Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Das Kapital.

Spennende og veldig lærerik.

Anonymkode: 653e5...570

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ibsens dramaer. Hamsuns markens grøde og sult, amalie skram forådt, vesås , essays fra Sigrid Undset og endel fra rogalendingen som jeg ikke husker navnet på etc..det er flere men kommer ikke på navna.Øverland..tror ikke jeg har lest bjørnson , faktisk.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har lest Anna Karenina av Leo Tolstoj, to ganger. Flott roman.

Skrevet
Knirke skrev (På 29.6.2022 den 4.26):

Jeg leste nylig denne boken av Janne Drangsholt: Fra Sharespeare til Knausgård (Den anbefales, forøvrig🙂)

Etter det har jeg tenkt at jeg skal lese flere klassikere, siden jeg er drit lei krim og klissete strandromaner. Jeg har lest noen klassikere før, men jeg synes det er så fryktelig varierende hva som faller i smak hos akkurat meg. Jeg leste Bram Stokers Dracula da jeg var i tenårene, og elsket den. Jeg likte f.eks Harry Potter og Brødrene Løvehjerte, men ble ikke overbevist av Ringenes Herre. Leste Catcher in the Rye og hatet den😠 (hadde bare lyst til å gi hovedpersonen et realt kakk i bakhodet). Likte heller ikke Knausgård sine bøker noe særlig (kun lest den første). Jeg leser nå "Til Fyret" av Virginia Woolf og sliter litt med å få taket på den.

Hvilke klassikere har du lest, vil du anbefale dem og hvorfor? Trenger ikke nødvendigvis å være med på 66 listen til Drangsholt, men bøker som blir regnet som klassikere. F. eks Kristin Lavransdatter, Krig og Fred, Stolthet og Fordom, Faust, Prosessen, Greven av Monte Cristo, Sult etc..

Hva er de 66 klassikerne? Jeg finner ingen liste.

Anonymkode: 665c8...c1e

Skrevet

Alt av Jane Austen, og alle Bronte-søstrene. Holder på å høre Jane Eyre på lydbok nå, har ikke lest den boken på minst ti år :)

Anonymkode: 669b5...bb9

Skrevet

Døden på Oslo s

Guro i blokk z

Roboten Matilda 

Anonymkode: bb8c4...dda

Skrevet

Madame Bovary

Lord of the Flies 

Black Beauty

Art of War

Frankensteins Monster

Animal Farm

Et Dukkehjem (hvis det teller)

Travels With My Aunt 

Dracula

Ringenenes Herre, Hobbiten, Silmarillion

Robinson Crusoe

...kommer ikke på andre jeg har lest som regnes som klassikere, men av nyere annerkjente bøker har jeg lest

Norwegian Wood

A Thousand Splendid Suns

Wild Swans - Three Daughters of China

Pachinko

On Justice

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jane Austin: Stolthet og Fordom, Overtalelse, Mansfield Park, og Fornuft og Følelse. 
Vladimir Nabokov: Lolita
Paulo Coelho: Alkymisten, og Pilgrimsreisen
George Orwell: Animal farm, og 1984
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby. 
Charlotte Brönte: Jane Eyre
Emily Brönte: Stormfulle Høyder. 
H. G. Wells: The Time Machine. 
Alice Sebold: The Lovely Bones
John Steinbeck: Of Mice and Men. 
Mark Twain: Huckleberry Finn. 
Jonathan Swift: Gullivers Reiser. 
Mary Shelley: Frankenstein. 
Robert L. Stevenson: Dr. Jekyll and Mr. Hyde. 
Stephen King: Dyrekirkegården. 

De jeg anbefaler og likte selv er uthevet. Jeg trodde absolutt ikke at jeg kom til å like Stolthet og Fordom, men den likte jeg best av alle. Håper å komme gjennom flere klassikere neste år. Jeg er egentlig en krimelsker 🤭. Nå vet jeg ikke om alle disse kvalifiserer som klassikere, men jeg går etter Penguins “Top 100 books to read before you die” liste. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Knirke skrev (På 29.6.2022 den 3.26):

Jeg leste nylig denne boken av Janne Drangsholt: Fra Sharespeare til Knausgård (Den anbefales, forøvrig🙂)

Etter det har jeg tenkt at jeg skal lese flere klassikere, siden jeg er drit lei krim og klissete strandromaner. Jeg har lest noen klassikere før, men jeg synes det er så fryktelig varierende hva som faller i smak hos akkurat meg. Jeg leste Bram Stokers Dracula da jeg var i tenårene, og elsket den. Jeg likte f.eks Harry Potter og Brødrene Løvehjerte, men ble ikke overbevist av Ringenes Herre. Leste Catcher in the Rye og hatet den😠 (hadde bare lyst til å gi hovedpersonen et realt kakk i bakhodet). Likte heller ikke Knausgård sine bøker noe særlig (kun lest den første). Jeg leser nå "Til Fyret" av Virginia Woolf og sliter litt med å få taket på den.

Hvilke klassikere har du lest, vil du anbefale dem og hvorfor? Trenger ikke nødvendigvis å være med på 66 listen til Drangsholt, men bøker som blir regnet som klassikere. F. eks Kristin Lavransdatter, Krig og Fred, Stolthet og Fordom, Faust, Prosessen, Greven av Monte Cristo, Sult etc..

Jeg har alltid likt Hemingways A Farewell to Arms, men den er trist. Den har noen flotte beskrivelser av soldater på marsj, som ikke akkurat matcher isberg teorien. De bøkene hvor Hesse ikke er for intellektuell er også flotte. Han skriver jo fantastisk. Voltaires Candide er en favoritt. Så synes jeg at robert e howard og Lovecraft er to av de beste forfatterne som skrev på engelsk på tyve og trettiårene. Jeg har aldri vært noe fan av Shakespeare, tro det eller ei. Alt for kompakt. Jeg foretrekker Tennessee Williams og Eugene o'Neill. Du finner ikke noe vakrere enn Glassmenasjeriet.

Jeg liker heller ikke James Joyce, og jeg ble gledelig overrasket da jeg hørte at han hadde en fjertefetisj (dette er faktisk sant!). Han var så vanvittig selvhøytidelig. Jeg liker John Irving. Jeg liker også George Bernard Shaw, Jules Verne, Robert Louis Stevenson og HG Wells. Joseph Conrad er den forfatteren fra viktoriatiden jeg synes virker mest moderne. Han må jo være viktig i thriler sjangerens historie?

Franskmennene har veldig mye flott. Hadde Simenon skrevet på engelsk ville han vært større enn Agatha Christie tror jeg. Han er en bedre psykolog, personene er ikke så karikert som hos Christie. Hvis du ikke har lest Chandler, så er han artig å lese pga stilen.

Arsene Lupin av Maurice Leblanc fortellingene er veldig underholdende.

Min aller største favoritt har alltid vært Graham Greene.

Jeg er ikke så veldig glad i endel av de kjente scfifi forfatterne. Jeg synes setninger hos asimov og clarke er platte, selv om de kunne alt om teknologi. Kielland, lie og bjørnson hadde faktisk en del humor, en mangelvare i norsk klassisk litteratur men de var liksom ikke utpregede humorister.

Komedier av Shakespeare og Ibsen er like morsomme som komedier av Arne Skouen, hemoroider og  kommunale budsjetter. Goldsmith, sheridan, shaw, wilde er i en helt annen klasse. I Norge er det bare Holberg som der morsom av de gamle kjente. Moliere er faktisk fortsatt artig, om man forenkler og moderniserer språket.

En av de mest undervurderte forfatterne fra viktoriatiden er Arthur Conan Doyle. Han skrev scifi (Professor challenger), han skrev historiske fortellinger (The Last Galley), han skrev spøkelse og horror fortellinger, han skrev reiseskildringer, han gjorde belgiernes folkemord i Kongo kjent og han skrev fra fronten under første verdenskrig. Leser du hans beskrivelser i hans selvbiografi av folk han har møtt, så ser du han var en svært sympatisk person også. Han var kort sagt en vanvittig allsidig fyr, som fikk en gigantsuksess i Sherlock Holmes som overskygget alt det andre, og som faktisk irriterte ham voldsomt.

En forfatter som er nesten unik er Ambrose  Bierce. En helt egen stil.

Jeg må også si at jeg har sansen for Jack London, og da nesten utelukkende for det som ikke handlet om dyr :) Akkurat som Doyle så er han plassert i en for liten bås.

Kineserne har en del forfattere som jeg mener alle burde kjenne til. Pu Songling, en slags 17 hundretallets HG wells, som de lager Tv serier av. Alle burde også kjenne til Gong an, de gamle klassiske kriminalfortellingene fra Kina med de gamle karakterene  Judge Bao og Judge dee. Dette er deres sherlock holmes. Mye eldre selvsagt. (I India er det fortellingene om inspektør Feluda som er deres mest kjente krimfortellinger, men de er relativt nye, det er ikke så lenge siden forfatteren Ray døde)

Jeg må nevne en norsk forfatter som er ganske oversett, Mauritz Hansen og hans gamle noveller. Hvis man moderniserer ortografien og noen setninger, så skinner han faktisk av og til. Han burde oppdateres og legges på pensum i skolen.

Endret av Michaelhe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...