Gå til innhold

Cyste på eggstokk - med symptomer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei🙂

Har en mistanke om  at jeg kanskje har fått en cyste, på en av eggstokkene - da jeg hele tiden føler meg veldig full i magen. Kjennes litt ut som at noe blir strekt, eller at det er trangt. Så det blir et sånt rart ubehag, med litt stikkende smerter i blant, og press. 

Nå sliter jeg ikke med at det er noe særlig vondt, men det er ganske ukomfortabelt å ligge på siden, eller på magen. Og jeg sliter også med å få i meg mat(spiser, men ikke like mye som før), og kjenner at det ofte trykker litt på blæra. Det mest plagsomme er om kvelden, når jeg skal ligge der og prøve å sove..

Er dette noe som burde sjekkes raskt, eller kan det vente i noen måneder kanskje? Har bare nettopp blitt henvist, fordi at legen tydeligvis ikke hadde fått sendt henvisningen, etter at jeg var der i mai. Og da virket det litt mer diffust også, så jeg ble henvist til både gastro og gynekolog, pga. "mageproblemer". 

Det kan jo også være kreft.. Selv om dette ikke bekymrer meg så veldig, fordi jeg er ganske ung. Jeg er kanskje mest bekymret for at den ev. skal sprekke. Har jo hatt symptomer i en del måneder nå. 

Men jeg vet ikke helt - tenker dere at dette er noe som burde sjekkes litt raskt, eller kan det vente? 

Anonymkode: 16805...2fa

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1593342-cyste-p%C3%A5-eggstokk-med-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det en årsak til at du tror du har en cyste på eggstokken? Regner med at du har en sykdom som pcos som gjør at du får slike tanker?

Uansett, jeg har hatt en stor og raskt voksende cyste på eggstokken min, kjente ikke noe som helst til den. Tror det skal være av så stor art at det hadde vært av svært sjeldenheter om en frisk person hadde fått det med symptomer som smerte.

Du sier selv du er ung, sannsynligheten for kreft er like stor som at du skulle hatt kreft i en random føflekk. Altså svært liten da det ikke er noen indikasjon. Min cyste var helt ufarlig, men ble operert ut fordi den vokste så voldsomt og smerten ville vært uuholdelig om den sprakk, noe det kunne se ut til. Det var bare en helt vanlig vanncyste, og noe annet hadde bare vært helt ekstremt utenom det vanlige.

Hvis det faktisk ikke ligger noen indikasjon på at du har en cyste, men noe du bare har lest deg opp om og satt sammen med det du føler på av ubehag, bør du roe deg heeeeelt ned og tenke at du nok er helt frisk. Det er veldig vanskelig å kjenne etter så spesifikke ting i kroppen sin, og det er lett å lese opp symptom på nett og la puslebrikkene bare falle sammen der man selv tenker seg til. Det er en grunn til at medisinstudie er heftig og langt; det krevest så mye kunnskap for å utelukke så mye. 

Dersom du har feks pcos, synes jeg forøvrig at det er rart du må vente. Jeg har alltids fått komme til gynekologen min relativt sjapt når jeg har ønsket time.

Anonymkode: c9d0b...656

AnonymBruker

Og forøvrig; ikke spør på et forum om vi tenker at det bør sjekkes raskt eller ikke, INGEN her har den nødvendige kompetansen (altså din private info) til å kunne svare på noe slikt, og du kan få skremmende råd. Det er heller ikke lovt å spørre om medisinske råd, da blir trådene som regel stengt. Dette sier jeg kun for din egen del, den eneste som kn ta en slik vurdering er din lege som vet hele situasjonen, som har undersøkt deg og som har tatt de prøver han/hun mener er nødvendig, og ut fra det handler han på hva som bør gjøres i ditt tilfelle.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det en årsak til at du tror du har en cyste på eggstokken? Regner med at du har en sykdom som pcos som gjør at du får slike tanker?

Uansett, jeg har hatt en stor og raskt voksende cyste på eggstokken min, kjente ikke noe som helst til den. Tror det skal være av så stor art at det hadde vært av svært sjeldenheter om en frisk person hadde fått det med symptomer som smerte.

Du sier selv du er ung, sannsynligheten for kreft er like stor som at du skulle hatt kreft i en random føflekk. Altså svært liten da det ikke er noen indikasjon. Min cyste var helt ufarlig, men ble operert ut fordi den vokste så voldsomt og smerten ville vært uuholdelig om den sprakk, noe det kunne se ut til. Det var bare en helt vanlig vanncyste, og noe annet hadde bare vært helt ekstremt utenom det vanlige.

Hvis det faktisk ikke ligger noen indikasjon på at du har en cyste, men noe du bare har lest deg opp om og satt sammen med det du føler på av ubehag, bør du roe deg heeeeelt ned og tenke at du nok er helt frisk. Det er veldig vanskelig å kjenne etter så spesifikke ting i kroppen sin, og det er lett å lese opp symptom på nett og la puslebrikkene bare falle sammen der man selv tenker seg til. Det er en grunn til at medisinstudie er heftig og langt; det krevest så mye kunnskap for å utelukke så mye. 

Dersom du har feks pcos, synes jeg forøvrig at det er rart du må vente. Jeg har alltids fått komme til gynekologen min relativt sjapt når jeg har ønsket time.

Takk for svar☺️

Trodde det var ganske vanlig med sånne cyster? Men at de vanligvis er små og kan forsvinne av seg selv, uten at man legger merke til dem. Har ikke fått påvist noe pcos nei, men har veldig uregelmessig mens, som kan hoppe over flere måneder. Det var også en av grunnene til at jeg ble henvist til gynekolog, i tillegg til gastro.

Pleier vanligvis ikke å spørre på forum:sjenert:, men nå har jeg jo blitt henvist, så jeg får jo en legesjekk etterhvert. Ville bare høre om jeg ev. burde få fremskyndet den litt, siden det plutselig ble så plagsomt, og jeg sliter med å sove. Merker ingen sammenheng med måltider, så jeg tror ikke det er noe mat jeg reagerer på. Og det kjennes jo ut som at det er noe som trykker, og sliter. 

Blir litt utålmodig når det er så plagsomt. Og legen har klart å glemme av å sende henvisningen min, i en hel måned nå(ikke første gang det skjer heller😩). 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk eggstokkreft i tredveårene og du har typiske symptomer. Jeg tror heller ikke at du har det, men det er bedre å sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite!

Anonymkode: 29a7a...61f

Takk for svar☺️ Det var det jeg også tenkte.. Kanskje jeg skal ringe til gyn, når jeg ser at de har mottatt henvisningen min. 

Det virker jo veldig lite sannsynlig, men kanskje lurt å høre med dem.

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar☺️ Det var det jeg også tenkte.. Kanskje jeg skal ringe til gyn, når jeg ser at de har mottatt henvisningen min. 

Det virker jo veldig lite sannsynlig, men kanskje lurt å høre med dem.

Det synes jeg du skal gjøre. Jeg tror jo heller som sagt ikke at det er det du har, men dette er ikke noe man bare venter med fordi det sannsynligvis er ufarlig. Når symptomene dine i tillegg er så plagsomme at du verken spiser eller sover normalt, så bør det absolutt gjøres noe med så raskt som mulig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det synes jeg du skal gjøre. Jeg tror jo heller som sagt ikke at det er det du har, men dette er ikke noe man bare venter med fordi det sannsynligvis er ufarlig. Når symptomene dine i tillegg er så plagsomme at du verken spiser eller sover normalt, så bør det absolutt gjøres noe med så raskt som mulig.

Takk, nå føler jeg meg ikke like hysterisk🙈 Best å være sikker, så da gjør jeg det☺️ 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde cyste som jeg kjente ekstremt godt, ble tilslutt hentet akutt med ambulanse.

Den var ikke superstor, men endte opp med å vri eggstokken regner jeg med. 
Fant ut først da at jeg også hadde nest verste grad av endometriose.

Er ikke sjeldent å kunne få betydelige smerter nei. 

Men TS: du kan ringe og be om å komme på venteliste for avbestillinger. 

Endret av DundreMilfin
  • Nyttig 1
AnonymBruker
DundreMilfin skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde cyste som jeg kjente ekstremt godt, ble tilslutt hentet akutt med ambulanse.

Den var ikke superstor, men endte opp med å vri eggstokken regner jeg med. 
Fant ut først da at jeg også hadde nest verste grad av endometriose.

Er ikke sjeldent å kunne få betydelige smerter nei. 

Men TS: du kan ringe og be om å komme på venteliste for avbestillinger. 

Uff da, det hørtes ikke noe godt ut i det hele tatt!😨😕

Redd det skjer noe sånt, for hvis det er en cyste, så føles det ikke ut som at den tåler så mye mer.. Kjenner det veldig godt nå, hva enn det er. Og har stikninger/prikkinger i magen. Før var det mer som et trykk i magen og på blæra, og at magen kjentes fryktelig full ut.   

Er ikke akkurat så veldig plaget med smerter nå da, men hvis det ev. er en cyste som sprekker..😬😬

Skal ringe dit

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Redd det skjer noe sånt, for hvis det er en cyste, så føles det ikke ut som at den tåler så mye mer.. Kjenner det veldig godt nå, hva enn det er. Og har stikninger/prikkinger i magen. Før var det mer som et trykk i magen og på blæra, og at magen kjentes fryktelig full ut.   

Er ikke akkurat så veldig plaget med smerter nå da, men hvis det ev. er en cyste som sprekker..😬😬

Skal ringe dit

Med de symptomene du har nå så synes jeg faktisk du skal ringe legevakten og høre hva de mener.

Fortell om alle symptomer du har hatt hittil, at du verken klarer å spise eller sove ordentlig og at du har fått enda flere symptomer i dag, som nummenhet og stikking.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal ringe dit

Stikkinger og prikkinger hadde jeg aldri.

Cyste kjennes veldig godt at er på eggstokk. Smertene lokaliseres alkurat der, og så kan man være veldig oppblåst i tillegg. Og ha smerter i rygg/lår.

• Liker 1
AnonymBruker
DundreMilfin skrev (1 time siden):

Stikkinger og prikkinger hadde jeg aldri.

Cyste kjennes veldig godt at er på eggstokk. Smertene lokaliseres alkurat der, og så kan man være veldig oppblåst i tillegg. Og ha smerter i rygg/lår.

Oja. Er det veldig vanlig med smerter da, hvis cysten er stor? Kjenner prikkinger i ryggen også

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oja. Er det veldig vanlig med smerter da, hvis cysten er stor? Kjenner prikkinger i ryggen også

Prikkinger er ikke det jeg ville tenkt, men folk opplever jo smerter veldig ulikt. 

Mer brennende smerte/type sterk menssmerte. Kan også oppleves mest irriterende eller som noen stikker en kniv i eggstokken. 

Men dette er veldig forskjellig for folk. 

Annonse
AnonymBruker
DundreMilfin skrev (26 minutter siden):

Prikkinger er ikke det jeg ville tenkt, men folk opplever jo smerter veldig ulikt. 

Mer brennende smerte/type sterk menssmerte. Kan også oppleves mest irriterende eller som noen stikker en kniv i eggstokken. 

Men dette er veldig forskjellig for folk. 

Så nettopp en video av ei jente som hadde prikkinger opp langs ribbeina(sånn som meg), fordi at hun hadde en så stor svulst at organene ble flytta på😳Hun hadde heller ingen smerter, men var oppblåst og hadde det mest ukomfortabelt når hun lå. Så det virker jo som at det kan være en cyste

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du ringt legevakten?

Nei, for jeg har ikke så nedsatt allmentilstand, at jeg føler det er nødvendig. Men tenker kanskje å ringe en privat gynekolog i morgen. 

Ringer legevakt om jeg blir verre

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nettopp en video av ei jente som hadde prikkinger opp langs ribbeina(sånn som meg), fordi at hun hadde en så stor svulst at organene ble flytta på😳Hun hadde heller ingen smerter, men var oppblåst og hadde det mest ukomfortabelt når hun lå. Så det virker jo som at det kan være en cyste

Nei, for jeg har ikke så nedsatt allmentilstand, at jeg føler det er nødvendig. Men tenker kanskje å ringe en privat gynekolog i morgen. 

Ringer legevakt om jeg blir verre

Ja, ring i morgen. Du har jo gått med symptomer i flere måneder.

• Hjerte 1
AnonymBruker

Nå tror jeg faktisk at cysten(?) kan ha sprukket i natt😳 Våknet opp i dag, og følte meg myye lettere, og i bedre form. Og var ikke lenger like hoven og sår. Men da jeg la meg, så var det så hovent og ubehagelig, at jeg nesten var redd for å sove. Det bare kjentes ut som at noe kunne sprekke liksom.

Nå er det plutselig mye bedre, og er bare plaget med litt kvalme, og at det er litt vanskelig å få i meg mat. Føler meg fortsatt litt oppblåst, men det er ikke noe særlig sårt, sånn som i går(og da var det helt ekstremt også..). 

Men nå kan vel ikke gynekologen se noe da(venter til jeg kommer inn til offentlig allikevel)? 

Lurer litt på om jeg kanskje kan ha pcos, siden jeg har så uregelmessig menstruasjon. Men da er det jo litt kjipt hvis gynekologen ikke ser noe :/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...