AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #1 Del Skrevet 4. juli 2022 Jeg kjøpte bil fra enkeltmannsforetak for ca et år siden. Nå viser det seg at girkassen er ødelagt. Vet jo ikke om dette har oppstått nylig eller om selger visste om det. Har forsøkt å ringe selger men ikke fått svar enda. Det blir for dyrt for meg å betale verksted for å reparere bilen. Bilmekaniker der bilen har vært på kontroll ønsker å kjøpe bilen og reparere den. Burde jeg takke ja til å selge den, eller eventuelt vente på å få tak i selger og snakke om reklamasjon? Kan jeg fortsatt ha krav på reklamasjon fra selger dersom jeg har solgt bilen videre? Og er det i det hele tatt håp om å få noe reklamasjon på en slik feil? Anonymkode: cfbd5...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 4. juli 2022 #2 Del Skrevet 4. juli 2022 Mekanikeren som så på bilen bør jo kunne svare deg på om feilen mest sannsynlig har oppstått i løpet av det året du har eid bilen eller om det er en feil som har vært der lenge og som forrige eier burde vist om. Hvor mye du betalte for bilen og hvor gammel bilen er har jo også betydning for om du kan påstå at selger skal gi deg kompensasjon. Om en kjøper eldre bruktbil så er utbytting av enkelte slitedeler noe en må forvente kommer etter hvert. Om det lønner seg å selge bilen til bilmekanikeren kommer jo an på hvor mye du gav for bilen og hvor mye du nå får for den, hvor mye anslås kostnaden for reparasjon å komme på, hvor mye legges slike biler ut for på ulike salgssider....- reparasjons kostnad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Del Skrevet 4. juli 2022 Takk for svar. Han sa det ikke var mulig å si når det har oppstått, men at jeg kunne jo kontakte selger for å høre. Kjøpte bilen for ca 60 000. Mekaniker anslår reparasjon til rundt 40 000 (da med brukt girkasse uten garanti, og clutch må også skiftes). Han vil kjøpe bilen for max 15 000, da det ikke er noe garanti for at bilen vil fungere optimalt etter reparasjoner heller. Tenker kanskje å høre litt rundt på priser først, og se om jeg får tak i han jeg kjøpte bilen fra. Men er vel tvilsomt at jeg har noe rettigheter der. Anonymkode: cfbd5...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 4. juli 2022 #4 Del Skrevet 4. juli 2022 Er nok litt relevant hvor langt du har kjørt. Har du kjørt 2000 km eller 20000 km det siste året? Du skriver at du ga 60000 for bilen. Hvordan var prisen i forhold til andre tilsvarende biler på det aktuelle tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 5. juli 2022 #5 Del Skrevet 5. juli 2022 Illuminatum skrev (På 4.7.2022 den 14.42): Er nok litt relevant hvor langt du har kjørt. Har du kjørt 2000 km eller 20000 km det siste året? Du skriver at du ga 60000 for bilen. Hvordan var prisen i forhold til andre tilsvarende biler på det aktuelle tidspunkt. Du har hatt bilen et år? Og kjøpte billig bil til 60 000 kr? Må innrømme at jeg som selger hadde blitt veldig overrasket over en sånn telefon. Hva står i kjøpekontrakten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. juli 2022 #6 Del Skrevet 5. juli 2022 SS skrev (52 minutter siden): Du har hatt bilen et år? Og kjøpte billig bil til 60 000 kr? Må innrømme at jeg som selger hadde blitt veldig overrasket over en sånn telefon. Hva står i kjøpekontrakten? Ikke meg du skulle svare, antar jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå