Gå til innhold

Sutring, sutring og sutring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enda det er mitt andre barn vet jeg noen ganger ikke mine arme råd! Vår treåring sutrer for tiden fra morgen til kveld, vil bare ha mor til å hjelpe seg, vil ha is til frokost osv osv. Roper på mamma konstant. Jeg vet det er en fase, men vi har ennå ikke startet ferien, og jeg kjenner jeg gruer meg. Har i forkant blitt sykmeldt, utbrent og sliten. Hva f… er lurt å gjøre nå? Jeg har ikke en time for meg selv på dagen, eneste mulighet er å stikke ut en tur. Men jeg vil helst slappe av i sengen hjemme! Er så sliten! 

Anonymkode: d241e...bcc

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enda det er mitt andre barn vet jeg noen ganger ikke mine arme råd! Vår treåring sutrer for tiden fra morgen til kveld, vil bare ha mor til å hjelpe seg, vil ha is til frokost osv osv. Roper på mamma konstant. Jeg vet det er en fase, men vi har ennå ikke startet ferien, og jeg kjenner jeg gruer meg. Har i forkant blitt sykmeldt, utbrent og sliten. Hva f… er lurt å gjøre nå? Jeg har ikke en time for meg selv på dagen, eneste mulighet er å stikke ut en tur. Men jeg vil helst slappe av i sengen hjemme! Er så sliten! 

dere må jo skylde dere selv for barnet har blitt slik, dere som former det

Anonymkode: fb0fa...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha

Lenge leve KG

Anonymkode: 318c4...655

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører ikke på sutring. Barna får beskjed om at hvis det er noe de vil så må de spørre skikkelig. Skal de surve over alt så får de gå et annet sted. 

Anonymkode: c0078...fb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hører ikke på sutring. Barna får beskjed om at hvis det er noe de vil så må de spørre skikkelig. Skal de surve over alt så får de gå et annet sted. 

Men barnet mitt er bare tre år, er ikke moden nok til å forstå det. Lærer selvfølgelig folkeskikk. Ellers er det en del masing om mat, småspising, men kan ofte ende i tull.Vi har masse varme og empati og barna har alltid et fang når de trenger, pluss grensesette der ting er ikke ok, som å si nei til is til frokost. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men barnet mitt er bare tre år, er ikke moden nok til å forstå det. Lærer selvfølgelig folkeskikk. Ellers er det en del masing om mat, småspising, men kan ofte ende i tull.Vi har masse varme og empati og barna har alltid et fang når de trenger, pluss grensesette der ting er ikke ok, som å si nei til is til frokost. 

Selvfølgelig forstår en 3 åring det. Stakkars ungen har vel en reaksjon på at du er syk. 

Anonymkode: 3b72e...bb8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min yngste sutrer etter godteri til frokost, enda hun aldri aldri har fått det og vet det ikke kommer til å skje heller. Jeg er også konsekvent og vi har faste rutiner. Betyr ikke at småbarn ikke kan sutre mye i faser. 

Anonymkode: 1efc8...2c7

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med postiv oppmerksomhet.

Ta barnet på fanget og fortell et eventyr, kos det på ryggen og rusk i håret. Etter en stund sier du at dette var veldig koselig, men nå må du rydde litt, så tar dere en runde til om en time. Sett mobilen på nedtelling, så barnet kan sjekke tiden. 

Anonymkode: 73b7f...a13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig forstår en 3 åring det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig forstår en 3 åring det. 

Selvfølgelig kan jeg si at hen skal spørre pent, får svar, men blir ikke fornøyd med svaret. Altså f.eks. at is ikke er frokost. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en treåring. Synes det har tatt litt av i det siste med sutring. Når jeg blir lei sier jeg tydelig ifra (a la «nå orker jeg ikke mer sutring! Snakk til meg med vanlig stemme hvis det er noe du vil si meg!» med litt skarp stemme). Det hjelper av og til… men av og til blir hun bare mer frustrert.. å gi masse oppmerksomhet i forkant hjelper litt. Å aldri la henne bli trøtt eller sulten hjelper litt. 

Men det er mye som skjer i disse dager, forberedelser til storebarnsavdeling i barnehagen, ferie og endring i vanlige rutiner. Håper det er en fase. 

Anonymkode: 4aef5...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Vår jente på 3.5 år kan til tider slå seg fullstendig vrang 🤯 Da koker det i topplokket hos meg. Jeg er mye alene med henne da mannen jobber 4-4 turnus. Etter 4 uker alene med henne så er jeg utslitt. Det kan gå i alt fra at hun ikke vi kle på seg om morningen før barnehagen til å ville se på barnetv hele tiden og is til frokost. Nå er hun syk så da må det medisin til. Både paracet, nurofen og antibiotika. Kan bruke opp til 30 min på hver av medisinene før hun endelig overgir seg å gjør som hun får beskjed om 🤯

Anonymkode: 2607d...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Du sykmelder deg fordi treåringen din sutrer? Bra jobba.

Anonymkode: bb43a...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sykmelder deg fordi treåringen din sutrer? Bra jobba.

Anonymkode: bb43a...fea

Nei, det har jeg ikke sagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og om fem år er det dere som sutrer fordi dere vil ha et barn til mens mannen har satt ned foten.

Anonymkode: a9ebf...9f0

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har en som blir tre i sommer. Hun forstår utmerket godt hva jeg mener når jeg sier «mamma skjønner ikke hva du sier når du snakker sånn, kan du snakke med vanlig stemme?». Det er ikke kjeft, men en tydelig oppfordring som de enkelt kan ta til seg. Akkurat som man lærer dem å spørre pent fremfor å befale når de vil ha noe «DU MÅ GI MEG MELKEN» vs «Kan jeg få melken?». Dette lærer de i barnehagen også, hvertfall våre.

det gjør ikke at de aldri sutrer da, det hadde vært for bra 😅 men om det er noe de virkelig vil så husker de raskt på hvordan de bør ordlegge seg og prate for at jeg skal gi dem det ;)

Anonymkode: 8e1de...49c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og om fem år er det dere som sutrer fordi dere vil ha et barn til mens mannen har satt ned foten.

Anonymkode: a9ebf...9f0

Nope. Om noe så kommer jeg til å sutre fordi mannen vil ha flere barn og jeg ikke vil.

Anonymkode: 6cb81...c36

AnonymBruker
Skrevet

Sutring er en lyd som virkelig skjærer i øra. Det er til å miste vettet av, så du har all min sympati. 

Du sier at eneste mulighet er en tur ut - men mener du uten barnet? Hvis du trenger en dag i sengen, kan den som skulle passet barnet hjemme mens du var ute tatt med ungen ut i stedet? 

Her deler vi oss ofte, skjer ukentlig at mannen min eller jeg tar med ungene på handletur eller andre ærend, besøker et familiemedlem på 'egen' side eller en sykkeltur og lar den andre få huset i fred til å bare senke skuldrene. Tror ikke det gjør oss til en dårligere familie :)

Anonymkode: 42c5d...52b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan fort være at du ikke er bra som gir sutrete barn. De blir urolige av uvanlig slitne eller syke foreldre. Men, om du er sykemeldt og ikke har ferie, er ikke barnet i bhg så du får hentet deg inn? Lade opp til ferie? 

uansett, sutring er fælt. Har ei på 4 som også er lillesøster og bruker den fæle lyden når hun føler for lite oppmerksomhet. Vi har gått i fella å be henne slutte å sutre… og da har hun oss, for hun vet vi ikke takler den lyden. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet når man er nr to. Vi prøver selvsagt å være i forskudd med oppmerksomhet, egentid osv, men strekker opplagt ikke til. 

Sutring er også kommunikasjon, viktig å huske. Vi prøver å være tålmodige og å gi henne nok oppmerksomhet FØR hun må sutre og klage.

Anonymkode: e3776...1e7

AnonymBruker
Skrevet

Bruk vann med noen dråper konditorfarge og frys ned småis. Det krever litt innsats å få i seg og kan roe ned barnet. Uten kalorier. 

(Så skal man ikke belønne sutring selvsagt, så gi når barnet er i ro). 

Anonymkode: fe834...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...