Gå til innhold

Barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke så mye erfaring med barnevakt ennå (første barn :) ) men kan gi et eksepel på vår erfaring.

Hadde en jente på 16år som satt barnevakt for vesla på 1år fra ca kl 19:00 til 24:00 en lørdags kvled, (hun kom 1/2 t tidligere slik at hun var med på leggingen).

Spurte hva hun hadde fått tidligere og ble enig om 200 kr basert på dette. Hadde også kjøpt inn litt godis, brus og frukt

Både hun og vi var fornøyd ;)

Barnet sov hele tiden

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Må si meg enig med siste innlegget. Aldri om jeg hadde betalt en barnevakt 500+ for å sitte barnevakt en kveld. Kanskje en helg, men ikke for en kveld. Og dessuten hvis ungene sover, så er det ingen jobb.

Jeg fikk selv 200,- for å sitte barnevakt en kveld og jeg fikk 500,- for å sitte barnevakt en hel helg. Jeg syntes det var greit nok jeg. Aldri i livet om jeg hadde klaget på det og begynt å diskutert timebetaling. Da virker man bare kravstor.

Det er ikke alle som er så stinn av penger at man kan betale barnevakten 500,-+ i tillegg til at man selv faktisk skal ha penger til å gå ut på byen.

Det blir veldig mange penger bare for å kunne kose seg en kveld sammen uten ungene.

Jeg synes prisen på timebetaling i skjeamet er stiv. Vi kunne ikke fulgt det skjeamet iallefall. Da hadde vi nesten blitt blakk bare på barnevakten....

Nei, jeg er IKKE kravstor, jeg stilte et spørsmål hvor jeg lurte på hvor mye det var VANLIG å gi. Jeg lagde middag til disse to guttene og la dem, leste for dem osv.

Jeg må innrømme at jeg synes 200 kr er litt vel lite for dette i 2005, da det utgir en timelønn på ca 20 kr. Ikke hadde de kjøpt inn noe snacks til meg heller. (ikke at det betyr noe for min del, men det er det mange som har skrevet at de gjør.)

Jeg forlanger virkelig ikke å få 500-100 kr for en kveld, men det frister lite å være barnevakt for disse to guttene senere. De bor såpass langt unna at jeg må sove der. Moren kom heller ikke hjem før etter 3 en gang.

Du får kalle meg kravstor om du vil det, men jeg kan ikke helt si jeg er enig.

Skrevet
Har ikke så mye erfaring med barnevakt ennå (første barn :) ) men kan gi et eksepel på vår erfaring.

Hadde en jente på 16år som satt barnevakt for vesla på 1år fra ca kl 19:00 til 24:00 en lørdags kvled, (hun kom 1/2 t tidligere slik at hun var med på leggingen).

Spurte hva hun hadde fått tidligere og ble enig om 200 kr basert på dette. Hadde også kjøpt inn litt godis, brus og frukt

Både hun og vi var fornøyd ;)

Barnet sov hele tiden

Nå er jeg nesten to år eldre enn denne jenta, og hadde ansvaret for to gutter i 9 timer som var våkne i 3-4 av dem. sånn sett synes jeg at samme pris for de to jobbene ikke var helt riktig. :)

Skrevet
Nei, jeg er IKKE kravstor, jeg stilte et spørsmål hvor jeg lurte på hvor mye det var VANLIG å gi. Jeg lagde middag til disse to guttene og la dem, leste for dem osv.

Jeg må innrømme at jeg synes 200 kr er litt vel lite for dette i 2005, da det utgir en timelønn på ca 20 kr. Ikke hadde de kjøpt inn noe snacks til meg heller. (ikke at det betyr noe for min del, men det er det mange som har skrevet at de gjør.)

Jeg forlanger virkelig ikke å få 500-100 kr for en kveld, men det frister lite å være barnevakt for disse to guttene senere. De bor såpass langt unna at jeg må sove der. Moren kom heller ikke hjem før etter 3 en gang.

Du får kalle meg kravstor om du vil det, men jeg kan ikke helt si jeg er enig.

Hvor står det at jeg kalte akkurat deg kravstor? Det var ikke deg jeg mente, men generelt.

Kanskje de ikke har så forferdelig mye penger at de kan gi stort mer for en barnevakt.

Jeg har da også gjort de samme tingene når jeg var barnevakt, men jeg fikk ikke mer selv om jeg gjorde det.

Men dette må jo du ta opp med moren til guttene uansett når det gjelder betalingen.

Jeg bare sier ting utifra mitt syn på ting og mine erfaringer, det var ikke ment som noe personlig på deg.

Skrevet
Hvor står det at jeg kalte akkurat deg kravstor? Det var ikke deg jeg mente, men generelt.

Kanskje de ikke har så forferdelig mye penger at de kan gi stort mer for en barnevakt.

Jeg har da også gjort de samme tingene når jeg var barnevakt, men jeg fikk ikke mer selv om jeg gjorde det.

Men dette må jo du ta opp med moren til guttene uansett når det gjelder betalingen.

Jeg bare sier ting utifra mitt syn på ting og mine erfaringer, det var ikke ment som noe personlig på deg.

Ok, den er grei. Jeg reagerte fordi du skrev:

"Jeg fikk selv 200,- for å sitte barnevakt en kveld og jeg fikk 500,- for å sitte barnevakt en hel helg. Jeg syntes det var greit nok jeg. Aldri i livet om jeg hadde klaget på det og begynt å diskutert timebetaling. Da virker man bare kravstor."

Men om du ikke sikter til meg, er den grei.

Selvfølgelig skal jeg ta dette opp med barnas mor. Poenget med denne tråden var å finne ut hva som var normal timelønn.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg synes at 200 kr for en hel kveld + overnatting er i det minste laget selv når man er under 18.

Da jeg var i 14-18-årsalderen satt jeg mye barnevakt. Dette er riktignok over 10 år siden, men jeg vil skissere opp hva som var mine timesatser. Og hvis man regner med en del prisøkning siden den tid, bør en barnevakt i dag hvertfall ikke få mindre enn det.

Jeg fikk 30 kr pr time. Som regel var dette hvis foreldrene skulle ut å spise/teater/kino eller på møte om kvelden, og jeg satt som regel inntil 3 timer, og fikk dermed ca 100 kr.

Hvis foreldrene skulle på fest e.l og skulle være borte hele kvelden, var de gjerne hjemme i 2-3-tiden om natten, og jeg satt fra 19-20-tiden. Da fikk jeg som regel rundt 200 kr.

Det var som regel kjøpt inn godterier osv til meg. Hvorvidt barna sov når jeg kom eller ikke endret ikke timelønnen.

Hvis det i sjeldne tilfeller var overnatting eller andre spesialtilfeller (kortere enn 2-3 timer), ble vi enig om noe spesifikt før foreldrene gikk.

Skrevet

Da jeg var 25 år satt jeg sist barnevakt en weekend for ett par med tre barn under 7. Fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. De betalte meg 1500,- pluss "goder". Hadde ikke gjort dette dengang for ett øre mindre....

Skrevet

Må legge til for dere som synes de prisene i skjema var ille så har er jeg utdannet pedagog (3årig høgskoleutdanning) og er godkjent gjennom barnepasseren. Slik at de ringer barnepassern og bestiller barnevakt, jeg får forspørsel om jeg kan og svarer ja eller nei etter om det passer. Det vil si at det er en større del med kvalitetssikring av barnevakter og det er faktisk en jobb.

Skrevet

jeg synes det bør være forskjell på en 14 åring og en 18 årings lønn. Vi bruker en 18 åring og hun får 500 for en kveld.. Da kommer hun kl 19 og jenta vår sover klokka 20. så er vi hjemme i 2 tiden. Brus og snack følger selvf. med.

Skulle vi betale mer ville det blitt så dyrt at vi aldri ville prioritere å gå ut faktisk..

Hadde vi hatt en 14 åring ville jeg kanskje bet 300? vet ikke helt.. men ikke like mye som 18 åringen i allefall... Men man må jo bet litt og da for å vise at man setter pris på arbeidet! (og sånn at de har lysst til å gjøre det igjen)

Skrevet

vi bruker ei på 22 som barnepike en skjelden gang til våre to snupper på 3 og 4. sist gang (den gangen hun har hatt dem flest timer) var hun her fra 17-23. hadde de med på trening (brukte vår bil), la dem rett etter barnetv og slappet av resten av kvelden (var på nett, tv etc). hun spiste her.

vi bet. 200 kr.

stakkar!

men det jeg tenkte på var at vi har betalt 200 kr hos dagmamma og da er det jo enda flere timer! hun har ikke reagert på dette, vår kjære barnevakt, men jeg blir veldig forskrekket når jeg leser hvor mye dere gir deres barnevakter.....

jaja, jeg får nok gi mer neste gang!!!!!

Skrevet

Jeg tenkter at det blir litt forskjell fra en barnevakt og en dagmamma. For dagmammaen har barnet mye mer og som jobb, mens barnevakten tar av sin egen fritid. Samtidig som at det gjerne er helg og kveld da.

Skrevet

Må bare skynde meg å si at "min" barnevakt (som jeg ikke har brukt enda) er 25 og jobber med barn til daglig. BLir litt annerledes å "låne" en helgekveld av henne enn av en 14-åring og er derfor villig til å betale mer. Men det er klart, det setter begrensning på hvor ofte det kan gjøres, og jeg går ikke ofte med mannen på kino med henne som barnevakt.

Nå ville jeg ikke latt 2åringen min være alene en hel kveld/natt med en 14-åring i det hele tatt jeg da (kjenner ingen i nærheten...), med mindre foreldrene hennes bodde veldig nært, så jeg kan nok ikke helt sette meg inn i situasjonen.

Skrevet

ja det er viktig å ha full tillitt til barnevakten, og andre barns foreldre også, der hvor våre barn vanker. akkurat nå er våre to små på 3 og 4 år hjemme hos en venninne nede i gaten her. jeg kjenner mammaen dems litt, og har vært i hagen og pratet en del med henne, men aldri vært inne der. kjenner jeg lurer veldig på hvordan det går..... men jeg kan jo ikke være helt hysterisk heller, og ringe med det samme mener jeg. så jeg venter litt, og ringer de heller om en stund.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...