AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #1 Skrevet 2. juli 2022 Gjeldsgrad I: 0,1 Gjeldsgrad II: 1,41 Lav risiko. Hva vil dette egentlig si? Jeg har mer enn årsinntekt × 1,41 i gjeld. Men tror dere jeg har sjanse til å refinansiere? Ut fra desse tallene? Anonymkode: 6e343...7d6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #2 Skrevet 2. juli 2022 Her kan du lese om gjeldsgrad 1 og 2 https://gjeldfinans.no/artikler/alt-du-trenger-å-vite-om-gjeldsgrad?gclid=CjwKCAjw2f-VBhAsEiwAO4lNeKJbmabhrkTm-94J06Z2mU_0v_Dv0SU6f74SzhSoXxcw7HSd4LBjvBoCEIwQAvD_BwE Anonymkode: 52c9e...23a
smilo Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her kan du lese om gjeldsgrad 1 og 2 https://gjeldfinans.no/artikler/alt-du-trenger-å-vite-om-gjeldsgrad?gclid=CjwKCAjw2f-VBhAsEiwAO4lNeKJbmabhrkTm-94J06Z2mU_0v_Dv0SU6f74SzhSoXxcw7HSd4LBjvBoCEIwQAvD_BwE Anonymkode: 52c9e...23a Har du lest linken selv? Denne linken var nemlig forvirrende. De skriver at gjeldsgrad er gjeld delt på egenkapital. Noe som er den offisielle betegnelsen fra næringslivet. Så begynner de å nevne bruttoinntekt *5. Inntekt er ikke det samme som egenkapital, så hvor kom det fra. Lenger nede på siden sier de at gjeldsgrad 1 og 2 er sammenhengen mellom gjeld mot brutto og netto inntekt. (Fotsatt er ikke egenkapital det samme som inntekt) Og enda lenger nede står det hvor mye av inntekten som skal dekke renter og særfradrag, samt gjeld mot hvor mye du kan ta ut å bruke umiddelbart (lønnskonto). (Ingen jeg kjenner har store summer stående på lønnskonto.) Her er det altså 3 forskjellige forklaringer på gjeldsgrad i samme linken. Ikke rart folk blir forvirret.
Hengebuksvinet Skrevet 3. juli 2022 #4 Skrevet 3. juli 2022 smilo skrev (19 timer siden): Har du lest linken selv? Denne linken var nemlig forvirrende. De skriver at gjeldsgrad er gjeld delt på egenkapital. Noe som er den offisielle betegnelsen fra næringslivet. Så begynner de å nevne bruttoinntekt *5. Inntekt er ikke det samme som egenkapital, så hvor kom det fra. Lenger nede på siden sier de at gjeldsgrad 1 og 2 er sammenhengen mellom gjeld mot brutto og netto inntekt. (Fotsatt er ikke egenkapital det samme som inntekt) Og enda lenger nede står det hvor mye av inntekten som skal dekke renter og særfradrag, samt gjeld mot hvor mye du kan ta ut å bruke umiddelbart (lønnskonto). (Ingen jeg kjenner har store summer stående på lønnskonto.) Her er det altså 3 forskjellige forklaringer på gjeldsgrad i samme linken. Ikke rart folk blir forvirret. Ja, denne var forvirrende. Trodde gjeldsgrad var lån/ årsinntekt. Men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå