AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #1 Skrevet 1. juli 2022 Hei. Hvordan er det vanlig å fordele kostnader på ferie når man reiser sammen med søsken og foreldre? Vi er alle voksne og har planlagt en hyttetur og alle har samboer bortsett fra meg som er alene. Er det vanlig å dele utgiftene på hytta på antall personer eller på antall soverom? Altså at de som er to personer betaler samme sum som jeg som er alene? Anonymkode: 0a1d1...955
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #3 Skrevet 1. juli 2022 I min familie deler vi på antall personer. (Barn teller som halve, men det er jo ikke relevant i deres tilfelle.) Anonymkode: fe968...214
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #4 Skrevet 1. juli 2022 Foreldre betaler vel? Anonymkode: b0ef2...26d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #5 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Foreldre betaler vel? Anonymkode: b0ef2...26d Ja😅 men her er det snakk om der noen er i par, altså 2 personer som deler ett soverom, og jeg som er alene som har ett soverom og hvordan utgiftene fordeles. Det ene paret mener at man skal betale ut fra antall soverom og ikke antall personer, så derfor jeg lurer. Som foreksempel at vis de som par må betale 5000 totalt så må jeg som enslig også betale 5000 mener de. Anonymkode: 0a1d1...955
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #6 Skrevet 1. juli 2022 Hvis jeg hadde reist med min mann, mine foreldre og min single bror, hadde jeg delt på fem. En del per person som har inntekt. Altså betaler parene dobbelt av den single. Anonymkode: 4e09d...533
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #7 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja😅 men her er det snakk om der noen er i par, altså 2 personer som deler ett soverom, og jeg som er alene som har ett soverom og hvordan utgiftene fordeles. Det ene paret mener at man skal betale ut fra antall soverom og ikke antall personer, så derfor jeg lurer. Som foreksempel at vis de som par må betale 5000 totalt så må jeg som enslig også betale 5000 mener de. Anonymkode: 0a1d1...955 Det sier de jo bare for det gagner dem.. I min vennegjeng deler vi på antall personene om kjærestene er med også. Anonymkode: e11cc...e16
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #8 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja😅 men her er det snakk om der noen er i par, altså 2 personer som deler ett soverom, og jeg som er alene som har ett soverom og hvordan utgiftene fordeles. Det ene paret mener at man skal betale ut fra antall soverom og ikke antall personer, så derfor jeg lurer. Som foreksempel at vis de som par må betale 5000 totalt så må jeg som enslig også betale 5000 mener de. Anonymkode: 0a1d1...955 Foreldrene deres burde vel betale uansett? Anonymkode: b0ef2...26d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #9 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det sier de jo bare for det gagner dem.. I min vennegjeng deler vi på antall personene om kjærestene er med også. Anonymkode: e11cc...e16 Herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuud 😵 Er dere virkelig så fattige?????? I min familie (alle er godt utdannede, over en million i inntekt alle sammen), så inviterer vi til hyttetur, og den som inviterer, står for matugifter, vi tar selvsagt fra vinkjøleren, og alt det andre. Det er jo ferie , og ingen bryr seg! Anonymkode: c2a96...384 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #10 Skrevet 1. juli 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja😅 men her er det snakk om der noen er i par, altså 2 personer som deler ett soverom, og jeg som er alene som har ett soverom og hvordan utgiftene fordeles. Det ene paret mener at man skal betale ut fra antall soverom og ikke antall personer, så derfor jeg lurer. Som foreksempel at vis de som par må betale 5000 totalt så må jeg som enslig også betale 5000 mener de. Anonymkode: 0a1d1...955 Det er helt ulogisk, det er jo ikke bare soverommene man bruker. I min familie er det kun jeg som har barn (3 stk), og jeg kan fint dele et soverom med dem og mannen, skal vi da betale like mye som min single søster, som må dele fellesarealer med 5 personer i stedet for én? 😛 1 minutt siden, AnonymBruker said: Foreldrene deres burde vel betale uansett? Anonymkode: b0ef2...26d Nei, det burde de ikke, de har voksne barn og forsørgeransvaret har opphørt. De kan spandere hvis de ønsker det og har mulighet, men det er ingen regel som sier at de burde gjøre det. I min familie f.eks. har alle, inklusive mine foreldre, lav inntekt, og den eneste muligheten vi har til å dra på ferie sammen er at alle betaler sin del. Anonymkode: fe968...214 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #11 Skrevet 1. juli 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Herreguuuuuuuuuuuuuuuuuuud 😵 Er dere virkelig så fattige?????? I min familie (alle er godt utdannede, over en million i inntekt alle sammen), så inviterer vi til hyttetur, og den som inviterer, står for matugifter, vi tar selvsagt fra vinkjøleren, og alt det andre. Det er jo ferie , og ingen bryr seg! Anonymkode: c2a96...384 Så fint for dere. Med så god utdannelse, så er du sikkert klar over hvordan gjennomsnitt fungerer, og at noen må ha inntekt under snittet også. Så da klarer du nok å resonnere deg frem til at vi som er avhengig av å "bry oss" og regne litt på utgifter kanskje har hakket lavere inntekt enn dere... Anonymkode: fe968...214 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #12 Skrevet 1. juli 2022 Man kan vurdere å dele leie av hytte på antall soverom, siden det har størst påvirkning på prisen. Andre utgifter, som mat, bør deles på antall personer. Anonymkode: 18ada...724
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #13 Skrevet 1. juli 2022 Jeg kan forstå tanken om at man fordeler utgifter til overnatting på antall rom. Hvis alle skulle hatt hvert sitt rom ville det jo blitt veldig dyrt, men jeg hadde tenkt at matutgiftene ble delt på antall personer. Selv er jeg ikke vant med denne type spleis. Anonymkode: 9cca0...f7e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #14 Skrevet 1. juli 2022 Er det snakk om en leid hytte, og hvordan selve utgiften til leie fordeles? Eller er det mat og andre ting inne i bildet? Om det er snakk om fordeling av leieutgifter, så heller jeg til å være enig i dele det på antall soverom Hvor mange soverom en hytte har er i stor grad styrende for leieprisen, og da er det litt irrelevant om du er singel eller par. Samme som med hotellrom liksom? Mat og slike ting som hver enkelt person forbruker derimot, bør fordeles på alle. Anonymkode: 57b69...d65 2
Luckiness Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 Ikke vært borti den problemstillingen før. Men tenker det er logisk å dele på antall personer. Det er noe annet hvis en drar flere venninner på tur og så er det en eller to som absolutt vil ha eget rom og ikke dele. I et slikt tilfelle bør det være per rom. Men reiser man som familie hvor resten har partner så sier det seg jo selv at det ikke er noen å dele med uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå