Gå til innhold

utenlandske barn som flytter til Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvordan er det for dem å starte på barn eller ungdomsskole?

Tilrettelegger grunnskoler for det?

jeg har kone som flytter til Norge om litt med et barn.

Anonymkode: c4d6d...eb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skolene tilrettelegger for alle. Snakker barnet norsk? I så fall integreres det i ordinær klasse. Hvis ikke, vil det ofte være tilbud om mottaksklasse en tid (litt avhengig av størrelsen på bostedet).

Anonymkode: c456b...bb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skolene tilrettelegger for alle. Snakker barnet norsk? I så fall integreres det i ordinær klasse. Hvis ikke, vil det ofte være tilbud om mottaksklasse en tid (litt avhengig av størrelsen på bostedet).

Anonymkode: c456b...bb8

Nei, snakker ikke norsk. 

Hvor tidlig kan man søke? Kan man starte i august, september brått?

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med skolekontoret.

Anonymkode: c523a...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Så heldig barnet (og mor) har deg som snakker norsk og kan det norske samfunnet! Hvor gammel er barnet? Jeg tror at om barnet er under 4.klasse (9år) og ikke kan norsk så starter det uansett rett i vanlig klasse (mulig jeg bommer på aldersgrensen), men er den over den alderen så starter den i en «lære norsk klasse» oppsamlingsklasse i kommunen. Jeg har ikke erfaring selv, men har to barn som har fått nye klassevenner i klassen som ikke har kunnet norsk. Min erfaring er at det har gått veldig bra og at barna har lært seg språket raskt. Utfordringen har vært foreldrene som ikke forstår 17.mai, barnebursdag osv sånn at barnet går glipp av mye sosialt og derfor reagerer. Fordelen her er deg, du må hjelpe barnet og mor inn i det sosiale , vær «på» og meld på fotball osv. Går barnet på barneskole så er det trolig en lukket fb gruppe for foreldrene i klassen hvor all info om lek på løkka, barnebursdag osv er, så derfor må du som kan språket og kulturen hjelpe til å være bindeleddet så vil barnet (og dermed mor) trolig få en god start i Norge. 

Anonymkode: 513a5...62f

AnonymBruker
Skrevet

Og er barnet i bhg alder så tar det ofte bare få uker før barnet snakker norsk og lært av de jevnaldrende vennene sine. 

Anonymkode: 513a5...62f

AnonymBruker
Skrevet

hun er i ungdomsskole alder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...