer for man takler det man må. Men å endre så mye på kort tid for å gjøre det bedre er vanskelig og føles som en umulig oppgave. 

Veldig bekymret også om han kommer til å klare skolen, få seg jobb etc...tusen tanker og spørsmål idag.

Anonymkode: 6d57d...69b

Spesialskole? Da har han også krav på vgs. De får ikke karakterer, men skolene har gode kontakter når det gjelder jobb.

 

Anonymkode: 9327a...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesialskole? Da har han også krav på vgs. De får ikke karakterer, men skolene har gode kontakter når det gjelder jobb.

 

Anonymkode: 9327a...ed6

Han er ikke der at han trenger spesialskole. Det eneste han sliter med på skolen er så og si norsk. Han gjør det godt i de fleste andre fag og i matte er han langt over gjennomsnittet. Det samme er han i engelsk. 

Anonymkode: 6d57d...69b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spesialskole? Da har han også krav på vgs. De får ikke karakterer, men skolene har gode kontakter når det gjelder jobb.

 

Anonymkode: 9327a...ed6

Legge til at du bør søke opp autisme på fb. NFU har endel kurs og mange gode råd. Mange har gått denne veien før deg, jeg har nok gått litt lenger enn deg. Søk ikke vær redd for å spørre. Hør med en sosionom om hva du har krav på.

Anonymkode: 9327a...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er ikke der at han trenger spesialskole. Det eneste han sliter med på skolen er så og si norsk. Han gjør det godt i de fleste andre fag og i matte er han langt over gjennomsnittet. Det samme er han i engelsk. 

Anonymkode: 6d57d...69b

Du sa det sosiale også?

Anonymkode: 9327a...ed6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sa det sosiale også?

Anonymkode: 9327a...ed6

Og vet du hvordan de jobber på en spesialskole??

Anonymkode: 9327a...ed6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du ikke trenger å snu alt på hodet fra en dag til neste, det hadde nok vært forvirrende også for han.

Ha kommunikasjon med skolen angående dette, mulig de har spesialister der, og kom fram til noe sammen som kan fungere bedre for han. 

Anonymkode: c62ee...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sa det sosiale også?

Anonymkode: 9327a...ed6

Ja, han sliter med de sosiale kodene og trives nok best i eget selskap. Han får ikke med seg alt som skjer eller hvordan han oppfattes. 

Anonymkode: 6d57d...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å skifte personligheten din så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men viktig at du forstår at kjefting ikke nødvendigvis vil få han til å "skjerpe seg" men heller tilrettelegger litt for hans behov. 

Jeg jobba i barnehage med en autistisk gutt som ikke kunne prate, og han brukte iPad for å utrykke det han ville si. Det er ganske interessant at han var veldig oppegående innvendig selv om han ikke kunne snakke, og oppførte seg litt annerledes. 

Anonymkode: c62ee...ac5

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hva mener du at du må endre deg selv? 

Du må ikke endre deg, men tenke nytt mht hvordan du skal oppdra han med god pedagogisk oppfølging og fokusere på positiv forsterkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angående å skifte personligheten din så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Men viktig at du forstår at kjefting ikke nødvendigvis vil få han til å "skjerpe seg" men heller tilrettelegger litt for hans behov. 

Jeg jobba i barnehage med en autistisk gutt som ikke kunne prate, og han brukte iPad for å utrykke det han ville si. Det er ganske interessant at han var veldig oppegående innvendig selv om han ikke kunne snakke, og oppførte seg litt annerledes. 

Anonymkode: c62ee...ac5

Jeg er ikke en kjeftende person, men merker jeg blir overgitt ja over hva man ikke får med seg. 

 

WhisperingWind skrev (1 minutt siden):

Hva mener du at du må endre deg selv? 

Du må ikke endre deg, men tenke nytt mht hvordan du skal oppdra han med god pedagogisk oppfølging og fokusere på positiv forsterkning. 

Min personlighet klaffer ikke med hans. Altså jeg er ekstremt selvstendig, tar alt fort, alt går fort i mitt hode. Liker at ting skal skje fort, jeg prater fort osv. jeg liker å ha hundre baller i lufta samtidig og engasjerer meg i alt. Sliter når ting går sent og folk glemmer. Jeg har mer klisterhjerne og kan lett blir overgitt når folk ikke tenker seg om. Vi er like på en ting, at vi tar inn alt men jeg sortere og hos han blir det kaotisk. 
vet jeg kan virke som en slitsom person men har på en måte alltid måtte klare meg selv så er en litt sånn flink pike type. 
jeg eier heller ikke tålmodighet til tider. 
 

jeg høres virkelig ut som verdens verste mamma 

Anonymkode: 6d57d...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke en kjeftende person, men merker jeg blir overgitt ja over hva man ikke får med seg. 

 

Min personlighet klaffer ikke med hans. Altså jeg er ekstremt selvstendig, tar alt fort, alt går fort i mitt hode. Liker at ting skal skje fort, jeg prater fort osv. jeg liker å ha hundre baller i lufta samtidig og engasjerer meg i alt. Sliter når ting går sent og folk glemmer. Jeg har mer klisterhjerne og kan lett blir overgitt når folk ikke tenker seg om. Vi er like på en ting, at vi tar inn alt men jeg sortere og hos han blir det kaotisk. 
vet jeg kan virke som en slitsom person men har på en måte alltid måtte klare meg selv så er en litt sånn flink pike type. 
jeg eier heller ikke tålmodighet til tider. 
 

jeg høres virkelig ut som verdens verste mamma 

Anonymkode: 6d57d...69b

😂

Nei, du er helt normal. 

Men med barn med diagnose så innser en at en må gi litt faen og ta ting litt mer på en avslappet måte. Og innse at man aldri uansett har kontroll på omgivelsene. 

Du må ikke endre deg, men tankegangen din rundt visse situasjoner. Mer struktur, forutsigbarhet, planlegging, tilrettelegging. 

Pluss du vil få hjelp og veiledning av spesialpedagoger som vil gjøre hverdagen lettere. 

Akkurat nå er du i sorg/sjokk stadiet. Det er helt normalt selv om du hadde mistanke. Å få en diagnose svart på hvitt er som et slag i trynet. 

Det vil ta litt tid å lande. 

Men så vil du bli løvemamma. Og du vil gjøre det som trengs for barnet ditt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, han sliter med de sosiale kodene og trives nok best i eget selskap. Han får ikke med seg alt som skjer eller hvordan han oppfattes. 

Anonymkode: 6d57d...69b

Det snudde 100% for min sønn da han startet på spesialskole. Fikk en ny gutt. Min har lettere grad.vanlig skole har sjelden nok ressurser. 

Anonymkode: 9327a...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke en kjeftende person, men merker jeg blir overgitt ja over hva man ikke får med seg. 

 

Min personlighet klaffer ikke med hans. Altså jeg er ekstremt selvstendig, tar alt fort, alt går fort i mitt hode. Liker at ting skal skje fort, jeg prater fort osv. jeg liker å ha hundre baller i lufta samtidig og engasjerer meg i alt. Sliter når ting går sent og folk glemmer. Jeg har mer klisterhjerne og kan lett blir overgitt når folk ikke tenker seg om. Vi er like på en ting, at vi tar inn alt men jeg sortere og hos han blir det kaotisk. 
vet jeg kan virke som en slitsom person men har på en måte alltid måtte klare meg selv så er en litt sånn flink pike type. 
jeg eier heller ikke tålmodighet til tider. 
 

jeg høres virkelig ut som verdens verste mamma 

Anonymkode: 6d57d...69b

Den tålmodighet kommer nok. 

Anonymkode: 9327a...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det viktig at han får jobb og utdannelse? Veldig mange med autismediagnoser blir (ung) ufør. Jeg har et søsken som høres veldig ut som sønnen din, men mitt søsken har aldri hatt språkvansker, og er mao veldig høytfungerende. Allikevel gikk det ikke å fullføre vgs (siden man må stå i alle fag) eller stå i jobb. Man kan ha et fint liv som ufør, så lenge man har noe meningsfullt å drive med. Mange steder får uføre tilrettelagt arbeid også. Jeg tror du skal legge fra deg den tanken med én gang, og så får det heller bli en fin bonus om han klarer seg i arbeidslivet. 

Anonymkode: e3cf4...f94

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, han sliter med de sosiale kodene og trives nok best i eget selskap. Han får ikke med seg alt som skjer eller hvordan han oppfattes. 

Anonymkode: 6d57d...69b

Da bør han på spesialskole, der er de flinkere på oppfølging.

Anonymkode: 18aed...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det viktig at han får jobb og utdannelse? Veldig mange med autismediagnoser blir (ung) ufør. Jeg har et søsken som høres veldig ut som sønnen din, men mitt søsken har aldri hatt språkvansker, og er mao veldig høytfungerende. Allikevel gikk det ikke å fullføre vgs (siden man må stå i alle fag) eller stå i jobb. Man kan ha et fint liv som ufør, så lenge man har noe meningsfullt å drive med. Mange steder får uføre tilrettelagt arbeid også. Jeg tror du skal legge fra deg den tanken med én gang, og så får det heller bli en fin bonus om han klarer seg i arbeidslivet. 

Anonymkode: e3cf4...f94

Dette er dessverre sant. Er mange såkalte Aspergere som blir uføre.

Anonymkode: 18aed...532

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da bør han på spesialskole, der er de flinkere på oppfølging.

Anonymkode: 18aed...532

Herregud. Slutt.

Gutten fungerer helt fint i ordinær skole og trenger ikke spesialskole. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det viktig at han får jobb og utdannelse? Veldig mange med autismediagnoser blir (ung) ufør. Jeg har et søsken som høres veldig ut som sønnen din, men mitt søsken har aldri hatt språkvansker, og er mao veldig høytfungerende. Allikevel gikk det ikke å fullføre vgs (siden man må stå i alle fag) eller stå i jobb. Man kan ha et fint liv som ufør, så lenge man har noe meningsfullt å drive med. Mange steder får uføre tilrettelagt arbeid også. Jeg tror du skal legge fra deg den tanken med én gang, og så får det heller bli en fin bonus om han klarer seg i arbeidslivet. 

Anonymkode: e3cf4...f94

Hvorfor skal du knuse drømmene til en mor og en gutt som klarer seg helt fint faglig? 
 

For noe tull 🤷‍♀️
 

Om man ikke klarer fullføre så gjør man ikke det. Men per dags dato så gjør dette barnet det helt fint på skolen. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er ikke en kjeftende person, men merker jeg blir overgitt ja over hva man ikke får med seg. 

 

Min personlighet klaffer ikke med hans. Altså jeg er ekstremt selvstendig, tar alt fort, alt går fort i mitt hode. Liker at ting skal skje fort, jeg prater fort osv. jeg liker å ha hundre baller i lufta samtidig og engasjerer meg i alt. Sliter når ting går sent og folk glemmer. Jeg har mer klisterhjerne og kan lett blir overgitt når folk ikke tenker seg om. Vi er like på en ting, at vi tar inn alt men jeg sortere og hos han blir det kaotisk. 
vet jeg kan virke som en slitsom person men har på en måte alltid måtte klare meg selv så er en litt sånn flink pike type. 
jeg eier heller ikke tålmodighet til tider. 
 

jeg høres virkelig ut som verdens verste mamma 

Anonymkode: 6d57d...69b

Om du opplever din måte å være på som….tja. «Annerledes», så er det jo ikke uvanlig at også foreldre går ut av BUP med en utredning i hånda for seg selv.

Men nå vet ikke jeg hvor bokstavelig du mener disse tingene du skriver :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Herregud. Slutt.

Gutten fungerer helt fint i ordinær skole og trenger ikke spesialskole. 

Hvorfor skal du knuse drømmene til en mor og en gutt som klarer seg helt fint faglig? 
 

For noe tull 🤷‍♀️
 

Om man ikke klarer fullføre så gjør man ikke det. Men per dags dato så gjør dette barnet det helt fint på skolen. 

Ts sier at barnet sliter litt på skolen. Uansett er det å klare seg greit på barneskolen ikke det samme som å klare å fullføre vgs, dvs få ståkarakter i absolutt alle fag. Uansett er det jo gjerne tiden etter vgs som er mest utfordrende for en med autisme, når det gjelder å følge samme forløp som jevnaldrende, som enten går ut i jobb, blir lærling eller tar høyere utdanning.

Statistikken over uføre taler mot sønnen til Ts. Jeg er ikke ute etter å knuse noen drømmer, men å få Ts til å flytte fokus, siden hun bekymrer seg for utdannelse og jobb. Med feil fokus fra Ts, kan hun legge et unødvendig og urealistisk press på sønnen. 

Anonymkode: e3cf4...f94

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts sier at barnet sliter litt på skolen. Uansett er det å klare seg greit på barneskolen ikke det samme som å klare å fullføre vgs, dvs få ståkarakter i absolutt alle fag. Uansett er det jo gjerne tiden etter vgs som er mest utfordrende for en med autisme, når det gjelder å følge samme forløp som jevnaldrende, som enten går ut i jobb, blir lærling eller tar høyere utdanning.

Statistikken over uføre taler mot sønnen til Ts. Jeg er ikke ute etter å knuse noen drømmer, men å få Ts til å flytte fokus, siden hun bekymrer seg for utdannelse og jobb. Med feil fokus fra Ts, kan hun legge et unødvendig og urealistisk press på sønnen. 

Anonymkode: e3cf4...f94

«Sliter litt», vel….for å snu på det;

Veldig, veldig mange gjør det. Sosialt og faglig. 
 

Om helsetjenesten og BUP anbefaler spesialskole søker man seg dit. Men det å sende alle med en diagnose til spesialskole høres ut som et gufs fra fortiden. 
 

Man får aldri sjansen til å fungere OK i hverdagslivet om man sendes på spesialskole. 
Men man, så må man. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...