AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #1 Skrevet 3. juli 2022 Jeg har en stor garasje som jeg har lyst til å gjøre endringer på. Jeg ser for meg å kunne bygge om halve garasjen til et anneks. Den andre halvdelen blir fortsatt garasje/bod. Er dette noe jeg kan gjøre uten å søke om bruksendring? Og hva tenker dere om en slik plan? Pr. nå brukes garasjen kun til oppbevaring av ved, trillebår osv. Alternativt kan jeg sette opp et anneks i hagen, men jeg har sjekket grunnforholdene i den delen av hagen hvor det er aktuelt og det er leire, og i følge naboene så har bygg stått på den delen av hagen tidligere sklidd ut. Anonymkode: 3f50b...970
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2022 #2 Skrevet 3. juli 2022 Hva mener du med anneks? Soverom? Eller snekkerverksted f eks? Hvis det er for normale «garasjeaktiviteter» trenger du ikke søke. For oppholdsrom/soverom må du søke om bruksendring. Anonymkode: a56f9...8b2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #3 Skrevet 4. juli 2022 Jeg tenker ikke soverom, men mer som en liten ekstra stue/oppholdsrom. Jeg har et lite hus uten kjellerstue eller loftstue og med små soverom, så jeg tenkte at et anneks kan erstatte det. Anonymkode: 3f50b...970
newman01 Skrevet 4. juli 2022 #4 Skrevet 4. juli 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker ikke soverom, men mer som en liten ekstra stue/oppholdsrom. Jeg har et lite hus uten kjellerstue eller loftstue og med små soverom, så jeg tenkte at et anneks kan erstatte det. Anonymkode: 3f50b...970 Det er ikke tillatt å lage stue eller andre oppholdsrom i garasje uten å søke bruksendring. Må ikke tro at du får lov til å gjøre hva du vil med din egen eiendom. Skal du ha innlagt vann i den nye stua? Du får nok noen byggetekniske krav også, som krav til eksostette skillekonstruksjoner mellom oppholdsrom og garasje. Normalt vil vanlig skillekonstruksjon med gips, isolasjon og dampsperre være tilstrekkelig.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2022 #5 Skrevet 4. juli 2022 Da må jeg vel bare søke da. Det rare er jo at hvis jeg valgte å sette opp et anneks f.eks. bak garasjen og dette annekset var under 20 kvm så hadde jeg ikke trengt byggetillatelse. Noen som vet hvor lang tid en sånn søkeprosess kan ta? Anonymkode: 3f50b...970
newman01 Skrevet 4. juli 2022 #6 Skrevet 4. juli 2022 Kommer helt an på hvor du bor. Om du bor i Oslo kan du risikere å måtte vente 100 dager på å få tildelt en saksbehandler... Og få automatisk avslag om det er tiltak i småhusbebyggelsesområder. Enkelte andre kommuner kan nok finne på å godkjenne byggesaker på en liten uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå