Gjest svermer Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Hei! Skal skrive en semesteroppgave i norsk hvor jeg skal se nærmere på en filmatisering. Har bestemt meg for Hamsuns sværmere og filmatiseringen av denne. Noen tips til hvilke emner jeg må få med?
Cr@sh Skrevet 19. november 2005 #4 Skrevet 19. november 2005 (endret) Hvordan hovedpersonen(e) er fremstilt i bok og film - forskjeller? Noe som er utelatt i filmen, som har stor plass i boka? Noe som er brukt mye tid på i filmen, men som "ikke er så viktig" i boka. Bruk av synsvinkel (er de forskjellige i bok og film?). Starter filmen på samme tid og sted som boka? (Dette var det jeg kom på sånn umiddelbart...) Anbefaler denne boka: Arne Engelstad: Den forføreriske filmen. Om bruk av film i norskfaget. Lykke til! Endret 19. november 2005 av Cr@sh
Gjest svermer Skrevet 20. november 2005 #5 Skrevet 20. november 2005 Hei! Takk for svar Har fått meg Engelstads bok og den er glimrende!
Gjest Rognebær Skrevet 21. november 2005 #6 Skrevet 21. november 2005 Du kan sikkert også ta en titt på en hovedfagsoppgave i nordisk om adaptasjon fra roman til film, skrevet av Ø. Hovland på UiO for et par år siden. Den drøfter overgang fra tre Kielland-romaner til TV-serie, om jeg ikke tar helt feil, og har sikkert en del aktuelle problemstillinger for deg. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå