Gå til innhold

Den elektriske revolusjonen er her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare 9 år siden de første Teslaene ble levert til Norge. Per juni 2022 er dette status:
* Det er solgt 87.000 Teslaer i Norge. 

* Så langt i år er 18 av de 20 mest solgte bilmodellene i Norge elektriske (Toyota med RAV4 og Yaris er de to unntakene)

* Oslo kommune annonserte at alle busser og båter vil være utslippsfrie allerede neste år. 

For 5 år siden hadde jeg aldri trodd dette kunne være mulig i 2022, og det tror jeg gjelder de fleste. 

Så det spennende spørsmålet er hvordan bilmarkedet vil se ut om 5 år. Noen som tør gjette? Vil det være mulig å kjøpe fossilbiler?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er allerede en del fossilbiler man kun får ved særordre, slik som Volvo V90.

Jeg er helt enig i at jeg aldri hadde sett for meg dette tempoet. Og så alle disse kinesiske og andre merkene som prøver det norske markedet først - helt sprøtt. Bakvendtland Norge er plutselig bittelitegrann interessant lel.

Anonymkode: 0b8a0...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er blitt slik av èn årsak: Null moms og engangsavgift. Hadde det vert på plass hele tida, hadde ikke salget gått som det har gjort. I andre land er jo penger blitt sendt med, for at folk skal lokkes til å kjøpe. For prisen er lik i alle land i utgangspunktet, det er avgifter i de forskjellige landene som avgjør hvor dyrt det er å kjøpe bilen.

Et eruopeisk forbud er ønskelig fra 2035. Norge har som mål å ikke selge bensin/diesel fra 2025. Vi har ikke noen egne regler utenom EU.

Det som er mer intresant å se, er om nybilkjøpere forsetter å kjøpe de dyreste modellene, som har et høyt strømforbruk, eller om de moderer seg gir avkall på mye dilldall og heller har mer strøm til å komme seg fremover. For der er det visst en del å hente på rekkevidde, hørte jeg her om dagen.

Anonymkode: 52b8b...30d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er blitt slik av èn årsak: Null moms og engangsavgift. Hadde det vert på plass hele tida, hadde ikke salget gått som det har gjort. I andre land er jo penger blitt sendt med, for at folk skal lokkes til å kjøpe. For prisen er lik i alle land i utgangspunktet, det er avgifter i de forskjellige landene som avgjør hvor dyrt det er å kjøpe bilen.

Et eruopeisk forbud er ønskelig fra 2035. Norge har som mål å ikke selge bensin/diesel fra 2025. Vi har ikke noen egne regler utenom EU.

Det som er mer intresant å se, er om nybilkjøpere forsetter å kjøpe de dyreste modellene, som har et høyt strømforbruk, eller om de moderer seg gir avkall på mye dilldall og heller har mer strøm til å komme seg fremover. For der er det visst en del å hente på rekkevidde, hørte jeg her om dagen.

Anonymkode: 52b8b...30d

Ja, hele poenget med de økonomiske insentivene er å øke etterspørselen etter elektriske biler. Og det virker både i Norge og i andre land. 

I Storbritannia økte førstegangsregistreringen av elektriske biler med 80 prosent i fjor. I Tyskland litt over 80 prosent. Den tyske stat bruker rundt 30 milliarder kroner årlig på å subsidiere kjøp av elbiler. 

Og er det bilprodusenter som i det hele tatt utvikler nye fossilbiler for det europeiske markedet lenger?

662B22E8-C522-48F1-AF70-1F92ECC72E6A.jpeg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...