Gå til innhold

Burde menn trene "hip thrusts"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man ser veldig få menn trene hip thrusts. Jeg lurer på hvorfor ikke? Kan det være sosiale konvensjoner, at det liksom har blitt stemplet som en "jenteøvelse"? Man blir liksom sett rart på som mann hvis man gjør hip thrusts. Vil du ha sprettrumpe som damene liksom? Men er det ikke en god øvelse uavhengig av kjønn?  Jeg hørte en PT si spøkefullt en gang at menn burde trene hip thrusts, fordi "hvem er det som gjør mest den bevegelsen"? Han sa dette til en mann vel å merke, og med glimt i øyet, men jeg overhørte det. 

Anonymkode: e69d1...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppfølgingsspørsmål: Kan hip thrusts vil sett på som en hovedøvelse, på lik linje som knebøy og markløft, eller regnes den mer som en sekundærøvelse? Er det en helkroppsøvelse, eller trener man bare rumpa?

Anonymkode: e69d1...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere og flere i toppen av strongman, bodybuilding, ect trener jo dette nå.

Tenker øvelsen vil bli mer og mer vanlig. 

Anonymkode: 91bed...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en knallgod øvelse, så den kan ha plass i ethvert program uavhengig av om du er mann eller kvinne. Den trener mest rumpe og ekstensormuskulaturen i ryggen, men du får med en del hamstrings også hvis du går dypt nok (tar på benk). Minst én studie har funnet at trening med hip thrusts gir bedre resultater på sprintprestasjon enn knebøytrening: https://www.mdpi.com/2075-4663/7/4/80/htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...