Gå til innhold

Sykemelding i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt forlatt av samboeren min midt i ferien. Alt av planer er nå avlyst, inkludert tur til syden. Jeg gråter og er rasende om hverandre, helt utslitt. 

Har igjen en uke av ferien og vurderer å gå til legen for å be om sykemelding, så jeg kan spare den ferieuken til senere og faktisk ta ordentlig ferie senere alene, bare meg, når jeg har kommet meg ovenpå og psykisk klar for ferie. Jeg er langt nede nå, og er ikke redd for å gå til legen med dette, men syns det er ubehagelig å levere en eventuelt sykemelding til arbeidsgiver for samlivsbrudd skjedd i ferie. Skulle jo ikke jobbe da uansett. Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: c3082...894

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du absolutt gjøre. Er du syk i ferien kan du få igjen ferien 

Anonymkode: 0379f...81a

• Liker 2
Skrevet

Håper seriøst at legen ikke gir deg sykemelding når du har ferie fordi du må slappe av og komme deg etter ett brudd. Om du brakk foten eller en arm så du ikke fikk mulighet til å slappe av men måtte dra til og fra kontroller/legetimer og dope deg pga smerter så ville det klart vært greit med sykemelding men for å komme seg etter ett brutt forhold og bu-hu jeg kommer meg ikke til Syden som planlagt HALLO hvor svak har menneskeheten blitt?????

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Håper seriøst at legen ikke gir deg sykemelding når du har ferie fordi du må slappe av og komme deg etter ett brudd. Om du brakk foten eller en arm så du ikke fikk mulighet til å slappe av men måtte dra til og fra kontroller/legetimer og dope deg pga smerter så ville det klart vært greit med sykemelding men for å komme seg etter ett brutt forhold og bu-hu jeg kommer meg ikke til Syden som planlagt HALLO hvor svak har menneskeheten blitt?????

Ett brudd kan knekke mange psykisk. 

Anonymkode: 38341...48a

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (4 minutter siden):

Samlivsbrudd kan være like tøft som å brekke en arm, selv om det ikke er på samme måte. Selv om man ikke har fysiske plager kan man heldigvis få sykemelding om man ikke er i stand til å gjøre jobben sin pga psyken. På samme måte burde man kunne ta ut ferien når man kan nyte den - og ikke er holdt nede av andre ting. 

Jeg synes du skal be om sykemelding, ts. Jeg er selv sykemeldt i ferien (har vært det siden lenge før ferien begynte) og for meg blir ferien «bortkastet» nå. Gjør jo det samme i dag som jeg gjorde før ferien. På samme måte vil jo ikke du få utbytte av ferien din om du må ta den nå.

Anonymkode: ba77f...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er lei deg og at sommerferien din ble skikkelig dritt, men sånn er livet. Kommer en sommerferie neste år også. Du er jo ikke syk, du er bare lei deg. Og det er kjipt å være lei seg når man har ferie, men sånn ble det i år. 

Anonymkode: 9a7cd...6fc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner at du er lei deg og at sommerferien din ble skikkelig dritt, men sånn er livet. Kommer en sommerferie neste år også. Du er jo ikke syk, du er bare lei deg. Og det er kjipt å være lei seg når man har ferie, men sånn ble det i år. 

Det er vel ikke opp til deg å vurdere?

Kjære TS. Dra til legen og få en god samtale og vurdering der. Ikke hør på moralpolitiet her på KG. Det er ikke diagnose lege ser på, men hvordan du preges av tilstand fysisk og psykisk. Og arbeidsgiver behøver ikke vite hvorfor du evnt er sykemeldt.

Og ønsker deg masse lykke til og bedre dager i vente ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sonit skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke opp til deg å vurdere?

Kjære TS. Dra til legen og få en god samtale og vurdering der. Ikke hør på moralpolitiet her på KG. Det er ikke diagnose lege ser på, men hvordan du preges av tilstand fysisk og psykisk. Og arbeidsgiver behøver ikke vite hvorfor du evnt er sykemeldt.

Og ønsker deg masse lykke til og bedre dager i vente ❤️ 

Nei jeg bare sier min mening på generelt grunnlag. Synes folk tar altfor lett på sykemeldinger og egenmelding i Norge. Og sykemelding fordi ferien ble kjip synes jeg ikke er innafor. Hvis jeg var TS ville jeg heller brukt den siste ferieuka på å sørge og gjøre det hun må for å takle bruddet. Kan heller bli sykemeldt når hun faktisk er tilbake i jobb, hvis dette bruddet går så hardt utover henne at hun ikke fungerer i jobb. Så kommer det en ferie igjen neste år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har blitt forlatt av samboeren min midt i ferien. Alt av planer er nå avlyst, inkludert tur til syden. Jeg gråter og er rasende om hverandre, helt utslitt. 

Har igjen en uke av ferien og vurderer å gå til legen for å be om sykemelding, så jeg kan spare den ferieuken til senere og faktisk ta ordentlig ferie senere alene, bare meg, når jeg har kommet meg ovenpå og psykisk klar for ferie. Jeg er langt nede nå, og er ikke redd for å gå til legen med dette, men syns det er ubehagelig å levere en eventuelt sykemelding til arbeidsgiver for samlivsbrudd skjedd i ferie. Skulle jo ikke jobbe da uansett. Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: c3082...894

Dødsfall, samlivsbrudd, bryllup osv. er ikke en sykdom / diagnose og gir ikke legen rett til å gi deg sykemelding. Lurer på hva slags lege du går til hvor du kan be om sykemelding 😳

Anonymkode: 21b24...184

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg bare sier min mening på generelt grunnlag. Synes folk tar altfor lett på sykemeldinger og egenmelding i Norge. Og sykemelding fordi ferien ble kjip synes jeg ikke er innafor. Hvis jeg var TS ville jeg heller brukt den siste ferieuka på å sørge og gjøre det hun må for å takle bruddet. Kan heller bli sykemeldt når hun faktisk er tilbake i jobb, hvis dette bruddet går så hardt utover henne at hun ikke fungerer i jobb. Så kommer det en ferie igjen neste år. 

Si gjerne din mening, men ikke fortell TS hvordan hen har det.

At det er misbruk av sykemeldinger og egenmeldinger er det nok. Men nå spør TS om råd som gjelder et isolert tilfelle. Vi har rettigheter her i Norge, noen vil misbruke og de fleste gjør det ikke. Ville latt fastlegen vurdere dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dødsfall, samlivsbrudd, bryllup osv. er ikke en sykdom / diagnose og gir ikke legen rett til å gi deg sykemelding. Lurer på hva slags lege du går til hvor du kan be om sykemelding 😳

Dødsfall og samlivsbrudd er gjerne hendelser som gir en midlertidig psykisk reaksjon som leger ofte skriver ut sykemelding for, det er jaggu meg bra vi har leger i Norge som ser hele mennesket og behandler folk deretter! 

Anonymkode: 63462...d8f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en måte å snakke/skrive på. Det vet du. Helt unødvendig innlegg som ikke hjelper TS i det hele tatt.

Og som jeg skrev i innlegg over her; det er ikke diagnosen som avgjør sykemelding eller ikke, det er pasientens psykiske og fysiske tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er misbruk. Som dessverre mange benytter seg av. Det har stått mange steder at leger er så lei av folk som krever sykmelding for det minste. Ferie eller ikke. 

Anonymkode: 96fac...5c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sonit skrev (1 minutt siden):

Si gjerne din mening, men ikke fortell TS hvordan hen har det.

At det er misbruk av sykemeldinger og egenmeldinger er det nok. Men nå spør TS om råd som gjelder et isolert tilfelle. Vi har rettigheter her i Norge, noen vil misbruke og de fleste gjør det ikke. Ville latt fastlegen vurdere dette.

Jeg har da selv hatt kjærlighetssorg og vet at det er forferdelig vondt. Er jo ikke det. Men å spare en ferieuke til senere fordi man ikke klarer å nyte ferien akkurat nå, synes jeg ikke er grunnlag for sykemelding. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 1.26):

Jeg har da selv hatt kjærlighetssorg og vet at det er forferdelig vondt. Er jo ikke det. Men å spare en ferieuke til senere fordi man ikke klarer å nyte ferien akkurat nå, synes jeg ikke er grunnlag for sykemelding. 

Og jeg hadde Covid uten at jeg merket det på noen som helst måte, men mannen min ble skikkelig syk... Man må av og til se forbi sin egen nese.

Jeg sier at det er ikke diagnose som avgjør sykemelding, men hvordan symptomene arter seg. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet

Seriøst? Sykemelde deg slik at du kan få tatt en ordentlig ferie senere i år? Skjønner godt at brudd er tungt, og det kan være jævlig å jobbe da, men du har faktisk ferie nå. Du kan ligge under dyna og gråte hver dag om så er. Men man skal da virkelig ikke sykemelde seg pga. et brudd for å få reist på ferie senere på året. Dette er misbruk av sykeordning.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (1 minutt siden):

Seriøst? Sykemelde deg slik at du kan få tatt en ordentlig ferie senere i år? Skjønner godt at brudd er tungt, og det kan være jævlig å jobbe da, men du har faktisk ferie nå. Du kan ligge under dyna og gråte hver dag om så er. Men man skal da virkelig ikke sykemelde seg pga. et brudd for å få reist på ferie senere på året. Dette er misbruk av sykeordning.

Helt enig. Leger er lei av å skrive ut sykmelding uten grunn og de blir fulgt opp av overordnede myndigheter og har restriksjoner. Misbruk får konsekvenser også for legen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er grunnen til at ts er langt nede er irrelevant. Det er hennes helsetilstand som avgjør om hun blir sykmeldt. Et brudd i seg selv er ikke grunn til sykmeld, men hvordan ts har det helsemessig.
Etter et brudd har man ofte store søvnvansker, vanskeligheter med å spise, stort psykisk stress og konsentrasjonsvansker.. nok til at du ikke fungerer på jobb. Det er utifra symptomer legen sykmelder. 
Noen får angst eller depresjon. Det i seg selv gir sykmelding. Ikke hva angsten kommer av eller hvorfor en er deprimert. Det er ikke relevant. Det er symptomtrykket pasienten har som er relevant for sykmelding. 
Det ts står i nå gir redusert funksjon. 

Hver femte sykmelding i Norge skyldes psykiske vansker i ulik grad 

Anonymkode: 0379f...81a

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har ei venninne som ble lagt inn på psykiatrisk pga kjærlighetssorg. Diagnosen var "psykisk krise", så jo det går an! Hun var forresten sykemeldt i flere måneder, ikke bare en uke. Hun raknet fullstendig, tror nok hun hadde en verre kjærlighetssorg enn gjennomsnittet. I stand til å jobbe var hun ikke, hun klarte ikke å ta vare på seg selv. 

Men TS. Hvis du er helt utslitt, sover ikke, spiser ikke osv, så er det absolutt innafor å gå til legen- for du kan ikke vite nå hvor mye tid du trenger på å komme deg. Det kan godt hende det uansett ikke holder med en uke. Arbeidsgiveren din har ingenting med hvorfor du evt er sykemeldt. 

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min er blant de mange som ønsker å slutte som fastlege. Han har pasienter som forlanger sykemelding for ingenting. Og har pasienter som feiler mye som absolutt ikke vil ha sykemelding. Det blir for tøft med de som forlanger sykemelding uten grunn og rett og slett krever det. Han ønsker ikke jobbe slik med det presset og med viten om at alle sykemeldinger blir registrert på legen og om de har urettmessig mange kommer de i et slags register som kan nekte de å skrive ut om det blir for mye. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...