Gå til innhold

2 eller 3 barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var overgangen fra 2 til 3 barn? 

Minstemann har blitt 3 år og vi lurer på om vi skal ha en til. Livet nå er i grunn ganske behagelig hvor de klarer seg selv og kan leke sammen. Det er ikke krise å være alene med to, de krangler jo så klart, men ganske harmonisk eller. Kommer et tredjebarn til å velte lasset? Eldste er 6,5. 

Anonymkode: f4c97...008

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo umulig å spå og mye kommer an på sistemann sin personlighet, sovemønster og helse. Jeg har 2 barn og kunne ikke tenkt meg fler av den grunn. 

Anonymkode: b8ef3...596

AnonymBruker
Skrevet

To.. uten tvil

Anonymkode: 0c367...117

Skrevet

Vi får snart 3 😍 Så da får vi se hva som skjer 🤪

Men de eldste er 9 og 6 år. Jeg personlig hadde ikke orket å få sistemann før nå. Lysta på en til meldte seg ikke før i fjor. Noen synes jeg er gal som begynner på nytt, men jeg tenker at det skal gå fint. Er snakk om et par slitsomme småbarnsår til, hva utgjør det i det store og hele. Sikkert mye annet som kan bli mye værre og mer slitsomt, men det får vi ta hvis det kommer :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde to barn lurte jeg veldig på om jeg ville ha flere barn. Nå har jeg tre og er helt sikker på at jeg er ferdig. 😅 angrer ikke på nr. tre, men det ble merkbart travlere enn to barn. Barna mine er relativt tette med fem år mellom første og siste. Det har vært noen heftige år, men nå når de er 4,6 og 9 år begynner vi virkelig å kunne slappe litt av igjen. De leker mye med hverandre og krangler egentlig ganske lite, så det har også hjulpet.

Anonymkode: 08fd8...983

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

To er nok😜 Det er hektisk også når du har større barn med mange fritidsaktiviteter å følge opp!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med 3 (og da mener jeg alene), og har vært det i snart 10 år. Tre år mellom hver. Det har gått fint, og de er nå tenåringer alle tre. Slitsomt til tider, ja, men absolutt ikke uoverkommelig eller noe jeg ville hatt ugjort. Nå har alle tre sovet godt, ikke hatt allergier eller vært mye syke, og de har hatt venner og klarer seg fint på skole og i fritida. Jeg vet at vi har vært heldige sånn sett, og at jeg nok hadde tenkt annerledes i dag hvis det hadde vært noe ekstra. Rutiner og grenser har vært viktig, ellers klarer du deg lenge med sunn fornuft og en forståelse av at egentid får komme senere😉 Nå er det senere, og jeg har masse tid for meg selv, samtidig som jeg koser meg med liv og røre i huset😍

Anonymkode: e3079...af8

• Hjerte 2
Skrevet

Det er er jo umulig å spå hvordan akkurat dere kommer til å takle et tredje barn, men hvis dere synes livet er fint med to og dere har tid, plass og økonomi til en til vil det neppe velte lasset. Selv synes vi overgangen var størst fra 0 til 1 og deretter har man rutiner og vaner på plass slik at de neste barna bare føyer seg inn i det. Til syvende og sist må dere selv kjenne på hva dere har lyst til. :) Jeg synes det er fantastisk å ha tre barn og de har mye glede av hverandre. :hjerte:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite, men skjønner du ønsker andres erfaring. Om dere syns ting går veldig greit nå, har overskudd og veldig lyst på en nr.3 er det vel bare å kjøre på ☺️ Vi har to som er 1,5 år mellom og vurderer nr.3 men venter litt til. Har det veldig fint med bare to, så er i samme når som dere hvor vi er usikker på om tre er en for mye.

Anonymkode: 11def...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

To.. uten tvil

Anonymkode: 0c367...117

Hvor mange barn har du? 

Anonymkode: 4794a...043

AnonymBruker
Skrevet

Det var en merkbar overgang fra 2 til 3 for vår del, og det ble mer travelt enn vi hadde regnet med. 

For vår del har vi nok plass og økonomi, det er ikke det som det står på. Men tid... 

Vi har begge fulltidsjobber, og med hus og hjem har vi ansatt en person som rydder og vasker hver uke. Alternativet hadde vært å gå ned til 50 % stilling. 

Jeg angrer ikke på tredjemann, men det ble mer travelt enn jeg hadde forestilt meg. Og jeg er definitivt ferdig med barn nå...

Anonymkode: b657a...9a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har barn på  5 1/2, 3 og 1 år. Det er travelt, men syns det var mer slitsomt å ha 2 enn  3 stk. Den eldste har vært veldig sjalu på mellomste og dynamikken i familien ble bedre når vi fikk barn nr 3. Vi kan senke skuldrene mer fordi de to største har begynt å leke bedre sammen og i tillegg underholder 1 åringen. Største utfordringen med 3 barn er  for oss leggingen, fordi alle legger seg til ulike tider og vi fortsatt ikke har klart å komme inn i en god rutine etter at nummer 3 ble født. I tillegg er det vanskeligere med egentid på kveldstid. 

Anonymkode: 00e1c...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn, syns ikke det veltet lasset på noen som helst måte egentlig...

Anonymkode: 9ee5b...457

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på dere som foreldre, hvor mye dere føler dere klarer. Kommer også an på hvordan barna er. 
hører mange si at overgangen fra en til to er større enn en til tre. 
kjør på om dere ønsker det! 

Anonymkode: a5072...f9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 holder i massevis. 

Anonymkode: 938e3...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn med omtrent samme aldersforskjell som du ville fått om du ble gravid nå.

Jeg angrer ikke, på ingen måte. Samtidig har livet blitt forandret og blitt veldig mye mer krevende, både økonomisk og tidsmessig. Årene med 9000 i utgifter til barnepass i mnd. f.eks. En følelse av å alltid ha for lite tid. Stress fra det ene til det andre, lite alenetid med hvert barn og egentid finnes det knapt. Huset ser nesten konstant bomba ut og jeg får alfor lite søvn. Minstejenta er tre år nå, håper ting snart letter.

Anonymkode: 0386d...eab

AnonymBruker
Skrevet

Faktorer som bestemmer dette kan være de du ikke vet enda (egenskaper til kommende barnet), men også egenskaper ved deg selv; er du ekstrovert? Føler du at du blir ladet opp når det er høye stemmer; liv og røre rundt deg eller utladet? Har du godt sovehjerte (klarer å sovne lett etter oppvåkning på oppvåkning ) eller kan det bli slik at søvnløse netter blir et reelt problem? 

Her blir det definitivt stopp med 2 barn. Vi har gode utdannelser og jobber og ikke det høyeste huslånet men med høye renter og ikke minst en usikker tid i verden med tanke på miljø og sikkerhet så syns jeg det også er en faktor å ta med før vi setter flere barn til verden 

Anonymkode: cb707...62b

Skrevet

Tre barn er perfekt❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...