AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Jeg tror jeg er i overgangsalderen. Jeg har hatt menstruasjonen helt på datoen hver mnd. Nå er jeg 46 år. Det er en uke siden jeg skulle hatt mensen. Men jeg har altså ikke fått den. Har hatt tre barn i min unge tid. Og tror jeg nå har kommet til overgangsalderen. Det er litt vondt men samtidig en lettelse om det har kommet dit. Er 46 år normal alder og kan noen av dere kvinner der ute fortelle meg hvordan dere opplevde de første tegnene? Jeg har hatt en del symptomer, men har trodd dette hadde med psyken å gjøre. Nå ser jeg at det kan være en miks av både psykiske ting og overgangsalderen. Takker alle for svar. Anonymkode: bd761...ce5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Gjennomsnittet i Norge for start på overgangsalder er 51 år, men mange kommer jo i overgangsalderen tidligere enn det. Man merker jo endel tegn på det før det kommer igang for alvor. Det er visst noe de kaller preovergangsalder eller noe sånt. Virker som det er delt inn i flere faser, men jeg opplevde det hvertfall som svake symptomer i 2-3 år som så slo helt inn når overgangsalderen begynte. Jeg var 52 når jeg følte at overgangsalderen startet for alvor, men hadde hatt økende grad av uregelmessig mens og tegn til hetetokter i noen år før det. Men når jeg var 52 slo det mer inn og jeg fikk bare mensen noen få ganger i året fram til jeg ble 53. Da sluttet mensen helt. Jeg var plaget av hetetokter og dårlig nattesøvn for det meste. Ellers hadde jeg humørsvingninger og følte jeg tålte mindre stress. Følte meg mer innadvendt på en måte, og hadde behov for mer hvile og ro. Etter 2 1/2 år gikk det over for min del. Var lettet over at det ikke varte så lenge. Tror gjennomsnittslengden er 4 år, noen har det kortere tid og andre lengre. Nå er jeg ikke noe plaget av hetetokter lenger og sover normalt. Heller ikke humørsvingninger. Godt å være ferdig med det! Jeg brukte ingen hormontilskudd for jeg var jo ikke så plaget. Dessuten synes jeg å ta hormoner virker skummelt. Anonymkode: 5a911...0b2
Ulven Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Jeg antar at du er sikker på at du ikke er gravid? Jeg hadde ingen symptomer før jeg plutselig over natten, 52 år, begynte å få hetetokter, samt svettet mye mer ved anstrengelse. Dette har dog forsvunnet mer eller mindre med hjelp av rødkløvertilskudd som det ble tipset om her inne i en lengre tråd om overgangsalderen.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Jeg var ca 40 når jeg begynte. Fy f..n så jævlig. Masse udefinerbare problemer. Etter jeg begynte med HP så går det mye bedre og ting er ok. Svetter fremdeles litt gjennom plasteret men det er levelig. Har brukt det i over 10 år nå og det blir vel noen år til så jeg er helt sikker på at det er over. Ta en blodprøve. Da kan de se om det har begynt Anonymkode: 8b4d7...bf2
Elle Melle Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Det finnes masse god og oppdatert info om man oppsøker den. Sjekk f.eks. menopause by Anita (Instagram og nettside) eller boken "Hetetokter og kalde fakta". Den har seriøs og oppdatert kunnskap. Det er absolutt ikke alle fastleger som er superengasjert i dette, så det er alltid bra å lese seg litt opp selv også. Kunnskap er makt.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Samme alder, tok blodprøve for å være sikker og fikk bekreftet det. Null stress, litt søvnplager. Heldigvis god sexlyst. Anonymkode: 9e641...83b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå