Gjest Bælm Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Hvilke penger har man da krav på? Studielån/stipend? Om jeg jobber 6 måneder som lærling, og deretter blir gravid, hvilke penger får jeg da?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Jeg mener "deretter får barn", ikke blir gravid.
Puselure Skrevet 16. november 2005 #3 Skrevet 16. november 2005 For å ha krav på svangerskapspermisjon må man ha enten jobbet, vært arbeidsledig med dagpenger eller vært sykemeldt 6 av de siste 10 mnd av svangerskapet. Hvis dette ikke er aktuelt får man en engangsstønad på rundt 30-35000 kroner. Hvis du er usikker på hva du evt vil få i svangerskapspermisjon ville jeg anbefale deg å ta en tur til Trygdekontoret og prate med en saksbehandler som da vil vurdere din situasjon. Jeg har vært på Trygdekontoret og fått vurdert sykepenger siden jeg er sykemeldt uten jobb, men skal tilbake til saksbehandler i januar for vurdering av svangerskapspermisjon. Jeg har term i feb. Ellers kan du lese om rettigheter og krav på www.trygdeetaten.no de har en fødselspengekalkulator der som du kan bruke. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #4 Skrevet 16. november 2005 For å ha krav på svangerskapspermisjon må man ha enten jobbet, vært arbeidsledig med dagpenger eller vært sykemeldt 6 av de siste 10 mnd av svangerskapet. Hvis dette ikke er aktuelt får man en engangsstønad på rundt 30-35000 kroner. Hvis du er usikker på hva du evt vil få i svangerskapspermisjon ville jeg anbefale deg å ta en tur til Trygdekontoret og prate med en saksbehandler som da vil vurdere din situasjon. Jeg har vært på Trygdekontoret og fått vurdert sykepenger siden jeg er sykemeldt uten jobb, men skal tilbake til saksbehandler i januar for vurdering av svangerskapspermisjon. Jeg har term i feb. Ellers kan du lese om rettigheter og krav på www.trygdeetaten.no de har en fødselspengekalkulator der som du kan bruke. Lykke til! ← Takk for svar. Lærlingtid regnes vel ikke som jobbing, heller som utdanning!?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #5 Skrevet 16. november 2005 Å være lærling er å jobbe, du får lønn som de andre på din arbeidsplass, mye mindre riktignok, og du betaler skatt som alle andre. Om du jobber seks måneder som lærling og deretter får barn, så oppfyller du kravene til fødselspenger siden du har hatt inntekt i minst seks av de ti siste mndr før fødselen. Fødselspengene du får = lønna du har på det tidspunkt du går ut i permisjon.
Gjest Bælm Skrevet 16. november 2005 #6 Skrevet 16. november 2005 Å være lærling er å jobbe, du får lønn som de andre på din arbeidsplass, mye mindre riktignok, og du betaler skatt som alle andre. ← Hvorfor får man da stipend??
Gjest Bælm Skrevet 16. november 2005 #7 Skrevet 16. november 2005 Om du jobber seks måneder som lærling og deretter får barn, så oppfyller du kravene til fødselspenger siden du har hatt inntekt i minst seks av de ti siste mndr før fødselen. Fødselspengene du får = lønna du har på det tidspunkt du går ut i permisjon. ← Lærlinglønnen er kanskje på 4-5000 de første månedene. Er det da alt jeg har krav på?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #8 Skrevet 17. november 2005 Fødselspenger er ment å kompensere for inntekten i permisjonstiden. Hvis du tjener 4-5000 i mnd så blir fødselspenger beregnet ut fra dette. Ta kontakt med trygdekontoret så får du et mer presist svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå