Gå til innhold

Kan niesen bo hos meg en periode ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Søsteren min skal flytte til utlandet, og niesen min ønsker ikke bli med. Er det noe problem om niesen min på 13 bor hos meg en periode og har adresse hos meg? Ikke snakk om noe omsorgsovertakelse/foreldreansvar/omsorgssvikt. Niesen min ønsker dette selv, og ikke noe problem for meg og min søster ettersom hun er som en datter for meg. 

Anonymkode: 974fb...4e8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ser ikke problemet med at mor og barn skilles? Eller at mor flytter fra barnet sitt for å bo i utlandet?

Det vil anses som en omsorgsovertakelse.

Anonymkode: 9e527...ffc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du ser ikke problemet med at mor og barn skilles? Eller at mor flytter fra barnet sitt for å bo i utlandet?

Det vil kun væte for en periode. Og de skal ikke skilles, vi har telefon I dag. I mange andre land er kost skole feks vanlig. Betyr det at det er kun slik som er typisk her som er riktig?   

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det vil kun væte for en periode. Og de skal ikke skilles, vi har telefon I dag. I mange andre land er kost skole feks vanlig. Betyr det at det er kun slik som er typisk her som er riktig?   

Kostskole er ikke vanlig i Norge, selvom det er vanlig andre steder.

Anonymkode: 8e302...032

Skrevet

Ja det kan hun, og nei det skal ikke være noe problem. Men mor må ordne at du står som nærmeste pårørende om det skulle hende noe. Å kontakte skolen sånn de tar kontakt med deg om det er noe. Mor skal selvfølgelig kontaktes hun også, men du må kunne ta en del avgjørelser for henne i det daglige når hun bor langt unna, og få beskjed om hun f.eks skulle havne på sykehuset eller må til legen/legevakt. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Søsteren min skal flytte til utlandet, og niesen min ønsker ikke bli med. Er det noe problem om niesen min på 13 bor hos meg en periode og har adresse hos meg? Ikke snakk om noe omsorgsovertakelse/foreldreansvar/omsorgssvikt. Niesen min ønsker dette selv, og ikke noe problem for meg og min søster ettersom hun er som en datter for meg. 

Nei.

Anonymkode: f70cc...c85

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noe problem. Moren (også faren i visse tilfeller) må være tilgjengelig med tanke på diverse underskrifter og tillatelser og informasjon, men det skulle gå greit. Sørg for alle nødvendige fullmakter med tanke på fastlege og skole. 

Anonymkode: 5dd54...536

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Null problem. Vi har hatt våre til sammen fem nevøer og nieser boende hos oss når de har gått på VGS, på grunn av lang reisevei fra hjemmet.

Anonymkode: d502c...4c0

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil jeg ikke noe er noe problem. Er lærer og har hatt flere elever som bor hos tanter/onkler/besteforeldre i perioder, uten at det er snakk om noe omsorgssvikt ol, men bare at foreldrene jobber utenlands eller andre steder i landet. 

Anonymkode: 00ee7...c7b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe problem sånn sett, men jeg skjønner ikke hvordan en mor bare kan flytte fra 13-åringen sin på denne måten, selv om det "bare" er for en periode. Hun burde prioritert annerledes til datteren ble eldre.

Anonymkode: 40f5e...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe praktisk i veien for det. Du bør få underskrift på at du ivaretar foreldreansvaret i din søsters sted, samt en id tilhørende din søster, ifht f.eks å møte på utviklingssamtaler, hente medisiner etc 

Barneverntjenesten kan kreve å godkjenne bosted når barn flyttes ut av hjemmet over et vidt tidsrom. I praksis gjøres det sjelden, og da oftest med tanke på å forhindre menneskehandel.

Anonymkode: 9f1c5...925

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innhold, brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette.

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre kan privat plassere barn. Innen 2 måneder etter plasseringen skal barnevernet ha tatt en vurdering på om plasseringen er god nok for barnet 

Anonymkode: 42053...e4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldre kan privat plassere barn. Innen 2 måneder etter plasseringen skal barnevernet ha tatt en vurdering på om plasseringen er god nok for barnet 

Barnet haha, hun er 13 år....

Anonymkode: 1183b...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. Barneverntjenesten kan kreve å gjøre slik godkjenning, men må ikke.

For så store barn er det ikke særlig vanlig at det gjøres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det snakk om?

Anonymkode: 49041...6ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 23.56):

Selvfølgelig anses det ikke som noe omsorgsovertakelse. Slutt med sånne tullesvar!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke vere noe problem. Sørg for å ha fullmakter og at skolen er informert.

Kjenner til et tilfelle der et barn lenge bodde hos tanten fordi han og broren ikke gikk overens i det hele tatt. En annen flyttet barnet til tante/onkel fordi det ble mobbet på skolen og trengte å komme seg vekk men resten av familien ikke kunne flytte der og da

Anonymkode: 24988...81b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke helt riktig. Barneverntjenesten kan kreve å gjøre slik godkjenning, men må ikke.

For så store barn er det ikke særlig vanlig at det gjøres.

De må ikke, men de skal vite om plasseringen og skal ta en vurdering - som jeg skrev 

Barnevernloven: 

§ 4-7.Barn som foreldrene selv plasserer utenfor hjemmet.

Når et barn blir plassert hos andre på en slik måte at foreldrene ikke kan sies å ha den daglige omsorgen for det, kan barneverntjenesten kreve å godkjenne plasseringsstedet hvis plasseringen varer mer enn to måneder, jf. § 4-22 annet ledd. Grunnlaget for å gjøre et slikt krav gjeldende er det samme som for å gjøre undersøkelser etter § 4-3. Reglene for undersøkelser etter § 4-3 skal også følges i disse tilfeller.

Krav om godkjenning gjelder ikke når barnet er over 15 år, når plasseringen er nødvendig av hensyn til barnets skolegang, eller når barnet blir plassert i en offentlig institusjon på grunn av sin helse og utvikling.

Når barneverntjenesten får opplysning om plassering etter første ledd skal den undersøke om det er behov for hjelpetiltak som kan gi foreldrene grunnlag for å ha barnet hos seg, eller som ellers er ønskelige av hensyn til barnet. Om gjennomføring av undersøkelsen gjelder § 4-3 annet, tredje og fjerde ledd. Undersøkelsen kan unnlates dersom den etter de opplysninger som foreligger, ikke er nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe krav om at barnevernet skal vite om plasseringen. Om barnevernet får kjennskap til den, kan slikt krav gjøres gjeldende.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...