Gå til innhold

KG- brukere,- personvern.?


Havspeil

Anbefalte innlegg

Til Admin 

Vi har en debatt under fanen Samliv og kjærlighet,,, 

Der er et innlegg hvor TS ønsker å bruke AnonymBruker- innlegg som kilde for en bokutgivelse.

Jeg mener det strider imot personvernet, da KG har alles personinformasjon i arkivet.  Med mailadresser og annet. 

Det er også problematisk da kilder må gi samtykke ifht publisering.  

Ikke dette jeg signet opp for som KG- bruker i mine anonyme innlegg. De er veldig personlige. 

Motargumentet fra andre er at alt på nett er offentlig og fritt frem . 

Er det virkelig det når man har en personlig konto  med navn og nummer ? Her på KG . 

Opplys oss . 

 

Endret av Havspeil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

dette er beskrevet i regelverket:

Sitat

 

Rettigheter

Kvinneguidens diskusjonsforum er tilgjengelig for alle. Brukerne er selv ansvarlige for innholdet de poster. Kvinneguiden kan ikke garantere riktigheten i innhold, dette er brukernes eget ansvar. Vi går ut fra at brukeren har de nødvendige rettigheter til innlegg som postes hos oss.

Når du skriver et innlegg på Kvinneguiden gir du samtidig Kvinneguiden rett til å bruke innlegg og spørsmål slik de måtte ønske - på alle måter og i alle media, uten vederlag. Kvinneguiden vil imidlertid ikke gjøre dette uten først å opplyse om dette til registrerte brukere, om det gjelder publisering andre steder enn på Kvinneguiden. Når det gjelder dagbøker er overnevnte regel ikke gjeldende.

Det er ikke tillatt for andre å bruke tekster hentet fra forumet uten å innhente godkjenning hos Kvinneguidens eiere. Videre må man også innhente samtykke fra den som har skrevet innlegget, som har rettigheter i henhold til loven om åndsverk. Vi henviser forøvrig til sitatretten. Det er altså tillatt å sitere mindre utdrag av tekster hentet fra forumet uten å be om tillatelse.

 

Det er vel siste avsnitt som er gjeldende her hvis jeg forstår deg riktig. Hvis en bruker vil bruke innhold fra forumet må brukeren få godkjenning fra Kvinneguidens eiere, samt samtykke fra brukeren som har skrevet innlegget. Jeg vet ikke dette noen gang har vært en reell problemstilling, men @Forumansvarligkan kanskje utdype dette?

Edie, adm.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (22 minutter siden):

Hei,

dette er beskrevet i regelverket:

Det er vel siste avsnitt som er gjeldende her hvis jeg forstår deg riktig. Hvis en bruker vil bruke innhold fra forumet må brukeren få godkjenning fra Kvinneguidens eiere, samt samtykke fra brukeren som har skrevet innlegget. Jeg vet ikke dette noen gang har vært en reell problemstilling, men @Forumansvarligkan kanskje utdype dette?

Edie, adm.

Hva om person ikke spør noen og bare går i gang med boken? Jeg hadde ikke likt å se eventuelt personlige innlegg jeg har skrevet i en bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (21 timer siden):

Hva om person ikke spør noen og bare går i gang med boken? Jeg hadde ikke likt å se eventuelt personlige innlegg jeg har skrevet i en bok

Som det står i regelverket vårt er det ikke bare imot regelverket vårt, men også mot norsk lov og det ville dermed fått legale følger.

Jeg er derimot ikke kjent med om det tidligere har vært noen saker rundt dette, jeg kan ihvertfall ikke huske noen. Det har vært noe sitater her og der som er tillatt mtp loven, men en hel bok hadde det nok blitt oppstyr om.

Forumansvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (På 4.7.2022 den 9.29):

Som det står i regelverket vårt er det ikke bare imot regelverket vårt, men også mot norsk lov og det ville dermed fått legale følger.

Jeg er derimot ikke kjent med om det tidligere har vært noen saker rundt dette, jeg kan ihvertfall ikke huske noen. Det har vært noe sitater her og der som er tillatt mtp loven, men en hel bok hadde det nok blitt oppstyr om.

Forumansvarlig.

Det var det jeg trodde.  Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (På 3.7.2022 den 11.22):

Hei,

dette er beskrevet i regelverket:

Det er vel siste avsnitt som er gjeldende her hvis jeg forstår deg riktig. Hvis en bruker vil bruke innhold fra forumet må brukeren få godkjenning fra Kvinneguidens eiere, samt samtykke fra brukeren som har skrevet innlegget. Jeg vet ikke dette noen gang har vært en reell problemstilling, men @Forumansvarligkan kanskje utdype dette?

Edie, adm.

Har podkasten til Linnéa Myhre og Stine Melbø - "Venner av Internett" innhentet de nødvendige tillatelser? 

Inkludert fra brukerne som bidrar? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dr. A. Kula skrev (10 minutter siden):

Har podkasten til Linnéa Myhre og Stine Melbø - "Venner av Internett" innhentet de nødvendige tillatelser? 

Inkludert fra brukerne som bidrar? 

Blir spesifikke brukere nevnt? Jeg orker ikke å høre på hele  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (15 timer siden):

Blir spesifikke brukere nevnt? Jeg orker ikke å høre på hele  

Det er irrelevant om brukere nevnes, det er likevel bruk av KG og brukeres innhold. 

En stund siden jeg hørte noen av pod'ene, men mener de leser fra tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. A. Kula skrev (16 timer siden):

Det er irrelevant om brukere nevnes, det er likevel bruk av KG og brukeres innhold. 

En stund siden jeg hørte noen av pod'ene, men mener de leser fra tråder. 

Spent på hva vi får av svar om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. A. Kula skrev (På 10.7.2022 den 0.12):

Har podkasten til Linnéa Myhre og Stine Melbø - "Venner av Internett" innhentet de nødvendige tillatelser? 

Inkludert fra brukerne som bidrar? 

Her må nesten @Forumassistent få svare da det var hun som var ansatt under tiden dette ble laget :) Hun kommer med svar når hun er tilgjengelig igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Beklager sent svar her, jeg hadde ferie.

Da podcasten Kvinneguidens venner skulle opprettet, ble vi kontaktet, og de spurte om å få bruke forumet i sin podcast. Dette fikk de godkjent av ledelsen, men da skulle de ikke nevne brukernavn, og dermed anonymisere brukerne. De understreket at podcasten ikke skulle drive med latterliggjøring eller uthenging av hverken forum eller brukere.

I etterkant av Kvinneguidens 20-årsjubileum ble forøvrig podcasten kjøpt av Story House Egmont, men jeg er usikker på hvordan dette utviklet seg videre. Det ser for meg ut som at det ikke har vært noen podcaster i år, men i 2021 ble den gitt ut i samarbeid med Egmont, i alle fall: https://www.pcast.no/podcast-oversikt/kvinneguidens-venner/

Hvis dere ønsker kan jeg prøve å finne ut mer om dette, siden det ikke var meg personlig som ga tillatelsen.

Forumassistent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...