Gå til innhold

Har jeg kols eller astma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har de siste dagene vært tungpustet og hatt piping i brystet. Er helt frisk, og ikke forkjølet eller syk. Hadde ventoline liggende i skapet, fra en bekjent med astma. Og til min store overraskelse virket ventoline! Ser at det brukes mot astma, kols og kronisk bronkitt. Lurer derfor på om jeg kan ha noe av det? 

Jada jada jeg vet at legen best kan besvare det, men kanskje noen av dere med diagnosene vet?

Anonymkode: e1eae...832

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ingen av folkene med diagnosene vet hva som feiler deg, kom deg til kvalifisert personell som kan stille en diagnose, nemlig legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart du plutselig skulle få astma. Og spesielt uten trigger, slik som infeksjon, trening eller pollen.

Sluttet det å pipe etter du tok ventolin? Ble du mindre tungpustet?

Anonymkode: 8e85a...eea

Gjest Ghostface
Skrevet

Det må du høre med legen din om. Den tryggeste måten.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ventoline virket godt, så er det høyest sannsynlighet for astma. 

Anonymkode: 7e39a...e38

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ventoline vil åpne opp tetthet hos ikke-astmatikere også. Spørsmålet er jo hvorfor du er tett og da må det en utredning til. Man kan få astma i voksen alder også. Om du ikke røyker så er kols lite sannsynlig.

Anonymkode: fd31e...0f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis ventoline virket godt, så er det høyest sannsynlighet for astma. 

Anonymkode: 7e39a...e38

Ja, hvis jeg skal si min mening så vil jeg også mene dette. Jeg antar at du forsåvidt er ung? Og kanskje ikke røyker? Da er det ev mest sannsynlig astma. Man kan utvikle astma i alle aldre. Men, samtidig tenke over om du kan ha noe pollen allergi. Da kan man bli tett og ventoline kan hjelpe. Sikkert lurt å ta en sjekk hos lege om det vedvarer. 

Anonymkode: 1cbb8...400

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 18.45):

Litt rart du plutselig skulle få astma. Og spesielt uten trigger, slik som infeksjon, trening eller pollen.

Sluttet det å pipe etter du tok ventolin? Ble du mindre tungpustet?

Anonymkode: 8e85a...eea

Ja pipinga stoppet og det ble lettere å puste. Det hadde nesten umiddelbar effekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 19.59):

Ventoline vil åpne opp tetthet hos ikke-astmatikere også. Spørsmålet er jo hvorfor du er tett og da må det en utredning til. Man kan få astma i voksen alder også. Om du ikke røyker så er kols lite sannsynlig.

Anonymkode: fd31e...0f8

Jeg sluttet å røyke for 10 år siden. Men da hadde jeg allerede røkt i 10 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, hvis jeg skal si min mening så vil jeg også mene dette. Jeg antar at du forsåvidt er ung? Og kanskje ikke røyker? Da er det ev mest sannsynlig astma. Man kan utvikle astma i alle aldre. Men, samtidig tenke over om du kan ha noe pollen allergi. Da kan man bli tett og ventoline kan hjelpe. Sikkert lurt å ta en sjekk hos lege om det vedvarer. 

Anonymkode: 1cbb8...400

Jeg er 35. Så passe ung 😅

Jeg opplever ikke symptomer på pollenallergi.

AnonymBruker
Skrevet

Men dere som har astma: kan dere plutselig bli tungpustet og ha behov for medisin, eller må det være en trigger?

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er kun leger, som kan gi deg svar på dette. Ikke folk på et forum. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Aner ikke mulig det fungerte gjorde jo det på skiløperne på 1990 tallet så Dæhli og Ulvang etc etc men blir du tungpustet av å gå en liten tur så er det vel en liten sjans for at du har det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...