Gå til innhold

Mamma kan bli så sur

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger når Mamma blir sur ødelegger hun ting rundt seg, klasker seg i pannen eller lugger seg selv. Noen ganger kommer det skumle lyder jeg ikke forstår. Hvis jeg ikke er enig for lenge så klikker det for henne. jeg må være stille og enig i alt. 

Hva gjør jeg? Hvorfor skjer dette?

Anonymkode: c734f...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du andre voksne rundt deg som du stoler på, så ville jeg snakket med en av disse. Det er ikke greit at hun oppfører seg sånn, men hun trenger nok litt hjelp til å skjønne det.

Anonymkode: e1b4f...b5b

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor gammel er du? Anbefaler også at du snakker med en annen voksen, eller helsepersonell. Har du en god venninne, kan du fortelle det til henne, og så til foreldrene hennes. Hvorfor din mor oppfører seg slik hun gjør, kan ikke vi vite. Men jeg tror hun er syk, og må få hjelp av lege. Dette kommer nok til å gå bra, og når hun får den hjelpen hun behøver blir hun frisk igjen. Klem ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du troller. Ingen mødre jeg vet om holder på slik. 

Anonymkode: 92d4e...798

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om hun blir overveldet og sliter med å regulere følelsene sine. 

Snakk med en annen voksen du stoler på. Det er ikke godt for deg og vokse opp i det, og moren din trenger kanskje litt hjelp til å lære teknikker for å regulere følelsene sine. 

Det er ikke din feil. Du gjør ikke noe som helst galt. 

Anonymkode: 0d520...7eb

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen ganger når Mamma blir sur ødelegger hun ting rundt seg, klasker seg i pannen eller lugger seg selv. Noen ganger kommer det skumle lyder jeg ikke forstår. Hvis jeg ikke er enig for lenge så klikker det for henne. jeg må være stille og enig i alt. 

Hva gjør jeg? Hvorfor skjer dette?

Sånn skal det ikke være. Selv om foreldre kan bli sinte og frustrerte, skal det ikke gå utover ungene, slik at de blir redde. 
Du kan ta kontakt med helsesykepleier på skolen og fortelle henne det du skrev her. Eller en annen voksen som du stoler på.

Anonymkode: b190e...86c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (7 minutter siden):

Hvor gammel er du? Anbefaler også at du snakker med en annen voksen, eller helsepersonell. Har du en god venninne, kan du fortelle det til henne, og så til foreldrene hennes. Hvorfor din mor oppfører seg slik hun gjør, kan ikke vi vite. Men jeg tror hun er syk, og må få hjelp av lege. Dette kommer nok til å gå bra, og når hun får den hjelpen hun behøver blir hun frisk igjen. Klem ❤️

Foreldrene hennes vet det, eller bestemor vet, men jeg har ikke kontakt med bestefar. Jeg prater med veninnen min og hun sier det ikke er greit. Pappa sier hun bare er sånn og at jeg må slutte å avbryte når hun prater men hun prater bare henne i en halvtime eller time! Det er så slitsomt.. det er når jeg vil dra fordi hun skal fortelle hvorfor jeg gjorde noe galt, eller hvorfor det jeg mener er feil. Og da blir jeg tvingt til å høre. Går på rommet og hun kommer etter, får aldri fred.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 8ef32...eae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene hennes vet det, eller bestemor vet, men jeg har ikke kontakt med bestefar. Jeg prater med veninnen min og hun sier det ikke er greit. Pappa sier hun bare er sånn og at jeg må slutte å avbryte når hun prater men hun prater bare henne i en halvtime eller time! Det er så slitsomt.. det er når jeg vil dra fordi hun skal fortelle hvorfor jeg gjorde noe galt, eller hvorfor det jeg mener er feil. Og da blir jeg tvingt til å høre. Går på rommet og hun kommer etter, får aldri fred.

Og det jeg gjorde galt var å stå opp for meg selv for at de lager vitser om meg! Da er jeg frekk, selvopptatt, egoistisk, selvsentrert

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så heldig du er da.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun høres ikke ut som hun har det særlig greit . Veldig synd at det går utover deg. Kan du velge å være litt mindre hos henne en periode å forklare henne hvorfor ?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med noen voksne om dette. Jeg hadde selv en mamma som hadde en dramatisk personlighet og jeg skulle ønske vi hadde fått hjelp tidligere. Men alle i familien sa at hun bare er sånn og godtok dette. Men nå som voksen ser jeg at det ikke var greit. Hun fikk ikke hjelp og jeg ser nå at dette har gitt meg varige tankemønstre som preger meg som voksen. Hun gikk etter meg overalt og lagde veldig mye styr av ingenting. Truet med selvmord fordi jeg var 5 min for sent hjemme osv. Jeg begynte å forakte henne og gikk med ørepropper. Da ble hun bare enda mer hysterisk. Prøv å finne noen å snakke med som er utenfor familien. De ser det ofte ikke. Eller ring hjelpelinjen. 

Anonymkode: 3c1ec...937

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (2 minutter siden):

Hun høres ikke ut som hun har det særlig greit . Veldig synd at det går utover deg. Kan du velge å være litt mindre hos henne en periode å forklare henne hvorfor ?

Ja jeg kan faktisk det, jeg flyttet ut for ikke lenge siden fordi jeg måtte. Det var det beste for meg. Men allikevel blir jeg bekymret for henne.. jeg vil virkelig være der for henne, men det er så vanskelig. (Jeg vil helst ikke dele alder så det ikke kan kjennes igjen)

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner

Du må snakke med noen voksne om dette. Jeg hadde selv en mamma som hadde en dramatisk personlighet og jeg skulle ønske vi hadde fått hjelp tidligere. Men alle i familien sa at hun bare er sånn og godtok dette. Men nå som voksen ser jeg at det ikke var greit. Hun fikk ikke hjelp og jeg ser nå at dette har gitt meg varige tankemønstre som preger meg som voksen. Hun gikk etter meg overalt og lagde veldig mye styr av ingenting. Truet med selvmord fordi jeg var 5 min for sent hjemme osv. Jeg begynte å forakte henne og gikk med ørepropper. Da ble hun bare enda mer hysterisk. Prøv å finne noen å snakke med som er utenfor familien. De ser det ofte ikke. Eller ring hjelpelinjen. 

Anonymkode: 3c1ec...937

Hun sier mye som dette. Kjenner meg veldig igjen - det er lignende "jeg takler ikke dette mer"

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg kan faktisk det, jeg flyttet ut for ikke lenge siden fordi jeg måtte. Det var det beste for meg. Men allikevel blir jeg bekymret for henne.. jeg vil virkelig være der for henne, men det er så vanskelig. (Jeg vil helst ikke dele alder så det ikke kan kjennes igjen)

Tenk først og fremst på å beskytte deg selv . Å evnt snakk m helsesøster eller noen om dine bekymringer . Kanskje noen voksne kloke hoder kan formidle eller skaffe moren din litt hjelp . 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei for du kjenner alle mødre i Norges land? 

Anonymkode: d83c9...cf9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi er alle ansvarlige for egen helse og lykke, og vi kan ikke tvinge andre mennesker til å ta vare på seg selv. Vi bør heller ikke bruke livet vårt på å gå og bekymre oss for hvordan andre lever sine liv. 

Din mor er ikke helt frisk. Det er veldig synd, men jeg tror det er lurt om du fysisk og emosjonelt distanserer deg fra henne. Hun er den voksne, og det er ikke din jobb å skulle fikse henne.

Jeg har også en forelder som ikke er frisk. Det er synd, men jeg velger å fokusere på mitt eget liv. Jeg ønsker å leve et godt liv, og det vil ikke skje om jeg går og hele tiden bekymrer meg for hans liv. Om han ønsker å bli frisk, så må han finne motivasjon til å gjøre noe med det innenfra.

Du kan dessverre ikke tvinge din mor til å gå til lege og få behandling. Noen mennesker ønsker ikke å få hjelp. I slike situasjoner må vi tenke på oss selv, og distansere oss fra den syke personen. 

Ikke sett fyr på deg selv for å holde noen andre varm. 

Anonymkode: 0d520...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, for du er den eneste på din alder i dette landet...?

Anonymkode: 2a684...e6b

• Liker 1
Skrevet

Ja, for du er den eneste på din alder i dette landet...?

Anonymkode: 2a684...e6b

Hei du, nå må du ta deg sammen litt og slutte å presse en ungdom på anonym. Bruk heller nick så kan alle se hvem du er. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...