Mardrøm Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Det er bare 9 år siden de første Teslaene ble levert til Norge. Per juni 2022 er dette status: * Det er solgt 87.000 Teslaer i Norge. * Så langt i år er 18 av de 20 mest solgte bilmodellene i Norge elektriske (Toyota med RAV4 og Yaris er de to unntakene) * Oslo kommune annonserte at alle busser og båter vil være utslippsfrie allerede neste år. For 5 år siden hadde jeg aldri trodd dette kunne være mulig i 2022, og det tror jeg gjelder de fleste. Så det spennende spørsmålet er hvordan bilmarkedet vil se ut om 5 år. Noen som tør gjette? Vil det være mulig å kjøpe fossilbiler? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #2 Skrevet 1. juli 2022 Det er allerede en del fossilbiler man kun får ved særordre, slik som Volvo V90. Jeg er helt enig i at jeg aldri hadde sett for meg dette tempoet. Og så alle disse kinesiske og andre merkene som prøver det norske markedet først - helt sprøtt. Bakvendtland Norge er plutselig bittelitegrann interessant lel. Anonymkode: 0b8a0...88b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #3 Skrevet 2. juli 2022 Det er blitt slik av èn årsak: Null moms og engangsavgift. Hadde det vert på plass hele tida, hadde ikke salget gått som det har gjort. I andre land er jo penger blitt sendt med, for at folk skal lokkes til å kjøpe. For prisen er lik i alle land i utgangspunktet, det er avgifter i de forskjellige landene som avgjør hvor dyrt det er å kjøpe bilen. Et eruopeisk forbud er ønskelig fra 2035. Norge har som mål å ikke selge bensin/diesel fra 2025. Vi har ikke noen egne regler utenom EU. Det som er mer intresant å se, er om nybilkjøpere forsetter å kjøpe de dyreste modellene, som har et høyt strømforbruk, eller om de moderer seg gir avkall på mye dilldall og heller har mer strøm til å komme seg fremover. For der er det visst en del å hente på rekkevidde, hørte jeg her om dagen. Anonymkode: 52b8b...30d
Mardrøm Skrevet 2. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er blitt slik av èn årsak: Null moms og engangsavgift. Hadde det vert på plass hele tida, hadde ikke salget gått som det har gjort. I andre land er jo penger blitt sendt med, for at folk skal lokkes til å kjøpe. For prisen er lik i alle land i utgangspunktet, det er avgifter i de forskjellige landene som avgjør hvor dyrt det er å kjøpe bilen. Et eruopeisk forbud er ønskelig fra 2035. Norge har som mål å ikke selge bensin/diesel fra 2025. Vi har ikke noen egne regler utenom EU. Det som er mer intresant å se, er om nybilkjøpere forsetter å kjøpe de dyreste modellene, som har et høyt strømforbruk, eller om de moderer seg gir avkall på mye dilldall og heller har mer strøm til å komme seg fremover. For der er det visst en del å hente på rekkevidde, hørte jeg her om dagen. Anonymkode: 52b8b...30d Ja, hele poenget med de økonomiske insentivene er å øke etterspørselen etter elektriske biler. Og det virker både i Norge og i andre land. I Storbritannia økte førstegangsregistreringen av elektriske biler med 80 prosent i fjor. I Tyskland litt over 80 prosent. Den tyske stat bruker rundt 30 milliarder kroner årlig på å subsidiere kjøp av elbiler. Og er det bilprodusenter som i det hele tatt utvikler nye fossilbiler for det europeiske markedet lenger? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå