Gå til innhold

Katten min er redd menn.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette vanlig?

Har en katt som alltid løper og gjemmer seg når det kommer en mann på besøk, foreksempel broren min, faren min eller kjæresten, de er bare snille og vil gjerne hilse på pus, men han nekter å komme frem . Men får jeg veninnebesøk eller mamma, bestemor, tante osv på besøk så blir han kjempeglad og skal kose og klenge hele tiden 😸 Ingen menn har noengang gjort ham noe så jeg vet ikke hvorfor han er sånn. Eneste gangen han ikke er redd faren min er når han er med hjem til foreldrene mine for da pleier far å finne mat til han 😻 Men han er likevel redd han hjemme hos meg.  Foreldrene mine bor ikke så langt unna så går fint at han er med av og til. Flere som har sånne rare katter?

Anonymkode: ff06d...aac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at ingen menn har gjort han noe?

Men nei, det er ikke akkurat uvanlig. Det kan ha litt med at de vanligvis er større/høyere, har mer kraftig/mørk stemme og at menn gjerne kan virke litt truende og ikke er så flink på å være så «pusete» hvis det gir mening. Jeg har også observert et par menn i samspill med katter og de viser jo ganske tydelig at de ikke er så god på å skjønne verken kattespråk, hvordan katten skal behandles eller å respektere grensene til pus. Når det er sakt så finnes det mange katter som elsker menn og mange menn som er flinke med katter altså, men for en liten katt kan det virke litt skummelt. 

Anonymkode: c71b7...a6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan den ha blitt voldtatt?

Anonymkode: 24c70...99a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan den ha blitt voldtatt?

Nei, det tror jeg ikke. Han er ellers veldig trygg og kosete, og jeg kjenner godt de jeg har kjøpt han av.

AnonymBruker
Skrevet

Og min katt er redd småbarn.

Anonymkode: a2f71...09f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg ikke. Han er ellers veldig trygg og kosete, og jeg kjenner godt de jeg har kjøpt han av.

Det er mye syke mennesker der ute, så man kan aldri være for sikker på sånt.

AnonymBruker
Skrevet
Ghostface skrev (1 minutt siden):

Den har instinkt. :)

Instinkt å være redd menn?

Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Grunnen kan være at menn har en dypere og grovere stemme enn kvinner, noe katten kan koble som negativt.  Menn er også mer brå av natur og katter er veldig  sensitive til  bevegelser, vibrasjoner og lyder. 

Endret av Athena Catalina
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at ingen menn har gjort han noe?

Men nei, det er ikke akkurat uvanlig. Det kan ha litt med at de vanligvis er større/høyere, har mer kraftig/mørk stemme og at menn gjerne kan virke litt truende og ikke er så flink på å være så «pusete» hvis det gir mening. Jeg har også observert et par menn i samspill med katter og de viser jo ganske tydelig at de ikke er så god på å skjønne verken kattespråk, hvordan katten skal behandles eller å respektere grensene til pus. Når det er sakt så finnes det mange katter som elsker menn og mange menn som er flinke med katter altså, men for en liten katt kan det virke litt skummelt. 

Anonymkode: c71b7...a6e

Ja, er ganske sikker på det 😊

Skjønner. Ja noen menn kan nok virke litt brå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og min katt er redd småbarn.

Anonymkode: a2f71...09f

Ja, det husker jeg katten til foreldrene mine var også 😸

AnonymBruker
Skrevet

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje den ikke traff noen menn da den var kattunge? 

Se fra ca. 4.20 i denne videoen: 

Iflg. videoen bør katten lære seg hva mennesker er når den er liten. Hvis den bodde hos en enslig dame, kan den ha lært seg at mennesker er damete og har lys stemme. Så når det kommer en stor og buldrende mann, skjønner den ikke at det er det samme dyret og vet ikke om det er trygt eller ikke. 

Anonymkode: 7f406...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter er ofte mer redd menn enn kvinner. Jeg og mannen har vært forvert i mange år og samtlige katter har likt meg over han de første ukene. Vi ser det også når adoptiv-familiene besøker oss. Kattene går til damene, av og til til barna og sjeldent til menn. Dette er fordi kvinner er mindre, har ikke så brå bevegelser, har mindre hender og har lysere og «snillere» stemmer. Slikt liker katter.

Anonymkode: 73505...e6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje den ikke traff noen menn da den var kattunge? 

Se fra ca. 4.20 i denne videoen: 

Iflg. videoen bør katten lære seg hva mennesker er når den er liten. Hvis den bodde hos en enslig dame, kan den ha lært seg at mennesker er damete og har lys stemme. Så når det kommer en stor og buldrende mann, skjønner den ikke at det er det samme dyret og vet ikke om det er trygt eller ikke. 

Anonymkode: 7f406...047

Tja. Var en alenemor, to jenter og en gutt i den familien, men gutten var liten så da var det nok ikke skummelt. Kanskje det er derfor da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...