Gå til innhold

Er jeg pro-life eller pro-choice


Gjest ChaseDurer

Anbefalte innlegg

Gjest ChaseDurer

Klarer ikke å bestemme meg om jeg er pro-life eller pro-choice! Er skikkelig Trump tilhenger og han er pro-life, men akkurat på dette er jeg tilbøyelig til å være uenig med han, men er veldig usikker. Hva er du og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Norge. 

Anonymkode: 808ad...8cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChaseDurer skrev (1 time siden):

Klarer ikke å bestemme meg om jeg er pro-life eller pro-choice! Er skikkelig Trump tilhenger og han er pro-life, men akkurat på dette er jeg tilbøyelig til å være uenig med han, men er veldig usikker. Hva er du og hvorfor?

For det første så er ikke dette en norsk problemstilling, du snakker om USA. Hvorfor er du Trumptilhenger? Han kan da ikke stille til valg i Norge. 

For det andre: Selv om man støtter en person, et parti eller en organisasjon, så trenger man da ikke å være enig med dem i 100% av saker. Det er faktisk lov å tenke selv (noe du også bør gjøre siden du støtter Trump).

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pro limited choice. Synes reglene som nå i norge er bra. Er imot fri utvidelse til uke 18, synes 12 burde vært mer enn nok, med unntak av medisinske grunner.

Anonymkode: eed44...190

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for at enhver kvinne skal bestemme over egen kropp og fremtid. 

Anonymkode: c63bd...8f5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer
Teatrica skrev (2 timer siden):

For det første så er ikke dette en norsk problemstilling, du snakker om USA. Hvorfor er du Trumptilhenger? Han kan da ikke stille til valg i Norge. 

For det andre: Selv om man støtter en person, et parti eller en organisasjon, så trenger man da ikke å være enig med dem i 100% av saker. Det er faktisk lov å tenke selv (noe du også bør gjøre siden du støtter Trump).

Er vel nettopp å tenke selv jeg gjør når jeg stiller spørsmålet? Er det ikke lov å interessere seg for saker utenfor landegrensene? Norge er et kjedelig drittland uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChaseDurer
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er pro limited choice. Synes reglene som nå i norge er bra. Er imot fri utvidelse til uke 18, synes 12 burde vært mer enn nok, med unntak av medisinske grunner.

Anonymkode: eed44...190

Takk for godt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro-life betyr at du er imot abort uansett. Barnet priorireres over mor, og skal bæres frem. Uansett sykdom, incest, voldtekt. Selv om noen pro-lifere strekker seg til at hvis svangerskap er til fare for mors liv, så kan man abortere. Og noen voldtekt.

Pro-choice betyr at du er for at kvinner bestemmer selv. Innenfor der kan man selvsagt synes at det får holde med inntil 12 uker, og at man ikke skal drive med abort på unger i uke 30 og slikt. Altså levedyktige fostre. Men hvis foster ikke vil leve til termin, så kan det være greit til uke 18 eller 22 f.eks. 

Pro-abortion er det vel få som er, da vil man at alle svangerskap skal aborteres. Selv om man mente å si at man er for selvvalgt abort.

Jeg er definitivt pro-choice. Selv om jeg ikke synes damer skal ta abort mange ganger, at de bør lære seg å bruke prevensjon. Jeg tror det er forsvinnende få som tar lett på abort, og dette er en beslutning som bare kvinnen det gjelder er rett til å ta. Og jeg vil gjerne holde igjen til uke 12 som normalt, og litt lengre ved særlige omstendigheter.

Anonymkode: 99d7b...479

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro-life er at barnet skal bæres frem uansett hva.

Husk at løsningen for ektopisk graviditet (hvor det befruktede egget setter seg utenfor livmoren og hvor embryoet ikke er levbart og mor vil dø uten medisinsk hjelp) er abort.

Løsningen for spontanabort hvor det døde fosteret ikke kommer ut selv, er abort. Blir det ikke aborter, så vil mor få sepsis og dø. 

I et Pro-life samfunn, så har et embryo (en klump med celler) flere rettigheter enn en levende, pustende person. Ingen trenger å donere vekk organer om de ikke ønsker. Ingen kan bli tvunget til å donere bort en lever eller blod. Et embryo vil ha flere rettigheter enn et lik (man kan ikke ta organer fra en død person med mindre den døde personen sa ja til organdonasjon mens de fortsatt var i live).

Pro-life mener at kvinner ikke har rett til å bestemme over egen kropp. Man vil ha mindre rettigheter enn et lik. 

 

Anonymkode: 8ab54...483

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som er «pro life». Det er for eller i mot valg. 

Anonymkode: aba64...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pro life for det eneste av individene som er garantert et liv, og det er mor. Jeg vet at det er å være pro choice, men diskusjonen er så dum at det knapt går an å forholde seg til i USA for tida. For et drittland!

 

Anonymkode: 8fa1a...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pro-choice.

Jeg tror aldri jeg kunne tatt abort. Men bare fordi det er noe jeg ikke tror jeg kunne klart å gått gjennom, så betyr ikke det at jeg ønsker å hindre at andre skal kunne ta det valget.

*mener selvsagt her abort i den forstand at man selv velger å fjerne fosteret av en eller annen grunn som at økonomien ikke strekker til. Abort for å redde mitt eget liv dersom det er snakk om en delvis spontanabort eller graviditet utenfor livmoren er jo noe jeg selvsagt ville sagt ja til om jeg befant meg i den situasjonen. Alt er abort, men mentalt kunne jeg ikke selv klart å fjerne et friskt foster.

Anonymkode: ca60e...627

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump var helt for fritt abortvalg (dvs, han gav faen i hele problemstillinga, det var noe kvinnegreier som ikke angikk ham), hele livet - helt fram til han ble kandidat for Det republikanske partiet. Samtidig begynte han plutselig å elske Bibelen, selv om han veldig tydelig ikke kunne noenting om den og aldri hadde brydd seg om religion.

Kun et spill for å få stemmer fra konservative kristne fanatikere der borte. Mannen har som kjent svært få prinsipper annet enn egoisme og rikdomstilbedelse.

Anonymkode: c0534...1cb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er pro limited choice. Synes reglene som nå i norge er bra. Er imot fri utvidelse til uke 18, synes 12 burde vært mer enn nok, med unntak av medisinske grunner.

Anonymkode: eed44...190

Jeg var på et foredrag om USA nylig der en i publikum spurte foredragsholderen om hva vi kan gjøre for abortsituasjonen i USA. Hun svarte – du er trygg, dette handler ikke om deg. Og selv om verden ser mot USA og tenker det ene og det andre, har nok rett i at har innflytelse der. Det er enkelte i Pro life- miljøet som peker mot at i Skandinavia og andre land har de en grense på 12 uker, ved normale omstendigheter og at det er nok. Jeg synes dette er en god løsning da det finnes unntak for om omstendigheter som at fosteret er for sykt til å overleve, at mor er spesielt ung, eller det handler om overgrep.

For at denne modellen skal fungere må abort være tilgjengelig. Man kan ikke både forvente at kvinner skal ta abort tidligere i svangerskapet mens de blir trakkasert av koko-folk utenfor klinikkene, de må reise langt og i flere dager for å tilpasse seg lover som gjør abort vanskelig, og at det er omtrent 24 stater som har lovpålagt sexualundervisning, og enda verre: kun i 13 av dem må undervisningen være medisink basert. (litt usikker på om tallene er helt nøyaktige, men de er +/- 3)

Aborttallene  i USA har gått kraftig ned siden Roe vs Wade. Det kan begrunnes med mindre stigmatisering og lettere tilgjengelighet for abort og bedre prevansjon og informasjon.  Er målet at det skal utføres så få aborter som mulig, og så tidlig i svangerskapet som mulig, er det ikke mangel på informasjon om hva som er beste fremgangsmåte etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChaseDurer skrev (21 timer siden):

Klarer ikke å bestemme meg om jeg er pro-life eller pro-choice! Er skikkelig Trump tilhenger og han er pro-life, men akkurat på dette er jeg tilbøyelig til å være uenig med han, men er veldig usikker. Hva er du og hvorfor?

Kanskje du i første omgang skal fokusere på hva du selv mener og ikke idolet ditt? Kan være lurt å ikke følge noen som helst slavisk. Siden jeg ikke har noe med hva andre gjør med sin kropp, er jeg for at folk bestemmer over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ChaseDurer
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trump var helt for fritt abortvalg (dvs, han gav faen i hele problemstillinga, det var noe kvinnegreier som ikke angikk ham), hele livet - helt fram til han ble kandidat for Det republikanske partiet. Samtidig begynte han plutselig å elske Bibelen, selv om han veldig tydelig ikke kunne noenting om den og aldri hadde brydd seg om religion.

Kun et spill for å få stemmer fra konservative kristne fanatikere der borte. Mannen har som kjent svært få prinsipper annet enn egoisme og rikdomstilbedelse.

Anonymkode: c0534...1cb

Rikdom for folket ja, han tenker ikke på seg selv som du sier. Han gjorde alt for at amerikanerne skulle ha arbeidsplasser og god økonomi. Han sa også fra seg lønn under presidentskapet. Så dine påstander er løgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% for at en kvinne skal ha rett til å ta abort uavhengig av omstendigheter, man skal slippe å føde uønskede barn. Abort inntil uke 18 er helt greit for meg og under visse omstendigheter så synes jeg det er greit inntil uke 22. 

USA er jo et fantastisk fjernt land, de fleste som gnåler om pro-life er de samme som er for dødsstraff. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...