Troyamin Skrevet 4. juli 2022 #1 Skrevet 4. juli 2022 NRK og flere andre medier melder om vokterhunder på rømmen, hvorav den ene angrep en kvinne og hennes hund. Hunden som angrep, ble skutt av politiet. Den andre hunden ble bedøvet og dermed fanget. Tragisk sak med tragisk utgang. Både for hun som ble angrepet og hunden som måtte bøte med livet. Det jeg stadig blir forundret over, er valg av hunderaser man tydelig ikke har kontroll over? Hva skal folk med typiske skarpe vokter raser som ikke skal brukes til annet enn å være en familie hund? For dette er hunder som må ha et arbeide å gjøre. (Og jeg tror ikke det er sau å passe på i det området de rømte) Kan ikke folk starte med å skaffe seg hund ut i fra hva de er avlet for, hva de skal brukes til og, ikke minst, ut i fra kunnskapsnivået eier har til den enkelte rase? 13
Nutz Skrevet 4. juli 2022 #2 Skrevet 4. juli 2022 1 minutt siden, Troyamin said: Det jeg stadig blir forundret over, er valg av hunderaser man tydelig ikke har kontroll over? Hva skal folk med typiske skarpe vokter raser som ikke skal brukes til annet enn å være en familie hund? For dette er hunder som må ha et arbeide å gjøre. (Og jeg tror ikke det er sau å passe på i det området de rømte) Kan ikke folk starte med å skaffe seg hund ut i fra hva de er avlet for, hva de skal brukes til og, ikke minst, ut i fra kunnskapsnivået eier har til den enkelte rase? På generelt basis er jeg helt enig, alt for mange vet ikke hva de kjøper, men i dette tilfellet vet vi ikke hvorfor eier hadde to av denne rasen. Det er vel en relativt sjelden rase å ha i Norge, jeg har aldri møtt en selv. Tenker eier må være spesielt interessert. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Skulle vært forbudt med sånne raser enkelt og greit. De har ingenting i vårt samfunn å gjøre. Og før folk begynner å unnskylde det med "det er eieren og ikke hunden", så hjelper det fint lite når hunder faktisk er selvstendige tenkende individer. Har opplevd noe lignende i mitt nabolag. En narkoman eier som bare slapp ut kamphundrasen sin til lufting alene. Endte med at nabohunden nesten ble drept på tur med eieren sin i bånd... Helt jævlig! Anonymkode: 041ef...5b3 6
Troyamin Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle vært forbudt med sånne raser enkelt og greit. De har ingenting i vårt samfunn å gjøre. Og før folk begynner å unnskylde det med "det er eieren og ikke hunden", så hjelper det fint lite når hunder faktisk er selvstendige tenkende individer. Har opplevd noe lignende i mitt nabolag. En narkoman eier som bare slapp ut kamphundrasen sin til lufting alene. Endte med at nabohunden nesten ble drept på tur med eieren sin i bånd... Helt jævlig! Anonymkode: 041ef...5b3 Vi kan ikke drive å forby hunderaser bare fordi noen få er dårlige eiere. Opplysningskampanjer må til. Og det må bli lettere å ta hunder fra uegnede personer. 8
Carrot Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Politiet jakter farlig hund i Porsgrunn - ber andre hundeeiere holde seg hjemme - Side 4 - Generell debatt - Kvinneguiden Forum Som jeg skrev her, det er på tide folk generelt tenker over hva hunden de ønsker seg er tiltent av bruksområde. Det er ikke hunden som er problemet i de fleste tilfeller, men menneskene som har ansvar for den. 6 1
Troyamin Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2022 Nutz skrev (6 minutter siden): På generelt basis er jeg helt enig, alt for mange vet ikke hva de kjøper, men i dette tilfellet vet vi ikke hvorfor eier hadde to av denne rasen. Det er vel en relativt sjelden rase å ha i Norge, jeg har aldri møtt en selv. Tenker eier må være spesielt interessert. Er det snakk om voktere av sau, bør man bruke de til dette. Er det derimot snakk om kaukasisk ovtcharka, er det ikke bruk for en slik hund i Norge, da det ikke er rasetypiske sport eller bruksområde for slik rase. Da må man være ekstremt bevisst på hva man har og aldri la disse komme løs. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #7 Skrevet 4. juli 2022 Har hatt Kaukasisk Ovtcharka. Fineste hunden jeg har hatt😍 Men: Det var hard jobb å få ham godt til. Brukte mye tid og energi på den hunden, masse på tur, mye stimulering og måtte være utrolig konsekvent i oppdragelsen. Stor hund. Det var det. Han veide rundt 80 kilo og var ca.70 cm høy. Som en liten bjørn😊 Hadde han til han døde på naturlig vis. Han ble 10 og 1/2 år Anonymkode: 62054...535 3 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #8 Skrevet 4. juli 2022 Troyamin skrev (6 minutter siden): Vi kan ikke drive å forby hunderaser bare fordi noen få er dårlige eiere. Opplysningskampanjer må til. Og det må bli lettere å ta hunder fra uegnede personer. Jo, det er mye lettere å forby enkelte hunderaser. De fleste opplyste hundeeiere vil selvsagt ikke ha sånne raser selv, for det er utrolig slitsomt med et sånt hundehold i 10 - 15 år. Så vet vi av erfaring at det ikke er lett å ta hunder fra uegnede eiere. Anonymkode: 041ef...5b3 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #9 Skrevet 4. juli 2022 Mener jeg også leste et sted at hundene var "dårlig sosialisert", hva i alle dager menes med det? Har de livsfarlige hunder hjemme uten å gjøre disse vant til andre folk? Anonymkode: d06d0...8ed 1
Durinur Skrevet 4. juli 2022 #10 Skrevet 4. juli 2022 Disse to hundene var ifølge lokalavisen TA allerede i et beredskapshjem, og det var der de rømte fra. De var fratatt eier pga. brudd på dyrevelferdsloven, og skulle egentlig avlives, men ble isteden flyttet til et beredskapshjem rett før helgen. Og i dag kom de seg altså løs. 4 1
Troyamin Skrevet 4. juli 2022 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2022 Durinur skrev (49 minutter siden): Disse to hundene var ifølge lokalavisen TA allerede i et beredskapshjem, og det var der de rømte fra. De var fratatt eier pga. brudd på dyrevelferdsloven, og skulle egentlig avlives, men ble isteden flyttet til et beredskapshjem rett før helgen. Og i dag kom de seg altså løs. Tragisk at noe slik kan skje. Spesielt i beredskapshjem! 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #12 Skrevet 4. juli 2022 Durinur skrev (4 timer siden): Disse to hundene var ifølge lokalavisen TA allerede i et beredskapshjem, og det var der de rømte fra. De var fratatt eier pga. brudd på dyrevelferdsloven, og skulle egentlig avlives, men ble isteden flyttet til et beredskapshjem rett før helgen. Og i dag kom de seg altså løs. Til de som mener "alle hunder fortjener en ny sjanse", dette skjedde altså når disse hundene fikk en ny sjanse. En person bitt, en hund angrepet, en av de løse hundene skutt fordi politi og viltnemd ikke så at de hadde noe annet valg. Anonymkode: 66b4b...ef2 10
Gliffy Skrevet 4. juli 2022 #13 Skrevet 4. juli 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Mener jeg også leste et sted at hundene var "dårlig sosialisert", hva i alle dager menes med det? Har de livsfarlige hunder hjemme uten å gjøre disse vant til andre folk? Anonymkode: d06d0...8edde Det er nok det som menes, ja. Ikke vant til folk, andre dyr, biler, syklister... Alt dette er ting man må aktivt lære en hund å bli kjent med. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #14 Skrevet 6. juli 2022 Durinur skrev (På 4.7.2022 den 14.24): Disse to hundene var ifølge lokalavisen TA allerede i et beredskapshjem, og det var der de rømte fra. De var fratatt eier pga. brudd på dyrevelferdsloven, og skulle egentlig avlives, men ble isteden flyttet til et beredskapshjem rett før helgen. Og i dag kom de seg altså løs. De har ikke hatt det godt siden de havnet i beredskapshjem. Håpløst at slike folk (ofte kriminelle) får tak i hunder som dette, og i tillegg behandler dem stygt. Kjenner bare saken fra nrk, og så at det var en som uttalte at hundene så redde og forvirret ut. Ser at også den som ble bedøvet nå er avlivet. Tragisk sak for alle. Anonymkode: 0a675...1e5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #15 Skrevet 6. juli 2022 Det må bli lettere å for politiet å avlive hunder. Anonymkode: 17d46...2dc 1
Gjest ti10 Skrevet 6. juli 2022 #16 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det må bli lettere å for politiet å avlive hunder. Anonymkode: 17d46...2dc Hvis det hadde blitt stilt større krav til dyreeiere og lettere å ta dyr fra uansvarlige eiere, hadde behovet for avlivning vært mindre.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 Er da ikke noe i veien med rasen. Vet folk har hatt både den og lignende raser her og de virker som supre, flotte og herlige hunder. Men burde ikke vært lov å skaffe dyr uten lisens ved kursing. Anonymkode: b99de...6f9 2
Lollybby Skrevet 6. juli 2022 #18 Skrevet 6. juli 2022 Stakkars mishandlede hunder😪 Møkkafolk - "eiere" som er ansvarlige og jeg ønsker de kun ondt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #19 Skrevet 6. juli 2022 Fy f for noen jævla drittfolk! Hvorfor får sånne folk holde på? Hvorfor? Stakkars hunder 🤬 Anonymkode: e9ccf...f47 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #20 Skrevet 6. juli 2022 Hundeeier må ta mer ansvar - og det bør rettest skarp kritikk mot oppdrettere. Nå er det så mye avl på hunderaser og de selges til hvem som helst over en lav sko bare for å tjene penger. Dette er tragisk rett og slett. Anonymkode: a2af2...f8d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå