AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #21 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fastlegen min er blant de mange som ønsker å slutte som fastlege. Han har pasienter som forlanger sykemelding for ingenting. Og har pasienter som feiler mye som absolutt ikke vil ha sykemelding. Det blir for tøft med de som forlanger sykemelding uten grunn og rett og slett krever det. Han ønsker ikke jobbe slik med det presset og med viten om at alle sykemeldinger blir registrert på legen og om de har urettmessig mange kommer de i et slags register som kan nekte de å skrive ut om det blir for mye. Anonymkode: 96fac...5c4 Sikkert! Fastlegen din har sikkert betrodd seg til deg om alle de dumme pasientene han må sykmelde sol egentlig ikke er syk 😂 Anonymkode: 0379f...81a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #22 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samlivsbrudd kan være like tøft som å brekke en arm, selv om det ikke er på samme måte. Selv om man ikke har fysiske plager kan man heldigvis få sykemelding om man ikke er i stand til å gjøre jobben sin pga psyken. På samme måte burde man kunne ta ut ferien når man kan nyte den - og ikke er holdt nede av andre ting. Jeg synes du skal be om sykemelding, ts. Jeg er selv sykemeldt i ferien (har vært det siden lenge før ferien begynte) og for meg blir ferien «bortkastet» nå. Gjør jo det samme i dag som jeg gjorde før ferien. På samme måte vil jo ikke du få utbytte av ferien din om du må ta den nå. Anonymkode: ba77f...813 Å brekke en arm er en fis i vinden i forhold til et samlivsbrudd.. virker som det er mange her inne som ikke er i jobb og som skjønner systemet. De aller fleste er sykmeldt innimellom pga utmattelse, utbrent, angst og depresjoner Anonymkode: 0379f...81a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #23 Skrevet 1. juli 2022 Hvis du ikke er i stand til å jobbe om en uke (etter ferien) er det helt rimelig å allerede nå bli sykemeldt. Anonymkode: ddaaa...51a
Elumi Skrevet 1. juli 2022 #24 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fastlegen min er blant de mange som ønsker å slutte som fastlege. Han har pasienter som forlanger sykemelding for ingenting. Og har pasienter som feiler mye som absolutt ikke vil ha sykemelding. Det blir for tøft med de som forlanger sykemelding uten grunn og rett og slett krever det. Han ønsker ikke jobbe slik med det presset og med viten om at alle sykemeldinger blir registrert på legen og om de har urettmessig mange kommer de i et slags register som kan nekte de å skrive ut om det blir for mye. Anonymkode: 96fac...5c4 Om legen har fortalt dette til deg som pasient så burde han faktisk slutte som lege.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #25 Skrevet 1. juli 2022 Jeg har full forståelse for at du har det vanskelig og ferien ikke ble slik du hadde tenkt. Det er ikke noe i veien for at du snakker med legen din, men jeg ser ikke helt at det kvalifiserer til sykemelding i ferien. Jeg sliter selv psykisk, og de gangene jeg får forverring i ferier så jeg ikke fungerer får ikke jeg sykemelding. Legen min er tydelig på at ferier går som normalt da. Fortsetter jeg å være psykisk dårlig etter ferien min får jeg sykemelding. Anonymkode: a56fc...dac 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #26 Skrevet 1. juli 2022 Sonit skrev (7 timer siden): Og jeg hadde Covid uten at jeg merket det på noen som helst måte, men mannen min ble skikkelig syk... Man må av og til se forbi sin egen nese. Hvor har jeg sagt at ikke diagnose er nødvendig? Jeg sier at det er ikke diagnose som avgjør sykemelding, men hvordan symptomene arter seg. Og det brukerangrepet kunne du spart deg for. Hva har covid med saken å gjøre? Hadde dette ikke vært i ferien, og ts ikke var i stand til å jobbe hadde det vært grunnlag for sykemelding. Men ts har ferie, og ønsker å utsette ferien for å kunne nyte den.. Altså hallo! Jeg hadde faktisk kjærlighetssorg i fjor sommer, og den siste uka av ferien var en nedtur. Kunne likevel ikke falt meg inn å få ferien utsatt pga. dette. Og ja, kjærlighetssorg etter et seriøst forhold er helt forferdelig vondt, men man må ikke sykeliggjøre det. TS har ikke en gang forsøkt å jobbe etter dette. Synes hun kan begynne der, og hvis det ikke går så kan hun få sykemelding. Anonymkode: 9a7cd...6fc 3
Sonit Skrevet 1. juli 2022 #27 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har covid med saken å gjøre? Hadde dette ikke vært i ferien, og ts ikke var i stand til å jobbe hadde det vært grunnlag for sykemelding. Men ts har ferie, og ønsker å utsette ferien for å kunne nyte den.. Altså hallo! Jeg hadde faktisk kjærlighetssorg i fjor sommer, og den siste uka av ferien var en nedtur. Kunne likevel ikke falt meg inn å få ferien utsatt pga. dette. Og ja, kjærlighetssorg etter et seriøst forhold er helt forferdelig vondt, men man må ikke sykeliggjøre det. TS har ikke en gang forsøkt å jobbe etter dette. Synes hun kan begynne der, og hvis det ikke går så kan hun få sykemelding. Anonymkode: 9a7cd...6fc Eksemplet var for å vise at man opplever sykdom og situasjoner forskjellig. Og jeg gjentar meg igjen; la TS sin lege avgjøre dette. Å få igjen feriedager pga sykdom er en rettighet og det å ha ferie uten sykdom er en investering i egen helse og også arbeidsgiver drar nytte av uthvilt ansatt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #28 Skrevet 1. juli 2022 Sykmelding? Du er lei deg, ikke syk. Du har jo ferie, og kan bruke disse dagene på å komme over det første, vonde sjokket. Det er jo helt urimelig å forvente at samfunnet skal betale ekstra fridager for deg i dette tilfellet. Da mor døde, var det sommerferie. Falt meg ikke inn å tenke at jeg skulle bytte ut feriedager med velferdsperm en gang, i alle fall ikke sykmelding! Da far døde, fikk jeg velferdsperm to dager som avtalene tilsier. Så avspaserte jeg et par dager til. Hadde jeg ikke hatt mulighet til det, ville jeg brukt feriedager. Hadde jeg ikke hatt feriedager, ville jeg bedt om velferdspermisjon, om nødvendig uten lønn. Men jeg ville ikke tenkt på sykmelding… Anonymkode: 0603e...271 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #29 Skrevet 1. juli 2022 Når sånne vanskelige forlangende ting skjer, er jeg på en måte letta for at de skjer i forbindelse med fridager. Feks når hunden min døde i påsken. Han var 16 år, så det var tøft. Jeg hadde ikke klart å fra på jobb dagen jeg plutselig måtte dra og avlive (det kom veldig plutselig, sånn bortsett fra at han var 16), så var det veldig greit med ferie. Men så kom de tomme dagene etterpå, da hadde det egentlig vært greit å hatt jobben... Jeg har forøvrig vært sykemeldt nå fram til sommerferien. Hadde fint fått sykemelding videre under ferien også, jeg driver med massiv opptrening kan per dags dato ikke fungere optimalt på jobb, men sykemeldingen min avsluttet jeg dagen sommerferien startet. Skal ikke bruke opp sykepengegrunnlag i ferien, og skal hvertfall ikke ha ferie til gode sånn at jeg må enda mer bort fra jobb over sommeren! Håper bare jeg er bra nok sånn at jeg faktisk kan jobbe etter sommeren. Sykemeldingen, og det at man ikke funker sånn man skal er en belastning i seg selv. Jeg jobber forøvrig sånn at jeg er veldig glad i jobben, og den hjelper meg igjennom tøffe perioder. Ja kanskje man trenger en egenmelding en dag eller to ( sånn som dagene etter bruddet) men, jammen kan hverdagen AS også være ganske legende. Anonymkode: 19e66...67a
Anonym90059005 Skrevet 1. juli 2022 #30 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å brekke en arm er en fis i vinden i forhold til et samlivsbrudd.. virker som det er mange her inne som ikke er i jobb og som skjønner systemet. De aller fleste er sykmeldt innimellom pga utmattelse, utbrent, angst og depresjoner Anonymkode: 0379f...81a Nei, de fleste er faktisk ikke sykmeldt innimellom/rett som det er fordi de er slitne og sliter litt i hverdagen og selvdiagnostiserer seg med angst/depresjon. Dette er en horribel utvikling i samfunnet at folk tenker sånn. Aspeløv. Og når ts er opptatt av og vil sikre at hun kan nyte ferie senere i år, så tenker jeg kanskje den "psykiske knekken" hun har nå ikke er så voldsom. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #31 Skrevet 1. juli 2022 Ts her. Det er litt mer komplisert enn hva det står i hovedinnlegget. Det er barn også i bildet som mister ferien sin til syden, noe de har gledet seg veldig til. Hadde jeg vært i stand til å reise så hadde jeg gjort det for barna. Men jeg er så langt nede at jeg ikke makter. Med sykemelding får jeg igjen litt på reiseforsikringen og mulighet til å finne på noe med barna senere når jeg har kommet meg gjennom det verste. Det er ikke snakk om å nyte i den forstand, men faktisk være i stand til å ta ferie med barna. Dårlig ordbruk fra meg. Anonymkode: c3082...894 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #32 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ts her. Det er litt mer komplisert enn hva det står i hovedinnlegget. Det er barn også i bildet som mister ferien sin til syden, noe de har gledet seg veldig til. Hadde jeg vært i stand til å reise så hadde jeg gjort det for barna. Men jeg er så langt nede at jeg ikke makter. Med sykemelding får jeg igjen litt på reiseforsikringen og mulighet til å finne på noe med barna senere når jeg har kommet meg gjennom det verste. Det er ikke snakk om å nyte i den forstand, men faktisk være i stand til å ta ferie med barna. Dårlig ordbruk fra meg. Anonymkode: c3082...894 Det er forskjell på å få legeerklæring til forsikringen når du ikke klarer å reise, og sykemelding for å få feriedager igjen senere. Anonymkode: a56fc...dac 1
Perelandra Skrevet 5. juli 2022 #33 Skrevet 5. juli 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå