Gjest student Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 Noen som vet om det går an å få en sykmelding for depresjon som gjelder bakover i tid? Det gjelder en student.
Gjest allium Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Nei, det går aldri an å få sykmelding bakover i tid.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Dette vil jo være i forhold til eksamen og Lånekassen. Hør likevel med legen. Det er ikke som med en brukket arm...
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #4 Skrevet 15. november 2005 Det er mulig å få tilbakedatert sykemelding, men tror det må skje i samarbeid med trygdekontor/lege/psykolog
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Det er IKKE lov til å tilbakedatere sykemeldinger etter de nye reglene trådde i kraft. Her etter som jeg forstår er det forholdt som må ligge endel tilbake i tid, og da syns jeg det er merkelig om en lege eller psykolog kan gå god for det.( om vedkommende ikke har vært innom psykiatri tidligere)
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #6 Skrevet 17. november 2005 Det er i sjeldne tilfeller lov å tilbakedatere sykmeldinger. Det er aktuelt dersom pasienten av spesielle grunner ikke har hatt mulighet til å komme seg til lege før (fysisk forhindret, psykiske årsaker, geografisk uframkommelighet osv), eller ikke har hatt kunnskap om at sykmelding har vært nødvendig i den aktuelle situasjonen, eller vært ute av stand til å forstå nødvendigheten av det. Det er vanskelig å få en slik sykmelding, men verdt et forsøk å prøve. Dersom du har vært hos en lege med problemene dine før (uten å be om sykmelding), vil det nok være litt enklere enn om du aldri har søkt hjelp. Og siden dette ikke dreier seg om sykmelding fra jobb og eventuell utbetaling av sykepenger, har trygdekontoret ingenting med saken å gjøre. Lykke til!
Fakse Skrevet 17. november 2005 #7 Skrevet 17. november 2005 Det er riktig som flere her sier at det ikke lengre er lov til å tilbakedatere en sykemelding. Men nårman er student er det ikke sykemelding man skal ha, men derimot en legeerklæring på at man er syk. Dette er ikke det samme som en sykemelding, og det er en del forskjellige regler som gjelder for disse. Hvilke regler som gjelder for tilbakedatering av legeerklæring vet jeg ikke, så det må du eventuelt undersøke selv. Men bare husk at du ikke sjekker reglene for sykemelding, for det er ikke det du trenger.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #8 Skrevet 18. november 2005 Det er riktig som flere her sier at det ikke lengre er lov til å tilbakedatere en sykemelding. Men nårman er student er det ikke sykemelding man skal ha, men derimot en legeerklæring på at man er syk. Dette er ikke det samme som en sykemelding, og det er en del forskjellige regler som gjelder for disse. Hvilke regler som gjelder for tilbakedatering av legeerklæring vet jeg ikke, så det må du eventuelt undersøke selv. Men bare husk at du ikke sjekker reglene for sykemelding, for det er ikke det du trenger. ← Jo, det er faktisk lfortsatt ov til å tilbakedatere sykmeldinger i svært spesielle tilfeller.
Fakse Skrevet 19. november 2005 #9 Skrevet 19. november 2005 Jo, det er faktisk lfortsatt ov til å tilbakedatere sykmeldinger i svært spesielle tilfeller. ← Det er jo ikke poenget her. Lånekassen vil uansett ikke ha en sykemelding men en legeerklæring.
Gjest ja Skrevet 20. november 2005 #10 Skrevet 20. november 2005 Jeg fikk det en gang. Men da hadde jeg vært hos legen i begynnelsen av semesteret, legen visste jeg var deprimert. Var der flere ganger i løpet av semesteret, og fikk en erklæring på slutten for å sende lånekassa. Den gjaldt fra første gang jeg var der pga depresjon. Har du ikke vært der ennå kan det bli et problem, legen kan ikke vite du har vært deprimert lenge, og man kan jo få igjen ganske mye penger fra lånekassa (lånet slettes) så det kan ikke være mistanke om noe snusk. Legen min sjekket i journalen hvilken dato hun fikk vite jeg var deprimert, og skrev den fra da.
aline Skrevet 20. november 2005 #11 Skrevet 20. november 2005 jeg vil tro at vedkommende i det minste har vært i kontakt med legen i den forbindelsen det er snakk om. så dersom hun/han har vært i kontakt med lege i den perioden vedkommende var så deprimert at h*n ikke fungerte, så bør det være mulig for legen å bekrefte dette. dersom personen derimot ikke var i kontakt med noen lege, men var hjemme pga depresjon uten noe annet en egen diagnose, så bør det være vanskeligere. hvem som helst kan spille skuespill og forsøke å overtale leger til å skrive legeerklæring for sykdom legen på ingen måte kjenner til om eksisterte eller ikke. og selv om den personen du kjenner, faktisk var syk, så er ikke dette noe legen kan vite noe som helst om dersom h*n ikke var i kontakt med legen i perioden. og om det er tilfelle, så bør ærlig talt ikke legeerklæring kunne tilbakeskrives. det ville vært en kjempemulighet for snyltere dersom dette var en mulighet, alle kan si de VAR syke, legen kan umulig gjette seg til hvem som lyver og hvem som virkelig var syke.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #12 Skrevet 20. november 2005 Jeg fikk det en gang. Men da hadde jeg vært hos legen i begynnelsen av semesteret, legen visste jeg var deprimert. Var der flere ganger i løpet av semesteret, og fikk en erklæring på slutten for å sende lånekassa. Den gjaldt fra første gang jeg var der pga depresjon. Har du ikke vært der ennå kan det bli et problem, legen kan ikke vite du har vært deprimert lenge, og man kan jo få igjen ganske mye penger fra lånekassa (lånet slettes) så det kan ikke være mistanke om noe snusk. Legen min sjekket i journalen hvilken dato hun fikk vite jeg var deprimert, og skrev den fra da. ← Må si det provoserer meg no jævlig når noen får slettet studiegjeld pga psykiske problemer. Syns det er for lettvint. Hadde jeg vist dette da jeg kuttet ut en utdannelse etter halvannen års løp ja da hadde jammen jeg også gått til legen. Jeg sluttet fordi jeg misstrivdes..gruet meg hver dag til å møte opp, og venta hele tiden på at det skulle bli bedre, men det gjorde det altså ikke så jeg tok endelig konsekvensen og sluttet. Hvorfor jeg skal drive å tilbakebetale penger til lånekassen når andre tydligvis slipper er en provokasjon
Fakse Skrevet 20. november 2005 #13 Skrevet 20. november 2005 Må si det provoserer meg no jævlig når noen får slettet studiegjeld pga psykiske problemer. Syns det er for lettvint. Hadde jeg vist dette da jeg kuttet ut en utdannelse etter halvannen års løp ja da hadde jammen jeg også gått til legen. Jeg sluttet fordi jeg misstrivdes..gruet meg hver dag til å møte opp, og venta hele tiden på at det skulle bli bedre, men det gjorde det altså ikke så jeg tok endelig konsekvensen og sluttet. Hvorfor jeg skal drive å tilbakebetale penger til lånekassen når andre tydligvis slipper er en provokasjon ← Å slite med motivasjon eller misstrives på skolen er IKKE det samme som å ha psykiske problemer eller skikkelig depresjon. Psykisk sykdom er sykdom på lik linje med annen sykdom, og det er klart man skal kunne få ettergitt studielån om man er syk. Er du virkelig misunnelig på noen som får ettergitt studielån på grunn av psykisk sykdom burde du ha fått prøve det et måneds tid for å se om det er så "lettvint" som du innbiller deg.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #14 Skrevet 20. november 2005 Å slite med motivasjon eller misstrives på skolen er IKKE det samme som å ha psykiske problemer eller skikkelig depresjon. Psykisk sykdom er sykdom på lik linje med annen sykdom, og det er klart man skal kunne få ettergitt studielån om man er syk. Er du virkelig misunnelig på noen som får ettergitt studielån på grunn av psykisk sykdom burde du ha fått prøve det et måneds tid for å se om det er så "lettvint" som du innbiller deg. ← mangel på motivasjon og misstrivsel kan være utløsende årsak til depresjon. Du vet ikke hvordan jeg hadde det det halvannet året ( snakker om mer enn 1 mnd her), og hadde jeg fortsatt hadde jeg nok havna i psykiatrien. Hadde jeg kontakta lege når jeg knakk sammen midt i skoleåret den gangen hadde jeg ganske sikkert fått diagnosen sjøl. Isetdet fikk jeg problemer med lånekassa da jeg skulle skifte beite. Fikk ikke studielån pga manglende studieprogresjon pga jeg kutte ut sykepleien etter halvgått løp. Feilen min tydligvis er at jeg ikke kontakta en lege der og da for å ha spart meg for mange tusen kroner i ettertid.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2005 #15 Skrevet 20. november 2005 Så fordi du ikke visst om det, skal heller ingen andre få det?
aline Skrevet 20. november 2005 #16 Skrevet 20. november 2005 Så fordi du ikke visst om det, skal heller ingen andre få det? ← akkurat det jeg tenkte og. og dersom du synes depresjon er en LETTVINT måte å være syk på, da kan du være helt sikker på at du IKKE led av depressjon! at du hadde det jævlig er helt greit, men en depresjon er aldri lettvint. synd at du ikke gikk til legen når du var syk. synd at du ikke visste at siden du sluttet studiet pga alvorlig sykdom, så kunne du søkt om å få slettet lånet! kjempesynd! men siden du altså ikke engang gikk til legen, så skal andre ikke få den hjelpe de (og muligens du) har (hadde) krav på?
Fakse Skrevet 20. november 2005 #17 Skrevet 20. november 2005 mangel på motivasjon og misstrivsel kan være utløsende årsak til depresjon. Du vet ikke hvordan jeg hadde det det halvannet året ( snakker om mer enn 1 mnd her), og hadde jeg fortsatt hadde jeg nok havna i psykiatrien. Hadde jeg kontakta lege når jeg knakk sammen midt i skoleåret den gangen hadde jeg ganske sikkert fått diagnosen sjøl. Isetdet fikk jeg problemer med lånekassa da jeg skulle skifte beite. Fikk ikke studielån pga manglende studieprogresjon pga jeg kutte ut sykepleien etter halvgått løp. Feilen min tydligvis er at jeg ikke kontakta en lege der og da for å ha spart meg for mange tusen kroner i ettertid. ← Jeg vet selvfølgelig ikke noe om hvordan du hadde det, men en som karakteriserer det å være psykisk syk som å en lettvint måte å slippe unna å betale tilbake studiegjeld på, kan umulig ha peiling på hvordan det er å være alvorlig psykisk syk.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2011 #18 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg vet selvfølgelig ikke noe om hvordan du hadde det, men en som karakteriserer det å være psykisk syk som å en lettvint måte å slippe unna å betale tilbake studiegjeld på, kan umulig ha peiling på hvordan det er å være alvorlig psykisk syk.
Gjest vivi Skrevet 19. oktober 2011 #19 Skrevet 19. oktober 2011 Hei Jeg har har en kronisk lidelse, kalt tilbakevendende depressiv lidelse, som oppstod i 18-års alder.Da gikk jeg på skole. Jeg opplevde at livet mitt ble snudd opp ned, jeg mistet all søvn, gikk ned 10 kg, fikk selvmordstanker, psykose og perioder med mani. det var en grusom opplevelse, en følelse av å miste all kontroll og som å stå ved kanten av et stup. Jeg fikk vrangforestillinger og hallusinasjoner. Det eneste positive jeg hadde i den tiden, var klassen min -som var fantastisk. Læreren trodde jeg var lat siden jeg var ukonsentrert og utslitt i timene. Jeg strøk i 6 fag, siden jeg ikke klarte å henge med.Jeg hadde ingen sykmelding i den tiden, for jeg ante ikke at man kunne få det.Jeg måtte betale på legeregninger og medisiner som sløvet meg enda mer ned. Det er kjipt at fortsatt må betale på dette studielånet, når jeg i realiteten var alvorlig syk. Det er ikke lett å ha en slik diagnose, iallfall ikke når en han slitt med det i nesten 20 år. Det er urettferdig at noen tror at det skal liksom være en lettvint vei til å få ettergitt studielånet! Hilsen vivi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå