Knirke Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 (endret) Jeg leste nylig denne boken av Janne Drangsholt: Fra Sharespeare til Knausgård (Den anbefales, forøvrig🙂) Etter det har jeg tenkt at jeg skal lese flere klassikere, siden jeg er drit lei krim og klissete strandromaner. Jeg har lest noen klassikere før, men jeg synes det er så fryktelig varierende hva som faller i smak hos akkurat meg. Jeg leste Bram Stokers Dracula da jeg var i tenårene, og elsket den. Jeg likte f.eks Harry Potter og Brødrene Løvehjerte, men ble ikke overbevist av Ringenes Herre. Leste Catcher in the Rye og hatet den😠 (hadde bare lyst til å gi hovedpersonen et realt kakk i bakhodet). Likte heller ikke Knausgård sine bøker noe særlig (kun lest den første). Jeg leser nå "Til Fyret" av Virginia Woolf og sliter litt med å få taket på den. Hvilke klassikere har du lest, vil du anbefale dem og hvorfor? Trenger ikke nødvendigvis å være med på 66 listen til Drangsholt, men bøker som blir regnet som klassikere. F. eks Kristin Lavransdatter, Krig og Fred, Stolthet og Fordom, Faust, Prosessen, Greven av Monte Cristo, Sult etc.. Endret 30. juni 2022 av Knirke Link 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har ikke lest så mange klassikere, særlig ikke voksenbøker. I alle fall ikke som jeg kan komme på i farten. Det har blitt med noen av de store norske, men veldig få utenlandske. De jeg kommer på i forbifarten er Bør Børson (Falkberget), Markens grøde (Hamsun), Constanse Ring (Skram), Peer Gynt og Et dukkehjem (Ibsen). Av disse kan jeg anbefale begge Ibsen-stykkene, mens de andre ikke gav meg så mye. Jeg liker best å lese litteratur som er lagt til vår egen tid. Derfor sliter jeg ofte med klassikerne. Det hjelper ikke at tematikken er brennaktuell i dag - jeg synes det blir litt kjedelig når "alt" som skjer i bøkene er i gamle dager. Barneklassikerne, derimot, har jeg lest drøssevis av: Brødrene Løvehjerte (og mange mange av de andre bøkene til Astrid Lindgren) Alice i eventyrland Ole Brumm Den lille prinsen Charlie og sjokoladefabrikken + flere av de andre bøkene til Roald Dahl Anne Franks dagbok Den hemmelige hagen osv osv Kanskje er det på grunn av en overdose gamle bøker i barndommen at jeg har litt avsmak for det i voksen alder. #amatørpsykolog De klassikerne jeg kunne tenke meg å lese er: en eller flere av Jane Austen (tenker først og fremst Emma, Stolthet og fordom, eller Fornuft og følelse) To kill a mocking bird Rosens navn Kjærlighet i koleraens tid noe av Shakespeare, men helst en av komediene som Stor ståhei for ingenting eller As you like it. (Hamlet har jeg for øvrig sett flere oppsetninger av, inkludert den uforkortede filmatiseringen fra 1996 med Kenneth Branagh som regissør og hovedrolleinnehaver, men jeg har aldri fysisk lest den selv. Den filmen var for øvrig en opplevelse utenom det vanlige. Den varer over 4 timer, så det var pause midtveis i kinoforestillingen. Skuespillerne snakker dødsfort, for alle ord og replikker fra originalen er med. Litt heseblesende, og INGEN dveling ved noe som helst.) ....og sikkert flere. Denne tråden fikk meg til å tenke litt over hva jeg skal lese framover. Tusen takk for det! Jeg har også lest alt for mye krim og alt for lite annet. Kunne tenke meg å utvide perspektivet litt. Fra Shakespeare til Knausgård har jeg også lest, og den var absolutt verdt tiden (og pengene) jeg brukte på den. Elsker dessuten illustrasjonene til Therese G. Eide. I tillegg kan jeg anbefale podcasten "Kjente bøker på 4 minutter" som var en spalte i programmet Utakt på NRK P1. https://radio.nrk.no/podkast/kjente_boeker_paa_4_minutter Anonymkode: f1063...a2d 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Har lest Lolita, er det en klassiker? Angrer på det, ganske ekkel og ubehagelig bok. Anonymkode: 7526b...4f5 4
Bitten68 Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Kanskje du kan lese 1984 av George Orwell? En klassiker som det stadig refereres til. Jeg likte også godt Den store Gatsby av Scott Fitzgerald. 2 1
Nikea Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har lest klassikerne på lista under, og anbefaler dem alle sammen. Det er så vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør bøkene så gode, men det er stort sett bare utrolig gode historier skrevet på en god måte. Historiene fester seg på et vis som gjør at de er vanskelige å glemme. - 1984 av George Orwell - Kjærlighet i koleraens tid og 100 års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez - Åndenes hus av Isabel Allende - Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset - Anna Karenina av Tolstoj - Prosessen av Kafka - Drep ikke en sangfugl av Harper Lee - Sult og Landstrykere av Knut Hamsun - Farvel til våpnene, Og solen går sin gang og Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway - Is-slottet av Tarjei Vesaas - Øst for Eden av John Steinbeck - Nedenom og hjem av Charles Bukowski - Lasso rundt fru Luna av Agnar Mykle - Beatles av Lars Saabye Christensen - Glassklokken av Sylvia Plath - Hundene i Tessaloniki av Kjell Askildsen - Stormfulle høyder av Emily Brontë - Jane Eyre av Charlotte Brontë - Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood - The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald - Stolthet og fordom og Emma av Jane Austen - Parfymen av Patrick Süskind - A clockwork orange, av Anthony Burgess 3
Knirke Skrevet 29. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2022 5 hours ago, Nikea said: Jeg har lest klassikerne på lista under, og anbefaler dem alle sammen. Det er så vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som gjør bøkene så gode, men det er stort sett bare utrolig gode historier skrevet på en god måte. Historiene fester seg på et vis som gjør at de er vanskelige å glemme. - 1984 av George Orwell - Kjærlighet i koleraens tid og 100 års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez - Åndenes hus av Isabel Allende - Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset - Anna Karenina av Tolstoj - Prosessen av Kafka - Drep ikke en sangfugl av Harper Lee - Sult og Landstrykere av Knut Hamsun - Farvel til våpnene, Og solen går sin gang og Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway - Is-slottet av Tarjei Vesaas - Øst for Eden av John Steinbeck - Nedenom og hjem av Charles Bukowski - Lasso rundt fru Luna av Agnar Mykle - Beatles av Lars Saabye Christensen - Glassklokken av Sylvia Plath - Hundene i Tessaloniki av Kjell Askildsen - Stormfulle høyder av Emily Brontë - Jane Eyre av Charlotte Brontë - Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood - The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald - Stolthet og fordom og Emma av Jane Austen - Parfymen av Patrick Süskind - A clockwork orange, av Anthony Burgess Tusen takk for tips!🤩 Av de du nevner har jeg lest Anna Karennina, Åndenes Hus og Drep ikke en Sangfugl. Likte dem alle tre😊. Har lastet ned 1984 og Prosessen på lydbok.
Gjest Athena Catalina Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Forbrytelse og straff. Ringenes Herre. Fornuft og Følelser. Anna Karenina. De dødes kjern. Alkymisten Hellemyrsfolket. Gjøkeredet. Sofies verden. American psycho. Oliver Twist. Onkel Toms hytte. (sikkert noen jeg har glemt)
Gjest SVK Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 (endret) 13 hours ago, AnonymBruker said: Den lille prinsen Anonymkode: f1063...a2d En av mine favorittbøker og en barnebok som man får minst like mye glede av som voksen. Man ser ting i historien som voksen som man trolig ikke fikk med seg som barn. Endret 29. juni 2022 av SVK
Nikea Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 Knirke skrev (13 timer siden): Tusen takk for tips!🤩 Av de du nevner har jeg lest Anna Karennina, Åndenes Hus og Drep ikke en Sangfugl. Likte dem alle tre😊. Har lastet ned 1984 og Prosessen på lydbok. Akkurat de tre er faktisk topp 3 av mine favorittbøker gjennom tidene, så du har truffet bra på der da 😀 Tror det er lurt å ta de to siste på lydbok, de kan være litt seige å komme gjennom selv om de er utrolig gode bøker
Anciol Skrevet 30. juni 2022 #10 Skrevet 30. juni 2022 (endret) Hvor skal eg begynne? Fluenes Herre, Brave new World ,Drakula av Bram Stoker, de tre musketerer , sult, nesten alt av Kielland , Ibsen Bjørnson og Lie. Kristin Lavransdatter. Greven av monte christo +mange andre klassikere! Endret 30. juni 2022 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Skrevet 30. juni 2022 Finnes den lista noe sted så man kan se hva som regnes som klassikere? Jeg har studert både litteraturvitenskap, nordisk, engelsk og tysk og går dermed ut i fra at jeg har lest veldig mange klassikere, men det kan jo også være mange jeg har gått glipp av. Jeg er veldig glad i bøker generelt, men noen av mine favoritter er hundre års ensomhet 1984 Fluenes herre Om mus og menn Fuglane Prosessen Sult Klokkene ringer for deg Erasmus Montanus Der gute Mensch von Sezuan Jeg har en spesielt kjærlighet for enkelte forfattere, og tror jeg har lest alt av dem - for eksempel Ernest Hemingway og Tarjei Vesaas ♥️ Anonymkode: 99773...cb9
Entern Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 (endret) «Standard» klassikere: Hamsun: Sult og Mysterier Stoker: Dracula Ibsen: Peer Gynt (sett flere da) Shakespeare: As You Like It (sett flere da) Dostojevskij: Brødrene Karamasov Charles Dickens: Oliver Twist og David Copperfield Isabel Allende: Åndenes Hus Sigrid Undset: Olav Audunssønn Arne Garborg: Bondestudentar, Mannfolk, Trætte Mænd, Haugtussa Erich Maria Remarque: Intet Nytt Fra Vestfronten Kjartan Fløgstad: Fyr og Flamme, Dalen Portland Tolkien: Ringenes Herre Rudyard Kipling: masse dikt og noveller William Butler Yeats: dikt William Blake: dikt T. S. Elliot: dikt P. G. Wodehouse: alle Wooster bøkene Knausgaard: omtrent alt Mikkjel Fønhus: Trollelgen osv Jorge Luis Borges: masse noveller Haruki Murakami: omtrent alt Aksel Sandemose: En Flyktning Krysser Sitt Spor Agnar Mykle: Sangen Om Den Røde Rubin Michel Houellebecq: Kartet og Terrenget, Seratonin, Utvidelse av Kampsonen Sigurd Hoel: En dag i oktober, Fjorten dager før frostnettene, Møte ved milepælen Cormac McCarthy: Veien, Ikke et land for gamle menn Dee Brown: Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee James Fenimore Cooper: Den Siste Mohikaner, Lærstrømpe m.fl. Walter Scott: Ivanhoe, Rob Roy m.fl. John Steinbeck: Om Mus og Menn, Dagdrivergjengen m.fl. + mange fler »Barneklassikere»: A. A. Milne: Ole Brumm Roald Dahl: det meste opp til og med Mathilda Astrid Lindgren: det aller meste Tove Jansson: alle mummibøkene (Sent i November burde alle lese!) Selma Lagerlöf: Nils Holgerssons Vidunderlige Reise (Cooper og Scott kunne vel vært plassert her forsåvidt ditto Dickens) Kunne også lagd en liste med klassiske fantasy-, sciencefiction og grøsserforfattere Endret 30. juni 2022 av Entern
Angeleye Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 Jeg elsker klassikere! Men de jeg har likt spesielt godt er: Forbrytelse og straff 1984 Jane Eyre Greven av Monte Cristo En julefortelling (Dickens) 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Animal farm, Rebecca, ondskapens hotell, Dr Jeckyl and Hyde, Frankenstein, Dracula, Jeg er Dina, Store forventninger og David Copperfield, Alt av Tolkien, Og ja....jeg har ikke lest så mye som jeg burde 😄 Anonymkode: da4d6...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #15 Skrevet 1. juli 2022 Jeg elsker Jane Austen, og har lest alt av henne. Liker spesielt godt Stolthet og fordom (anbefaler å lese dem på engelsk, da). Jeg har også lest alt av Bronte-søstrene, med Jane Eyre som favorittboken. Jeg har også lest mye Ibsen, og liker spesielt godt Hedda Gabler. Anonymkode: 669b5...bb9 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Sult Markens grøde Animal farm Den hemmelige hagen Den store Gatsby Brave new world På sporet av den tapte tid Sofies verden Sataniske vers Prosessen Hellemyrsfolket Garman og Worse Skipper Worse Lillelord Hobbiten Fuglane Pesten Den fremmede Anne Franks dagbok Den lille prinsen Forbrytelse og straff Anonymkode: 2ba36...e27
Example Skrevet 5. juli 2022 #17 Skrevet 5. juli 2022 1984, Animal Farm, Brave New World, The Great Gatsby, Fahrenheit 451, Of Mice and Men, To Kill a Mockingbird, Sult, Jenny, Familien på Gilje, Constance Ring, Fuglane og Victoria. Disse jeg kommer på i farta. Animal Farm og Fuglane er favorittene av disse. Holder på med Forbrytelse og straff nå. Har ligget lenge på nattbordet. Litt tung å komme i gang på, men jeg vet egentlig at jeg kommer til å like den. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2022 #18 Skrevet 5. juli 2022 Alt av Stephen King 👌 Anonymkode: 4b1c6...e43
Maskinfører Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 91 Stomperud Jens Von Bustenskjold mfl
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #20 Skrevet 14. oktober 2022 Knirke skrev (På 29.6.2022 den 4.26): Jeg leste nylig denne boken av Janne Drangsholt: Fra Sharespeare til Knausgård (Den anbefales, forøvrig🙂) Hvilke bøker tar den for seg? Prøvde å google for å se om det var mulig å finne en innholdsfortegnelse, men fant ikke noe. Finnes det en liste noe sted på nettet over hvilke bøker hun mener er klassikere? Anonymkode: 58c37...e90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå