Gå til innhold

Barn, trening & slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bonusfar til en jente som er 12 år, snart 13.

Hun har de siste årene vært litt lubben og dobbelt så kraftig som sine venninner, men dette er jo helt normalt i denne alderen.

Jenta er veldig aktiv på sosiale medier og følger mange av disse slanke tik tokerne.

Jenta spiller fotball 2-3 ganger i uken i tillegg til dans og gym.

Etter nyttår begynte jenta å stå opp 1,5 timer før hun trenger det om morgenen, for å trene her hjemme i stuen.

Hun fant styrke og kondisjonstrenings videoer på nettet, og dette gjør hun hver eneste dag selv om hun er trøtt og hadde trengt å sove litt til.

Jeg syntes at dette var bekymringsverdig og sa til hennes mor at hun begynte med denne treningen for å slanke seg, mens hennes mor og far synes det bare var topp.

Det siste halvåret har jenta begynt å vokse mye og er nå ganske normalvektig, men fortsetter med denne lange morgen treningen daglig, i tillegg til at hun er fysisk aktiv i fritiden og er ofte på fjellturer i helgene. Hun har også omtrent sluttet helt å spise godterier, etter at hennes mor har kuttet ut sukker på grunn av slanking.

Jeg synes ikke at man skal snakke om vekt eller slanking til så unge jenter, og at det er helt unødvendig at barn i denne alderen skal holde på med egentrening i tillegg til trening på fritidsaktivitetene. 

Hverken hennes mor eller far skjønner hvorfor hun begynte med denne morgen treningen, og hvis det er én morgen hun er trøtt og sier at hun har lyst å droppe den fordi hun skal jo spille fotballkamp senere på dagen og få trening da, så sier hennes mor at hun bare må bite tennene sammen og trene, for hun må bygge karakter!

I går kveld hadde jeg og hennes mor en litt heftig diskusjon angående dette, og jeg mener at hun og far overfører sine vektproblemer over på jenta. 

Faren tok slankeoperasjon for en del år siden og moren er jojo slanker og teller konstant kalorier.

Jeg har alltid vært slank og har aldri tenkt hverken kalorier eller hatt et usunt forhold til kroppen min, så kanskje det er grunnen til at jeg reagerer på denne treningen til bonusdatteren min?

Hva mener dere?

Anonymkode: 2045f...3dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg har noe råd å gi, så tenker jeg at det er bra jenta har deg i livet sitt. Du kan vel ikke gjøre noe mye annet enn å utgjøre en balanse i livet hennes, og det håper jeg du fortsetter med. 

Anonymkode: 5e76a...079

• Liker 9
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Uten at jeg har noe råd å gi, så tenker jeg at det er bra jenta har deg i livet sitt. Du kan vel ikke gjøre noe mye annet enn å utgjøre en balanse i livet hennes, og det håper jeg du fortsetter med. 

Anonymkode: 5e76a...079

Enig... Den disiplinen som datteren fremviser hadde gjort meg livredd for anoreksi. 

Trening før skole er galskap i den alderen. 

Anonymkode: 05abb...981

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig... Den disiplinen som datteren fremviser hadde gjort meg livredd for anoreksi. 

Trening før skole er galskap i den alderen. 

Ja jeg mener det samme og jeg synes det er så rart at hennes foreldre ikke forstår det?

Hennes mor mener at hun ikke begynte med treningen for å slanke seg, men for å bygge karakter og bli sterkere psykisk. 

Har fått kraftig beskjed fra moren hennes om å ikke blande meg siden jeg ikke er hennes far.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Trening og friluftsliv og sunt kosthold er jo i og for seg positivt, men samtidig er det jo viktig at dette er noe som blir gjort av egen vilje og med riktige tanker. 

Viktig at morenhennes ikke dytter på usunne holdninger, og viktig at du tar en prat med henne om alt det gode hun gjør, men hva som skjer med kroppen om det går for langt. 

Anonymkode: 65c8d...af2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trening og friluftsliv og sunt kosthold er jo i og for seg positivt, men samtidig er det jo viktig at dette er noe som blir gjort av egen vilje og med riktige tanker. 

Viktig at morenhennes ikke dytter på usunne holdninger, og viktig at du tar en prat med henne om alt det gode hun gjør, men hva som skjer med kroppen om det går for langt. 

Jeg har sagt til jentungen at hun skal lytte til kroppen og hodet sitt og ikke trene om morgenen hvis hum er trøtt og trenger å sove.

Da sier jenten at hun må trene om morgenen for å få en best mulig start på dagen.

Jeg snakker til døve ører og har nå fått beskjed om å ikke bry meg av hennes mor, så jeg får bare sitte å se på at jenta trener og trener og trener og ser seg mer og mer i speilet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Forskning viser at det er skadelig om mor er veldig opptatt av egen kropp og slanking. Så det er ikke så rart om jenta får problemer med kropp og selvbilde. I tillegg kommer thinspo på sosiale medier såklart.

Anonymkode: 46185...075

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskning viser at det er skadelig om mor er veldig opptatt av egen kropp og slanking. Så det er ikke så rart om jenta får problemer med kropp og selvbilde. I tillegg kommer thinspo på sosiale medier såklart.

Anonymkode: 46185...075

Faren hennes er også opptatt av kroppen sin, siden han ikke ønsker å gå opp i vekt etter slankeoperasjon.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg mener det samme og jeg synes det er så rart at hennes foreldre ikke forstår det?

Hennes mor mener at hun ikke begynte med treningen for å slanke seg, men for å bygge karakter og bli sterkere psykisk. 

Har fått kraftig beskjed fra moren hennes om å ikke blande meg siden jeg ikke er hennes far.

Ts

Dette er her! Snakk om å gjemme seg for realiteter. 

Uff nei.. Dette kan gå galt, og du har dessverre lite du skulle sagt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sagt til jentungen at hun skal lytte til kroppen og hodet sitt og ikke trene om morgenen hvis hum er trøtt og trenger å sove.

Da sier jenten at hun må trene om morgenen for å få en best mulig start på dagen.

Jeg snakker til døve ører og har nå fått beskjed om å ikke bry meg av hennes mor, så jeg får bare sitte å se på at jenta trener og trener og trener og ser seg mer og mer i speilet.

Ts

Høres ikke greit ut dette her. Blir skikkelig trist på dine vegne, jeg har selv en datter og jeg synes hun er så flott.. Nå er hun dog mye yngre, men jeg er så redd for at hun skal gro seg inn i noe som ikke er sunt. 

Kunne du kanskje fått med deg dattera di på ferie litt vekk fra mor for en uke, to? Kanskje topptur, spist noe godt etterpå? Fått henne på litt andre tanker? 

Hva med å gi henne en bok om kosthold? Hva feks ultraprosessert mat gjør med kroppen og hvor viktig det er å spise nok? 

Altså jeg skjønner det kan være ekstremt vanskelig å snu den tankegangen.. Har selv holdt på slik i mange år. Har man en stå på vilje i tillegg som det virker som datteren din har, så er det ikke lett for andre å snu. Det er noe hun må gjøre sjøl. 

Hun burde heller bruke den energien på å nå andre mål. Finne en hobby hun liker etc, hvis hun faktisk liker å trene så kanskje nå et mål innen der, men at hun holder seg frisk.. 

AnonymBruker
Skrevet

Av og til er det faktisk foreldrene som ikke ser faresignalene før det er forseint. Her er det allerede røde flagg. Trening er bra selv for en tenåring men det virker som hun overdriver, noe som heller ikke er bra. Hvis barnet blir presset kan det ende med en real psykisk og fysisk smell. Man skal faktisk ikke presse seg så aldeles. Kroppen trenger og hente seg inn igjen etter en treningsøkt. Eneste råd er og følge med. Dere voksne burde kanskje ha en samtale sammen uten barnet sånn at alle spiller på lag. Jeg var selv bulimiker i mange år og det startet som 14 åring og langt oppi voksen årene. Mine foreldre visste ingenting før jeg fortalte om dette i voksen alder. Er nå i 50 årene. 

De er flinke til og skjule ting. Og siden begge foreldrene er opptatt av vekt så føler hun kanskje at hun ikke må skuffe foreldrene sine. Det kan være mange følelser som hun ikke forteller noen.

Har selv hatt en mor som var og er sykelig opptatt av kalorier og det har faktisk preget hele livet mitt og ødelagt veldig mye. Sunne interesser er bra men en plass går grensen. 

Anonymkode: 90ccc...98b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts

Hadde faktisk meldt moren til barnevernet, så kan moren få den veiledningen hun trenger. Da kan du risikere at forholdet deres får seg en knekk, så sant du ikke melder anonymt. 

Anonymkode: 496dc...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en datter i samme alder og i perioder vil hun ut og jogge på morgenen og ha ulike ekstra treningsøkter i uka. Forskjellen er at hun er helt normalvektig, trener 3-4 dager i uka, men liker å trene.  Av oss kan hun få trene så mye hun bare vil og egentrening er bra for å finne ekstra motivasjon og ta ansvar for trening/aktivitet.  Jeg er ikke redd for anoreksia selv om hun hadde økt treningen mye.  Noen føler at de Må dusje om morgenen, noen MÅ spise det og det og noen MÅ trene om morgenen.  Jeg må ingen av delene og drikker ikke engang kaffe. 

Anonymkode: 43a30...041

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en datter i samme alder og i perioder vil hun ut og jogge på morgenen og ha ulike ekstra treningsøkter i uka. Forskjellen er at hun er helt normalvektig, trener 3-4 dager i uka, men liker å trene.  Av oss kan hun få trene så mye hun bare vil og egentrening er bra for å finne ekstra motivasjon og ta ansvar for trening/aktivitet.  Jeg er ikke redd for anoreksia selv om hun hadde økt treningen mye.  Noen føler at de Må dusje om morgenen, noen MÅ spise det og det og noen MÅ trene om morgenen.  Jeg må ingen av delene og drikker ikke engang kaffe. 

Hvis datteren din var overvektig og plutselig begynt med løping hverandre morgen selv om hun var trøtt og ikke alltid motivert, hadde du reagert da?

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis datteren din var overvektig og plutselig begynt med løping hverandre morgen selv om hun var trøtt og ikke alltid motivert, hadde du reagert da?

Ts

Om hun aldri hadde trent noe før, kanskje, men ikke om hun allerede trente en god del.  Jeg ville også anta at det var en fase, men hadde det fortsatt i mange måneder samt andre ting når det gjelder mat hadde jeg jeg også blitt bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

God grunn til bekymring! Kan være starten på en spiseforstyrrelse. Hun har endret kosthold til et mer restriktivt og driver overdreven trening. Forstår det også som hun har gått ned en del i vekt? Du skriver ikke noe om tidsperspektiv, men rask vektnedgang/sult kan også forverre negative tanker. Ville snakket med foreldrene om din bekymring og oppfordret de til kontakt med fastlege eller helsesøster, og evt henvisning videre til BUP

Anonymkode: 40d54...586

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt en melding til lærer og/eller helsesøster. Forklar at du har forsøkt å ta det opp med mor som ikke ser grunn til bekymring, mens du selv ser endring på jenten og er uenig. Så kan helsesøster kartlegge videre og se om det er behov for tiltak. 

Anonymkode: 7bcf9...9eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring helsesykepleier på skolen. Hun har sikkert vært borti lignende før. Kanskje hun kan ta en prat med henne uten at hun nødvendigvis får vite at det er initiert av deg?? 

Niesen min på 13 er midt i anorexi-behandling nå 💙 Hun har alltid vært slank, men plutselig ble fokus på trening og mat helt manisk. Hun har ikke vært på skolen siden april, og all fokus er på mat og måltider, og å ikke bruke energi. Unner ingen å oppleve det samme, så ta tak nå! Bedre at foreldrene er sur på deg en periode enn at jenta blir syk(ere) 💙

Anonymkode: 9c4bf...ef4

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Så lenge hun spiser godt og normalt så er det greit. Ta ansvar for at familien har felles middag med mye grønnsaker og rene produkter, og ta praten om at mat er viktig for å prestere på trening. Sett maten inn i nytte-kontekst så er den ikke like skummel og kaloriinnholdet ikke viktig siden man spiser seg mett på mat og ikke tomme kcals 

Jeg har barn på samme alder, og nå i skolens ferie trener de på eget initiativ mens de er alene hjemme på dagtid. Den ene har satset på sin idrett fra 12års alder og har hatt egentrening siden da. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS!

For en fin bonuspappa du høres ut som.

Jeg stemmer med de andre, tips helsesøster. 

Husk at du også er et godt forbilde for henne. Så selv når du ikke sier noe er du et korrektiv til dem bare ved din måte å leve på. 

Jeg har også stor tro på å hjelpe barn å finne glede i livet med andre aktiviteter. Finn på fine ting med henne (og mor). Se filmer, gå turer, dra et sted hun synes er spennende. Alt som kan være bra for identiteten og selvfølelsen hennes og som ikke har med kropp og slanking å gjøre vil være veldig beskyttende for henne.

Anonymkode: 84ac2...070

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...