Gå til innhold

Velkommen til Pingvinmesterskapet i sjakk ...!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden det nå er sommer og verden aldri får nok av livsglede eller små pingviner, lurte jeg på om man rett og slett skulle få i gang Kvinneguidens aller første sjakkmesterskap - med pingviner som hovedtema.

- - - - -

Reglene for Pingvinmesterskapet er som følger:

Mesterskapet er åpent for alle, både de med nick, og de som skriver som AnonymBruker, men skriver man som anonym, må man fortsette å skrive med den samme anonymkoden i innleggene slik man vet at det er den samme personen som fortsetter å skrive; dessuten er det en fordel å finne på et kallenavn man kan bruke i mesterskapet når man skal sette opp en tabell.

For å gjøre spillet rettferdig, er bruk av sjakkprogrammer eller andre hjelpemidler ikke tillatt; det handler ganske enkelt om å ikke jukse, noe jeg håper at alle forstår. Det eneste som er lov å bruke, er de analoge hjernecellene; de er fantastiske nok.

For å starte et spill, skriver man ned spillets nummer (for eksempel Pingvinparti 1), og det første trekket. Så kan den som har lyst til å spille mot deg, komme med sitt trekk og dere kan fortsette å spille; når spillet er ferdig, kan man spille mot en annen deltager slik at alle får spilt mot alle; man kan imidlertid ikke spille flere partier samtidig - da blir det fullt kaos her. Etter hvert som resultatene kommer, setter man opp en tabell slik som i fotball. Når alle har fått spilt mot alle, kan man finne ut hvordan man skal gjøre det videre; jeg foreslår at de fire beste spiller semifinale.

Til forskjell fra et vanlig sjakkspill som er en duell mellom to spillere, er spillet i Pingvinmesterskapet et sosialt spill; alle som følger med, kan komme med gode råd til neste trekk - men eksterne hjelpemidler utover dette er altså ikke tillatt.

Man har tre dager på seg til å komme med et trekk; skulle man bruke mer tid enn dette, er jeg redd for at mesterskapet vil ta altfor lang tid.

Etter hvert trekk må man komme med et pingvinbilde ingen annen i mesterskapet har brukt tidligere. Glemmer man pingvinbildet, eller bruker nøyaktig samme bilde som andre har brukt før, har man dessverre tapt. Dette gir selv verdens verste spiller en sjanse til å vinne mot den beste hvis man kommer med feil pingvin.

Lykke til ...!

- - - - -

Pingvinparti 1: Brian - ???

1. e2 e4

Slik ser altså stillingen ut nå - bilde fra 365chess.com, der man kan sette opp sine egne stillinger, og ta skjermbilde av dette:

1469298741_Pingvinparti1-1.png.8b4d5983b28c0c05442afeee90d81f61.png

Og når det gjelder pingvinbildet, fant jeg et bilde av et sjakkbrett der man bruker pingviner som brikker:

1404450014_pingvinsjakk1.jpg.f355fda1af9f0ee6c5915d8cf65a6d9f.jpg

Hvem har lyst til å komme med sitt trekk ...?

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

b1 til c4

Anonymkode: c3d89...779

Takk for raskt svar, men vi kan ikke begge være hvite hvis vi skal spille mot hverandre; du har svarte brikker.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for raskt svar, men vi kan ikke begge være hvite hvis vi skal spille mot hverandre; du har svarte brikker.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Jeg vil være hvite brikker! du kan være de svarte 😠👉♟️

Anonymkode: c3d89...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil være hvite brikker! du kan være de svarte 😠👉♟️

Anonymkode: c3d89...779

Helt i orden - da kan vi begynne spillet på nytt; med trekket ditt ser stillingen slik ut:

Pingvinparti 1: c3d89...779 - Brian

1. Sb1 c3

165467401_Pingvinparti1-1a.png.7552ce0499c7fc0d8e5d2b8ac4398ba7.png

Hmmm, sier jeg, og svarer med kongebonden, men før jeg kan gjøre trekket mitt, hadde det vært fint om du kom med et pingvinbilde, for uten pingviner blir det jo ikke et ekte Pingvinmesterskap.

Ønsker deg uansett en flott dag videre ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Helt i orden - da kan vi begynne spillet på nytt; med trekket ditt ser stillingen slik ut:

Pingvinparti 1: c3d89...779 - Brian

1. Sb1 c3

165467401_Pingvinparti1-1a.png.7552ce0499c7fc0d8e5d2b8ac4398ba7.png

Hmmm, sier jeg, og svarer med kongebonden, men før jeg kan gjøre trekket mitt, hadde det vært fint om du kom med et pingvinbilde, for uten pingviner blir det jo ikke et ekte Pingvinmesterskap.

Ønsker deg uansett en flott dag videre ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Beklager, men man kan ikke spille pingvinsjakk uten pingvinbilder.

Problemet med sjakk er at selv om spillet tilsynelatende kan se harmløst ut, oppstod det i en tid der man gjorde opp nabokonflikter med våpen i hånd, og det er dette sjakk i bunn og grunn handler om: Krig.

Formålet med sjakkspillet er å sette kongen sjakk matt - hvilket vil si å omringe lederen for fiendens hær på en slik måte at han blir nødt til å overgi seg, og på veien dit tar man gjerne livet av både bønder og hester, med god hjelp av den blodtørstige dronningen, som med sin bevegelighet er i stand til å få i stand en ren massakre av forsvarsløse bønder.

Man kan smake på ordet "bondeoffer"; det gir assosiasjoner til en fordums tid der en mektig konge uten sans for likestilling så på bønder som underståtter man kunne ofre - i motsetning til dagens samfunn, der bøndene får økonomiske fordeler vanlige dødelige bare kan drømme om.

Kort sagt er sjakk et brutalt, hensynsløst spill som ikke hører hjemme i et humanistisk samfunn, og for å tilpasse spillet til en mer moderne tidsalder, har jeg inkludert pingvinaspektet; sjakk uten pingviner blir omtrent som norsk fotball uten Brann - fotballen går glipp av sjelen sin uten elleville bergensere på tribunen som gauler at byen er Bergen og laget er Brann, og blir oppriktig fortvilet når byens stolthet klarer å rykke ned atter en gang.

Den dag idag kan man følge VM-kampen i 1972 trekk for trekk, men når man ikke vet hvilket pingvinbilde Bobby Fischer ville ha valgt da han flyttet løperen til c4, ser man hva sjakken har gått glipp av ved å ikke inkludere pingviner tidligere.

Så i denne formen for sjakk er pingvinbilder obligatorisk ved hvert trekk; bildet kan være en Tux-pingvin ...

mistenkt-1.png.f71deb0d6d9b53823688974f9e39c10d.png

... eller en pingvintegneserie ...

cg5a34b52c31b2f.jpg

cg5de46c96a4741.jpg
... eller et fotografi av en pingvinfamilie ...

GettyImages-dv735012-0663e2057be948d1b8a

... for som nevnt i åpningsinnlegget, får verden aldri nok av livsglede; uten pingviner blir sjakk som Norge uten Bergen; man trenger denne flotte byen, liksom et svart-hvitt spill som sjakk også trenger svart-hvite pingviner.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: fe003...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...