Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden så møtte mannen og jeg et par som er endel eldre enn oss på ferie. La oss kalle de Per og Kari. Det viste seg at de bor i samme små by som oss.

Mannen min og den Per fant fort tonen, og har møttes noen ganger. Men jeg fant ikke tonen men Kari, og er ikke interessert i å omgås henne. Dette vet mannen min, og vi møtte Per her om dagen da vi var på butikken. Mannfolkene pratet litt, og mannen min sa til Per at han bare kunne stikke innom på kaffe. Per sa noe sånt som "Ja det kan vi" Mannen min sa du kan.

Dagen etter troppet Per og Kari opp på døren vår, rett etter arbeidstid. Vi hadde ikke fått spist middag en gang. Per og Kari er pensjonister og spiser middag mye tidligere enn oss. I tillegg så har jeg hørt at hvis de først kommer på besøk, så blir de sittende til langt ut på kvelde. Dette har vi opplevd en gang tidligere da Per kom innom en tur. Han ble sittende til langt over sengetid for oss som skulle på jobb dagen etter.

Er det innafor å si at det ikke passer hvis de igjen skulle dukke opp på besøk? Ihvertfall når de kommer på en tid som passer dårlig for oss? 

Anonymkode: 5240b...bd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ta litt tak i dere selv og si at «oj se på klokka, beklager at vi må be dere om å gå, men vi har noe å ordne her før kvelden, men det var veldig hyggelig at du/dere stakk innom». Å SELVFØLGELIG er det greit å si at det ikke passer med besøk. Kjære vene. 

Anonymkode: 07286...01e

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo mannen din invitert på en kaffe, og at det bare er å stikke innom...

Så hadde invitert de inn den gangen, utsatt middagen litt og så etter en liten stund brutt opp selv. "Nei nå går tiden fort, vi må nok komme oss videre. Koselig at dere stakk innom"

Anonymkode: e1155...25a

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

He he. Typisk norsk mentalitet. «Vi hadde ikke en gang spist middag». Rutinene først

Anonymkode: bf9d5...172

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere får ta litt tak i dere selv og si at «oj se på klokka, beklager at vi må be dere om å gå, men vi har noe å ordne her før kvelden, men det var veldig hyggelig at du/dere stakk innom». Å SELVFØLGELIG er det greit å si at det ikke passer med besøk. Kjære vene. 

Anonymkode: 07286...01e

Ja, jeg tenker også at det må være lov å si at det ikke passer. Er bare oppdratt til å ta imot besøk og smile pent. Men Per og Kari er mennesker som fort kan fly ned dørene her hvis de først har kommet på innsiden. De har ikke barn og heller ikke så stort nettverk. 

Men det er ikke alltid det passer med besøk, og ikke alle man vil omgås. 

Nå har jo mannen din invitert på en kaffe, og at det bare er å stikke innom...

Så hadde invitert de inn den gangen, utsatt middagen litt og så etter en liten stund brutt opp selv. "Nei nå går tiden fort, vi må nok komme oss videre. Koselig at dere stakk innom"

Anonymkode: e1155...25a

Jada, mannen sa til Per at han kunne komme innom. Han sa også at de gjaldt Per.

He he. Typisk norsk mentalitet. «Vi hadde ikke en gang spist middag». Rutinene først

Det er ganske slitsom å komme hjem fra jobb og skulle være vert med en gang, ikke få sette seg ned å puste ut engang. Å ja, rutiner og ting må gjøres, og når man ikke er helt frisk selv så må husarbeid/ klesvask osv, fordeles utover uken så ikke alt hoper seg opp. Det har ihvertfall ikke jeg helse til. 

Det er også altfor sent og begynne å lage middag kl 20 - 20.30. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg tenker også at det må være lov å si at det ikke passer. Er bare oppdratt til å ta imot besøk og smile pent. Men Per og Kari er mennesker som fort kan fly ned dørene her hvis de først har kommet på innsiden. De har ikke barn og heller ikke så stort nettverk. 

Men det er ikke alltid det passer med besøk, og ikke alle man vil omgås. 

Jada, mannen sa til Per at han kunne komme innom. Han sa også at de gjaldt Per.

Det er ganske slitsom å komme hjem fra jobb og skulle være vert med en gang, ikke få sette seg ned å puste ut engang. Å ja, rutiner og ting må gjøres, og når man ikke er helt frisk selv så må husarbeid/ klesvask osv, fordeles utover uken så ikke alt hoper seg opp. Det har ihvertfall ikke jeg helse til. 

Det er også altfor sent og begynne å lage middag kl 20 - 20.30. 

Får droppe den store middagsriggingen. Bestill noe. Eller ta ei brødskive mens de er der- og tilby. 
Kanskje et dristig avvik fra skjemaet dette…

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Får droppe den store middagsriggingen. Bestill noe. Eller ta ei brødskive mens de er der- og tilby. 
Kanskje et dristig avvik fra skjemaet dette…

Jøss, hva feiler det deg? Du hadde neppe svart på den måten om du ikke hadde følt deg truffet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For noen år siden så møtte mannen og jeg et par som er endel eldre enn oss på ferie. La oss kalle de Per og Kari. Det viste seg at de bor i samme små by som oss.

Mannen min og den Per fant fort tonen, og har møttes noen ganger. Men jeg fant ikke tonen men Kari, og er ikke interessert i å omgås henne. Dette vet mannen min, og vi møtte Per her om dagen da vi var på butikken. Mannfolkene pratet litt, og mannen min sa til Per at han bare kunne stikke innom på kaffe. Per sa noe sånt som "Ja det kan vi" Mannen min sa du kan.

Dagen etter troppet Per og Kari opp på døren vår, rett etter arbeidstid. Vi hadde ikke fått spist middag en gang. Per og Kari er pensjonister og spiser middag mye tidligere enn oss. I tillegg så har jeg hørt at hvis de først kommer på besøk, så blir de sittende til langt ut på kvelde. Dette har vi opplevd en gang tidligere da Per kom innom en tur. Han ble sittende til langt over sengetid for oss som skulle på jobb dagen etter.

Er det innafor å si at det ikke passer hvis de igjen skulle dukke opp på besøk? Ihvertfall når de kommer på en tid som passer dårlig for oss? 

I Norge? Ja da er det innafor. Ikke ellers i verden. 

Anonymkode: c0b4f...bd1

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler at dere avtaler når det passer å komme på besøk. Jeg ber ikke noen om å «stikke innom» for jeg har også dårlige erfaringer med det. Folk kunne komme i hytt og pine, enten jeg hadde planer for ettermiddagen/kvelden eller ikke. Det tok slutt når jeg sa at jeg har lyst vi skal gjøre avtaler før vi besøker hverandre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jøss, hva feiler det deg? Du hadde neppe svart på den måten om du ikke hadde følt deg truffet. 

Føler meg ikke truffet. Synes det er dårlig skikk å ikke prioritere mennesker som søker selskap foran sin egen middagsrutine. Det bør det være rom for. Skjer ikke hver dag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I steden for en vilkårlig "stikk innom" så er det bedre om du ber mannen si "kan du ikke ta turen innom i morgen etter kl 18 så kan vi se på plenklipperen, måle opp annekset, whatever" som indikerer et tidspunkt og en oppgave som inkluderer de to. Jeg hadde nok sikkert sagt noe ala "bare kom inn. Vi må ha noe middag, og tenkte å bestille pizza, har dere spist eller har dere også lyst på pizza?" Så hadde vi spist, pratet litt og tatt en kaffe, og så når kl nærmere seg at jeg må få tid til andre ting, så hadde jeg sagt at "dette var hyggelig, men nå har jeg en treningsavtale, så på tide å komme seg videre. Takk for besøket!" Hvis folk tropper opp helt uanmeldt er det lov å si at de gjerne må komme innom, men at dere har planer for ettermiddagen, så det må bli et kort besøk.

Jeg har dessverre noen i min omgangskrets også som ikke forstår konseptet "gå hjem" når de er på besøk, så har lagd noen strategier for å få folk ut av huset. Skal sies at de er uføre, sover til langt på dag, og ikke forstår at vi som skal opp kl 05:30 faktisk må legge oss lenge før midnatt for nok hvile. 

Anonymkode: 465dc...ebc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Føler meg ikke truffet. Synes det er dårlig skikk å ikke prioritere mennesker som søker selskap foran sin egen middagsrutine. Det bør det være rom for. Skjer ikke hver dag.

Det bør være rom for å la folk få spist middag før man tropper opp på besøk , da særlig når man vet folk har vært på jobb.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor er det egentlig en dårlig skikk å ikke prioritere andre overfor egne planer? Er det ikke verre om noen forventer at man endrer på planen sin, og heller oppvarter det uanmeldte besøket?

Anonymkode: bb8cd...0ff

• Liker 4
Skrevet

Det er vel egentlig mannen din som har skapt dette problemet, ved å si bare stikk innom. Da tror de vel at dere er åpne for uanmeldt besøk.

Det sagt, er det helt lov å avslutte besøket etter en kaffe og gå videre med ettermiddagen. Noen er det vanskelig å få ut døra, men da må man bare reise seg, si takk for besøket og lose dem ut døra.

Og så avtaler man konkret neste gang. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså her kan det dukke opp slektninger som er på tur til ferie og som stopper innom for en kaffe, eller venner som er ute å går tur som stikker hodet innom. Jeg synes dette er hyggelig, men det er fordi jeg har vokst opp i en familie der folk kom mye på besøk 

Anonymkode: bb743...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis vi kjenner noen som par, så sier vi ikke at bare en av dem kan stikke innom. Hvis noen jeg kjenner hadde sagt "du må jo bare stikke innom", så hadde jeg ikke tenkt over at han kun sa "du", men hadde jeg tenkt at det var naturlig å ta med mannen min, hvis de kjente ham også... Jeg hadde da aldri sagt til mannen min; "Nei, du får ikke være med til Per og Kari og drikke kaffe. Det er nemlig kun jeg som er invitert".... 

Anonymkode: cacf7...6e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 15.07):

Hvorfor er det egentlig en dårlig skikk å ikke prioritere andre overfor egne planer? Er det ikke verre om noen forventer at man endrer på planen sin, og heller oppvarter det uanmeldte besøket?

Anonymkode: bb8cd...0ff

Ja, det er fælt når man må endre en vane :) Stor forskjell på å vente litt med middagen, enn å endre en konkret ting man har avtalt å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 1.23):

Jeg føler meg ikke truffet, men synes folk er rare når de skal avvise folk pga de ikke har spist middag enda.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 0.58):

Ja, hvis de kommer uanmeldt kan dere si at det ikke passer.

Jeg hadde nok sagt at det var koselig med besøk. Bare kom inn en liten stund. For etter en stund må jeg få gjort ferdig noe/skal noe

Skrevet (endret)

Rart med det, utrolig koselig å få overaskelsesbesøk av gode venner, da spiller det ingen rolle om det ikke passer. Overraskelsesbesøk av mindre gode venner passer derimot aldri 😅. Har selv en slektning i siste kategori, som kommer noen ganger i året og alltid har ubegrenset med tid, og ingen forståelse for at andre i full jobb har planer om å gjort både det ene og det andre etter arbeidstid.

Man må bare være litt hard og ta en (nesten) hvit løgn, si noe sånt som at dette var jammen hyggelig, men du var dessverre akkurat i gang med å XXXX ,og har bare noen få minutter, men en kopp kaffe har du jo tid til, så ferdig med dét 😅.

Du kan jo be dem melde fra i forkant neste gang og evt. gjøre en avtale, men da må du jo nærmest være innstilt på å sette av kvelden.

Endret av Alauda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...